Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mikäköhän on syy että Crafterilla ei saa vetää kuin 2tn kärryä? Koukku? Kuljettajan penkissä luvut 5000kg ja 7000kg, eli samat mitä lukee otteessa kohdissa ajoneuvon kokonaismassa ja yhdistelmän kokonaismassa kentissä.

Eipä taida saada tuota korotettua että saisi kunnollisen dinon vedettyä tolla? Eipä se tosin otetta kato kun laittaa perään ja en tiedä onko virkavalta miten kiinnostunut kun on paripyörät ja täyspitkä ja suht korkea vehje käytössä jos dinoa vetää.

Itse ajattelin että olisi koukusta kiinni kun näin että ne jossa on alkuperäinen muovillä päällystetty astinlautakoukku niin ne koukut on vain 2tn. Pitää käydä konttorilla kyselemässä että onnistuuko.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Crafter ja sprinter jotka periastteessa samona autoja ( koelauta ja moottori eri) , vw vm11/ joskus omistin ja just tuota koukkuasiaa ong, kysyin myös veholtakin, nyt kun kaikki tehdään mahd ” tarkasti” tuo koko kai riittää yleisesti, taustalla on pakoaasupäästöt,,esim mersun saa isommallakin koukulla tilattua uutena lisähinnalla (paketti/retki autona päästömaksu suurempi), siinä on muisteli jäähdytys puhallin,koukku ym huomioitu suurempi yhdistelmäpainon. ( oma ratkaisu 3,5 ton trailerin vetoon on vanha ML mersu jossa koukku 3,35, uudemmissa 3,5) , voi olla tehopykäliäkin nykyään.
Viimeksi muokannut BussMAN, 06 Elo 2019 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MoiBussi
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015 23:46
Truck: MB508 1978/87
Location: Kaakkois-Suomi

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja MoiBussi »

Hassua sikäli, että 75 heppasella Transulla saa vetää saman 2000kg
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hassua että päältä neljänsadan hevosvoiman BMW 750:llä ei saa vetää ku 2100kg.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja mikko »

Löysin netistä vähän viritellyn, päältä 500 hp Audi S4:n jolla ei saa vetää ku 1700kg. Hassua
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun käsittääkseni ne tehopykälät on samat mitä kuorma-autoille, eli oliko se nyt 5kW/tonni, eli sen puolesta tuolla 75 heppaisella transitillakin saisi vetää 11 tonnin yhdistelmämassan.

Kevyessä kalustossa on vaan yleisesti totuttu niin suuriin tehoihin ettei sitä tehon määrää osaa arvostaa. Termi "kiihdytys" saa vähän uudenlaisen merkityksen tuolla 5kW/tonni suhteella.
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

mikko kirjoitti: 14 Heinä 2019 13:50 Löysin netistä vähän viritellyn, päältä 500 hp Audi S4:n jolla ei saa vetää ku 1700kg. Hassua
Niihin ei saa koukkua kiinni mihinkään kun ovat tinapeltiä, valmistaja rajoittaa massat.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Crafter kevytkuorma-auto ja vaunu vain 2tn

Viesti Kirjoittaja AtAi »

only4pro kirjoitti: 17 Kesä 2019 19:36 Mikäköhän on syy että Crafterilla ei saa vetää kuin 2tn kärryä? Koukku? Kuljettajan penkissä luvut 5000kg ja 7000kg, eli samat mitä lukee otteessa kohdissa ajoneuvon kokonaismassa ja yhdistelmän kokonaismassa kentissä.

Eipä taida saada tuota korotettua että saisi kunnollisen dinon vedettyä tolla? Eipä se tosin otetta kato kun laittaa perään ja en tiedä onko virkavalta miten kiinnostunut kun on paripyörät ja täyspitkä ja suht korkea vehje käytössä jos dinoa vetää.

Itse ajattelin että olisi koukusta kiinni kun näin että ne jossa on alkuperäinen muovillä päällystetty astinlautakoukku niin ne koukut on vain 2tn. Pitää käydä konttorilla kyselemässä että onnistuuko.
Saahan tolla vetää 3tonnia jos koukku sallii, mutta sillon autossa ei saa olla kokmassa kuin 4000kg...

Oikeesti syynä on täyspitkässä yleensä se että siinä vaikuttaa aikapaljon enemmän koukkukuorma ajettavuuteen kuin pätkässä.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Vastaa Viestiin