Sivu 1/1
Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 15:40
Kirjoittaja only4pro
Kävin näyttämässä Scaniaa, oli katsastusmies sitä mieltä että pitää EA-laukkuja olla kaksin kappalein, vuosimalliahan on -90. Oliko se niin että pitää noin vanhassa olla myös kaksi? Eikös se tullut vasta joskus 94 tjsp että pitää olla kaksi?
Ja sitten tuo vetovaijeri joka on pitää olla 6m ja 12mm tai vastaava, niin paljonko tuollaisen vaijerin lujuus on, eli minkälainen hinaus/nostoköysi menisi sen tilalle?
EDIT: niin sitten puuttuu tuo Päävirtakatkaisijan kyltti/tarra, mistäköhän saa? vai teenkö oman ja laminoin sen ja liimaan siihen viereen..
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 15:50
Kirjoittaja Bussiton
Joo taitaa olla paikkaluvun mukaan

Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 16:11
Kirjoittaja Wonderi
only4pro kirjoitti:
EDIT: niin sitten puuttuu tuo Päävirtakatkaisijan kyltti/tarra, mistäköhän saa? vai teenkö oman ja laminoin sen ja liimaan siihen viereen..
Pitääkö sille vielä olla kyltti jossain korkealla? Ei noissa työpaikan uusissa ole ainakaan mitään muuta kuin pieni symboli nappulassa.
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 17:55
Kirjoittaja Lahti32
kyllä se köysi pitää kestää auton painon jos sitä pitää vetää jostain metsästä pois. Noita vaijereita luulis saavan purkaamosta.
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 19:28
Kirjoittaja only4pro
nostoköysi oli väärä sana, en löytänyt sitä oikeata sanaa juuri silloin mutta nostoliinaa tarkoitin, eli se olisi helpompi pitää tuolla ruumassa
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 19:44
Kirjoittaja niki-racing
Vetoliinat meillä käytössä noissa kapineissa, on se kauhia hinnanero esim. 40tonnin nostoliinalla / vetoliinalla. Nostoliinassa ne varmuuskertoimet...
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 20:35
Kirjoittaja only4pro
paljonko sen liinan pitäisi kestää? Tuolla offipalstalla myyvät 45e 14t liina, joka on 9m pitkä
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 20:56
Kirjoittaja motoku
nostokäytössä vaijerilla varmuuskerroin 5, ketjulla 4 ja liinalla 7. esim.2tonnin liinan täytyy kestää uutena 14tonnin nosto katkeamatta. vaikka varaa onkin, suurinta sallittua kuormitusta ei saa ylittää!!!!
kuormansidontaliinassa varmuuskerroin valmistajan harkinnan varassa samoin hinauskäyttöön tarkoitetuissa vaijereissa, ketjuissa ja liinoissa, kunhan kestävät ilmoitetun kuorman. varsinkin "kiinalaiset" eivät kestä edes ilmoitettua kuormaa ja muutaman kuukauden auringossa köllöttelyn jälkeen menevät käsin poikki.
huomatkaa sitten että esim 2tn liina kestää 0-4tn, riippuen miten sen laittaa. "tyyppikilvessä" informaatiota.
joskus oli vaatimuksena hinausVAIJERI, en tiedä onko säännös nykyään toinen?????
Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 22:37
Kirjoittaja Lahti32
motoku kirjoitti:nostokäytössä vaijerilla varmuuskerroin 5, ketjulla 4 ja liinalla 7. esim.2tonnin liinan täytyy kestää uutena 14tonnin nosto katkeamatta. vaikka varaa onkin, suurinta sallittua kuormitusta ei saa ylittää!!!!
kuormansidontaliinassa varmuuskerroin valmistajan harkinnan varassa samoin hinauskäyttöön tarkoitetuissa vaijereissa, ketjuissa ja liinoissa, kunhan kestävät ilmoitetun kuorman. varsinkin "kiinalaiset" eivät kestä edes ilmoitettua kuormaa ja muutaman kuukauden auringossa köllöttelyn jälkeen menevät käsin poikki.
huomatkaa sitten että esim 2tn liina kestää 0-4tn, riippuen miten sen laittaa. "tyyppikilvessä" informaatiota.
joskus oli vaatimuksena hinausVAIJERI, en tiedä onko säännös nykyään toinen?????
Näissä asioissa ei auta motoku.n kanssa väitellä

tietää nimittäin nämä jutut

Nostaa vaikka lentokoneen ilmaan jos niin käsketään

Re: Linja-auton varusteet
Lähetetty: 22 Helmi 2010 22:58
Kirjoittaja niki-racing
Kyllä on nähty tosiaan niitä kiinnityksiä ja käyttöjä... joillakin "yksilöillä" nostettassa tai hinaustapauksessa nyhtäessä... Toisella onkisiima kestää vetää ja nostaa saman, kun toisella certex 40ton vetoliina... Se vaan katkes....
