Perävaunu bussiin?
Re: Perävaunu bussiin?
Tuolla http://fahrzeugbau-beck.homepage.t-onli ... ruck1.html on koeajoraportti -02 vuosimallin saksalaista sunnuntaiajokieltoa kiertävästä yhdistelmästä.
"Aufwendig bei Zügen dieser Größe: Die Bremsanlage des Aufliegers muß mit der Zugmaschine verbunden werden, weil bei der Größe eine Auflaufvorrichtung nicht zulässig ist. Beck baut deshalb in den Miniliner einen Druckluftkompressor ein, der über ein Steuerventil die Trommelbremsen im Auflieger bedient. Die werden nicht von ABS kontrolliert wie die Scheibenbremsen des Sprinter."
Eli ymmärrykseni mukaan tuossa sanotaan että koska tämän kaliiberin vetoautossa ei ilmalähtöjä ole, Beck on asentanut siihen kompressorin ja ohjausventtiilin joka käyttää perävaunun jarruja. ABS:ää ei kärryssä ole.
"Aufwendig bei Zügen dieser Größe: Die Bremsanlage des Aufliegers muß mit der Zugmaschine verbunden werden, weil bei der Größe eine Auflaufvorrichtung nicht zulässig ist. Beck baut deshalb in den Miniliner einen Druckluftkompressor ein, der über ein Steuerventil die Trommelbremsen im Auflieger bedient. Die werden nicht von ABS kontrolliert wie die Scheibenbremsen des Sprinter."
Eli ymmärrykseni mukaan tuossa sanotaan että koska tämän kaliiberin vetoautossa ei ilmalähtöjä ole, Beck on asentanut siihen kompressorin ja ohjausventtiilin joka käyttää perävaunun jarruja. ABS:ää ei kärryssä ole.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
Niin sitä tarkotin että niitä ilma systeemejä on traktoreihinkin asennettu. Useimmiten niissä kuitenkin on vaan hydraulinen jarru venttiili.
isoissa Fenteissa ainaki on kait vakiona???
isoissa Fenteissa ainaki on kait vakiona???
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Sotketaanpas nyt vielä vanhaa ketjua.
Onkos kukaan nyt vedellyt bussin perässä pikkukärryä? Lähinnä mietityttää, kuinka tuo kärry liikkuu. Voisi kuvitella, että pitkän auton etupyörien kiivetessä jonkin korokkeen päälle, laskee perä alas ja samalla nokkapyörä alkaa maalata mustaa raitaa asfalttiin Toisin päin mennessä taas perä on korkealla ja vaunun perä laahaa maata pitkin
Entäs sitten peruuttaminen? Lyhyt vaunu (kuten aiemmin palstalla todetaan, ei 12 m bussin perään saa kuin aisoineen 6,75 m vaunun ) varmaan vaatii aika herkkiä liikkeitä ratinpyörittäjältä takaperin mennessä? Kiinnostaisi kuulla, jos ihmisillä olisi aiheesta jotain kokemuksia. Eteenpäinhän tuo normaalissa maantieajossa kulkee varmasti erittäinkin nätisti. Kapeampaa vaunua saa varmaan välillä arpoa että seuraakohan se vielä
Itsellä on tavoitteena hankkia bussi, jolla olisi tarkoitus ajoittain vetää Saunahista, ja siltä kantilta mietin että onko tuhoon tuomittu yritys. Saunahinen on yksiakselinen ja pituutta on aisoineen sellaiset 5,8 m.
Onkos kukaan nyt vedellyt bussin perässä pikkukärryä? Lähinnä mietityttää, kuinka tuo kärry liikkuu. Voisi kuvitella, että pitkän auton etupyörien kiivetessä jonkin korokkeen päälle, laskee perä alas ja samalla nokkapyörä alkaa maalata mustaa raitaa asfalttiin Toisin päin mennessä taas perä on korkealla ja vaunun perä laahaa maata pitkin
Entäs sitten peruuttaminen? Lyhyt vaunu (kuten aiemmin palstalla todetaan, ei 12 m bussin perään saa kuin aisoineen 6,75 m vaunun ) varmaan vaatii aika herkkiä liikkeitä ratinpyörittäjältä takaperin mennessä? Kiinnostaisi kuulla, jos ihmisillä olisi aiheesta jotain kokemuksia. Eteenpäinhän tuo normaalissa maantieajossa kulkee varmasti erittäinkin nätisti. Kapeampaa vaunua saa varmaan välillä arpoa että seuraakohan se vielä
Itsellä on tavoitteena hankkia bussi, jolla olisi tarkoitus ajoittain vetää Saunahista, ja siltä kantilta mietin että onko tuhoon tuomittu yritys. Saunahinen on yksiakselinen ja pituutta on aisoineen sellaiset 5,8 m.
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Sekin vielä taitaa tulla ongelmaksi että bussin takapuskuri on ajon aikana varsin korkealla ja vetokoukkua asennettaessa koukku tulee väkisinkin puskurista alaspäin, joissakin autoissa melko paljon, olen nähnyt jopa 30cm telineitä roikkuvan puskurin alla. Tällainen teline kyntää jo melko mukavasti rantua asfalttiin. Onkos tuon koukun korkeudelle maasta mitään tarkkaa mittaa? Paikallinen katsastusmies arveli että "pitää laittaa sopivalle korkeudelle". Siinä sitten säädetään se sopivalle korkeudelle
Kävin pari viikkoa sitten Paltamossa, S-marketin pihassa. Jostain syystä koko marketti on rakennettu reilun penkereen päälle, jopa niin reilun että bussilla pihaan ajettaessa takapuskuri raapi asfalttia. Etuperin ei päässyt pois ollenkaan vaan piti raaputtaa uudestaan perä edellä.
Kävin pari viikkoa sitten Paltamossa, S-marketin pihassa. Jostain syystä koko marketti on rakennettu reilun penkereen päälle, jopa niin reilun että bussilla pihaan ajettaessa takapuskuri raapi asfalttia. Etuperin ei päässyt pois ollenkaan vaan piti raaputtaa uudestaan perä edellä.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Perävaunu bussiin?
ristiinkytkentä määräyksissä annetaan koukun korkeudeksi 350 - 450 mm
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Perävaunu bussiin?
Kävin juhannus viikolla katsastamassa oman kulkurin ja kysyin inssiltä koukusta, "korkeus 37-42cm, ei se näissä vanhoissa niin tarkkaa ole".
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: Perävaunu bussiin?
Saunaa on bussin perässä tullut vedettyä. Mihinkään kärrypoluille ei ole ollut tarve tai edes halu lähteä kokeilemaan, mutta toisaalta saunaa rakennettaessa on otettu huomioon vetoauto. Mitään ylimääräisiä maavaraa pienentäviä rakenteita ei ole vaunun etu- eikä takapäässä. Ja toisaalta ne kohdat takapäässä, jotka voivat maahan möykyissä ottaa ovat kestävää materiaalia, eli lähinnä rungon rautapalkkeja.Metallikk kirjoitti: Onkos kukaan nyt vedellyt bussin perässä pikkukärryä? Itsellä on tavoitteena hankkia bussi, jolla olisi tarkoitus ajoittain vetää Saunahista, ja siltä kantilta mietin että onko tuhoon tuomittu yritys. Saunahinen on yksiakselinen ja pituutta on aisoineen sellaiset 5,8 m.
Mukavasti tulee perässä, peileistä ei näkyisi, ellei katon lappeet sopivasti pilkistäisi toisinaan. Suoraan taaksepäin peruuttaminen on yllättävän helppoa, hyvin pienillä ratin liikkeillä kun saa kärryn kääntymään helposti uudelle suunnalle. Mikäli ei ihan satu suoraan osumaan alunperin niin toisinaan homma menee niin, että vuorotellen käy kummaltakin puolelta kärry morjestamassa ja tulee toisinaan korjattua vähän liikaa niin, että toiselta puolelta sitten taas.
Kulmaperuutus on haastavampaa, tuosta lyhyestä aisasta johtuen. Tätäkin tosin helpottaa bussin reilu peräylitys. Linkkuunhan tuo helposti pyrkii ja tulee tunne, että räystään kulma pyrkii bussin kulmasta läpi.
Koukun korkeudesta en osaa nyt sanoa faktaa, mutta ei se mitenkään erityisesti korin alapuolella roiku. Kuulan yläreuna on korin alareunan korkeudella. Hyvin sopusuhtaisen oloinen koukkuasennus on.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Perävaunu bussiin?
Minulla samanlaiset ajatukset mitä kengu tuossa kertoi!
Peruuttaminen on ehkä jopa helpompaa kuin henkilöautolla juuri sen takia kun vaunu reagoi nopeasti ratin liikkeisiin.
Tietysti jos vaunu on niin kapea ettei sitä näy ennenkuin se on linkussa niin se on vähän haastavampaa...
Tuo peräkoukun kyntäminen on tullut tutuksi täälläkin .
Peruuttaminen on ehkä jopa helpompaa kuin henkilöautolla juuri sen takia kun vaunu reagoi nopeasti ratin liikkeisiin.
Tietysti jos vaunu on niin kapea ettei sitä näy ennenkuin se on linkussa niin se on vähän haastavampaa...
Tuo peräkoukun kyntäminen on tullut tutuksi täälläkin .
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Kiitoksia näistä kokemuksista! Ainahan tuommoisen bussin kanssa täytyy vähän katsella mihin ajelee, oli siellä sitten jotain perässä tai ei. Varmasti suurin vaikutus on takaylityksen määrällä eikä niinkään sillä kuinka matalalla koukku on? Siis jos nyt järkevissä rajoissa pysytään
Onkos teillä muuten jännitteenalennin ennen pistorasiaa vai 24 V polttimot vaunussa? Jotenkin hankala tuo jäljempi vaihtoehto, kun pitäisi useammallakin autolla siirrellä. Onko tuo ensimmäinen mitenkään järkevä?
Onkos teillä muuten jännitteenalennin ennen pistorasiaa vai 24 V polttimot vaunussa? Jotenkin hankala tuo jäljempi vaihtoehto, kun pitäisi useammallakin autolla siirrellä. Onko tuo ensimmäinen mitenkään järkevä?
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Perävaunu bussiin?
Meijän saunavaunussa on polttimot vaihdettu 24v(selvisin helpommalla) kun tuskin mitään muuta vaunua mesellä koskaan vedän, eikä pikku autolla tule vedettyä saunaa kuin pieniä siirtoja omalla pihalla!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Perävaunu bussiin?
Rosvolinna MB609 on pistoketta ennen jännitteenalennin. se koostuu 24/12 jännitteenmuuntimesta ja muutamasta 24v releestä. Helppo rakentaa. Tuossa muuntimessa on se hyvä puoli, että autolla voi vetää mitä tahansa 12v kärryä.
Relekytkennässä on myös se hyvä puoli, että kärryn rikkinäiset kytkennät eivät polta vetoauton sulakkeita. Ainoastaan polttavat 24/12-vertin sulakkeen. Joten viallinen johto tai valaisin on pakko korjata. Muuten ei pala mikään valo kärryssä.
Relekytkennässä on myös se hyvä puoli, että kärryn rikkinäiset kytkennät eivät polta vetoauton sulakkeita. Ainoastaan polttavat 24/12-vertin sulakkeen. Joten viallinen johto tai valaisin on pakko korjata. Muuten ei pala mikään valo kärryssä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Perävaunu bussiin?
Itse olen ajatellut kytkentää (joka varmaan on jonkun lakipykälän vastainen), jossa saattaa olla jotain ongelmia muutenkin. Eli relekytkentä niin päin, että releet ovat saunan puolella. Lampuille syötettävää sähköä voisi ottaa vaikkapa saunan omasta akusta. Ideana kuitenkin se, että releet saisivat toimia 12-24 voltilla ja lampuille tulis se 12.
Toisaalta, hetken kun malttaa odotella tulee noita 10-30V ledivaloja enemmän markkinoille ja hinnat muuttuvat järjellisemmiksi. Samalla pitäisi päästä eroon ainaisesta polttimoiden kärähtämisestä.
http://www.teohydrauli.fi/web_kauppa.sh ... pro_id=979
(LED taka-/jarru-/suuntavalo 9-32V liitinjohdoilla)
Toisaalta, hetken kun malttaa odotella tulee noita 10-30V ledivaloja enemmän markkinoille ja hinnat muuttuvat järjellisemmiksi. Samalla pitäisi päästä eroon ainaisesta polttimoiden kärähtämisestä.
http://www.teohydrauli.fi/web_kauppa.sh ... pro_id=979
(LED taka-/jarru-/suuntavalo 9-32V liitinjohdoilla)
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Minulla on tämä ja toimii hyvin. Itsekkin ajattelin ensin releboxia mutta kun löysin tämän, ei tarvinnut enään miettiä.
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Tuon Meronetin härvelinhän (tai vastaavan relesysteemin) voisi periaatteessa asentaa vaunun puolelle? Tällöin ei tarvitsisi huolehtia siitä millä sitä vetää, ikinä Mikäs tuosta tekee noin paljon kalliimman kuin muista alentimista? Olen täysi untuvikko autosähköissä että älkää ihmetelkö jos höpötän tyhmiä
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Eikös osassa noista alentimista ole sellaista hiipumisvikaa että hetken matkaa ajettuaan alennin on innostunut alentamaan jännitteen nollaan asti
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Siinä mallissa joka on sellainen pötkylä ja tökätään suoraan pistokkeeseen on ollut, tässä en ole huomannut mitään hiipumista.Lahti32 kirjoitti:Eikös osassa noista alentimista ole sellaista hiipumisvikaa että hetken matkaa ajettuaan alennin on innostunut alentamaan jännitteen nollaan asti
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Tuossa on se etu että jokaiselle käyttötarkoitukselle on oma alennin ja voi asentaan oman sulakkeen. Eli jos vaikka parkit pimahtaa, vilkut ja jarruvalot pelaa vielä.Metallikk kirjoitti:Tuon Meronetin härvelinhän (tai vastaavan relesysteemin) voisi periaatteessa asentaa vaunun puolelle? Tällöin ei tarvitsisi huolehtia siitä millä sitä vetää, ikinä Mikäs tuosta tekee noin paljon kalliimman kuin muista alentimista? Olen täysi untuvikko autosähköissä että älkää ihmetelkö jos höpötän tyhmiä
Jos tekee yhdellä yhteisellä jännitteenalentimella releboxin kanssa ja se polttaa sulakkeen, menee kaikki valot kärrystä pimeäksi.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Jos laitat 24V polttimot niin toimiihan ne useimassa tapauksessa myöskin 12V mutta palaa himmeämmin eikä tuu sakkoja.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Juu, Saunahisessa olikin aiemmin 24 V polttimot mutta kyllä ne aika himmeästi paloivat. Etenkin vilkkujen kun soisi näkyvän noin leveässä laitteessa suht hyvin, auton vilkut eivät näy tuon takaa välttämättä lainkaan.
Tämmöinen jännitteenmuunnin voisi toimia yhtä hyvin, mutta toki se voi pistorasian sijainnista riippuen olla hieman törröttävä.
Tämmöinen jännitteenmuunnin voisi toimia yhtä hyvin, mutta toki se voi pistorasian sijainnista riippuen olla hieman törröttävä.
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Tuo on juuri sitä hiipuvaa mallia, aluksi valot palaa hyvin mutta laite saattaa alentaa jännitettä liikaakin jolloin se menee niin alhaiseksi ettei pala enään mikään. En suosittele, ennemmin sijoittaisin tuohon yllämainittuun boxiin.Metallikk kirjoitti:Tämmöinen jännitteenmuunnin voisi toimia yhtä hyvin, mutta toki se voi pistorasian sijainnista riippuen olla hieman törröttävä.
Taitaa olla tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön kun on pakko kytkeä 12v laite 24v veturiin.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: Perävaunu bussiin?
Jep, viimekesänä oli aluksi tuo pötkylä ja 10min päästä oli valot jo hiipuneet olemattomiin. Jos sammutti tai nyppäs sen irti ja tökkäs takas tuli taas valot vähäks aikaa. Sehän vaihtu sitten tuohon laatikkomalliin ja se onkin sitten toiminut moitteettomasti.haaveilija kirjoitti:Tuo on juuri sitä hiipuvaa mallia, aluksi valot palaa hyvin mutta laite saattaa alentaa jännitettä liikaakin jolloin se menee niin alhaiseksi ettei pala enään mikään. En suosittele, ennemmin sijoittaisin tuohon yllämainittuun boxiin.Metallikk kirjoitti:Tämmöinen jännitteenmuunnin voisi toimia yhtä hyvin, mutta toki se voi pistorasian sijainnista riippuen olla hieman törröttävä.
Taitaa olla tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön kun on pakko kytkeä 12v laite 24v veturiin.
Re: Perävaunu bussiin?
Näin palatakseni takaisin alkuperäiseen aiheeseen,
Eikös Suomessa (ja Ruotsissa ja Saksassa) yhdistelmän maksimipituus ole 25.25m?
Jotain tuollaista olen lukenut EU:n myötä meille laillistuneen (eihän ne muuten sais kokeilla noita kaksoisnivelbusseja hesan poikittaisliikenteessäkään).
Eikös Suomessa (ja Ruotsissa ja Saksassa) yhdistelmän maksimipituus ole 25.25m?
Jotain tuollaista olen lukenut EU:n myötä meille laillistuneen (eihän ne muuten sais kokeilla noita kaksoisnivelbusseja hesan poikittaisliikenteessäkään).
Re: Perävaunu bussiin?
25,25m koskee vain kuorma-autolla vedettäviä moduliyhdistelmiä (ja Suomessa myös täysperävaunuyhdistelmälle). Bussin tai muun vetämille yhdistelmille 18,75m on maksimi. Haitaribussihan ei ole yhdistelmä ollenkaan, saa ajaa ilman E-korttia. Kokeilussa olleet kaksoisnivelbussit lienee poikkeusluvalla olleet liikenteessä.
Re: Perävaunu bussiin?
eli ei koske kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailuautoja?Wonderi kirjoitti:25,25m koskee vain kuorma-autolla vedettäviä moduliyhdistelmiä (ja Suomessa myös täysperävaunuyhdistelmälle). Bussin tai muun vetämille yhdistelmille 18,75m on maksimi. Haitaribussihan ei ole yhdistelmä ollenkaan, saa ajaa ilman E-korttia. Kokeilussa olleet kaksoisnivelbussit lienee poikkeusluvalla olleet liikenteessä.
jaa että nivelien määrä ei vaikuta bussin/matkailuauton ajokorttisettiin muuten kuin että oon yli 12m ja pitää hakea erityislupa
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Matkailuautossa ei saa olla ensimmäistäkään niveltä. Vain tavanmukaiset perävaunut ovat sallittuja. Yli 750 kg peräkärry vaatii sitten CE-kortin jos vetoauton kokonaispaino on yli 3500 kgViilaaja kirjoitti:eli ei koske kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailuautoja?Wonderi kirjoitti:25,25m koskee vain kuorma-autolla vedettäviä moduliyhdistelmiä (ja Suomessa myös täysperävaunuyhdistelmälle). Bussin tai muun vetämille yhdistelmille 18,75m on maksimi. Haitaribussihan ei ole yhdistelmä ollenkaan, saa ajaa ilman E-korttia. Kokeilussa olleet kaksoisnivelbussit lienee poikkeusluvalla olleet liikenteessä.
jaa että nivelien määrä ei vaikuta bussin/matkailuauton ajokorttisettiin muuten kuin että oon yli 12m ja pitää hakea erityislupa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen