linja autosta matkailuauto?
linja autosta matkailuauto?
Minkämoisen ajokortin linja-auto vaatii, jos sen muuttaa matkailuautoksi ja mitä katsastussedät vaatii, että sen saa muutoskatsastettua matkailuautoksi?
Kiitos jo etukäteen...
Kiitos jo etukäteen...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Jos katsastaa C-kortille, niin autosta tulee M1-luokan henkilöauto. Se kuullostaa hullulle mutta niin se vaan on. Tuossa pituusraja on 12m.
Tässä voimassaoleva laki:
22 § Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Lisää infoa saat kun pläräät noita vanhempia juttuja. Asiaa on käsitelty täällä runsaasti. Kannattaa kuitenkin käydä asiaa yhdessä paikallisen katsastuskonttorin kanssa. Asiat poikkeaa hurjasti eri konttoreissa ja lakia luetaan kaikissa miten sattuu. Itse olen pärjännyt noiden asetusten ja konttorien kanssa ihan ok.
"Perusresepti": Istuimet 1+8(max), nukkumatilat neljälle, kaasu tai spriikeitin, pöydät istumien äärellä ja säilytystilaa kaappeina ja vetolaatikoina. Kaikki kannattaa tehdä kunnolla ja jämäkästi, koska siitä turvallisuudesta ne on kovin tarkkoja.
Tässä voimassaoleva laki:
22 § Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Lisää infoa saat kun pläräät noita vanhempia juttuja. Asiaa on käsitelty täällä runsaasti. Kannattaa kuitenkin käydä asiaa yhdessä paikallisen katsastuskonttorin kanssa. Asiat poikkeaa hurjasti eri konttoreissa ja lakia luetaan kaikissa miten sattuu. Itse olen pärjännyt noiden asetusten ja konttorien kanssa ihan ok.
"Perusresepti": Istuimet 1+8(max), nukkumatilat neljälle, kaasu tai spriikeitin, pöydät istumien äärellä ja säilytystilaa kaappeina ja vetolaatikoina. Kaikki kannattaa tehdä kunnolla ja jämäkästi, koska siitä turvallisuudesta ne on kovin tarkkoja.
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Ja linja-auto kun on kyseessä, täytyy vielä tämä muistaa:
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Voi myös jättää linja-autoksi.
Kun istumapaikkoja on 1+9 - 1+16 saa bussia ajaa D1 kortilla. Sitten ei tarvitse maksaa edes dieselveroa. D1 kortti on helppo ajaa C-kortin päälle.
Katsastus muutoskatsastuksella "paikkojen vähennys" ja jos sinne nyt rakentelee muuta niin kannattaa hommata sähköasennuksista tarkastuslappu ja kaasuista myös, sekä jättää bussin hätätilavarusteet ennalleen. Ja tottakai homma viedään katsastusmiehen kanssa yhteistyössä, kovasti myötämielisiä ovat tällaisille projekteille kunhan ei yritä aivan rimaa hipoen
Haku toiminnolla löytyy monenlaista juttua
Kun istumapaikkoja on 1+9 - 1+16 saa bussia ajaa D1 kortilla. Sitten ei tarvitse maksaa edes dieselveroa. D1 kortti on helppo ajaa C-kortin päälle.
Katsastus muutoskatsastuksella "paikkojen vähennys" ja jos sinne nyt rakentelee muuta niin kannattaa hommata sähköasennuksista tarkastuslappu ja kaasuista myös, sekä jättää bussin hätätilavarusteet ennalleen. Ja tottakai homma viedään katsastusmiehen kanssa yhteistyössä, kovasti myötämielisiä ovat tällaisille projekteille kunhan ei yritä aivan rimaa hipoen
Haku toiminnolla löytyy monenlaista juttua
Tulevaisuus on sähköinen
Acer65 kirjoitti:Ja linja-auto kun on kyseessä, täytyy vielä tämä muistaa:
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Mutta eikös tämä pykälä ole täysin hyödytön..? meinaan, että sehän koskee vain, jos tuo ulkomailta kyseisen auton, tai ostaa sellaisen, josta ei ole maksettu autoveroa. Käyttövoimavero menee joka vuosi kuitenkin
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
No, kun se menee niin että lain mukaan linja-auto on autoverovapaa, oli se sitten tuotu tänne muualta, tai valmistettu täällä, niin autoverosta vapaan ajoneuvon tulee täyttää nuo vaatimukset jos haluaa matkailuautoksi sen muuttaa.Anonymous kirjoitti:Acer65 kirjoitti:Ja linja-auto kun on kyseessä, täytyy vielä tämä muistaa:
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Mutta eikös tämä pykälä ole täysin hyödytön..? meinaan, että sehän koskee vain, jos tuo ulkomailta kyseisen auton, tai ostaa sellaisen, josta ei ole maksettu autoveroa. Käyttövoimavero menee joka vuosi kuitenkin
Autovero ja ajoneuvovero( perusvero+käyttövoimavero ) ovat täysin eri asia.
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Acer65 kirjoitti:No, kun se menee niin että lain mukaan linja-auto on autoverovapaa, oli se sitten tuotu tänne muualta, tai valmistettu täällä, niin autoverosta vapaan ajoneuvon tulee täyttää nuo vaatimukset jos haluaa matkailuautoksi sen muuttaa.Anonymous kirjoitti:Acer65 kirjoitti:Ja linja-auto kun on kyseessä, täytyy vielä tämä muistaa:
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Mutta eikös tämä pykälä ole täysin hyödytön..? meinaan, että sehän koskee vain, jos tuo ulkomailta kyseisen auton, tai ostaa sellaisen, josta ei ole maksettu autoveroa. Käyttövoimavero menee joka vuosi kuitenkin
Autovero ja ajoneuvovero( perusvero+käyttövoimavero ) ovat täysin eri asia.
Niin, tuota mie tarkoitinkin. Eli voiko sen periaatteessa silti muuttaa matkailuautoksi, jollei nuo säännökset täyty?
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Niin, tuota mie tarkoitinkin. Eli voiko sen periaatteessa silti muuttaa matkailuautoksi, jollei nuo säännökset täyty?
Voi toki muuttaa matkailuatoksi, AUTOVERO tulee maksettavaksi
ja veikkaan ettei kyllä kannata.
Omassa projektissani tuo korkeusvaatimus ei täyty, ja siitä
aion selvitä laskemalla lattiaa väh. 4cm ainakin käytävän osalta.........
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Tuossa aiemmassa keskustelussahan tultiin siihen tulokseen ettei sisäkorkeusvaatimus koske yli 6 tonnin ajoneuvoja
viewtopic.php?t=176
viewtopic.php?t=176
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Linja-auton muutos matkailuautoksi tulee jatkossa olemaan nykyistä järkevämpää kun kalusto nuorentuu. Vm1988 alkaen pitää linja-autossa olla toimivat ajopiirturi ja nopeudenrajoitin. Näistä todistukset joka katsastuksessa. Ja eräiden tietojen mukaan myös käytettävä piirturissa kiekkoa, ja myös noudatettava ajoaikamääräyksiä! Siis vaikka olisi yksityiskäyttöön rekisteröity. Tiedot ovat sieltä täältä yhdisteltyjä, mutta suuntaus lienee tämä. Matkailuautoahan nuo eivät koske.
Luin jostain,en muista mistä,että alle 18 paikaisessa linja-autossa,joka on yksityiskäytössä ei tarvitse nopeudenrajoitinta tarkastuttaa.
Sen sijaan piirturi on tarkastettava jokatoinen vuosi ja piirturinkiekkoa pitää käyttää, jos auto on linja-autoksi rekistöröity, siis ihan kuin ammattiliikenteessäkin.
Sen sijaan piirturi on tarkastettava jokatoinen vuosi ja piirturinkiekkoa pitää käyttää, jos auto on linja-autoksi rekistöröity, siis ihan kuin ammattiliikenteessäkin.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Piirturinkäyttöpakko
Piirturin käyttöpakko on voimassa Saksassa ja toden näköisesti myös Ranskassa myös yli 7,5 tonnin? matkailuautoilla 1.1.2006 alkaen. Tuosta tonnirajasta en ole varma.
Suomessa Piirturiköyttöpakko on määrätty alkavaksi 1.1.2008 alkaen kaikilla ajoneuvoilla joilla kuljetetaan/vedetään rahtia. Tämä koskee minua varsinkin koska hevonen on rahtia. Ensi vuonna jos vedät kopilla hevosta pitää vetoauto varustaa piirturilla. Paraikaa yrittävät estää tätä lakia tulemasta voimaan ensivuonna, ainoana EU-maana.
Suomessa Piirturiköyttöpakko on määrätty alkavaksi 1.1.2008 alkaen kaikilla ajoneuvoilla joilla kuljetetaan/vedetään rahtia. Tämä koskee minua varsinkin koska hevonen on rahtia. Ensi vuonna jos vedät kopilla hevosta pitää vetoauto varustaa piirturilla. Paraikaa yrittävät estää tätä lakia tulemasta voimaan ensivuonna, ainoana EU-maana.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Piirturin käyttöpakkoa eikä tarkastusta Suomessa ole jos auto on yksityiskäytössä,oli se sit minkä ikäinen tai kokoinen. Ei mulla ainaskaa tarvinnu olla mitään tarkastuskuponkeja kun sanoin insinöörille et on vapaa niistä yksityisessä käytössä...ei etes alkanu rutisee eikä tarkastaan mistään.(halus tieten katsoa olenko selvillä yhtään missä mennään, muutenhan olis varmasti käskenyt tehdä ne.)
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Ajopiirturia käytettävä myös isoissa yksityisbusseissa
16.6.2005
Yksityisessä käytössä olevissa yli 18-paikkaisissa busseissa on käytettävä ajopiirturia. Enintään 17-paikkaisissa yksityisbusseissa ei piirturia tarvitse käyttää.
Valtioneuvosto antoi asiasta asetuksen torstaina 16. kesäkuuta. Asetus tulee voimaan 20. kesäkuuta.
Suomessa on ollut epäselvyyttä siitä, miten ajoaikasäädöksiä sovelletaan yksityisessä ei-kaupallisessa liikenteessä käytettäviin linja-autoihin.
Asetuksen muutoksella tilanne selkeytetään. Isoissa busseissa on kiistatta käytettävä piirturia. Ajopiirturin käyttämistä isoissa yksityisbusseissa pidetään perusteltuna myös liikenneturvallisuuden kannalta.
Ajoneuvorekisterissä on noin 600 yksityisrekisterissä olevaa yli 18-paikkaista bussia, joita uusi säädös koskee.
Lisätietoja
vanhempi hallitussihteeri
Jorma Hörkkö, puh. (09) 160 28503 tai 050 561 2488
Tällainen oli tilanne vielä parivuotta sitten toivottavasti ne ei taas rupee mulkkaamaan noitä lakeja!
16.6.2005
Yksityisessä käytössä olevissa yli 18-paikkaisissa busseissa on käytettävä ajopiirturia. Enintään 17-paikkaisissa yksityisbusseissa ei piirturia tarvitse käyttää.
Valtioneuvosto antoi asiasta asetuksen torstaina 16. kesäkuuta. Asetus tulee voimaan 20. kesäkuuta.
Suomessa on ollut epäselvyyttä siitä, miten ajoaikasäädöksiä sovelletaan yksityisessä ei-kaupallisessa liikenteessä käytettäviin linja-autoihin.
Asetuksen muutoksella tilanne selkeytetään. Isoissa busseissa on kiistatta käytettävä piirturia. Ajopiirturin käyttämistä isoissa yksityisbusseissa pidetään perusteltuna myös liikenneturvallisuuden kannalta.
Ajoneuvorekisterissä on noin 600 yksityisrekisterissä olevaa yli 18-paikkaista bussia, joita uusi säädös koskee.
Lisätietoja
vanhempi hallitussihteeri
Jorma Hörkkö, puh. (09) 160 28503 tai 050 561 2488
Tällainen oli tilanne vielä parivuotta sitten toivottavasti ne ei taas rupee mulkkaamaan noitä lakeja!