Perävaunu bussiin?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 591
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 27 Loka 2007 22:17

mrl586 kirjoitti:
VANHOOL kirjoitti: Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Millainen ajokortti vaaditaan tämän uudistuksen jälkeen tyhjän linja-auton siirtämiseen?
Joo onpa vaikeaa jatkossa, jos tuo on totta.Tuolla bussivarikoilla, asentajilla ja siivoojilla, tankkaajilla ja muilla jotka nykyään autoja siirtelevät pitäisi olla bussikortti. No huhhuh...

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 27 Loka 2007 22:25

Epäilen että ei tule koskemaan asentajia. Nythän autossa saa olla C-kortilla kuski, pari asentajaa, ja pari sähkäria, siis jos auto on jossain huoltoliikkeessä huollossa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 564
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja motoku » 28 Loka 2007 01:23

siinä saa banaani+kurkkukierousdirektiivit jatkoa :evil: :evil:
samaan aikaan päivitellään kuljetusalan työvoimapulaa ja tehdään uusia esteitä alalle aikoville. jännä nähdä, loppuuko omakin hätäaputuurailu, jonka cede- kortti ja "kaikkien kirjaimien kokemus" on mahdollistanut. en kuitenkaan pysty roikkumaan alvariinsa jossakin koulutuksessa. (jossa opettajat kyselee oppilailta, miten tämä siellä käytännössä sitten menee), eikä kannatakkaan muutaman satunnaisreissun takia. omaa bussia saa itselleen onneksi ajaa ilman sertifikaattejakin :lol: :lol:
hiukka harmittaa, että oma auto on 13metrinen, ettei saa esim venetraileria mahtumaan 18.75 kokmittaan. samoin saunavaunu jää niin lyhyeksi, että 4 metrin peräylityksellä tulee perässä kun vihkiparin autossa ne säilyketölkit ja kenkäparit :) :)
täytyy tehdä sauna takapoksiin, kunhan ehtii

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 21 Marras 2007 11:22

Miten on tänäpäivänä ns kevytperävaunun kanssa, että siis saako sellaisen rakentaa itse? Jarrullisethan ei saa enää, ellei lähetä sinne VTT vai minne lie...

Ajattelin jos ostaisi piilteemasta akselin ja tekisi kärryn, kun kaikki nämä kaupasta saatavat kärryt ovat enemmän leveitä kun pitkiä. Kärryhän pitää olla piiiiiiitkä että jotain mahtuu kyytiin.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2336
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 21 Marras 2007 13:07

only4pro kirjoitti:Miten on tänäpäivänä ns kevytperävaunun kanssa, että siis saako sellaisen rakentaa itse? Jarrullisethan ei saa enää, ellei lähetä sinne VTT vai minne lie...

Ajattelin jos ostaisi piilteemasta akselin ja tekisi kärryn, kun kaikki nämä kaupasta saatavat kärryt ovat enemmän leveitä kun pitkiä. Kärryhän pitää olla piiiiiiitkä että jotain mahtuu kyytiin.
tuossa sinulle olisi kärry pitkäkin on
viewtopic.php?f=5&t=992
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko » 11 Tammi 2008 08:14

Ns. keskiakseliperavaunun kanssa yhdistelman max. pituus lienee 18,75m?? Entapa jos bussiin liittaa ns. taysperavaunun (sellaisen kevytrakenteisen vaan) saako yhdistelman pituus olla esim. 24m??
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 11 Tammi 2008 09:29

Eikös jollain firmalla ollut normaali (joskus aikonaan siis) vetokita vai minkä niminen se nyt on, linja-autossa? Veti joskus rikkoutuneen sora-auton kasettia?

Jossain siitä on keskusteltu...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja pupetti » 11 Tammi 2008 18:12

Saattahan se olla mahdollista laittaa se vetokita bussiinkin, en nyt äkkiseltään muista mikä sen virman nimi oli, edesmennyt joka tapauksessa, ja kyllä sillä omistajalla oli omassa huolto/varasto/illanistujais bussissaan se vetokoukku.

Olin aika nuori "nöösipoika" silloin kun sellaisen näin, ja kovasti ihmettelin, eli oli joskus seitenkymmentä luvulla ja bussina oli hkl:n vanha sisu.

Mutta jos sellaisen nykyään sinne laittaa niin tarviiko silloin makssa myös se "kitavero"? vai onkohan sellaista enää olemassakaan.

Ainakin se ristiinkytkentä piti olla kunnossa kun leimalle meni, ja mieluiten se kärry perässä, ja jotenkin se kita vaikutti niihin auton veroihin.
Mutta nykyään kun sekin on muuttunut niin moneen kertaan, niin en ole tietoinen asiasta.

Ja sen kidan kiinnityskin vaikuttaa katastukseen, se kun on oltava kunnolla kiinni koska oletuksen on että sen kärryn paino, kuorman kanssa saattaa olla enemmän kuin vetoauton, ja kyllä ne niitä vetokitoja tarkkaan syynäilee kuulemma.

Tuossa vuodenvaihteessa kun kävin vanhan volvoni katsastamassa tervajoella niin siellä erään yhtiön "nuppi" oli sisällä, ja toinen kärryn kanssa juuri ulos tulleena.
Täyspitkässä oli jarruissa jotakin hämärää, ja nupissa vetopöytä irti eli ei tullut leimaa heille, ja täyspitkään tuli ajokielto.

Mutta eikö sen saa selville esim juuri kats. konttorilta, akellahan eivät tuollaisia asioita juurikaan tiedä, pompottelevat toiselta toiselle kunnes toteavat: henkilö joka tästä asiasta jotakin tietää on juuri nyt sairas/talvi/äitiys/syömässä/poistunut/kesä/ lomalla tai ei ole tullut töihin. Olen tällaisenkin asian kokenut.

Mutta jos jollakin on tietoa niin sitä täällä kuitenkin mielenkiinnolla odotetaan, ja itse en tällä hetkellä ehdi sellaista edes etsiä.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.

Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja konenikkari » 11 Tammi 2008 20:15

:D :D Mulle tulee jostainsyystä, mieleen tästä keskusteluaiheesta, sieluni silmillä näkyvä tilanne, jossa vedetään pitkää tikkua, tai jotain, aiheesta otetaanko sauna reissuun mukaan vai ei, ja jossa kuski aina häviää...TOTTAKAI SAUNA MUKAAN OTETAAN... :D :D :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja only4pro » 17 Helmi 2009 18:08

Laitetaan crosslinkki eli täälläkin jutellaan perävaunusta, mutta lähinnä matkailuautolle: viewtopic.php?f=6&t=1904
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
toofasttoshow
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Marras 2007 12:28
Location: rymättylä

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja toofasttoshow » 06 Huhti 2009 11:49

juu eli kortin ajo (nykyään A BE C1E C D1,ennen 10.09.2009 on mulla A BE CE DE) on loppusuoralla,ja juuri tuon peräkärryn vuoksi ajan Ison D:n ,saa sitten sen jälkeen suorittaa puoliperävaunulla yhdellä inssiajolla CE:n,josta tulee vielä toistaiseksi automaattisesti mukaan DE.

siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....

........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.

eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän

esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.

kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä

CE kortilla saa ajaa pohjoismaissa 25,25 metristä yhdistelmää,mutta se ei liity linja-autoihin eli DE ajo-oikeuteen.

jussi
bigger is better

jeepster
Rattimajuri
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja jeepster » 06 Huhti 2009 21:36

mistä löysit tuon nimenomaan linjureita koskevan pituusmääritelmän.
ite en löydä kun tuon yhdistelmän tyypin mukaan menevän pituusmääritelmän. keskiakseliperävaunu jne...
varsinaista perävaunua tuskin kukaan on edes bussin perään laittamassa, vaatis kai ne paineilmajarrut jne. Käsittääkseni sellainen sais olla täyspitkä?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 06 Huhti 2009 21:52

Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kuorma-auton [N(2)- tai N(3)-luokka] ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b tai c kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
c) kuorma-auton [N(2)- ja N(3)-luokka] ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun yhdistelmä 25,25 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 21,42 m.


Eli vain silloin kun vetoautona on kuorma-auto saa yhdistelmän pituus olla max. 25,25. Jos vetoautona on mikä tahansa muu auto (myös linja-auto), suurin sallittu pituus on 18,75.
Varsinaista perävaunua ei saa vetää muulla kuin kuorma-autolla (tai traktorilla, ei liity kylläkään tähän :lol: ).

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 06 Huhti 2009 23:15

Mitäs M1-luokkaan "isoksi henkilöautoksi" rekisteröidyllä (tarvittaessa kuormurin runkoisella jolloin teknisesti 25,25m ja 60t olisi mahdollista) bussilla saa vetää? Vai pitäisikö raskaamman harrastekaluston vetokulkuri rekisteröidä N3-luokkaan jolloin verot ja vakuutukset taitaa pompsahtaa?

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 06 Touko 2009 08:47

Wonderi kirjoitti:Mitäs M1-luokkaan "isoksi henkilöautoksi" rekisteröidyllä (tarvittaessa kuormurin runkoisella jolloin teknisesti 25,25m ja 60t olisi mahdollista) bussilla saa vetää? Vai pitäisikö raskaamman harrastekaluston vetokulkuri rekisteröidä N3-luokkaan jolloin verot ja vakuutukset taitaa pompsahtaa?
M1 luokan suurin sallittu pituus on tuo 18,75. Suurin sallittu paino menee käytännössä teknisten painojen mukaan. Jos sulla on 2 akselinen veturi esim. omamassa 12t, saat vetää sillä 1.5 kertaista massaa eli 18t jolloin kokonaispaino olisi 30t. Teoriassa 3 akselisella M1 luokan autolla voisi päästä maksimi kokonaismassaan joka on 44t.
60t ja 25.25m on mahdollista vain kuorma-autoksi rekisteröidyilla ajoneuvoilla mutta käyttövoimavero on aika suolainen harrastekäyttöön tuollaisen yhdistelmän veturilla...

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko » 06 Touko 2009 11:05

Uudessa Seelanissa, Australiassa + monessa muussa maassa olen nähnyt henkiloautoja vedettävän matkailuautojen ja bussien perässä "dolly" kärryllä. Tämä lienee sittenkin kätevin tapa hoitaa tuollainen kuljetus.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 06 Touko 2009 12:07

kuoppaukko kirjoitti:Uudessa Seelanissa, Australiassa + monessa muussa maassa olen nähnyt henkiloautoja vedettävän matkailuautojen ja bussien perässä "dolly" kärryllä. Tämä lienee sittenkin kätevin tapa hoitaa tuollainen kuljetus.
Suomen reilu ja rehti lainsäädäntö taisi vain rajoittaa dollylla hinaamisen nopeudeksi max 60km/h. Voipi tulla aika pitkäksi jos pitempiä matkoja köröttelee...

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko » 06 Touko 2009 12:27

Poh,, olisihan se pitänyt arvata että siinä on Suomessa joku jekku. Olen kyllä Suomessakin nähnyt dollyjä vedettavän ja siina ne on menneet satasta kuin jarruttoman perävaununkin vetäjät. Lieneekö kukaan saanut sakkoa koskaan kun tuo vetämisen nopeus tuppaa olemaan muun liikenteen nopeus. Lahden moottoritiellä perjantai- iltapäivallä yleensa 110+.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Touko 2009 15:43

Onko dollyt hinattavia laitteita? Silloinhan linja-autoksi rekisteröidyllä sitä ei saisi vetää ollenkaan mutta matkailuautolla saa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2336
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 07 Touko 2009 08:34

Eipä taida saada hinata dollya kuin kuorma-autolla. Muualla kuin Suomessa rekisteröidyllä saat hinata dollya millä tahdot.

tämä on MuTu tietoa jota en jaksa viranomaislähteistä tarkistaa. :(
Rajoitus Suomessa on kääntyvät etupyörät :twisted:
Liitteet
IM000828.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 07 Touko 2009 09:57

Oma kauha soppaan koskien Dollya:

Lainattu Overdrive-foorumilta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ba8727868b



Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18

Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."

Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.

Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.

Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.

Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?

Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.

Kysymys: Vetoaisan pituus?

Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.

Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?

Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.

Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta

Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.

Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?

Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.

Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?

Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.

Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?

Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)

Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?

Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.

Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?

Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.

Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?

Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.

Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?

Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.

Jussi Servo
komisario

Kai tuo jotain selvensi, ainakin sen että 60km/h vauhti ei kesälomaa pidennä :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko » 07 Touko 2009 10:15

Foorumi on ollut keväisen aktiivinen- kiitos vinkeista. Mopoauto perabox`iin sitten vaan.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Touko 2009 22:21

haaveilija kirjoitti:Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m

toofasttoshow kirjoitti: siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....

........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.

eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän

esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.

kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä


Jos puhutaan yhdistelmän "ulkopituuksien summasta" niin se kai tarkoittaa tässä pelkkien kuormatilojen ulkopituutta ts. lavan tai tavaratilan pituutta :?: Eli ei koko pituutta ilman sallittuja ylityksiä? Kiinnostava tieto tämä nimittäin jos laitan venetrailerin bussin perään niin se saa olla mun tapauksessa 5,9m pitkä. Mutta jos paatti saa tulla takalaidan yli metrin ilman muuta ja kaksi metriä merkkaamalla niin silloin voin ottaa mökiltä veneen mukaan reissuun. Onnistuuko?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 14 Touko 2009 09:08

Lahti32 kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m

toofasttoshow kirjoitti: siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....

........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.

eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän

esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.

kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä


Jos puhutaan yhdistelmän "ulkopituuksien summasta" niin se kai tarkoittaa tässä pelkkien kuormatilojen ulkopituutta ts. lavan tai tavaratilan pituutta :?: Eli ei koko pituutta ilman sallittuja ylityksiä? Kiinnostava tieto tämä nimittäin jos laitan venetrailerin bussin perään niin se saa olla mun tapauksessa 5,9m pitkä. Mutta jos paatti saa tulla takalaidan yli metrin ilman muuta ja kaksi metriä merkkaamalla niin silloin voin ottaa mökiltä veneen mukaan reissuun. Onnistuuko?

Ei taida onnistua... Yhdistelmän maksimipituudeksi on asetettu tuo 18,75m, jos yhdistelmäsi pituus olisi 16,75 silloin 2m takaylitys olisi sallittu. Kuitenkin jos kuljetetaan yhtenäistä kappaletta, yhdistelmän maksimipituus saa ylittyä = erikoiskuljetus. Mutta se mitä en tiedä varmasti on se että saako auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmällä kuljettaa yhtenäistä kappaletta "erikoiskuljetuksena". Normaalistihan esim. rekkoilla pitkät kappaleet kuljetetaan aina puoliperävaunulla. Ja tietääkseni esim. puutavara-auton pituus kuorman kanssa ei saa ylittää suurinta sallittua yhdistelmäpituutta koska tukit eivät ole ns. yhtenäisiä kappaleita (vaikka niissä aika usein näkee kuorman ulottuvan kuormatilan yli).

EDIT: Osittain pitää perua puheita... jos veturina henkilöauto (=matkailuauto) ja kuormana on vene se saattaisi olla laillista :D Mutta jos vetoauto on linja-auto, silloin ei kyllä saa ylittää mittoja. http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4095
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Touko 2009 09:40

Tuossa toofasttoshow.n vastauksessa on sellainen pointti että luvan maksimipituuden ylitykseen antoi poliisi. Eikös se silloin ole poliisin hommana selvittää miten laki sanoo ja ojentaa kansalaista jos lakia rikotaan. Mitta jos liikennettä valvova instanssi sanoo että saa ylittää maksimipituuden niin asiahan on sillä selvä, sakkoja ei tule ja matka jatkuu. Pitäisiköhän olla se rohkea ja kokeilla tuota venettä vetää. Kaikki hyvin Suomen puolella mutta entäpä rajan yli, jääkö vene tulliin. Monet merikalastajamiehet on jämähtänyt tulliin veneen takia.

Tuossa tieliikenteen erikoiskuljetushommassa ei kai puhuttu linja-autoista mitään?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Vastaa Viestiin