Sivu 1/1

Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 11:41
Kirjoittaja jmies
Hei! Elikkä kävin ostamassa Fiat Ducato Maxi 18 vm. 1990 joka oli aikoinaan katsastettu erikoisajoneuvoksi. Papereissa lukee että se on videokuvausauto ja autoveroton, eli perusveroa en joudu siitä maksamaan ollenkaan.

Haluaisin tehdä siitä pienen matkailuauton ja ihmettelen että joudunko muutoskatsastamaan sitä matkailuautoksi jos lisään siihen itserakennetun sohvasängyn, lavuaarin/keittiöalustan, säilytyskaappeja, mahdollisesti jääkaapin, aurinkopaneelin ja toisen akun. Vai luuletteko että menee läpi jos sanon inssille että käytän autoa mm. luontokuvaukseen ja joudun joskus yöpymään autossa useamman päivän? Mikä ei ole täysvalhe koska harrastan sekä valokuvausta että videokuvausta, joskus kuvaan esim. auringonnousuja ja silloin olisi helpompaa herätä kuvauskohteessa.

Syy miksi en halua katsastaa sitä matkailuautoksi on lähinnä se että verottomuus ei siirry siihen koska se on sisältä n. 180cm korkea kun eristykset ja kattolevyt ovat paikallaan. Paitsi kattoluukun kohalla, siinä se on varmaan 195cm, riittääköhän se? Verottomuus siirtyy ainoastaan jos auto on vähintään 190cm korkea sisältä ja omamassa vähintään 1800kg. Helvetin byrokratia.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... koisauto_2

Toinen vaihtoehto olisi tehdä sängystä ja kaikista kalusteista helposti siirrettäviä että pystyn poistamaan niitä katsastuksen ajaksi.

Mielipiteitä, kommentteja, kokemuksia?

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 12:04
Kirjoittaja KajNyy1
Verottomuus säilyy vain jos käyttötarkoitus säilyy entisellään. Sisustuksen muutokset eivät varsinaisesti vaikuta mutta vuode kinteänä voidaan katsoa käyttötarkoituksen muutokseksi jos sitä ei alkujaan ole ollut.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 12:41
Kirjoittaja jmies
KajNyy1 kirjoitti:Verottomuus säilyy vain jos käyttötarkoitus säilyy entisellään. Sisustuksen muutokset eivät varsinaisesti vaikuta mutta vuode kinteänä voidaan katsoa käyttötarkoituksen muutokseksi jos sitä ei alkujaan ole ollut.
Jos siinä olisi ollut vuode tai sohva, olisiko se jotenkin merkitty ajoneuvopapereihin vai ... ?

Sanoit myös että sitä "voidaan katsoa käyttötarkoituksen muutokseksi". Tarkoittaako se sitä että päätös jää kuitenkin inssin harkinnan varalle (eli jos vuode on hyvin perusteltu se ei välttämättä vaikuta verotukseen?) vai onko se kiveen lyöty että jos autossa on vuode niin se on muutoskatsastettava esim. matkailuautoksi jotta verottomuus säilyy?

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 15:04
Kirjoittaja Rosvolinna
Se on videokuvausauto ellei toisin todisteta. Eli pidä kuvausvarusteet autossa. Vaikka näyttö, kamere, tietokone, kasa kaapeleita ja kahvinkeitin. Inssi tutkii ainoastaan, että mahdolliset erikoisehdot täyttyvät.

Onko tuo yli 3500kg, jos on niin sen voisi katsastaa kuorma-autoksi. Silloin pitää olla väliseinää ja kiinnityspisteitä sekä lujuuslaskelmia seinästä. Menee hankalaksi...

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 15:15
Kirjoittaja Reddewil
Jos kattoluukku on 40cm leveä ja 40% asunto-osan pituudesta, niin riittää ja voi kilvittää M1 matkailuautoksi.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 16:11
Kirjoittaja jmies
Rosvolinna kirjoitti:Se on videokuvausauto ellei toisin todisteta. Eli pidä kuvausvarusteet autossa. Vaikka näyttö, kamere, tietokone, kasa kaapeleita ja kahvinkeitin. Inssi tutkii ainoastaan, että mahdolliset erikoisehdot täyttyvät.

Onko tuo yli 3500kg, jos on niin sen voisi katsastaa kuorma-autoksi. Silloin pitää olla väliseinää ja kiinnityspisteitä sekä lujuuslaskelmia seinästä. Menee hankalaksi...
Kuulostaa hyvältä idealta ja tätä itsekkin kelasin tehdä. Teen varmaan myös sohvasängyn sellaiseksi että sen pystyy helposti poistamaan katsastuksen ajaksi jos siltä tuntuu.

Fiatin omamassa on 2900kg.
Reddewil kirjoitti:Jos kattoluukku on 40cm leveä ja 40% asunto-osan pituudesta, niin riittää ja voi kilvittää M1 matkailuautoksi.
Hmmm, pitää vähän mitata.

EDIT: Jos toi homma toimii noin niin yksi ideahan voisi olla että laajennan tuota kattoluukun aluetta niin että 40% asunto-osan pituudesta on 190cm korkea, koska olen kuitenkin purkaamassa auton sisustaa tällä hetkellä. Laitan vaan siihen kohtaan vähän ohuempaa eristettä, ehkä joku uretaani spray ois hyvä ja tehokas? Saa olla tavallista kalliimpaa kun se alue on kuitenkin niin pieni.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 18:23
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä, tai ortexin pulkka nurin katolle ja lätsäreillä kiinni. :lol: Saa käyttää mut ei oo pakko!

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 19:25
Kirjoittaja esaheikki
Siihen tulee käyttömaksu vai mikä tarravero se nyt olikaan.jos muutetaan m1 matkailuautoksi mikäli oon ymmärtäny asian oikein.Kun erikoisauto luokka on poistettu käytöstä noin 20 vuotta sitte vanhat saa olla niin kauan kun muutoskatsastetaa joksiki muuksi ja niistä ei mee muuta kun käyttövoimavero jos ajaa diisselillä.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 21:25
Kirjoittaja jmies
esaheikki kirjoitti:Siihen tulee käyttömaksu vai mikä tarravero se nyt olikaan.jos muutetaan m1 matkailuautoksi mikäli oon ymmärtäny asian oikein.Kun erikoisauto luokka on poistettu käytöstä noin 20 vuotta sitte vanhat saa olla niin kauan kun muutoskatsastetaa joksiki muuksi ja niistä ei mee muuta kun käyttövoimavero jos ajaa diisselillä.
Pitää varmistaa asiaa katsastuskonttorilla mutta näin lukee Trafin sivuilla.
Ennen 1.1.1993 rekisteröidyt erikoisautot ovat verovapaita, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg.

Esimerkkejä erikoisautoista ovat kahden toiminnan auto, kuvausauto, mittausauto, pankkiauto ja auton alustalle rakennettu työkone.

Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa erikoisauto muutetaan
  • * pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
    * linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg
    * kuorma-autoksi
    * invataksiksi
    * sairasautoksi
    * pelastusautoksi
    * eläinlääkintäautoksi
    * ruumisautoksi
    * verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg ja jonka sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä.
    * huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... koisauto_2

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 14 Maalis 2014 22:02
Kirjoittaja wiima63
Tossa saa olla tarkkana ettei muuttele liikaa. siinä on äkkiä useita tonneja ellei 10:nkin tonnia levällään jos mätkästään autovero niskaan jossei verottomuus täyty ja peritään autovero.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 15 Maalis 2014 00:07
Kirjoittaja Reddewil
Ei kai ton ikäsellä ole enää ku 500e autoveroo jos joutus maksamaan? ja painaahan toi (omamassa)2900kg että jos ei väkisin pikkuautoksi yritä niin iha mikä muu vaan ku kokonaispaino on varmaan yli 3t... Tai no en tiedä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... uorma-auto

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 15 Maalis 2014 11:16
Kirjoittaja wiima63
Jotenkin mulla ois semmonen mielikuva että jos sen muuttaa verolle niin verot laskettais uudesta vastavasta.
Vähän niinkun esmes chevy vanissa jos menee kovat penkit muuttamaan pehmeiksi tai korinvaihtoautossa kun prosentit pomppaa yli.
Sillon ne on mun mielestä ainakin uudesta vastaavasta laskeneet sitä käytäntöön pantavaa autoveroa.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 15 Maalis 2014 15:45
Kirjoittaja mikko
Samaa mieltä. Pakuks aikanaan rekisteröidyn Caprice muuttaminen henkilöautoks maksais toistakymmentä tuhatta.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 15 Maalis 2014 17:47
Kirjoittaja jmies
wiima63 kirjoitti:Jotenkin mulla ois semmonen mielikuva että jos sen muuttaa verolle niin verot laskettais uudesta vastavasta.
Vähän niinkun esmes chevy vanissa jos menee kovat penkit muuttamaan pehmeiksi tai korinvaihtoautossa kun prosentit pomppaa yli.
Sillon ne on mun mielestä ainakin uudesta vastaavasta laskeneet sitä käytäntöön pantavaa autoveroa.
Eihän tossa ole mitään logiikkaa.

Joka tapauksessa lähetin Trafille viestin miten homma käytännössä toimisi jos haluaisin rekisteröidä Fiatin verovapaaksi matkailuautoksi, mitä maksuja siitä tulisi, sisätilan korkeus jne. niin ei tarvitse kohta enään spekuloida.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 16 Maalis 2014 17:33
Kirjoittaja jmies
Tutkailin tota kattoluukku asiaa vähän lisää ja homma on itseasiassa silleen että asuinosan sisäkorkeus pitää vain olla 190cm alueella joka on 40cm leveä ja pituudelta 40% asuinosan pituudesta, elikkä minun tapauksessa n. 40x140cm, eikä sen tarvitse olla ainoastaan kattoluukku. Teknisesti voisin siis leikata vastaavan reiän kattoon ja tilata 40x140x10cm kokoisen lasikuitukopan, kiinnittää se kattoon ja siinä se. Pitäisi myös onnistua aika helposti koska katto-osa on jo nyt lasikuitua, eikä peltiä, ja joudun katkaisemaan ainoastaan 2kpl kortin rautatankoa jotka tukevat kattoa. Ja se lasikuitu mitä tilaan on vahempaa kuin se mistä auton katto nyt koostuu, eli ei pitäisi vaikuttaa auton rakenteen vahvuuteen mitenkään merkittävästi.

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 16 Maalis 2014 17:46
Kirjoittaja mikko
jmies kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:Jotenkin mulla ois semmonen mielikuva että jos sen muuttaa verolle niin verot laskettais uudesta vastavasta.
Vähän niinkun esmes chevy vanissa jos menee kovat penkit muuttamaan pehmeiksi tai korinvaihtoautossa kun prosentit pomppaa yli.
Sillon ne on mun mielestä ainakin uudesta vastaavasta laskeneet sitä käytäntöön pantavaa autoveroa.
Eihän tossa ole mitään logiikkaa.
Pitäiskö olla?

Re: Erikoisajoneuvo

Lähetetty: 16 Maalis 2014 22:20
Kirjoittaja Reddewil
jmies kirjoitti:Tutkailin tota kattoluukku asiaa vähän lisää ja homma on itseasiassa silleen että asuinosan sisäkorkeus pitää vain olla 190cm alueella joka on 40cm leveä ja pituudelta 40% asuinosan pituudesta, elikkä minun tapauksessa n. 40x140cm, eikä sen tarvitse olla ainoastaan kattoluukku. Teknisesti voisin siis leikata vastaavan reiän kattoon ja tilata 40x140x10cm kokoisen lasikuitukopan, kiinnittää se kattoon ja siinä se. Pitäisi myös onnistua aika helposti koska katto-osa on jo nyt lasikuitua, eikä peltiä, ja joudun katkaisemaan ainoastaan 2kpl kortin rautatankoa jotka tukevat kattoa. Ja se lasikuitu mitä tilaan on vahempaa kuin se mistä auton katto nyt koostuu, eli ei pitäisi vaikuttaa auton rakenteen vahvuuteen mitenkään merkittävästi.
Tämänhän epäselvästi jo tuolla aikasemmin selitin, ortexin skooppia myöden :lol: