Sivu 1/1

pakusta asuntoauto..??!!

Lähetetty: 07 Joulu 2006 21:05
Kirjoittaja 251265
Olen tässä kauhulla ja tuskalla yrittänyt lukea näitä asetuksia, pykäliä ja direktiivejä, enkä saa enää jo aika selkeäksikin tulleesta käsityksestä:
"ASUNTOAUTO.."

Siis, olen säästänyt (ja säästän) asuntoautoa varten.
Minulla on B-kortti, eli rajoittuu 3500kg pakettiautoon.. Tuollakeskusteluissa vilahteli seikka, että asuntoautolaki on muuttunut.
Koskeeko laki auton sisäkorkeusmuutosta alle 3500kg autoissa??

(hitto kun ei osaa edes kysyä!)

Jos ostan (esim.) ford transitin, niin onko se verovapaa jos se on 190cm korkea, ja muu varustus on ok.??
Täällä vilahtelee jotain 4000 ja 6000 kiloja ja sitten on vielä jokin 1850kg..
ake ei vastaa minulle, eli APUA!! Voisiko joku valaista minua tässä pykälikössä.. :(

Lähetetty: 08 Joulu 2006 01:33
Kirjoittaja Jone
Jos ostan (esim.) ford transitin, niin onko se verovapaa jos se on 190cm korkea, ja muu varustus on ok.??
Jos sisältä löytyy tuo vaadittava korkeusseikka ja muut varusteet on kunnossa, niin auto katsastetaan matkailuautoksi henkilöautoluokkaan ja on autoverosta vapaa. Tietysti nuo käyttämisestä aiheutuvat verot pysyy niinkuin autoilla yleensä.

edit: Niin ja B-kortilla saa turuuttaa menemään kun on alle 3500kg.

Lähetetty: 08 Joulu 2006 16:14
Kirjoittaja 251265
Mitä tarkoittaa "henklöautoluokkaan"?
Mitä muita luokkia on kuin henkilöautoluokka, esim. pakettiautoluokka?
ford transit on pakettiauto.
Eikö pakettiauto (kuin mikä tahansa )auto muutu yksinkertaisesti "asuntoautoksi" rekisteröinnin yhteydessä??

Onko transit tai vaikka toyota hiace tällöin myös verovapaa (autovero)??
Muita veroja ei liene muita kun käyttövoima, eli dieselvero?
En osaa selittää, mutta toivottavasti ymmärrät.. :oops:

Lähetetty: 09 Joulu 2006 12:04
Kirjoittaja kengu
Sellaista asuntoautoa kun ei tuossa kohdassa luokittelussa ole niin asuntoautot luokitellaan henkilöautoiksi. Muita vaihtoehtoja olisi pakettiauto ja kuorma-auto (tavaran kuljetukseen) tai linja-auto (henkilökuljetuksiin) ja todennäköisesti muitakin vaihtoehtoja.

Lähetetty: 09 Maalis 2007 13:43
Kirjoittaja motoku
b- korttiluokka antaa aika rajalliset mahdollisuudet koska autot, joista löytyy 190 sisäkorkeus, painuu viimestään rakennettuina yli 3500kg.
olisiko helpoin aloittaa autokoulusta :?:
sprinter tai maxi-ducatot (boxer, jumpy) täyttävät pitkinä+korkeina mittakriteerit, mutta joku transporter tai hiace vaatii niin mahtavan kattokorotuksen, ettei järkevä :?
(oma KORKEA hiace on sisältä vasta 165cm eli melko tötterö tulisi :lol: )
jäljelle jää oikeastaan vain valmiit asuntoautot... :(

Lähetetty: 09 Maalis 2007 20:15
Kirjoittaja 251265
Joo, tuo 3500kg saa kai ylittyä rakennellessa, koska AKE sanoo
että tuo 3500kg silloin kun auto on rekisteröity ensikerran!..(?)
Niin asian käsitin..

Tietysti tulee siinä joku raja vetää.. :lol:

Mulla on kypsynyt haulissa joku korkea sprintteri/tms tai sitten MB407, 409.. 508 on jo kuormuri.
haisusta tai transportterista tuölisi kyllä aika hassun näköinen.. :lol:
Autokoulu jää väliin sen vuoksi kun mun vasen puoli on halvaantunu,
muutenhan mulla oliskin jo saksalainen 2-kerroksinen pitkänmatkan dösä!!! :wink: :shock: :shock:

Yksi mahku olis hakea asuntoauto saksasta verovapaa kun on , myös tullissa!

Lähetetty: 09 Maalis 2007 20:52
Kirjoittaja RH
Takavuosina rakentelivat tuollaisia retkeilyautoja Renaultista oliko trafik? se malli. Oli korkeana valmiiksi riittävän korkea eikä ulospäinkään mikään kirahvinkuljetusauton näköinen. En muuten kyllä ole mikään renault tai muutenkaan etuvetoisten ystävä. mutta tässä tapauksessa kyllä ihan lattian korkeuden suhteen miettisin etuvetoisia vaihtoehtoja.
Itsellä käynyt joskus mielessä tehdä yhden hengen matkailuauto ambulanssikoriin eli mersuun tai volvoon, ovat kyllä kamalan näköisiä, mut kun käy ajamassa niin ulkonäkö kyllä unohtuu, sen verran vakaasti kulkevat.

Lähetetty: 09 Maalis 2007 22:22
Kirjoittaja 251265
Niin, tolla sprintterillä olisi kyllä korkeutta(190cm) ja neliöitäkin ihan kivasti, yksin kun olen hankkeessa..

Nuo yhdenhengen ambulanssi ja volvo on kai niitä ruumisauton kokosia (korotettuja?) mutta ne olisikin "retkeilyauto eikä asuntoauto, jossa toteutettaneen pakun verottamista..?

No, enivei, Minähaluan sinne omaani parivuoteen, kaasuhellan, tv:n jääkaaoin/ boxin, ja jonkinlaisen vessan..

Lähetetty: 10 Maalis 2007 10:21
Kirjoittaja RH
Joo kyllä sprintteri ihan hyvä varmasti on, niiden koneista kannattaa vähän kuulostella, itsellä ei kokemusta, mut kaveri yritti saksasta tuotattaa 312 mallia ja trokari ei suostunut tuomaan koska piti konetta huonona. Toki jos liikaa kuuntelee muita ei pysty hankkimaan minkäänlaista peliä, aina löytyy joku joka teilaa ko mallin. Mut pääasia et tekee itselle mieleisen pelin.

Olisiko helpotuksia olemassa,,???

Lähetetty: 10 Maalis 2007 11:59
Kirjoittaja kuoppaukko
Joskus aikoinaan invalidit saivat joitakin helpotuksia mm. autoverosta jos oikein muistan. Olisikohan asiaa tutkia tassa etta jos kirjoittaisi oikein kauniin ja asiallisen pahvin niin jossakin kohtaa voisi saada hiukan oikaista??? Vaikka taitaa olla nain kankean raudan kanssa vaikeaa saada mitaan asiallistakaan helpotusta???

Lähetetty: 10 Maalis 2007 15:07
Kirjoittaja B9M
251265 kirjoitti:Mitä tarkoittaa "henklöautoluokkaan"?
Mitä muita luokkia on kuin henkilöautoluokka, esim. pakettiautoluokka?
ford transit on pakettiauto.
Eikö pakettiauto (kuin mikä tahansa )auto muutu yksinkertaisesti "asuntoautoksi" rekisteröinnin yhteydessä??

Onko transit tai vaikka toyota hiace tällöin myös verovapaa (autovero)??
Muita veroja ei liene muita kun käyttövoima, eli dieselvero?
En osaa selittää, mutta toivottavasti ymmärrät.. :oops:
Tuolta löytyy tietoa Ajoneuvoluokista. http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... uvoluokat/
Matkailuauto kuuluu aina perusluokkaan M1 henkilöauto. (Oma 14.500kg henkilöauto M1/matkailuauto, joka vaatii C-kortin)

Matkailuauto kohdalta löydat ehdot autoverovapauden määritelmät. Jos ostat suomesta pikkubussina olleen "verotetun" auton. Vero on maksettu kertaalleen, niin ei tarvitse välittää verovapauspykälistä matkailuautoksi katsastettaessa. Tv. Ari

Lähetetty: 10 Huhti 2007 21:42
Kirjoittaja allians
Kaveri toi saksasta caravellen 1991 mallia olisi ollut veroton mutta maksoi täyden autoveron (ei ollut kovinkaan paljon ja asensi inventterin ja sähköhellan ja katsasti matkailuautoksi.Hyötynä oli pieni käyttövero eikä penkeille tehty mitään.Joten täydenveron autossa ei korkeudenkaan tarvi täyttyä.

Lähetetty: 17 Touko 2007 01:51
Kirjoittaja Kylään Tullut
Tuossahan on vastaus minunkin ongelmaan. Maksan vaan kiltisti sen autoveron, niin saa tehdä ihan minkä lystää.

Aika kiinnostavaa nähdä minkä arvoiseksi tuo luokitellaan.

Lähetetty: 18 Touko 2007 20:35
Kirjoittaja vanteros
No joo. Ois halavalla saatavana semmonen ameriikalainen paloauto. rekisteröity 1+8 tai sinne päin. Merkki on International ja vm 1967-8. Ts. aimaisemmin hyvin yleinen paloautona.

Takatilasta sai suht näppärästi pikku korotuksella kammarin ja köökin. Vaan mutta ja ku.... velipoika meinasi, että sitä ei voi muutoskatsastaa matkailuautoksi. Oli kuulemma kyselly katsastustoimistosta. Mahtaako olla perää hänen väitteessään?

Autolla on ajettu 16.000 km ja toimii pensiinillä.

Lähetetty: 20 Touko 2007 00:12
Kirjoittaja Kylään Tullut
Kaverilla oli kanssa ollut tuollainen projekti, mutta pisti sen lihoiksi ja aloitti muuta. Mites jos sen pitäs vaan kuorma-autona?

Taka laittas semmosen U-sohvan ja muutenkin mukavaksi sisustas. Tuliskyllä magee. Olis se kyllä dieselinä rutkasti käheempi.

Missä kulkee raja matkailuautolle ja tavan kuormurille? Onhan rekoissakin vaikka minkälaista matkailuvarustetta ja 190 korkeus ei välttämättä täyty... Pitänee kysyä suoraan katsastajalta ja vielä tullilta tuosta omasta, että mitä maksaa ja mitä kannattaa haaveillakaan.