Kevytkulkuri: Pakusta linja-autoksi
Lähetetty: 04 Elo 2008 20:46
Morjens
Aloin tässä kesäloman ratoksi kaivella pykälistä mitä vaaditaan Transit/Transporter/Sprinter jne. pohjalle rakennettavan M2-luokan linja-auton (omapaino yli 1875 kg ja kokonaispaino alle 3500 kg) kilpiin saamiseksi. Tässä listaa:
Vaadittavat varusteet:
-ajopiirturi: ei vaadita yksityiskäyttöön käytettävissä 10-17 paikkaisissa autoissa
-nopeudenrajoitin: vaaditaan 1.1.2005 jälkeen ensirekisteröityihin M2 (ja M3 5-10 tonnia), vanhemmissa ei tarvita
-sammutin 2 kg luokka ABE-II
-mekaaninen päävirtakytkin
-linja-auton ensiapulaukku ja raivaus/pelastusvälineet
-100 km/h autossa vaaditaan kuljettajan taakse suojasermi
Poikkeusluvalla on saatu ainakin joskus hyväksytettyä ainakin seuraavia asioita:
-sisustusmateriaalien palosuojausvaatimukset
-etu- ja sivusuojat
-oven minimikorkeusvaatimus
-oven askelkorkeusvaatimus (astinlauta)
-merkinantolaitteet matkustajilta kuljettajalle
-varauloskäyntijärjestelyt
Hankalin asia tuntuu olevan sopivan penkki- ja turvavyöratkaisun löytäminen. Laki sanoo että penkit, niiden kiinnitykset ja turvavöiden kiinnitykset on auton tyyppihyväksynnän yhteydessä hyväksytty (M2-autoja ei vielä ole EU-tyyppihyväksytty) TAI " jos istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet vastaavat sanottujen direktiivien vaatimuksia, istuinten ei tarvitse täyttää tämän pykälän vaatimuksia."
Mielenkiintoinen yksityiskohta on että jos penkki tulee selkä menosuuntaan niin turvavöitä ei itseasiassa edes vaadita, mutta jos vapaaehtoisesti asentaa turvavyöt, tulee niiden asennus olla vaatimustenmukainen ja tämä on tietenkin taas todistettava paperilla.
Viime kädessä ratkaisut hyväksyy katsastusmies jolle pitää esittää riittävät todisteet siitä miten penkit kiinnityksineen ja turvavyöt kiinnityksineen vastaavat tai täyttävät vaatimukset. Käytännössä usein (aina?) halutaaan vaatimuksenmukaisuustodistus jonka ratkaisun valmistaja (esimerkiksi Suomessa sisustettujen autojen osalta verhoomo/koritehdas) antaa.
Siis ainakin yksi varma ratkaisu on olemassa tilata penkki- ja turvavyöasennus suomalaiselta yritykseltä joka antaa tarvittavan todistuksen.
Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia muutoskatsastuksesta: oletteko tehneet näitä muutoksia ja oletteko saanut esimerkiksi itserakennetun penkin hyväksytettyä katsastuksessa?
Aloin tässä kesäloman ratoksi kaivella pykälistä mitä vaaditaan Transit/Transporter/Sprinter jne. pohjalle rakennettavan M2-luokan linja-auton (omapaino yli 1875 kg ja kokonaispaino alle 3500 kg) kilpiin saamiseksi. Tässä listaa:
Vaadittavat varusteet:
-ajopiirturi: ei vaadita yksityiskäyttöön käytettävissä 10-17 paikkaisissa autoissa
-nopeudenrajoitin: vaaditaan 1.1.2005 jälkeen ensirekisteröityihin M2 (ja M3 5-10 tonnia), vanhemmissa ei tarvita
-sammutin 2 kg luokka ABE-II
-mekaaninen päävirtakytkin
-linja-auton ensiapulaukku ja raivaus/pelastusvälineet
-100 km/h autossa vaaditaan kuljettajan taakse suojasermi
Poikkeusluvalla on saatu ainakin joskus hyväksytettyä ainakin seuraavia asioita:
-sisustusmateriaalien palosuojausvaatimukset
-etu- ja sivusuojat
-oven minimikorkeusvaatimus
-oven askelkorkeusvaatimus (astinlauta)
-merkinantolaitteet matkustajilta kuljettajalle
-varauloskäyntijärjestelyt
Hankalin asia tuntuu olevan sopivan penkki- ja turvavyöratkaisun löytäminen. Laki sanoo että penkit, niiden kiinnitykset ja turvavöiden kiinnitykset on auton tyyppihyväksynnän yhteydessä hyväksytty (M2-autoja ei vielä ole EU-tyyppihyväksytty) TAI " jos istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet vastaavat sanottujen direktiivien vaatimuksia, istuinten ei tarvitse täyttää tämän pykälän vaatimuksia."
Mielenkiintoinen yksityiskohta on että jos penkki tulee selkä menosuuntaan niin turvavöitä ei itseasiassa edes vaadita, mutta jos vapaaehtoisesti asentaa turvavyöt, tulee niiden asennus olla vaatimustenmukainen ja tämä on tietenkin taas todistettava paperilla.
Viime kädessä ratkaisut hyväksyy katsastusmies jolle pitää esittää riittävät todisteet siitä miten penkit kiinnityksineen ja turvavyöt kiinnityksineen vastaavat tai täyttävät vaatimukset. Käytännössä usein (aina?) halutaaan vaatimuksenmukaisuustodistus jonka ratkaisun valmistaja (esimerkiksi Suomessa sisustettujen autojen osalta verhoomo/koritehdas) antaa.
Siis ainakin yksi varma ratkaisu on olemassa tilata penkki- ja turvavyöasennus suomalaiselta yritykseltä joka antaa tarvittavan todistuksen.
Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia muutoskatsastuksesta: oletteko tehneet näitä muutoksia ja oletteko saanut esimerkiksi itserakennetun penkin hyväksytettyä katsastuksessa?