Perävaunu bussiin?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
mclean

Viesti Kirjoittaja mclean »

Mutta sisältääkö D1E jo C1E:n? Minulla on D1E. Saanko laittaa C-luokan asuntoautoni (MB913) koukkuun 750kg painavamman kärryn laillisesti?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Miun järjen mukaan se menis just noin. Se nyt ei kovin virallinen järki ole.. :wink:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

mclean kirjoitti:Mutta sisältääkö D1E jo C1E:n? Minulla on D1E. Saanko laittaa C-luokan asuntoautoni (MB913) koukkuun 750kg painavamman kärryn laillisesti?
D1E kortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa D1 luokan vetoauton ja perävaunun kokonaispaino ei ylitä 12 000 kg, eli jos MB 913 on linja-autona, sen perään kärsii laittaa n. 3000kg perävaunun (sikäli kun oletan mallimerkinnän perusteella auton kokonaispainon jäävän alle 9000 kg)

C-luokan autona en tiedä miten menee.
Tulevaisuus on sähköinen
mclean

Viesti Kirjoittaja mclean »

Mersuni on nimenomaan C-luokan auto eli ei ole linja-auto. Siksi minua kiinnostaa saanko ABCD1E-kortilla vetää sillä vaikkapa 1200kg:n kärryä. Painot jää alle tuon 12tn reilusti.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tässä on muuten hyvä aihe tonne Wikin puolelle. Tahtoo mennä puurot ja vellit herkkään sekaisin. Käsitteet ajoneuvoista ja sitten vielä kortit joilla niitä saa ajella.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

CD1E kortilla ei ole C:N osalta lupaa laittaa enmpää kuin 750kg kokonaismassaa koukkuun. ylittävä kilo vaatii joko CE tai C1E:n Minulla on takateltta joka vetää 3500kg kuorman niimpä en kaipaa koukkua. http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matk ... &PhotoID=8 :idea: lisäksi voin kuljettaa 11m lipputankoa työntämällä se keskikäytävälle takaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
eexi

Viesti Kirjoittaja eexi »

mrl586 kirjoitti:
kengu kirjoitti:Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!
morotus kaikille
tuosta c-kortilla ajamisesta tyhjänä ei saa ajaa muutakuin pakollinen siirto-ajo on luvallista ..
valitettavasti osui omalle kohdalle kun kysyin ja kinasin sitä katsastus konttuurilla ja pääjehuhan ei uskonut että saa ajaa ja kaivoi pykälä viidakkokirjan esiin ja luki että vain pakollinen siirtoajo c-kortilla sallittu ainoastaan .. no enpä tyytynyt siihen vastaukseen no eikös heppu soittanut *jonnekkin* ja sieltä kerrottiin sama asia..
eli miten oikein asia on eli vedettiikös taas kerran lipan alta 16-0 ??
mclean

Viesti Kirjoittaja mclean »

Jos ABCD1E kortti vaatii alle 12 tonnin C-luokan kärry-yhdistelmää varten vielä tuon C1E:n, menetänkö entisen täyden C:ni vai kiilataanko se C1E jotenkin tuonne väliin?
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

mclean kirjoitti:Jos ABCD1E kortti vaatii alle 12 tonnin C-luokan kärry-yhdistelmää varten vielä tuon C1E:n, menetänkö entisen täyden C:ni vai kiilataanko se C1E jotenkin tuonne väliin?
Et menetä, ajokorttiluokaksi tulee jotain niinkin sekavaa kuin A BE C C1E D1E.
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

pompo kirjoitti:Et menetä, ajokorttiluokaksi tulee jotain niinkin sekavaa kuin A BE C C1E D1E.
Jos nyt aletaan välimerkkejä silottelemaan niin siitä tulee A BE C1E C D1E :roll:
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä C1E hommassa tulee sellainen probleema ettei sitä korttia vastaavaa koulutusta taida paljoa olla? Jos on ennestään C, en tiedä saako lisättyä pienen E.n jatkoksi

Vaimo yritti kiertää Ison C.n hankkimista koska ei uskaltanu Scanialla ajaa, kyseltiin C1 kursseja mutta kukaan ei niitä järjestänyt.
Tulevaisuus on sähköinen
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Lahti32 kirjoitti:Tässä C1E hommassa tulee sellainen probleema ettei sitä korttia vastaavaa koulutusta taida paljoa olla? Jos on ennestään C, en tiedä saako lisättyä pienen E.n jatkoksi

Vaimo yritti kiertää Ison C.n hankkimista koska ei uskaltanu Scanialla ajaa, kyseltiin C1 kursseja mutta kukaan ei niitä järjestänyt.
C1-kursseja ei Suomessa tosiaan järjestetä, kun kortin vaatimukset ovat meillä täsmälleen samat kuin isolla C:llä. "1E":n saa kyllä tavallisenkin C:n perään.

Metallikk:lle kiitos korjauksesta.
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

C1E ei vaadi mitään erityisiä kursseja mutta jos kokemusta perävaunun käytöstä ei ole, niin toki sitä kannattaa harjoitella jonkin verran ennen inssiin menemistä. Seuraavassa ote suoraan ajokorttiasetuksesta:
9) C1E-luokan tutkinnossa ajoneuvoyhdistelmän, jossa vetoautona on C1- tai C-luokan kuorma-auto, pituuden on oltava vähintään 8 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Perävaunun rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 1 250 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 800 kg. Jos ajoneuvoyhdistelmän vetoautona käytetään C-luokan ajoneuvoa, ajoneuvoyhdistelmän rekisteröidyn kokonaismassan on oltava alle 20 000 kg ja todellisen kokonaismassan alle 15 000 kg. Ajoneuvoyhdistelmässä kuormatilan korirakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampikin edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä;
Tästä voisi poimia olennaisimmat:
1) Vetoauton on oltava siis kuorma-auto mutta ala- tai ylärajaa ei ole.
2) Yhdistelmän pituuden on oltava vähintään 8 m.
3) Perävaunun on oltava kokonaismassaltaan 1250 kg ja todelliselta massaltaan 800 kg.
4) Jos on niin kylähullu että menee suorittamaan C1E-korttia linja-autolla tms, jonka perässä on keskikokoinen asuntoauto, niin nuo yhdistelmän massarajoitukset tulee huomioida.

Tässä vielä asiat, joita tulee vastaan sitten itse ajokokeessa: Raskaiden luokkien ajokoeohje. Inssiin kuuluu siis teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe. Poimitaanpa käsittelykokeen tärkeimmät pointit vielä ylös:
a) Auto tulee peruuttaa "kulman taakse" eli L:n peilikuvan mallisella radalla 7 m leveältä kaistaleelta 5 m leveälle kaistaleelle. Sisäkulman keilaa siirretään 1 m ulospäin, mikäli yhdistelmän uloimpien akselien etäisyys on yli 9 m. HUOM: kaistat ovat yhtä leveitä, oli kyseessä sitten Wiima tai Sprinter!
b) Auto ajetaan ulos "tallista" ja peruutetaan suoraan taaksepäin, minkä jälkeen perävaunu irrotetaan oikeaoppisesti (pyöräkiilat, käsijarru tms.). Autoa ajetaan eri linjalle ja peruutetaan takaisin kiinni (saa käydä katsomassa niin monesti kuin haluaa että osuu). Sitten kytketään kiinni ja tarkistetaan valot ja vilkut ja käsittelykoe on valmis.
c) Tähän kaikkeen on aikaa vain 15 min! Se voi tuntua pitkältä ajalta, mutta jos kulmaperuutus ei suju kertalaakista niin loppuhetkillä voi tulla kiirus.

Aion itsekin kesän aikana suorittaa C1E:n, kunhan nyt saan hankittua jostain sopivan peräkärryn mersuun :)
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Metallikk kirjoitti: Jos nyt aletaan välimerkkejä silottelemaan niin siitä tulee A BE C1E C D1E :roll:
Jeps. Noi on aika hauskoja. Hirveän hankalia ihmisille, mutta loppujen lopuksi melko selvästi jopa tuolla laissa sanottu. Mahtais siinä olli poliisisetä ihmeissään jos sattui kirjainsarjaan jonkun kortista tutkimaan:
A BE C1E C D1E D.

Tässä ajokorttijutussa on muuten sellainen mielenkiintoinen eriarvoisuus noissa C ja D kortin vaativissa ajoneuvoissakin. D1:n saaminen on parin päivän kurssi ja samalla voinee tuon D1E:n suorittaa myös, eihän se vaadi mitään lisää kuitenkaan. D1E oikeuttaa laittamaan D1-ajoneuvoon ainakin 3500 kiloa peräkärryä (riittävästi omaan tarkoitukseen). Ja D1-vetoauton omaa painoa ei ole rajoitettu eikä vissiin yhdistelmääkään näin ollen.

Vääntämällä kulkurista joku 10 matkustajan linja-auto saa siis helposti kärryn perään ilman, että tulee naurettavat painorajat vastaan kortissa. Toki C-kortillisia kuskeja on paljon enemmän kuin CD1-kortillisia.

Tuo CD1 tuossa edellä sen takia, että itseasiassa on mahdollista (ei suomessa) saada BD1 kortti, ilman sitä C-korttia. Kyseessä siis alle 3500 kiloinen linja-auto, jossa on paikkoja enemmän kuin kahdeksan.

Tämän lisäksi on olemassa myös B1-ajokorttiluokka. Olivat jotain mopoauton kaltaisia laitteita. Tätä ei ole suomessa edes ajokortissa vaihtoehtona.
Avatar
kuskinpoika sjostedt
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2007 12:11
Paikkakunta: Ulko-Hamina

Sekasotku

Viesti Kirjoittaja kuskinpoika sjostedt »

Kuulostaa heprealta :shock:
Olen tosi tyytyväinen omaan A BE CE korttiini... Tai no, jos se D siellä vielä olis, mutta kun en ole ajatellut linja-autoksi rekisteröityä vempelettä ajaakkaan, joten... :wink:
Jonakin päivänä vielä...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re:

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mrl586 kirjoitti:Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!
Niin, saa siis siirtää tilapäisesti. Mutta mikä on tilapäistä?

Oletteko kuulleet sellainen asia että linja-auton perässä olisi vetokita? Joku oli kuullut/nähnyt kun linja-auto vetää kasettiperävaunua, saa kai kasetti painaa samanverran kun linja-auton omapaino?

Oliskohan kuorma-auto hajonnut ja sitten bussilla siirretty se vaunu pois?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re:

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti: D1E kortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa D1 luokan vetoauton ja perävaunun kokonaispaino ei ylitä 12 000 kg, eli jos MB 913 on linja-autona, sen perään kärsii laittaa n. 3000kg perävaunun (sikäli kun oletan mallimerkinnän perusteella auton kokonaispainon jäävän alle 9000 kg)

C-luokan autona en tiedä miten menee.
Mistäs olet lahti lainanut tuon tekstin? Aken sivuilta lainasin tätä:

Koodi: Valitse kaikki

 
ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA

C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

   1. Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
   2. Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg 

Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

D1-luokka:
linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
 
E-luokka:
ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Autokoulussa D1 kurssilta on tieto peräisin. Harkitsin D1E ajamista mutta ei ollu mulle mitään hyötyä koska ajoneuvoni kokonaispaino jo yksin on 15800kg

tuossa AKEn tekstissä ei puhuta D1E stä mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä mulle jäi tuolta D1 kurssilta semmoinen mielikuva että linja-auton perään saa laittaa enintään 750 kg painavan kärryn, eikä puhuneet mitään 12000 kg rajasta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

vjk55 kirjoitti:Kyllä mulle jäi tuolta D1 kurssilta semmoinen mielikuva että linja-auton perään saa laittaa enintään 750 kg painavan kärryn, eikä puhuneet mitään 12000 kg rajasta.
Näin on D1-kortilla.

Kokonaismassaltaan yli 750 kg painoisen perävaunun hinaaminen edellyttää D1E-korttia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mitenkäs tuo minun kortti mahtaa riittää kun scanian (ErikoisAjoneuvo) paino on yli 12 t ja kortti on ABEC (eli pikku e) ja jarruton perävaunu (sauna)

t. Jussi
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja pompo »

Sisu kirjoitti:Mitenkäs tuo minun kortti mahtaa riittää kun scanian (ErikoisAjoneuvo) paino on yli 12 t ja kortti on ABEC (eli pikku e) ja jarruton perävaunu (sauna)
Saat kytkeä kulkuriisi korkeintaan 750-kiloisen perävaunun.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

mrl586 kirjoitti:
kengu kirjoitti:Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!

Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Teiden Ritari

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

VANHOOL kirjoitti:Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Samoin kuin nykyinen mahdollisuus ajaa C-kortilla tyhjänä kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää poistuu. Uuden lain mukaan C:llä saa vetää kärryä enää inssiajoon konttorille ja sieltä takaisin kotiin. Rajoittaa ikävästi peruutusharjoitteluita ennen inssiin menoa kun ei saa harjoitella enää kuin liikenteestä ERISTETYLLÄ alueella. Ja virallisesti ihan kevyt aitakaan ei eristä liikenteeltä, pitää olla paikka jonne ei pääse ajoneuvolla vaikka yrittäisikin.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

VANHOOL kirjoitti: Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Millainen ajokortti vaaditaan tämän uudistuksen jälkeen tyhjän linja-auton siirtämiseen?
Vastaa Viestiin