Sivu 1/3

Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 07 Heinä 2011 15:06
Kirjoittaja Fiilisbussi
On niin paljon ketjuja mitä pitäisi lukea, niin järjestän tällaisen gallupin aiheesta katsastus. Näin jokainen voi kertoa millaiseksi autoksi bussi on rekisteröity.

Onko bussinne Kuorma-auto, linja-auto vai matkailuauto?

Mitkä ovat maksut?

Meillä on nyt vissiin kaksi vaihtoehtoa.

1. Kuorma-auto, mikä tarkoittaa sitä, että kuskin lisäksi voi matkustaa toinen eli kaksi matkustajaa. Väliaikaisesti voi matkustaa 7 hlöä. Bussista pitää löytyä baaritiksi, koska se on ravintolabussi :lol:
Ensivuoden alussa kuorma-autojen käyttömaksut laskee 40 %

Tai sitten

2. katsastamme sen matkailuautoksi. Emme tiedä matkailuautojen kustannuksista juurikaan.

Katsastus on nyt mietinnässä...

Kertokaas omistanne ja kokemuksista ja tiedoistanne :)

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 07 Heinä 2011 17:23
Kirjoittaja Lahti32
Linja-auto 1+16

Verot nolla ja vakuutukset huokeat, pykälät ei estä rakentamista. Uusin kuulema on, että linja-autoksi rekisteröidyssä pitää olla huipputehokkaat jarrut. Kuorma-autona menee vähemmillä jarrutehoilla läpi katsastuksesta. Näin väitettiin ihan vasta konttorilla.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 07 Heinä 2011 23:23
Kirjoittaja janne
Linja-auto 1+13

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 08 Heinä 2011 00:00
Kirjoittaja Bussiton
Express on 1+12 ja Royali on vielä 1+16 mut saattaa tippua noita istumapaikkoja jatkossa :(

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 08 Heinä 2011 00:56
Kirjoittaja mikko
miul lukee otteessa 1+50 mut ei miul oo likimainkaan niin montaa istumapaikkaa. projektivaiheessa se toki onkin, ja siten vielä mietinnässä et montako paikkaa säästetään. se sentään on selvää, et linjuriautona ton pidän. ei köyhällä (keskituloisella) linjuriautokuskilla ole varaa maksaa käyttömaksuja. tonnin liikennevakuutuskin (nollabonuksilla) tuotti päänvaivaa kunnes tajusin siirtää pikkuauton 45% tohon. siitä fiksu siirto, et tuo kun ei tuu todennäköisesti tienaamaan prosentin prosenttia bonuksia, ja säästö on jo neljännesvuodessa enemmän ku käyttöauton virkaa toimittavan commodoren vakuutus on nollabonuksilla vuodessa..

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 08 Heinä 2011 08:26
Kirjoittaja Pataässä
Ekat 14 vuotta oli matkailuautona. Vuonna 2002 palautettiin takaisin linja-autoksi, verotussyistä. Pikkubussi 1+9. (Jostain syystä gallupiin ei taaskaan kirjaudu, joskus on toiminut)
Helteistä kesänjatkoa toivoo... Pataässä

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 08 Heinä 2011 09:37
Kirjoittaja Rosvolinna
Rosvolinna - MB 609 - EA/huoltoauto. 5 paikkaa, sama käyttövoimavero kuin kuormaautoillla. Vakuutus 750€/vuosi

Rölli - Volvo B10M Berkhof - Linja-auto 1+16. Liikennevakuutus 777€/vuosi kasko vajaa satasen. Ei veroja.

Matkailuautona vekottimiin tulee iso päästövero ja käyttövoimavero, joten kannattaa laskea mikä on edullisin vaihtoehto.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 08 Heinä 2011 16:00
Kirjoittaja Carman
Royal on katsastettu matkailuautoksi, ajokorttisyistä.

Verot on toki aika kovat (yhteensä yli 1000€), mutta nykyään on helppoa ja halpaa liikennekäytöstä poisto.

D1-kortti olisi toki mahdollisuuksien rajoissa suoritettavissa, mutta uudet ammattipätevyysvaatimukset haittaa.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 12 Heinä 2011 15:15
Kirjoittaja Reddewil
M1 henkilöauto, matkailuajoneuvo. Vakuutukset hirviät, kun menee uushankitahinnan mukaan ja verot reilun tonnin. Aina ku jää parkkiin niin poistan liikenteestä.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 12 Heinä 2011 19:22
Kirjoittaja pertza
Hyvää kesä iltaa kullekkin, olen ihan uusi foorumilla ja muutama kysymys pyörii mielessä.
Tämä keskustelu on yksi tärkeimmistä, miksikä muuttaa linja-auto jollei tuo paperinpala riitä ajamaan sellaista.
Itse ajatellut 1+8 kuorma-autoa, onko siinä jotain rajoituksia pituuden tai muiden asioiden suhteen?
Matkailajoneuvona ilmeisesti tulee pituus rajat vastaan?

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 12 Heinä 2011 21:12
Kirjoittaja Bussiton
No matkailuautossa tulee 12m ja 13m poikkeusluvalla "vastaan" , en ole varma mut olisi sellainen mutu tuntuma et kuorma-autossa olisi jotain tavaratila juttuja......

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 12 Heinä 2011 21:32
Kirjoittaja Mika_75
Bussiton kirjoitti:No matkailuautossa tulee 12m ja 13m poikkeusluvalla "vastaan" , en ole varma mut olisi sellainen mutu tuntuma et kuorma-autossa olisi jotain tavaratila juttuja......

Sama 12metriä pituus ja tavaratilaan pitää saada kantavuuskuorma kuormatilaan ja luotettavasti kiinni, jossei ruuma kelpaa, niin väliseinä, johon äkkiä pyytävät lujuuslaskelmat. Matkailuautoks helpoimmalla.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 12 Heinä 2011 22:32
Kirjoittaja ansa
meillä 14-paikkainen linja-auto, vaatii siis pikku d.een

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 13 Heinä 2011 15:40
Kirjoittaja Wonderi
Kuorma-autoksi rekisteröinnistä ei kai muuta etua olisi kuin mahdollisuus hinata suurempia perävaunuja ja ammattimaiseen tavarankuljetukseen liittyvät lupa- ja veroasiat. Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 13 Heinä 2011 22:13
Kirjoittaja joope
Vaikka miten mieli teki katsastaa linja-autoksi(1+15) niin paperissa lukee M1/henkilöauto , matkailuauto (1+8)
Nopeudenrajoitin uupuu ja matkailuautossa sitä ei vaadita!
Pidetään alkuun sitte matkailuautona :| ja joskus jos tarvii lisää paikkoja niin pannaan rajoitin ja sitten linja-autoksi.
Vaikka matkailuautossa kovempi verotus niin yksityishenkilö voi netissä kätevästi muuttaa liikennekäyttöön ja pois. :wink:

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 14 Heinä 2011 12:18
Kirjoittaja Bussiton
Tarviiko muka jo 88-mallisessa rajoitinta ?

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 14 Heinä 2011 13:42
Kirjoittaja Carman
Bussiton kirjoitti:Tarviiko muka jo 88-mallisessa rajoitinta ?
Ainakin mulla oli rajoitin, auto käyttöönotettu 05/1988.
Mutta eipä ole enää rajoitinta, M1 ei tarvitse.

Se purkki on kyllä vielä toimivana paikoillaan, vain vaijeri on irti, tarvisko joku? Bosch merkiltään.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 14 Heinä 2011 22:55
Kirjoittaja joope
Bussiton kirjoitti:Tarviiko muka jo 88-mallisessa rajoitinta ?
Tarviipa hyvinkin, -87 mallissa ei tarvi. :evil:

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 15 Heinä 2011 08:02
Kirjoittaja Tumppu
Juuri sopivasti siinä kulkee raja...

AKElta lainattua
Nopeudenrajoitinvaatimus
Nopeudenrajoitin vaaditaan (ks. LVMa autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 39 § 7 mom.)
• 1.1.1988 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran käyttöön otettuun kokonaismassaltaan yli 12 tonnin kuorma- ja erikoisautoon (N3-luokka) ja yli 10 tonnin linja-autoon (M3-luokka)

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 15 Heinä 2011 09:21
Kirjoittaja Bussiton
Katoppas vaan noinhan se olikin :wink: jotenkin oli sellainen muistikuva et olis tullut vasta 88 jälkeen :oops: no toi muistihan on tunnetus hyvä mut lyhyt :lol:

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 24 Heinä 2011 00:24
Kirjoittaja PuliUkki
ansa kirjoitti:meillä 14-paikkainen linja-auto, vaatii siis pikku d.een
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386
5) D1, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja joiden pituus on enintään 8 metriä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;

6) D1E, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg
Minkähän tähären tuohon lakitekstiin on pitäny tuo maksimipituus tällätä? :evil:
Olin suunnitellu ABCE -kortin päivittämistä D1:llä, notta sais tehtyä yli 12 metrisestä bussista 1+16 paikkasen kulkurin, vaan eipä tuo näytä hyödyttävän mitään :(

Edit:
Ketjun aiheeseen pitää varmaan myös vastata ;)
B9M rekisteröity myymäläautoksi. 1+7 hlö
Verot 2,50/pvä, ei päästöveroja.
Sisällä normaali matkailuautovarustus, katsastuksessa kassakone mukana...

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 24 Heinä 2011 01:01
Kirjoittaja Lahti32
PuliUkki kirjoitti:
ansa kirjoitti:meillä 14-paikkainen linja-auto, vaatii siis pikku d.een
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386
5) D1, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja joiden pituus on enintään 8 metriä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;

6) D1E, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo,
jonka kokonaismassa ylittää 750 kg
Minkähän tähären tuohon lakitekstiin on pitäny tuo maksimipituus tällätä? :evil:
Olin suunnitellu ABCE -kortin päivittämistä D1:llä, notta sais tehtyä yli 12 metrisestä bussista 1+16 paikkasen kulkurin, vaan eipä tuo näytä hyödyttävän mitään :(
hetkinen. Meinaako tämä nyt ettei vanhalla D1 kortilla ajetakaan enää yli 8m bussia? Mitä järkeä? C-kortilla saa ajaa suuria ajoneuvoja niin häh?

Jos tämä on totta niin kyllä on huonompi homma. Se on autokouluun lähtö eessä että saa ajaa omaa autoa? Pitääpä alkaa selvittään perin pohjin :evil:

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 24 Heinä 2011 01:26
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:
PuliUkki kirjoitti:
ansa kirjoitti:meillä 14-paikkainen linja-auto, vaatii siis pikku d.een
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386
5) D1, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja joiden pituus on enintään 8 metriä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;

6) D1E, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo,
jonka kokonaismassa ylittää 750 kg
Minkähän tähären tuohon lakitekstiin on pitäny tuo maksimipituus tällätä? :evil:
Olin suunnitellu ABCE -kortin päivittämistä D1:llä, notta sais tehtyä yli 12 metrisestä bussista 1+16 paikkasen kulkurin, vaan eipä tuo näytä hyödyttävän mitään :(
hetkinen. Meinaako tämä nyt ettei vanhalla D1 kortilla ajetakaan enää yli 8m bussia? Mitä järkeä? C-kortilla saa ajaa suuria ajoneuvoja niin häh?

Jos tämä on totta niin kyllä on huonompi homma. Se on autokouluun lähtö eessä että saa ajaa omaa autoa? Pitääpä alkaa selvittään perin pohjin :evil:
Niin eli pikkubussiin tarvitaan pikkubussikortti ja isoon iso. Tuohonhan menee nämä sprintterit ja pätkät.
C-kortilla saa ajaa painavia ja isoja, mut kyytiiin voi ottaa vaan sen max. henkilöauto -määrän eli 8.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 24 Heinä 2011 01:34
Kirjoittaja Lahti32
joskohan koskee vaan uusia kortteja. onhan nyt hullua jos yhtäkkiä et saakaan ajaa omaa autoa millä oot ajanu iät ja ajat.

Re: Galluppi: Miksikä bussinne on katsastettu?

Lähetetty: 24 Heinä 2011 12:04
Kirjoittaja Victorjussi
Onkos ne nyt laittaneet lakitekstiin sen, mikä jäi aikoinaan lipsahduksena pois? Tiedotus lienee siinä tapauksessa jäänyt tekemättä. Onhan tuossa kysymys kuitenkin aika merkittävästä asiasta.
Tulevalla viikolla poliisi aikoo valvoa erityisesti busseja. Tiedottaako se vasta sitten asiasta, kun tapaa lomamatkalaisia tienpäällä?