ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laitan työsuojelupiirin sivuilta 24.8.2009 lainatun tekstin tänne.

Tästä saa kukin tulkita paljon keskusteltu asia, tarvitseeko kulkurisssasi käyttää piirturia vai ei.




Pääsääntö

* Asetusta sovelletaan lähtökohtaisesti yleisillä teillä tapahtuvaan a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
* b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.


Ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta yleisillä teillä suoritettuun ajoon silloin, kun kyseessä on yleisen tien suora ylitys, mikäli tällainen ajaminen liittyy työhön, jota tehdään pääsääntöisesti yleisen tien ulkopuolella. Yhden ajovuorokauden aikana yleisillä teillä ajetut muut kuin ko. ajot edellyttävät siis muun muuassa viikkolevon, vuorokausilevon ja, ylittäessään yhteensä 4,5 tuntia, taukojen pitämistä kyseisen ajovuorokauden osalta.

Yleisen tien ulkopuolella tapahtuva ajo merkitään muuksi työksi.

Asetusta sovelletaan myös ajoneuvoyhdistelmiin, joissa vetoauto on henkilöauto, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

Säädöksiä sovelletaan myös tyhjänä ajamiseen.

Säädöksiä ei sovelleta erikoisajoneuvoihin, joita ei ole tarkoitettu käytettäväksi tavaran tai henkilöiden kuljettamiseen, kuten sellaisiin nosturiautoihin tai betonin pumppausautoihin, joilla ei kuljeteta tavaraa.
Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset

Edellä mainitusta pääsäännöstä on säädetty sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevia että jäsenvaltiokohtaisia poikkeuksia. Vaikka sanamuodot viittaavat useissa poikkeuksissa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus, johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään.

Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset ovat asetuksen 3 artiklassa ja sen mukaan ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta missään jäsenvaltiossa kuljetuksiin, joissa käytetään seuraa-vanlaisia ajoneuvoja:

* a) säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä Säännöllisellä henkilöliikenteellä tarkoitetaan kaikkea viranomaisen vahvistaman aikataulun mukaista liikennettä (myös koululaisten ja vammaisten kuljetukset linja-autoilla sekä ns. palvelubussit) sekä asetuksessa 684/92 tarkoitettua säännöllistä erityisliikennettä.
* Palvelubusseihin ja koululaiskuljetuksiin asetusta sovelletaan, jos liikennereitin pituus on yli 50 km tai jos kyseessä on tilausajo.
* Liikennereitin pituudella tarkoitetaan reitin pituutta yhteen suuntaan, ei edestakaista matkaa. Reitin pituus ilmenee liikenneluvasta. Reitin ei tarvitse olla identtinen molempiin suuntiin. Liikennereitin pituutta arvioidessa lähtökohdaksi on otettava se ajomatka, jonka kuljettaja samaa linja-autoa käyttäen tosiasiassa ajaa. Jos esimerkiksi kuljettaja ajaa ensin yhdelle määräpaikalle ja sieltä edelleen toiselle määräpaikalle, kyseessä on yksi liikennereitti koko tälle matkalle eikä kaksi eri reittiä. Asetusta ei sovelleta enintään 100 km pituisiin liikennereitteihin, joiden lähtö- ja määräpaikka ovat liikenneluvan mukaan samat tai lähes samat.

b) ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa

c) puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa

* d) hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot Pelastusajoneuvoiksi katsotaan esimerkiksi liikenneonnettomuuksissa kaikki pelastus- ja raivaustehtävissä olevat ajoneuvot, mm. hinausautot koko niiden paikallaoloajan.

* e) sairaanhoidon erikoisajoneuvot Sairaanhoidon erikoisajoneuvoilla tarkoitetaan mm. kenttäklinikka-autoja. Normaalit ambulanssit ovat kokonsa takia muutenkin asetuksen soveltamisalan ulkopuolella. Sairaanhoidon erityisajoneuvoja eivät ole tavanomaisiin vammaiskuljetuksiin käytettävät ajoneuvot.

* f) hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta Kohdassa mainittu 100 km on linnuntietä mitattu säde.
* Ajoneuvon asemapaikka määritellään yrityksen toiminnallisen asemapaikan perusteella, eli ajoneuvon asemapaikka voi olla eri kuin yrityksen asemapaikka. Ajoneuvon asemapaikka voi vaihdella, mutta ei kuitenkaan yksittäisten ajotehtävien mukaan. Jos ajoneuvon asemapaikka on muualla kuin yrityksen asemapaikka, se voidaan osoittaa esimerkiksi urakkasopimuksella.
* Ajo- ja lepoaika-asetusta sovelletaan, kun 100 km:n raja ylitetään. Jos hinausauto suunnittelemattomasti ylittää 100 km:n rajan, asetusta sovelletaan 100 km:n ylitteeseen ja ajopiirturi laitetaan päälle 100 km:n täyttyessä. Muussa tapauksessa asetusta sovelletaan ja ajopiirturi on päällä koko matkan ajan.
* Hälytys- ja pelastustehtävissä toimiviin hinausautoihin asetusta ei sovelleta em. d-kohdan perusteella, vaikka 100 km ylittyisikin.

* g) tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön Auton kuljettaminen rakennettavaksi tai varustelua varten sekä asiakkaalle myydyn auton toimittaminen eivät kuulu asetuksen soveltamisalaan.
* Testausajot liikennekelpoisuuden toteamiseksi, myös huolto- ja korjaustoimien yhteydessä, eivät kuulu asetuksen soveltamisalaan.

* h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia Yrityksen kuljetukset, jotka liittyvät sen harjoittamaan yritystoimintaan, ovat ajo- ja lepoaika-asetuksen piirissä, vaikka kuljetuksista ei perittäisikään varsinaista vastiketta. Nämä kuljetukset ovat siis kaupallisia.
* Kuljetukset voivat olla kaupallisia, vaikka liikennelupaa ei tarvittaisikaan. Esimerkiksi maanviljelys on kaupallista toimintaa.
* Ei-kaupallista toimintaa taas on esimerkiksi oman muuttokuorman kuljettaminen.
* Kaupallista toimintaa on myös ”ovelta ovelle” tapahtuva myyntitoiminta riippumatta siitä, hoidetaanko se työsuhteisten toimesta tai ns. talkoovoimin. Rahankeräyslain mukainen yleishyödylliseen tarkoitukseen tapahtuva luvanvarainen rahankeräys ei kuitenkaan ole kaupallista toimintaa.
* SPR:n veripalvelun linja-autoon, jolla kuljetetaan henkilöstöä, asetusta sovelletaan, koska toiminta on kaupallista.
* Perhekodin kuljetukset linja-autoilla ovat ei-kaupallisia, vaikka perhekodin ylläpitäjä saa korvausta.
* Hevoskuljetuksissa alle 7,5 kokonaispainotonnin ajoneuvoihin ja ajoneuvoyhdistelmiin ei toistaiseksi tarvitse soveltaa ajo- ja lepoaika-asetusta eikä siten myöskään ajopiirturisäännöksiä. Ajopiirturin asennuspakko johtaisi asennusten kalleuden takia todennäköisesti kuljetusten siirtymisen kevyempiin, liikenneturvallisuuden kannalta huonompiin vetoautoihin. Hevosten liikkuminen perävaunussa aiheuttaa normaaliin tavarankuljettamiseen verrattuna lisäriskin liikenneturvallisuudelle.

i) hyötyajoneuvot. jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Suomessa voimassa olevat poikkeukset

Edellä mainittujen, kaikissa jäsenvaltioissa noudatettavien poikkeusten lisäksi kullakin jäsenvaltiolla on oikeus sulkea tiettyjä kuljetuksia ajo- ja lepoaika-asetuksen ja siten myös piirturiasetuksen ulkopuolelle.

Suomessa ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta eikä ajopiirturia tarvitse käyttää ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen (1257/1992, muutos 1221/2007) 7 §:n mukaan seuraavissa kuljetuksissa:

a) maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämässä tai ilman kuljettajaa vuokraamassa ajoneuvossa enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta, jos ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi ja ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita myydään torilla tai muutoin tietyssä paikassa tai näiden yritysten omassa hoidossa olevia hevosia. Torikaupassa vähäistä määrää arvioidaan esimerkiksi torikauden pituudella.

* b) ajoneuvossa ja ajoneuvoyhdistelmässä, jonka suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja jota käytetään postitoimilaissa (313/2001) tarkoitettuun postin jakeluun tai sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, jos ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö Kohdan toinen poikkeus koskee enintään 7,5 tonnin ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä, joita käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, edellyttäen, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö. Poikkeus koskee eri alojen ammattimiehiä, jotka kuljettavat ammatissa tarvittavia välineitä ja tarvikkeita. Esimerkiksi putkimiehen työssään tarvitsemien materiaalien ja työvälineiden kuljettaminen on putkimiehen ammatin harjoittamiseen liittyvää toimintaa.
* Huoltoajo: Mikäli enintään 7,5 tonnin ajoneuvolla kuljetetaan enintään 50 kilometrin etäisyydellä korjaus- ja huoltotyökaluja, joita käytetään päätyön eli huolto- ja korjaustoiminnan yhteydessä, asetusta ei sovelleta. Kyseisen ajoneuvon tulee tällöin olla varusteltu huoltoajoon esim. kiintein työkaluhyllyin.

c) ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan pinta-alaltaan enintään 2 300 neliökilometrin suuruisella saarella, jota moottoriajoneuvoliikenteen käytettävissä oleva silta, kahlaamo tai tunneli ei yhdistä mantereeseen

* d) ajokortin tai ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettavaan ajo-opetukseen ja suoritettavaan tutkintoon käytettävässä ajoneuvossa edellyttäen, ettei sitä käytetä kaupallisessa kuljetuksessa "Ajokortin saamiseksi annettava ajo-opetus" ja "ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettava ajo-opetus": asetuksen ulkopuolelle jää ajokortin tai ammattipätevyystodistuksen saamiseen tähtäävä ajo-opetus silloin, kun siihen ei liity kaupallista kuljettamista. Lisäksi asetuksen ulkopuolelle jäävät ammattitutkintoon, toisen asteen logistiikan perustutkintoon tms. tutkintoon tähtäävässä ammatillisessa koulutuksessa kuljetukset, jotka oppilas suorittaa opettajan läsnä ollessa ja jotka eivät ole kaupallisia. Ei-kaupallisuuden edellytys täyttyy esim. silloin, kun lastina on painoja tms. harjoittelukuormaa.
* Ajopiirturissa on kaupallisissa kuljetuksissa 1-paikassa vastuullisen kuljettajan ajo-piirturikiekko, joka C-opetuksessa on opettaja C-ajokortin saamiseen saakka, CE-opetuksessa oppilas ja D-opetuksessa oppilas.
* "Ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettava ajo-opetus": poikkeus sisältää ammattipätevyyslain (273/2007) mukaiseen sekä perus- että jatkokoulutukseen kuuluvat ajo-opetukset.
* "Suoritettavaan tutkintoon käytettävät ajoneuvot": poikkeus koskee vain kuljettajantutkinnon ajokoetta.

* e) ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa Viemäri-, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa käytettäviä, ajoaikapoikkeusten piirissä olevia ajoneuvoja ovat kaikki asianomaiseen työhön varustetut ajoneuvot, joita käytetään viemäri-, vesi-, kaasu- ja sähköverkkojen korjauksissa, huollossa ja kunnossapidossa. Niitä ovat myös yksityisten yritysten viemärihuoltotoimintaan käyttämät ajoneuvot (esimerkiksi viemäriverkoston ja viemärien umpisäiliöiden huolto, korjaus ja tyhjennys).
* ”Maanteiden kunnossapito”: poikkeus koskee mm. olemassa olevien teiden korjaus- ja uusimistoimia, tiemerkintöjen tekemistä sekä teiden aurausta, hiekoitusta ja suolausta. Esimerkiksi päällystystyömaalla tehtävä työ tapahtuu yleisen tien ulkopuolella suljetulla alueella. Sen sijaan esimerkiksi asfaltin tai maa-aineksen kuljetus tietyömaalle yleisillä teillä on ajoaikalainsäädännön piirissä.
* ”Talousjätteiden keruu ja kuljetus”: poikkeus koskee kotitalouksien kaikenlaisten jätteiden keruuta ja kuljetusta sekä kotitalouksien jätteiden keruun yhteydessä esim. kauppojen jätteiden keruuta ja kuljetusta. Poikkeus ei koske vaihtolavakuljetuksia.

* f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen Asetusta sovelletaan urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksiin. Niitä ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Yli 17-paikkaisiin linja-autoihin asetusta sovelletaan aina.


g) opetustarkoituksiin varustetussa ajoneuvossa, jossa opetus tapahtuu pysäköitynä

h) ajoneuvossa, joka on tarkoitettu maidon keräämiseen maatiloilta ja maidonkuljetusastioiden tai eläinten ravinnoksi tarkoitettujen maitovalmisteiden palauttamiseen maatiloille

i) rahaa tai arvoesineitä kuljettavassa ajoneuvossa

* j) ajoneuvossa, jota käytetään eläinjätteiden tai muiksi kuin elintarvikkeiksi käytettävien ruhojen kuljetukseen Eläinjätteeksi katsotaan esimerkiksi ihmisravinnoksi kelpaamattomat eläinrasvat sekä muut teurasjätteet, kuitenkin sellaisen materiaalin, joka menee jatkojalostukseen eläinruokatehtaille, esim. minkinruokatehtaille tai jatkojalostukseen menevien nahkojen kuljetus ovat asetuksen piirissä.

* k) ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan maanteiden solmukohtiin liittyvillä alueilla, kuten satamissa, satamien ja muiden liikennemuotojen yhdistämiseksi perustetuissa terminaaleissa ja rautatieterminaaleissa, olevilla teillä Poikkeus koskee yleisten teiden ulkopuolisia terminaalialueita ja yleisen tien suoria ylityksiä. Terminaalialueeksi katsotaan myös lentokenttäalueet.

* l) ajoneuvossa, jota käytetään elävien eläinten kuljetukseen maatilalta paikallisille markkinoille tai teurastamoihin ja päinvastoin 50 kilometrin säteellä maatiloilta Elävien eläinten kuljetukset teurastamoihin: 50 km:n säde lasketaan välikasvattamosta tai teurastamosta.

* m) sirkuksen tai huvipuiston erikoisajoneuvossa. Asetusta ei sovelleta sirkusten ja huvipuistojen laitekuljetuksiin.

Pohjois-Suomessa voimassa olevat poikkeukset

* Tietyissä kuljetuksissa, jotka tapahtuvat kokonaan tai joiden alku- tai päätepiste on Lapin ja Oulun läänissä lukuun ottamatta Oulun ja Kajaanin kaupunkeja taikka
* muualla maassa sellaisissa kunnissa, joiden asukastiheys on pienempi kuin viisi asukasta neliökilometrillä, voidaan ajo- ja lepoaika-asetuksen määräyksistä poiketa seuraavasti:

* a) Henkilöliikenne: Linjaliikenteessä olevien linja-autojen 45 minuutin tauot voidaan jakaa vanhan ajo- ja lepoaika-asetuksen (3820/85) mukaisesti edelleen enintään kolmeen osaan, joista kunkin on oltava vähintään 15 minuuttia.

* b) Tavaraliikenne: Hinauskuljetuksissa, maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavien yritysten torikaupan tai omassa hoidossa olevien hevosten kuljetuksissa sekä elävien eläinten kuljetuksissa saadaan asetuksen vuorokautista ajoaikaa pidentää enintään kahdella tunnilla ja vuorokautista lepoaikaa lyhentää enintään yhdellä tunnilla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olipa melkoinen eepos :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Ompa yksinkertaista. :wink:
Mikäli alle 18 istumapaikkaa kulkurissa niin piirturia ei käytetä.
Tuohan kannattaa tulostaa mukaan, mikäli joku kyselee piirturista niin näytää vaan plakaatista
miten asia on :lol: :lol:

Minua tuo ei vielä koske koska nyky koslan paino on vajaa 6-tonnia :D
Josko sit joskus :wink: :wink:
T:Masa
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä on vain tällainen kieliopillinen mutka tuossa EU-laissa.

Nimittäin liikennemuodot:
Laki tuntee tasan kaksi ajoneuvoluokkaa
1. alle 3,5 tonnia olevat ajoneuvot
2. yli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot tai yhdistelmät

Tätä 2. ryhmää tämä otsakkeen aihe koskee on saanut nimekseen "tieliikenne"
EU-laissa tämä yli 3,5 tonnin ryhmä on jaettu kahteen ajoneuvoluokkaan (lain kannalta)
1. "Tavaraliikenne" :? kaikki ajoneuvoluokat paitsi D ja D1
2 "Henkilöliikenteeseen" :) tähän ryhmään kuuluu vain D ja D1 (D1 vapautettu Suomessa :D )

:mrgreen: :mrgreen: Suomi on vapauttanut Sirkus ja sirkuslaitteita kuljettavat ajo- ja lepoaika-asetuksen seurannasta :mrgreen: :mrgreen:
ei muuta kuin kylkeen:
- - Sirkus - - -
Kylähullut Kulkurit


On selvää että emme ole tottuneet kutsumaan M1 luokan ajelua "tavaraliikenteeksi" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ja sekä mikä sekoittaa asiaa lisää on ajopiirturin asennuspakko vs. käyttöpakko. M1 luokan kulkurissahan ei piirturia tarvitsisi ollla mutta jos se on, tulisi sitä tuon yllä olevan lain perusteella myös käyttää.
Tässä on vain ristiriita siihen että M1 ajoneuvon piirturia ei tarvitse tarkistuttaa/kalibroida joten onko se "pätevä" laite ajoajan seurantaan - tämä on varmasti sellainen asia johon ei vastausta saa ilman lakituvan ennakkopäätöstä.
Mutta ihan laillinen ratkaisu on ottaa piirturi pois jolloin sitä ei myöskään tarvitse käyttää. Se ei kuitenkaan poista lakia ajo- ja lepoajoista M1:lle mutta sen valvominen muuttuu käytännössä mahdottomaksi.
Huomasin myös jostain yllä olevista teksteistä/linkeistä että ajo- ja lepoaikalaki koskee myös henkilöautoyhdistelmiä jos kokonaispaino on yli 3.5t. Eli asuntovaunu/traileri maasturin perässä niin tulee noudattaa ajoaikalakia. Mutta millä sitä valvotaan kun piirturia ei tarvitse olla, on sitten eri asia ja jää poliisin päänvaivaksi.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mutta juurihan yläpuolelta selvisi että henkilöliikenteessä M1 luokan autossa ei piirturia tarvitse käyttää koska ne on rekisteröity alle yhdeksän hengen kuljettamiseen. Ja _kaupallista_ tavaraliikennettä kulkurilla tuskin ajetaan kärryn kanssakaan?

Silloin kun piirturia ei autossa ole tai se on rikki mutta sitä pitäisi pykälien mukaan käyttää, pitää kirjoittaa vaikka kynällä ajopäiväkirjaa josta ajoajat ja lepoajat kilometreineen selviää. Sama vaatimus taitaa edelleen olla voimassa jos ajaa digipiirturillisella autolla itänaapurin puolelle.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Koeta nyt ymmärtää että "henkilöliikennettä" voi ajaa vain D ja D1 luokkaan rekisteröidyllä autolla kaikki muut ovat "tavaraliikennettä" myöskin yli 3,5 tonnin henkilöautolla kuljetetut ihmiset. oli autosi ha ka tai m1
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja 3510 »

soitettu tänään akeen ja kysytty m 1 luokan ajoneuvon pirturin käytöstä ei tarvitse käyttää

jos autosi painaa yli 3500 kg ja pistät lapsillesi perunoita peräkärryyn ei omia sinun tulee käyttää piirturia okein täytettynä :lol: :lol: :roll: kaij nyy 1kuskatessaan omia hevosiaan tulee myös käyttää piirturia jos sellainen on
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ei ake välttämässä ole oikeassa, tämä homma ei selviä kun vuosien päästä kun tiedetään että sakottaako ne siitä että ei ole käyttänyt piirturia.

Itse käännyn vähän Kajn puolelle, eli tavaraliikenne on kaikki muu paitsi linja-autot D1 ja D.

Mutta siitä että sakottaako selviää tosin vasta vuosien päästä, kun aletaan vertailla "sakotti - ei sakottanut" vastakkain...

Eli suosittelen että käytätte piirturia, ja jos pysäyttää niin älä tyrkytä sitä ellei ne kysy, ja jos ne kysyy niin sano että on M1 henkilöauto. Jos vielä väittävät että haluavat kuitenkin niin on antaa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

only4pro kirjoitti: ja jos pysäyttää niin
IRJAlla liikuttu pian 12v jäämeren ja välimeren välillä eikä koskaan vielä ole poliisit pysäyttäneet . :)
Varmaankin poliisien mielenkiinto vähäistä jos kalusto on siistin näkönen ulkoisesti eikä ole esim. hevosauto kuten KaiNyyllä , joita muutenkin enemmän pysäytellään tarkastusmielessä .
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Vois kysyä kalluppina niin päin että onko poliisit jonkun kulkurin joskus pysäyttäneet tien päällä? Ja onko kysyneet kiekkoa? Siis Suomessa.
Enempi olen kuullut että kun jonossa muut pysäytetty, niin kulkuri saa mennä...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja only4pro »

No minun auto ehkä tulisi pysäytetty, päältä päin kun näyttää normi linkulta ja vielä "suht" uudelta, kun on Falconin kori...

Mut eipä ole vielä niin paljon ollu liikenteessä että olis pysäytetty...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ajo- ja lepoaika-asetus tässä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

IRJA kirjoitti:
only4pro kirjoitti: ja jos pysäyttää niin
IRJAlla liikuttu pian 12v jäämeren ja välimeren välillä eikä koskaan vielä ole poliisit pysäyttäneet . :)
Varmaankin poliisien mielenkiinto vähäistä jos kalusto on siistin näkönen ulkoisesti eikä ole esim. hevosauto kuten KaiNyyllä , joita muutenkin enemmän pysäytellään tarkastusmielessä .
No ei se meillä näy ulospäin lainkaan että olemme "hevoskuljetusauto" Pikkuauto on täysin piilossa takatallissa. Norjassa tarkastukseen joutuminen johtui siittä että kaikki raskaat kulkimet joutui tarkastukseen mutta ei matkailuautot

Myönnän toki että Irja ei ole sen siistimpi kuin mekään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin