Ykkösen ja kakkosen osalta mennään hieman mutulla, mutta:
1. (Olettaen että pakettiauto on käyttöönotettu 1993 tai sen jälkeen:) Jos autoa käyttää liikenteessä, se periaatteessa pitäisi muutoskatsastaa kun siihen lisätään ylimääräisiä istuimia tai vähennetään lain vaatimaa tavarankuljetuskapasiteettia alle minimin. Sitä ennen rekisteriin merkityllä ajoneuvoluokalla ei ole väliä, joten riippuu ihan yksilöllisistä tarpeista pitääkö se muutoskatsastaa välillä - pakettiautoa voi rakennella muutoskatsastusta varten ja muutoskatsastaa suoraan matkailuautoksi.
2. Trafi ei enää nykyään neuvo näissä asioissa, vaan ne tehtävät on siirretty katsastuskonttoreiden hoidettavaksi, Trafin yhteystiedot-sivullakin ohjataan näin: "Katsastustoimipaikoilla neuvotaan katsastukseen, rekisteröintiin ja ajoneuvotekniikkaan liittyvissä asioissa".
Eli siis kannattaa kysellä katsastuskonttoreilta, heillä on lakisääteinen velvollisuus neuvoa ja tuossa saa vähän myös tunnusteltua kannattaako ko. konttoria käyttää muutoskatsastuksen tekemisessä. Esim. itse kesällä bussia muutoskatsastukseen valmistellessani kävin ensin Tattariharjussa A-katsastuksessa (ent. Katsastus Center) ja sieltä saatu "palvelu" oli todella nihkeää, sitten asioin Tattarisuon Autokatsastuksessa ja sain varsinaiselta katsastusmieheltä oikein hyvää ja asiantuntevaa apua kysymyksiini ja sama henkilö sitten paria päivää myöhemmin teki varsinaisen muutoskatsastuksenkin ilman mitään huomautuksia.
3. Nuo riippuu mm. auton käyttöönottopäivästä jne. Verohallinnon sivuilla on useamman ohjesivun verran asiaa tuohon liittyen:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... ron_maara/
Jos haluaa vedota ajoneuvoyksilön kuntoon, siitäkin on oma ohjeensa:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... lpoisessa/
Autoverohan määräytyy kuitenkin siten, että muutoskatsastuksessa vain merkitään rekisteriin muuttunut ajoneuvoluokka ja ajoneuvoveropäätös tulee sitten myöhemmin postissa - se ei siis varsinaisesti määräydy siinä muutoskatsastuksen yhteydessä suoraan.
4. En äkkiseltään keksi miksei, kyllä lämpöeristettyjä pakettiautojakin on vaikka kuinka paljon. Ainoa rajoitus on se, että tavarankuljetusmahdollisuutta ei saisi rajoittaa.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto kirjoitti:3.5.1993-31.3.2009 ensiverotetun 23§:n mukaisen alennetun autoveron pakettiauton muuttaminen
...
Autoverolain 23 §:n mukaisen alennetun autoveron alaisen pakettiauton on täytettävä autoverolain 23 §:ssä säädetyt tavaratilan mittavaatimukset. Umpinaisella tavaratilalla varustetun pakettiauton tavaratila mitataan siinä varustuksessa, jonka mukaisena valmistaja on ajoneuvon toimittanut ennen ajoneuvoon asennettavia kuormatilan suojia ja lämpö- tai muita vastaavia eristeitä. ...
...Toisin sanoen rakenteiden ja varusteiden tulee olla sellaisia, että auto on palautettavissa alkuperäiseen varustukseen siten, että se on edelleen liikenteeseen käytettävissä. Rakenne tai varuste ei saa heikentää auton tavarankuljetusmahdollisuuksia. ...