Sivu 1/1

Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 12:44
Kirjoittaja hk993
Moros, olisi mielenkiintoinen lnja-autoprojekti menossa. Pitäisi tehdä diesel-Scaniasta (12 m) sähkökäyttöinen eli moottori + vaihteisto veks ja tilalle sähkömoottorit ja Li-akustot. Perävälityksiin "kevyet" muutokset. Muihin himmeleihin ei kajota, toivon mukaan :lol:

Miten lasketaan muutosten %, koska taitaa mennä yli sen sallitun 25 %?

Löytyykö jostakin lakipykälät siihen, mihin pitäisi valmistautua, kun yrittää neuvotella konttorille aikaa?

Sen olen selvittänyt, että henkilöauton "muuttaminen" ei ole ongelma, paitsi, että pitää tehdä kalliit EMC-testit.

Kaikki vinkit tervetulleita :roll:

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 14:25
Kirjoittaja MB1962
Neuvoja en osaa antaa mutta minkä ihmeen takia ? onko ylimääräistä virtaa varastossa ? vaiko joku tutkimustyö ?

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 14:31
Kirjoittaja Reddewil
Eiköhän tuo mene niin jotta runko säilyy niin kaikki muu voi vaihtua. Jos aihiona esim. Volvo. Ei noissa tuijoteta prosentteja niin kuin korinvaihtomersuissa (pikkuautoissa). Harvassa bussissa alkuperäsiä periä, laatikoita, akselistoja jne. mahtaa enää olla vanhemmalla iällä.
Saa muuten jokusen tonnin ottaa akkuja mukaan jos mielii taajaman ulkopuolelle asti =)
Kilauta konttorille (tai trafille), sieltä selviää paljon.

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 16:06
Kirjoittaja Lahti32
Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa :D

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 16:09
Kirjoittaja Lahti32
Tulee siihen kyllä aikamoiset akkupaketit että Scania liikkuu :o ja varmaan tarvisi jotkin jarrutusenergian talteenottimet jolla ladataan? Syntyiskö Telma sähköhidastimesta mitään?

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 16:25
Kirjoittaja Victorjussi
Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä. :!: :!:
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.

Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.

Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset. :roll: :roll:

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 16:58
Kirjoittaja hk993
Kaveri laski, että 1600 kg tulee akkuja, mutta kun dieseli, vaihteisto, tankit jne poistetaan, samaan päästään.

Just laskeskellaan moottorin tehotarvetta.... riittäisikö 120kW.

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 17:03
Kirjoittaja hk993
Lahti32 kirjoitti:Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa :D
Ollaan mietitty, tulee tehohäviöitä tuon laatikon takia. Ja sitten pitää vaihtaa ne öljyt.

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 17:13
Kirjoittaja hk993
Victorjussi kirjoitti:Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä. :!: :!:
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.

Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.

Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset. :roll: :roll:
Olen kerännyt Lahden suunnalta... lehdistötiedotteita.

Niiden avulla ei pääse eteenpäin.

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 17:43
Kirjoittaja motoku
riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.

nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 19:00
Kirjoittaja Victorjussi
120 KW riittäisi minulle aluksi. Ajelis vaan 60-luvun malliin. Mäkimaastossa saa varmaan laskea tihejään ohi kaikenmaailman pemareita ja luotibusseja. Rattoreista ja puimureista pääsis kuitenki ohi jo heittämällä. :D :D .

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 21 Huhti 2011 19:43
Kirjoittaja hk993
motoku kirjoitti:riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.

nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
Kannattaako tilata Li-akut Kiinasta... 300 Ah:n kennoja löytyy kohtuuhintaan... laskeskelin, josko 80 - 100 kpl kennoa riittäisi...

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 22 Huhti 2011 00:37
Kirjoittaja happa66
Nyt täytyy nostaa hattua :D , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". :mrgreen: . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen. :D :D :D

a-p

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 23 Huhti 2011 13:21
Kirjoittaja Zyke64
happa66 kirjoitti:Nyt täytyy nostaa hattua :D , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". :mrgreen: . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen. :D :D :D

a-p
Joo, ja melekeen korillisen tuosta vois luvata, jos akuilla toimivan vehkeen synnytys onnistuu yli 10km toimitasäteellä :shock: Tietenki, jos laittaa virranjohtimen ja menee HKL:n raitsikkakiskojen pääle ajeleen :mrgreen: Tuo 120kW ei kyllä riitä mihinkään bussin liikuttelussa.....Se on vähän ku vertais mopoautoa normi henkilöautoon :lol: :lol: :lol:

Re: Muutoskatsastukset

Lähetetty: 24 Huhti 2011 21:46
Kirjoittaja hk993
Moros.... pitkällä linjalla 120 kW ei riitä... mutta paikkurissa saadaan sähkömoottorin jarrutusenergia takaisin akkuihin.

Kiitokset kopallisesta ... menee tarpeeseen jo nyt :shock:

Montako kopallista saan, jos pääsen sillä 100 km.... :D