Röllin vikalista haettu ( korjattu ja leimassa )

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Röllin vikalista haettu ( korjattu ja leimassa )

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No niin.

Tänään vein Rölli B10M:n leimalle. Vikalistahan sieltä tuli. Ei mitään kohtuutonta, muttq pikku puuhastelua luvassa.

1. Takajarru sylinterin kiinnitys. Jarrua ei voinut mitata. Tulokseksi tuli ainoastaan vierintävastus. Eli oikea takajarru on ei jarrtuta.

2. Jarruvoimien ero liian suuri - johtuu kohdasta 1.

3. Takatavaratilan apurunko lliian hapan. Tiedän kyllä. Uudet raudat ovat samaisessa tavaratilassa:). Kotikonstein elvytettävissä.

4. Etuiskarin kiinnitys väljä. Tämän olen kesällä korjannut, mutta en ilmeisesti kovinkaan onnistuneesti.

Ykköskohta hieman arveluttaa tälläistä piha-askartelijaa. En ole edes saanyt yhtä pyöränpulttia auki. Joten usko kotikorjaukseen ei ole kovinkaan vahva. Missähän tuon jarrun voisi korjauttaa kustannustehokkaasti täällä Uudellamaalla?

Muut viat saan varmasti itse korjattua. Voi kun olisi se lämmin talli montulla...
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 14 Helmi 2011 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Onko sylinteri lahonut vai muuten kiinnitys pettänyt?
Jarrukellohan on helppo irrottaa kaksi 16 mm pulttia (avainväli 24mm)auki ja niveltappi sekä letku irti.
Irrotaessa jarrukelloa PYÖRÄKIILAT EHDOTTOMASTI (voipi työmaa karata)ja paineet ylös että jarru pysyy pois päälta koko työskentely ajan.
Pohjantähti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kello ja letkut vaikuttavat ehjiltä, mutta väljää on sylinterin kiinnitysraudassa. Kiinnitysrauta on kiinnitetty akselin viereen. Luultavasti pitää irroittaa jarrurumpu, jotta kiinnitysmekanismia pääsee tutkimaan.

Laitoin tuonne "Alusta" osastolle kyselyä räjäytyskuvista.

Jippii - sain ensimmäisen pyöränpultin auki :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti:Jippii - sain ensimmäisen pyöränpultin auki :)
Tuo on sitä hommaa missä meinaa usko loppua ennenkun eka pultti aukeaa :shock: parasta konstia on jämäkkä parin metrin putki jatkovarreksi ja nostaa puolen metrin korkeudesta tai hyppii varren päällä :D on koitettu kahteen mieheen hyökätä putken päällekkin mutta parhaiten aukeaa hyppimällä tai väkevästi nostamalla. Jotkut asettaa rengasavaimen maata vasten ja pakittaa hiukan :roll: :shock: kunnes kaikki pultit on auki :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Yhden vääntövarren sain viime kesänä rikottua, kun yritin renkaan pultteja irroitella. Nyt on käytettävissä uusi laadukkaampi varsi ja siihen kotitekoinen 1,5m jatko.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja motoku »

rahalla selviää pyöränmuttereista, ostin nettikoneen mainoksen mukaisen 5200nm momentinkertojan. samalla pulttikoneella n.10vuotta sitten kiinnitetyt eturenkaat irtos 3m varrelle kaikilla 90kg elomassalla hyppäämällä (arviolta 2000-2500nm avausmomentti siis) ja takapyöränmutterit yhdellä kädellä veivaamalla.... koska mutteri myös aukeaa, veivi on todella nopea.

kiristykseen laite on liian raju ja tunnoton. tai pitäisi mitata jotenkin voima, jolla vääntää. välitys on luokkaa 1:35. tuuman karalla olevat hylsyt käy, mukana tulee 32mm ja 33mm- yleisimmät pyöränmutterit.

lainasin masiinaa ja se nyt on ollut puoli vuotta reissussa..... saas nähdä milloin se palautuu?????
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvät työkalut harvoin palautuvat ajallaan...:(

Muistatko minkä merkkinen tuo momentinkertojasi on?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vikalistan kohdat 1,2 ja 4 korjattu ammattipajalla. Eli nyt jarrut toimivat ja iskari ei kolise.

Kohta 3:n eli takapaksin lattian kimppuun käyn heti huomenna. Homma alkaa lattiavanereiden irroituksella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Röllin vikalista haettu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Aamulla oli 27-pakkasta. Päätin lähteä viemään Röllin uusintanäytille konttorille. Olisi saanut olla hieman lauhempi keli. Ensiksi nappasin Weban päälle. Kävi 15 sekunttua ja kieroveripummpu jäi päälle. käynnistin uudestaan varmaan kymmenen kertaa aina sama juttu - ei jää tulille.

Weban suodatin auki. Se oli täynnä mustaa hyhmää. Nurkista ei löytynyt korvaavaa suodatinta, joten Weba oli hyödytön käynnnistysapu.

No nurkissa lojui tarpeettomana Defan letkulämmitin vailla virtajohtoa. No - kirpeässä pakkassäässä nakersin tuon kiiinni alavesiletkuun. Virtajohto tietenkin uupui ja ei siihen mokomaan käy kun Defan aito ja alkuperäinen vihreä johto. Se maksoi lohikäärmrkaupassa pienen omaisuuden.

Pari tuntia tolppasähköllä lämpöä koneeseen. Savun saattelemana Rölli jyrähti käyntiin. Kuriositeettina mainiitakoon - Imuilman esilämmitysjärjestelmä lopetti toiminnan joskus alkusyksystä. Pitää perehtyä tuohon "ominaisuuteen" kunhan kelit lämpenee.

Konttorilla meni puolitoista tuntia. Suurin osa ajasta jarrurullilla. Rölli ei halunut pysyä teloilla ja kärsivällinen inssi sai sovittaa jarruja oikein ajan kanssa. Viime kerralla kun olin konttorilla takapaksi oli täynnä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Nyt massa loisti poissaololllaan. Konttorin muutkin asiakkaat saivat kutsun tulla elopainoksi takaosaan. Mittaus saatiin tehtyä.

Muutkin vikalistan kohteiden korjaukset saivat hyväksynnän. Joten Rölli-B10M on nyt leimassa.

Kotipihaan palattuani oli edessä vielä yksi pikku pulma. Rouva-Rosvolinna oli lähdössä töihin ja MB609 tukki ajoväylän, eikä suostunut käynnistymään pakkasesta johtuen. MB:n olin siirtänyt pois Röllin tieltä aamupäivällä ja kylmähän se oli - startti sanoi naks eikä muuta....

Alkuihmisen raivolla työnsimme Rouva-R:n kanssa Mesen penkkaan, jotta puukylki-Voyager pääsi kuljettamaan R:ää töihin.

Vinssillä Mese takaisin pihaan - en jaksanut yksin työntää ylämäkeen, kun satun olemaan tälläinen kuivan kesän oravan kropalla varustettu yksilö.

Ajotien puolittain tukkiva Rölli takaisin paikoileen ja ukko takaisin tuvan lämpimään.

Mitä tästä voisin oppia "Aina kun jotain teen säädöksi se menee"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Röllin vikalista haettu ( korjattu ja leimassa )

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

mulla olis ylimääränen imuilman esilämmitysvastus thd101gd koneeseen jos on siitä kiinni.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin