Sivu 1/1
					
				Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 24 Joulu 2008 14:28
				Kirjoittaja hynynenj
				Mitä haittoja tai hyötyjä on eri vuosimallisten autojen rekisteröinnissä matkailuautoksi. Ja esimerkiksi tuo vuonna 90 tullut tyyppihyväksyntähomman vaikutus kiinnostaa. Jos aihio on uudempi niin miten se vaikuttaa rakenteluun ja meneekö raja vuodessa -89 vai -90 vai tietyn korityypin valmistuksen aloittamisessa? Entä koska piirturit ja rajoittimet on tulleet pakolliseksi. Entä päästö- ja muut katsastustarkastukset. Keräilläänhän tähän listaa, niin tietää kylähullut etsiä oikeita aihioita oikeaan tarkoitukseen.
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 24 Joulu 2008 17:41
				Kirjoittaja B9M
				Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91 

 Tv. Ari
 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 24 Joulu 2008 23:54
				Kirjoittaja VANHOOL
				Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 00:23
				Kirjoittaja hynynenj
				VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
No tuo kuulostaa kyllä hyvältä. Ite sain lähinnä pelkkää vittuilua kun kolme katsuria mietti tunnin pykäliä että miten onnistuu yleensä koko muutoskatsastus. Tulivat siihen tulokseen että jos on -90 tai uudempi, niin se rinnastetaan jotenkin henkilöautoon ja sillon muuttuu vähäpäästöseks, joka ei onnistu ilman katalysaattoreita jne. En kyllä usko tuohhon.
 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 11:27
				Kirjoittaja haaveilija
				Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin  

 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 12:29
				Kirjoittaja hynynenj
				VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia?  Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita...  

 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 14:31
				Kirjoittaja mrl586
				haaveilija kirjoitti:Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin  

 
Katalysaattoreita on ollut linja-autoissa 90-luvun alusta alkaen. Esimerkiksi Scania DSC1127EDC -moottori tarvitsee katalysaattorin toimiakseen Euro II -päästönormin mukaan.
 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 16:47
				Kirjoittaja Pilotti
				B9M kirjoitti:Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91 

 Tv. Ari
 
Itsellä vaadittiin vuosikatsastuksessa turvavyöt toiseen penkkiriviin, koska auto on nyt M1-luokan henkilöauto (vm.-89) ja turvavyöt ovat olleet pakolliset vm. -84 alkaen myös takapenkillä...
 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 25 Joulu 2008 22:09
				Kirjoittaja VANHOOL
				hynynenj kirjoitti:VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia?  Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita...  

 
Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.
http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 29 Joulu 2008 21:42
				Kirjoittaja hynynenj
				VANHOOL kirjoitti:
Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.
http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm 
Tyylikäshän se niinku muutkin tekemäsi pelit. 

 Niin olihan tuo siis 1+8 matkailu(henkilö)auto
Osaatko sanoa sovelletaanko siihen henkilöauton vai raskaan kaluston päästönormeja?
 
			 
			
					
				Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
				Lähetetty: 30 Joulu 2008 00:10
				Kirjoittaja VANHOOL
				Joo oli tai on 1+8 hengen matkailu/henkilöauto. Kyllä se samalla vuosikatsastettiin kun muutettiin henkilöautoksi, ja päästöistä meni heittämällä läpi, sitä en tiedä minkä päästönormeja siihen sovellettiin.