Mb 609 pikkubussi kuorma-autoksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Topiast
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2019 16:14
Location: Tuusula

Mb 609 pikkubussi kuorma-autoksi

Viesti Kirjoittaja Topiast » 12 Touko 2019 16:21

Moi!
Yritin katsella aiempia viestiketjuja mutta tähän en löytänyt vielä. Eli ostin mb 609 pikkubussin sivuikkunoilla ollut miehistönkuljetusajoneuvo ja nyt rekisteröity erikoisehdoin bussiksi. Itsellä ei bussikorttia ole joten joku ratkaisu täytyisi löytää. Itse olen miettinyt katsastusta kuorma-autoksi tai matkailuautoksi. Tosin sisäkorkeus vain 174cm joten matkailuauto taitaa jäädä haaveeksi. Kysymys siis: onko ehdotuksia miten saisi helpoiten/vähimmällä vaivalla autosta c-kortilla ajettavan? Kuinka mahtaa verotusasiat muuttua? Yst terveisin Topias

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 182
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Mb 609 pikkubussi kuorma-autoksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 12 Touko 2019 17:07

M1-luokan ajoneuvo on aina autoverovapaa (siis ilman korkeusrajoitustakin) jos omapaino on vähintään 6000 kiloa, se on käsittääkseni tuollaisen ainoa mahdollisuus autoverovapauteen ellei saa tehtyä lattiaan tai kattoon riittäviä muutoksia jotta sen 185cm sisäkorkeuden saa 40cm levyisenä 1,3 metrin matkalle auton pituussuunnassa. Verojen osalta matkailuauto on käyttöveroiltaan kallein vaihtoehto näistä kolmesta.

Kuorma-autona vaaditaan erillinen ohjaamosta/matkustamosta riittävän vahvalla väliseinällä erotettu kuormatila jossa täytyy olla kunnolliset kiinnityspisteet kuorman sitomiseen (ainakin joskus ohje oli että minimissään 6 kpl), tuollainen lienee helpointa järjestää pienellä budjetilla mutta se syö asuintilaa. Kuorma-autona ajoneuvovero muodostuu ainoastaan käyttövoimaverosta joka on varsin kohtuullinen, vakuutukset taas saattavat maksaa enemmän kuin esim. matkailuautossa.

Itse harkitsisin tuossa tilanteessa myös D1-kortin ajamista (omalla rahalla reilu 2ke). Bussina pitämisessä on kuitenkin kaikenlaisia taloudellisia ja rakentamisen vapauteen liittyviä etuja, kuten esimerkiksi se ettei ajoneuvoveroa tarvitse maksaa ollenkaan (sillä voi säästää tuon ajokortin hinnan jo muutamassa vuodessa) ja se, ettei asuintilan varusteille ole juuri mitään vaatimuksia.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mb 609 pikkubussi kuorma-autoksi

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Touko 2019 18:07

Ja nykyään tuolla D1 kortilla saa olla (muistaakseni) 4 oman perheen ulkopuolistakin matkustajaa kyydissä ilman ammattipätevyyttä.

Topiast
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2019 16:14
Location: Tuusula

Re: Mb 609 pikkubussi kuorma-autoksi

Viesti Kirjoittaja Topiast » 19 Touko 2019 09:41

Kiitos vastauksista. Itsekin hoksasin kortin ajamisen vaihtoehdon ja teoriakoe onkin varattu! Minulla sattui olemaan vielä c ja c1 kortit sekä ammattipätevyys pohjalla, joten hintaa ei jää kuin noin 600€. Vielä pitäisi pikkubussi katsastaa. Auto siis m3 luokan pienoislinja-auto. Toivottavasti tätä saa d1 kortilla ajaa. Tästä trafiin soittelinkin ja hataran vastauksen sain että kyllä saa.

Vastaa Viestiin