Sivu 1/1

Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 28 Joulu 2011 17:22
Kirjoittaja Kulkuriksi
Muutamaan käytännön asiaan tarkennuksia ettei tule ylläreitä. Kertokaa ken tietää.
Mitä vaihtoehtoja olisi kun liikennöitsijältä ostan linja-auton?

1. Rekisteröinti omiin nimiin viikon sisällä, oliko se näin?(taisi tulla joku ylimääräinen maksu jos ei ajallaan?)
2. Auto on nyt linja-autoksi rekisteröity, tavoite M1. Jos rakentelen autoa vasta ensi kesäksi liikenteeseen, niin onko merkitystä jos auto olisi kesään asti linja-autona eikä heti muutoskatsastaisi M1:si(vero ym.)
3. Kaiketi diesel/käyttövoimavero on kertamaksuinen, 1.1 eteenpäin?. Maksajanako se jonka nimi on vuodenvaihteen jälkeen rekisteriotteessa?
4. Jos poistaisi auton rakentelun ajaksi väliaikaisesti rekisteristä, niin eikö diesel/käyttövoimavero poistuisi? Minkälainen homma on taas rekisteröidä se uudestaan.
5. Jos sitten kesällä tekisi uudelleenrekisteröinnin ja muutoskatsastuksen(M1) samalla kertaa, oliko jotakin käytännön ongelmia(tarviiko jotakin siirtokilpiä ym.?).

Miten olette tehneet. Mitkä oli edut ja haitat näissä vaihtoehdossa?

Vai onko yksinkertaisinta vain rekisteröidä auto omiin nimiin. Taitaapa olla joku diesel/käyttövoimavero pienimpiä maksuja näissä talkoissa..

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 28 Joulu 2011 17:59
Kirjoittaja Wonderi
Auto pitää rekisteröidä uuden omistajan nimiin heti eli viikon sisällä, varsinkin siksi että edellinen omistaja vapautuu vastuista mm. parkkisakkojen ja peltipoliisisakkojen suhteen.
Jos auto jää seisomaan rakentelua tai ihan muuten vaan varten niin se on järkevintä tehdä "liikennekäytöstä poisto". Hoituu katsastuskonttorilla tai vakuutusyhtiössä omistajanvaihdosilmoituksen yhteydessä kätevästi tai myös netitse (kestää pari minuuttia tehdä ihan itsekin, ja sama takaisin liikennekäyttöön otettaessa). Silloin katkeaa kaikki verot ja vakuutukset samalla (palo yms vapaaehtoiset vakuutukset kannattaa varmistaa vakuutusyhtiöstä että jäävät tarvittaessa voimaan). Kaikki vuotuiset verot jyvitetään päivälleen sen mukaan kuka kulloinkin on omistaja tai haltija, ja koska auto on liikennekäytössä.
Liikennekäytöstä poistettuna on ihan sama mihin luokkaan auto on rekisteröity.

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 28 Joulu 2011 19:26
Kirjoittaja 65-14
Liikenteestä poisto tai liikenteeseen otto maksaa vain 4 euroa kerta Trafin sivujen kautta. Eli hyvin huokeaa touhua ja helppoa.

https://sa.ake.fi/eetu/local-response-r ... anguage=fi

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 29 Joulu 2011 08:58
Kirjoittaja Kulkuriksi
Kiitos tiedoista, valaisi asiaa hyvin!

Vielä jos olisi tietoa tästä ettei tarvi moneen kertaan tehdä samaa asiaa:
2. Auto on nyt linja-autoksi rekisteröity, tavoite M1. Jos rakentelen autoa vasta ensi kesäksi liikenteeseen, niin onko merkitystä jos auto olisi kesään asti linja-autona eikä heti muutoskatsastaisi M1:si(vero ym.)
Miten esim. vakuutusyhtiöt on suhtautunut linja-auto/M1, pakollinen liikennevakuutus ja palo/varkaus vakuutuksiin(erot?).

[Yritin kahlata tietoja näistä aiemmista kirjoitteluista, ei löytynyt selkeää tuoretta tietoa.]

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 29 Joulu 2011 14:07
Kirjoittaja Rosvolinna
Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 29 Joulu 2011 19:34
Kirjoittaja Lahti32
65-14 kirjoitti:Liikenteestä poisto tai liikenteeseen otto maksaa vain 4 euroa kerta Trafin sivujen kautta. Eli hyvin huokeaa touhua ja helppoa.
ilmoitusosa pitää olla tallessa. Jos ei ole niin todella hankalaa. Ja parasta olisi olla myös auton omistaja, haltijana ei taida onnistua vaikka olet vastuussa auton maksuista.

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 29 Joulu 2011 23:26
Kirjoittaja wiima63
Rosvolinna kirjoitti:Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.
Nyt näköjään tätä keskustelua alkaa olemaan jo kahdessa topikissa mutta tuossa on hyvä verrokki linjurina. 9500kg kokonaispainoinen M1 matkailuauto rasittaa käyttö ja diisseliveron puolesta lompakkoa lähes 800 eurolla. päälle sitten vielä n 400 euron liikennevakuutus 0% bonuksilla.

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 09 Maalis 2012 15:49
Kirjoittaja Nokian Wiima-72
wiima63 kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.
Nyt näköjään tätä keskustelua alkaa olemaan jo kahdessa topikissa mutta tuossa on hyvä verrokki linjurina. 9500kg kokonaispainoinen M1 matkailuauto rasittaa käyttö ja diisseliveron puolesta lompakkoa lähes 800 eurolla. päälle sitten vielä n 400 euron liikennevakuutus 0% bonuksilla.

eli jos käytössä touku-, kesä-, heinä-, elokuut, niin kaikki em. kustannukset (4/12)*1200= 400e ?

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 09 Maalis 2012 17:39
Kirjoittaja Busabussi
Sikatärkeä asia Trafin myöntäessä poikkeuslupia liian pitkille, ÄLÄ osta yli 12m autoa koska silloin kaikki menee harkintaperusteiseksi. Kun ostat max. 12m auton, rakentaminen ja muuttaminen matkailuautoksi on helppoa kun tiedät pykälistä mitä saa olla ja mitä ei.

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 09 Maalis 2012 20:18
Kirjoittaja Reddewil
Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 11 Maalis 2012 21:55
Kirjoittaja Nokian Wiima-72
tarkoitus olisi ostaa 12.5m wiima 72, joka on jo matkailuautoksi rekisteröity. eikai siinä enää mitään ongelmaa sen pituuden suhteen ole?

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 11 Maalis 2012 22:06
Kirjoittaja Busabussi
Ei jos on jo rekisteröity. Ihmeellisiä mielivaltaisia sääntöjä on alkanut esiintymään nyt kun Trafin väki kirjoittaa poikkeuslupia linja-autosta matkailuautoksi...

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 06 Maalis 2013 18:22
Kirjoittaja Jorskipappa
Busabussi kirjoitti:Ei jos on jo rekisteröity. Ihmeellisiä mielivaltaisia sääntöjä on alkanut esiintymään nyt kun Trafin väki kirjoittaa poikkeuslupia linja-autosta matkailuautoksi...
Tuo edellämainitsemasi tarkoittaa ilmeisesti linkkarin muutoskatsastamista M1 matkailuautoksi,
eikä jo aiemmin matkailuautoksi/erikoisautoksi muutettua menopeliä, vaikka se olisi ollut pois rekisteristä ja nyt rekisteröintikatsastettaisiin uudelleen (eli vanhassa otteessa EA/matkailuauto+erikoisehdot jne...)

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 20 Elo 2013 08:56
Kirjoittaja transpot
Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 20 Elo 2013 09:46
Kirjoittaja Reddewil
transpot kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?

Suorakopio: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta);
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasu järjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu);
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Lähetetty: 20 Elo 2013 20:05
Kirjoittaja Pilotti
transpot kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?
Kyllä mun piti kiinnittää patja lattiaan. Tein sen hihnoilla. Katsastusmies itse ehdotti ruuvaamista lattiaan, eli joustinpatjan alareunasta ruuvit läpi :D . Yksilevyinen sähkölevy riitti, piti olla vaan ruuvattu kiinni. Sähkönsyöttöä ei tarvittu, töpseli roikkui ilmassa.