Sivu 1/1
Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 07 Touko 2010 13:57
Kirjoittaja Volovomies
Onko jonkulla kokemusta runkopalkeista, siis saako niitä paikata (kantavat palkit) vai ei, kun olen kuulut monet versiot ja nää ahvenanmaan insinöörit katsastusasemalla ei oikein osaa sanoa"kun ei ole kokemusta" oma tekoisista asunto busseista näillä kulmilla
, kyllä niitä saarella liikuu, suurin osa on tuotu ruotsista tai mantereen puolellta
Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 07 Touko 2010 14:04
Kirjoittaja Carman
Kyllä saa paikata palkkeja, ja pitääkin monesti paikata

Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 07 Touko 2010 16:23
Kirjoittaja Jan-Erik
Kyllä niitä saa hitsata, Scanian sivuilta löytyy jopa ohje runkopalkkien hitsaamiseen. Puikolla hitsattaessa muista käyttää emäs puikkoja, Ok 48.00 esim. Rutiilipuikoilla hitsattuna ei ole lujuuksia kylmässä
Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 07 Touko 2010 17:33
Kirjoittaja KajNyy1
Kysyin kanssa lupaa katsastuskonttorilta, joka sanoi että siitä vain. B10M kolmiotukia vartentarvitsin korjausluvan Volvolta, jonka sainkin. Tukivarret hain kuitenkin rumuttamolta joka oli korjausta halvempi tapa. Oma korjaustarinani rungon paikkauksesta.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... p?album=49
Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 07 Touko 2010 18:50
Kirjoittaja Falcon
Kyllä niitä palkkeja saa hitsailla ihan itsekin.Kokeiltu on.Ensimmäisessä katsastuksessa katsastus-setä onneksi
huomasi takaoikeella etummainen jousi-iskari palkin pehmenneen.Onnin Autossa ei ollut,Scanialla sanoivat että
ruotsista löytyy n.900€ kappale.Liian kallis,tein itse 8x100 latasta ja 10x100x100 L-kulmaraudasta.Alkuperäinen
ainevahvuus n.4mm,pitäis kestää.Materiaalit sain lahjoituksena niin pitihän ne ottaa.
Ja katsastus-setä oli tyytyväinen.Tästä palkista on suunnittelian piirtämä rakennekuva jos joku tarvitsee.
Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 08 Touko 2010 00:33
Kirjoittaja Bussiton
Paa ihmeessä vaikka tonne wikiin kuva

Re: Runkopalkien hitsaus
Lähetetty: 08 Touko 2010 09:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
Palkkien hitsauksessa kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita. Varsinkin eniten kuormitetuissa kohdissa, kuten akseleiden kohdalla. Vahvikepalat kannattaa tehdä "lohen pyrstöllä" ja välttää suoria poikittais- ja pysty saumoja, muuten runko katkeaa hitsauksen vierestä.