Perävaunu bussiin?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 14 Touko 2009 09:50

Niinhän se on että poliisi valvoo että kansalaiset pysyy kurissa ja nuhteessa :wink: Mutta jos jäät bussin ja venetrailerin kanssa paikallispoliisin "haaviin" niin kyllä sieltä pieniä opaskirjasia salkusta aletaan kaiveleen, on sen verran on erikoinen tapaus :lol:
Oma mielipide on että linja-auto veturina suurimpia yhdistelmämittoja ei saa ylittää, jos veturina ois henkilöauto tai kuorma-auto silloin se olisi mahdollista. Tämä liittyy matkustajaturvallisuuteen linja-autossa. Linja-autolla eikoiskuljetusten ajaminen ei siis ole mahdollista, joka on kyllä järkeenkäypää.
Jos haluat "oikean" vastauksen niin soita liikkuvalle poliisille ja kysy :D

Norja on erittäin tarkka mitoista, meillä jäi aikoinaan rekkoja rajalle kun suomessa suurin sallittu leveys oli 5cm enemmän kuin norjassa eikä sitä tahdo muistaa millään :roll: Ei sitä venettä takavarikoida mutta rajan yli sitä ei saa viedä, eli siinä mielessä jää tulliin :wink:

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Touko 2009 09:58

Vähän menee OT mutta kyllä se vene saa mennä rajan yli kun siitä täytetään tullissa joku kuponki. Tällä kai varmistetaan ettei venettä myydä rajan takana eteenpäin ilman tulleja tai jotain sellaista. Täytyy kysästä tutulta kostaapelilta tuota ylitysasiaa kun seuraavan kerran näen häntä (poliisin vanha tuttu? eijei kun hän on veljen vaimon veli :wink: ) Toisaalta toofasttoshow kysyi jo AKEsta, katsastuskonttorilta ja poliisilta ja saa ylittää.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 14 Touko 2009 10:06

Lahti32 kirjoitti:Vähän menee OT mutta kyllä se vene saa mennä rajan yli kun siitä täytetään tullissa joku kuponki. Tällä kai varmistetaan ettei venettä myydä rajan takana eteenpäin ilman tulleja tai jotain sellaista. Täytyy kysästä tutulta kostaapelilta tuota ylitysasiaa kun seuraavan kerran näen häntä (poliisin vanha tuttu? eijei kun hän on veljen vaimon veli :wink: ) Toisaalta toofasttoshow kysyi jo AKEsta, katsastuskonttorilta ja poliisilta ja saa ylittää.
Tässähän se foorumin suola on, voidaan väitellä asiasta josta kukaan ei oikeasti tiedä mitään :lol: :lol: :lol:
Kannattaa painottaa kysyessä sitä vetoauton luokkaa että kyseessä on linja-auto.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Touko 2009 10:14

toofasttoshow kirjoitti: ........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla? Taitaa olla joo asia josta ei täyttä varmuutta olekaan. Miksi muuten kylähullu löytää itsensä aina tilanteesta jossa kukaan ei tiedä kiinnostavasta aiheesta mitään...on varmaan sen verran erikoista hommaa tämä harrastus
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 14 Touko 2009 10:20

Lahti32 kirjoitti:Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla?
Itse olen edelleen sillä kannalla että 18,75 bussi veturina on maksimi. Mutta olen kyllä valmis myöntymään jos virkavalta toisin ohjeistaa :D Ja voihan tätä keskustelua käyttää viitteenä jos pääsee maijan takaosastolle istuun :lol:

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 14 Touko 2009 21:03

Sekään ei auta mitään jos yksi poliisi sanoo että saa jos lain pykälä onkin oikeasti toisin ja toinen poliisi siitä narauttaa. Tai jos toinekaan poliisi ei ole varma mutta asiaa puidaan sitten käräjillä ja oikea ja väärä saadaan selväksi. Virkamieshän ei ole juuri vastuussa tekemisistään tai sanomisistaan, lain oikeaa kantaa pitäisi vaan osata noudattaa.

jeepster
Rattimajuri
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja jeepster » 15 Touko 2009 21:15

haaveilija kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla?
Itse olen edelleen sillä kannalla että 18,75 bussi veturina on maksimi. Mutta olen kyllä valmis myöntymään jos virkavalta toisin ohjeistaa :D Ja voihan tätä keskustelua käyttää viitteenä jos pääsee maijan takaosastolle istuun :lol:

Mä oon samaa mieltä asiasta.
mut ainakin varmaa: 50mm kuulalla paino max3500kg (60mm kuulaa ei ehkä kannata, mut sillä saa lisää painoa)ja keskiakseliperävaunuyhdistelmän kokonaispituus 18.75m.

Noista on vaikee lähtee ainakaan vääntämään, ilmeisesti kukaan ei osaa sanoa onko suurenpiin mittoihin sallittua mennä. kokeilemalla selviää. Vetokidalla ja paineilmajarruilla on ilmeiseti aika tarkatkin vaatimukset, kompuran/ilmasäilioden määrästä, ja vetopalkin hyväksynnästä lähtien.

mun mielipide on et tuo on yhdistelmän maksimipituus, ja siitä ei sais tulla ylitystä. Ehkä ylitys kuuluu, epäilen ettei linja-autoja olisi erikseen määritelty, vaan samat säännöt koskisi kaikkia.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 19 Touko 2009 22:58

Toista asiaa etsiessä sattui silmään Finlexistä tämmöinen kohta:

"Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle."

Eli bussi-kärry yhdistelmän kuormakin pitää mahtua 18,75m:n sisälle

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Touko 2009 14:01

Wonderi kirjoitti:Toista asiaa etsiessä sattui silmään Finlexistä tämmöinen kohta:

"Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle."

Eli bussi-kärry yhdistelmän kuormakin pitää mahtua 18,75m:n sisälle
Tämä on riittävän selvästi sanottu :D Kattelen siis max 5,9m kärryn, kyllähän tuollaisella pari mönkkäriä kulkee tai pieni pulpettivene. Moottorinhan saa irti ja kuskaa sitä vaikka tavaratilassa tai veneen sisällä ettei pituus ylity.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Viilaaja » 28 Kesä 2009 02:40

Jatkan vielä oman kysymyksen tähän mukaan. (kysymys lopussa tekstiä)

Elikkä laki sanoo näin, eli tässä on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326 sivulta saatu esiteksti

Koodi: Valitse kaikki

24 §
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus

3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja perävaunun yhdistelmä sekä pakettiauton (N1-luokka) ja perävaunun yhdistelmä 18,75 m
b) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
c) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m
ja etäisyys vetoauton kuormatilan etu-päästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
d) kuorma-auton (N2- ja N3-luokka) ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai puoliperävaunun yhdistelmä 25,25 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 2 momentin a kohdassa tarkoitettu mittaustapa huomioon ottaen 21,42 m
Eli noi sallii "henkilöauton" vetävän maksimissaan 18m yhdistelmää.

Mutta jossain kuulin että suomessa sais vetää "henkilöautolla" (asuntoauto yms.) asuntovaunua, joka vetää vielä erillistä perävaunua.

Lisää lakia tähän :D

Koodi: Valitse kaikki

26 §
Ajoneuvoyhdistelmän kääntyminen

3. Auton ja yhden tai kahden perävaunun yli 22,00 metriä pitkän yhdistelmän tulee olla siten kääntyvä, että uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 2,00 metrin säteistä kaarta pitkin. Tällaisessa yhdistelmässä käytettävässä puoliperävaunussa tai varsinaisessa perävaunussa etäisyys vetotapista tai etuakseliston kääntöpisteestä taka-akseliin tai taka-akseliston ohjautumattomien akselien keskiviivaan saa olla enintään 8,15 metriä. Jos perävaunun kaikki taka-akselit ovat ohjaavia tai osa akseleista on ohjautuvia taikka toisen puoliperävaunun kytkemistä varten taka-akselit ovat taaksepäin siirrettäviä niiden päälle asennetun vetopöydän takia, saa edellä mainittu mitta olla tässä momentissa säädetyn kääntyvyysehdon puitteissa pitempi. 

Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?

Ja mitähän poliisi olis mieltä tälläisestä "road_trainista"?

Ja teidän mietteet olis kanssa mukavaa kuultavaa.

:D

Edit 1. niin ja toivottavasti tuota sais ajaa BE ja CE yhdistelmillä? Itsellä tällä hetkellä BC.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 28 Kesä 2009 13:00

Viilaaja kirjoitti: Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
Kahta perävaunua vetäessä yhdistelmän kokonaismitta pitää olla yli 22m joten henkilöautolla semmoista ei vedetä. Kahden perävaunun vetomahdollisuus on tullut lakiin "modulimittaisten" yhdistelmien sallimisen mukana eikä lvm:n virkamiehet ilmeisesti (tälläkään kerralla) osanneet kirjoittaa lakia niin ettei se rajoittaisi järkeviä asioita pois. Oikeilla rahtareillakin tulee tietyissä tapauksissa pykälät vastaan että muuten järkevä yhdistelmä olisi laiton kun se on liian lyhyt!

Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Viilaaja » 28 Kesä 2009 16:42

Wonderi kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti: Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
Kahta perävaunua vetäessä yhdistelmän kokonaismitta pitää olla yli 22m joten henkilöautolla semmoista ei vedetä. Kahden perävaunun vetomahdollisuus on tullut lakiin "modulimittaisten" yhdistelmien sallimisen mukana eikä lvm:n virkamiehet ilmeisesti (tälläkään kerralla) osanneet kirjoittaa lakia niin ettei se rajoittaisi järkeviä asioita pois. Oikeilla rahtareillakin tulee tietyissä tapauksissa pykälät vastaan että muuten järkevä yhdistelmä olisi laiton kun se on liian lyhyt!
Elikkä c-kortilla ajettava asunto-auto ei käy, vaan pitää olla ns. asuntorekka :P jolla sitte vetää täysperää :D

muute olis voinut tollasen asuntoauton, jossa sitte kiinni asuntovaunu, jossa sitte kiinni sauna/generaattori/terassikalusteet.
Mites sitte noi 25m kaksoisnivelbussit? siinä teille asuntoauto :D

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 28 Kesä 2009 18:49

Kai sen asuntoauton voi rekisteröidä ihan kuorma-autoksikin jolla saa vetää vaikka mitä. Käyttövoimavero on sitten vaan jotain ihan muuta. Kaksoisnivelbusseja suomessa ei ole, kokeilussa erikoisluvalla on hetken ollut vaan.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 28 Kesä 2009 20:42

Ja ruotsissa on kokeiltu 90t yhdistelmää, jossa on kuorma-auto + dolly + puoliperä puuvaunu vetopyödällä + puoliperä puuvaunu.

http://www.skogforsk.se/upload/54094/6453a.jpg

Tämä kun tulee takaisin ilman erikoislupaa, niin johan voi alkaa vetää...

EDIT: tässä vielä lisää kuvia http://www.skogforsk.se/templates/sf_No ... 25128.aspx
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Viilaaja » 29 Kesä 2009 16:15

hieno toi ruotsin laite :D

Mites kävi sen suomen 200 Tonnin rekkojen, ku käytöstä poistettuja ratoja piti ottaa pois, ja niiden pohjista tehdä dedikoituja reittejä noille 200 tonnin rekoille.

eli täytyy tyytyä pelkkään pt cruiseriin tällä hetkellä :mrgreen:

niin ja tohon vanhempien vanhaan matkailuvaunuun, jota ei saa vetää tolla pt cruiserilla :roll:

scania 110
Kuski
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja scania 110 » 01 Heinä 2009 20:04

konttorilla minulle sanottiin viime viikolla et mun bussin (ha matkailuauton) perään saa laittaa 3500kg kärryn vaatii ison e kortin. ja pituudeksi 18,75m + 2metriä peräylitystä punaisella lipulla. katsoi tiedot jostain laki kirjasta. oma kulkine 12m joten 6.75m kärryn saa laittaa perään ja 2metriä punaisella lipulla vielä sen jatkeeksi

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 02 Heinä 2009 16:03

Mainitsit että tarvii ison E:n, mutta kumman? pitäisi kai olla CE, koska jos on henkilöauto niin silloinhan se on B-kortti, mutta koska painon takia vaatii C-kortin, niin se pitäis silloin olla CE kortti. Saat laittaa perään tosin ihan pelkällä C-kortilla sellaisen 750kg kärryn.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 09 Helmi 2010 00:41

Heitänpä oman kokemuksen takia hinattavista laitteista. Hainojen kanssa tulkitaan ajokortti luokkia kuin perävaunujenkin paitsi yli 750 kg hinattavaa laitetta ei suomessa saa vetää kun kuorma autolla. Nopeus kuitenkin 60kmh. Hassua silti että jarruja niihin ei vaadita .......painot menee niinkun kärryissakin ajo-oikeuksien suhteen. pituuden suhteen ei kai virallista rajjoitetta ole eli jos laite on 30 m pitkä ,yhtä kiinteää kappaletta niin siirtää saa mutta siellä tulee sitten erikois kuljetus määräykset käyttöön. Noitten dollyjen määräyksistä en sitte tiedäkkään mitään..........

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 09 Helmi 2010 22:07

only4pro kirjoitti:Mainitsit että tarvii ison E:n, mutta kumman? pitäisi kai olla CE, koska jos on henkilöauto niin silloinhan se on B-kortti, mutta koska painon takia vaatii C-kortin, niin se pitäis silloin olla CE kortti. Saat laittaa perään tosin ihan pelkällä C-kortilla sellaisen 750kg kärryn.
tuo ison E:n tarve tulee veturin painosta. Jos sen kok.paino yli 7500 kg niin minkä tahansa jarrullisen kärryn vetämiseen tarvii tuon . Näissä on sikäli hassua että C1E1 kortilla kun yhdistelmän kok.paino on 12t.(mahtaako olla CE1kortilla kans?) noh. kun se C1 veturi painaa 7,5t ja työntöjarru kärryn max kok paino 3,5t =11t mikäs idea siin ylimääräsessä tonnissa sitten on? mahtaako kukan viittiä väsätä 4,5 t ilma jarrullista kärryä vaan sen yhen tonnin takia ??????
Seittäkääs mikä tuos on ideana?

Kysynpä samalla että mitä hyötyä siitä 60mm vetokuulasta sitte on kun työntöjarrullisen painoja sillä kuitenkaa voi nostaa? taitaa mennä taas sinne koukkuveron piiriin?

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 10 Helmi 2010 07:27

Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3060
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Helmi 2010 18:56

Muutama syksy taaksepäin osuin pilli- / rengasratsiaan. Hinasin MB609:llä 2000kg:n matkailuvaunua ja kortissani oli C1E. Konstaapeli alkoi väittämään, ettei kirjaimet riitä - sanoi; auton ja vaunun kokonaispaino on yli 7500kg. Tarvitsee olla CE.

Siihen minä ystävällisesti "12t raja kyllä on". Viranhaltija hävisi maijan uumeniin ja tuli hetken kuluttua takaisin ja sanoi "Ei jää paljoa marginaalia - ajahan varovasti". Minun mielestäni 4300kg on aika reilu marginaali :)....
Kaikki tulee avata kantapään kautta

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 10 Helmi 2010 20:08

Rosvolinna kirjoitti:Muutama syksy taaksepäin osuin pilli- / rengasratsiaan. Hinasin MB609:llä 2000kg:n matkailuvaunua ja kortissani oli C1E. Konstaapeli alkoi väittämään, ettei kirjaimet riitä - sanoi; auton ja vaunun kokonaispaino on yli 7500kg. Tarvitsee olla CE.

Siihen minä ystävällisesti "12t raja kyllä on". Viranhaltija hävisi maijan uumeniin ja tuli hetken kuluttua takaisin ja sanoi "Ei jää paljoa marginaalia - ajahan varovasti". Minun mielestäni 4300kg on aika reilu marginaali :)....
tuossahan se taas ilmeni Eli tarkkana saa ratsioissakin olla ettei tuu kusetetuks...... nimimerkki " muutaman virka intosen takia korttiansa kuivatellu"

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 10 Helmi 2010 20:15

Wonderi kirjoitti:Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.
noistaq puoliperävaunu systeemeistä on paljonkin juttua jenkki auto harrastajien sivuilla ( ainakin overdrive.fi) Periaatteessa sellaset sallitaan mutta tyyppi hyväksynnät sun muut byrokratiset jutut tekee siitä kait varsin hankalaa ja sellanen yhdistelmä tulkitaan näillä main yhdeks ajoneuvoks eli ilmeisesti sitä puolikasta ei vois irrottaa tai ainakaa kytkee minkään muun veturin perään............tää oli sitten muistin varasta tietoo....

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 10 Helmi 2010 20:20

siel oli jossain myös tarinaa jostain katsurista joka katsasteli toyotan land cruisereita maasto kuorma-autoiks.......No ei vissii kovin pitkään ollu virassa se kaveri. Sitä en tiedä jäikö ne autot lopulta kuorkeiks??? tuskinpa........

+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja +Maankio- » 10 Helmi 2010 20:24

Wonderi kirjoitti:Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.
Eiköhän se samoilla systeemeilla onnistu kun ilmajarrut kärryyn traktoreissakin? ihan hyvin nekin toimii????
ei silti miksei sitä työntö jarru systeemiä vois vetotappiinkin viritellä paitsi jos on yli 3,5 tonnine kärry.

Vastaa Viestiin