Kuorma-autosta -> takaisin linja-autoksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Kuorma-autosta -> takaisin linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Terve.

Tällainen kohde löytyy netissä:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=57441246

Ajattelin jos sen saisi katsastettua takaisin linja-autoksi?

Onko mitään joka sen estäisi?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onnistuu varmasti, kunhan paikkoja on 1+9 tai enempi, linja-auton turvallisuusvarusteet paikallaan niin tuskin tulee ongelmaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Linja-auton turvavarusteet?

Onko ne sammutin ja ensiapulaukku? Ikkunavasara?

Milloin piti olla 2kpl ensiapulaukkuja?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Joo, ja Raivausvalineet, palokirves tai sorkkarauta jolla saa ikkunat hajalle ku bussi on ovipuoli alassuin ojassa nurin... Varauloskaynteja sopivissa paikoissa sivuilla ja katossa... Foorumilla on paljon keskustelua aiheesta, tervetuloa lukemaan ja kirjoittelemaan!
Tulevaisuus on sähköinen
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Teenpä saman tien wikiin tiivistelmän Liikenneministeriön päätöksestä linja-autojen rakenteesta ja varustuksesta (637/1990).

Akella on muuten hyvä linkkikokoelmakaikista kulkupelien rakenteeseen liittyvistä säädöksistä, myös näistä ministeriöpäätöksistä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mainittu asetus on annettu vuonna 1990 ja ei koske sita vanhempia autoja. Mista sellaiset pykalat saataisiin jotka koskee 60-80 luvun busseja, katsastusmiehilla ei ollut eika aikaa kautta halua etsia niita. Katsastus suoritettiin aken yleisohjeella: niin kauan kuin linja-autossa on kymmenen paikkaa tai enempi, sailyy se linja-autona. Ja jos se on ollut joskus linja-auto, voidaan se muuttaa takaisinkin linja-autoksi.
Tulevaisuus on sähköinen
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Lahti32 kirjoitti:Mainittu asetus on annettu vuonna 1990 ja ei koske sita vanhempia autoja. Mista sellaiset pykalat saataisiin jotka koskee 60-80 luvun busseja, katsastusmiehilla ei ollut eika aikaa kautta halua etsia niita. Katsastus suoritettiin aken yleisohjeella: niin kauan kuin linja-autossa on kymmenen paikkaa tai enempi, sailyy se linja-autona. Ja jos se on ollut joskus linja-auto, voidaan se muuttaa takaisinkin linja-autoksi.
Totta. Yritin tehdä asian selväksi, mutten keksinyt tarpeeksi ympäripyöreää ja samalla edes jotensakin täsmällistä ilmausta asialle.

Edelliset säädökset ovat 550/1968 sekä siihen tehdyt muutokset 785/1978, 458/1982, 853/1987 ja 455/1988; lisäksi 330/1957 piljuunine muutoksineen. Säädösnumeroilla näitä voisi yrittää Liikenneministeriöstä kaivaa, jos todella joutuu katsastusmiehen kanssa tappelemaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Terve.

Mitäs luulette tuosta kohteesta? Paljonko siitä voi maksaa?

Onkohan huuto.netin käyttäjä ernohoo täällä foorumilla? Ajattelin vaan kun ei ole ostanut tai myynyt mitään yli vuoteen, ja nytten heräsi...

Miten on tänäpäivänä näiden kanssa: (siis tässä vm 80 autossa)

-piirturi, onko pakko käyttää
-penkit, onko oltava turvavyöt?
-voiko penkit olla silleen toisiinsa päin, eli pöytä väliin?
-onko muita säädöksiä kun se on rekisteröity linja-autoksi kun ne pakolliset varusteet? Miten on esim keittiön kanssa? Kaasut pitää varmaan jossain katsastaa nekin?
Vastaa Viestiin