Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

http://matkailuautoilijat.fi/Ajankohtaista.html
ja sieltä matkailuautojen liittäminen sähköverkkoon!

Kommentteja!! miten tämä vaikuttaa esim. kokoontumisiin kun ei enää saa haaroittaa autosta autoon?? :shock:
... jos pilkkua viilaa niin nämä säännöthän koskee matkailuautoja mutta miten leirintäalueen johtaja suhtautuu linja-autoihin?
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

En tiedä minkälaiset säännöt aikaisemmin on ollut, mutta esimerkiksi tuo haaroittamisen kieltävä sääntö kuulostaisi aikalailla turvallisuutta parantavalta. Haaroitettaessahan on mahdollisuus ylikuormitukseen ym. jopa tulipaloon. :o

Jos tuo toimii aina niinkuin tuolla sanottiin (virta piste enintään 20m päässä) niin mikäs siinä. Sellaisen käsityksen sain pikaisesti lukemalla, että nyt on asia määritelty tarkemmin joten ehkä tarkemmat pelisäännöt yhtenäistää ratkaisuja eri puolilla maata. Paha tosin sanoa mitään kun en tiedä mikä se tilanne on nyt. :D
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja B9M »

Ketjuttaminen on nyt kielletty ja joka autolle pitää olla oma pistorasia max. 20m säteellä. Kusessa ovat joidenkin messujen (Lahti, Turku)) ja isojen tilaisuuksien järjestäjät kun alkaa olla satoja "valosähkön" tarvitsijoita pysäköintialueilla :shock: Mitenkähän määritellään sitten tuo väliaikaisten jakokaappien veto. Tietysti joka autolle pitää olla oma pistorasia niissäkin , mutta mistä saa vetää ja kuinka paljon saa olla pistorasioita kaapissa. Keimollahan oli mellevät jakokaappien vedot Hankalassa :D . Tietysti nuo ohjeet nyt aiheuttaa paineita myös leirintäalueiden suuntaan. Tv. Ari
#048
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Lienee nykyisetkin "SAHKOTURVALLISUUSMAARAYKSET" aika yksioikoiset naissa asioissa. "Tietyn poikkipinnan omaava syottava johdin tulee suojata max. ??? sulakkeella". "Jako- ja pistorasiakeskukset pitaa olla hyvaksyttyja max ?? kuormalle jne,,,"???
Alueiden pitajille tasta kylla aiheutuu lisakustannuksia ja kovia vaittelyita kayttajien kanssa,, toisaalta,, ken noita kaikkia ehtii valvomaan ja sissimaan etta ovat viimeista piirtoa myoden kohdallaan,, epailen,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tämä haaroittamiskielto on ollut voimassa jo vuosia. Nyt sitä korostettiin että tämä koskee myös uusia eur-jatkojohtoja.

Käytännössä isoissa treffeissä joudutaan jakamaan haaroittamalla enemmän kuin sulakkeet kestävät. Tästä syystä treffeillä on käytössä nimitys valosähkö tällä tarkoitetaan sitä että per auto rajoitetaan sähkön kulutusta niin että vain akun lataus ja valaistus + TV + jääkaappi on sallittu.

Näin saadaan valosähkön tehoksi 300 - 500 W autoa kohden.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Uusia sääntöjä sähkön käyttöön leirintäalueilla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Itse olen ajatellut että laitan tuollaisen kunnollisen kelan tuonne luukun sisään, eli siis joku letkukela (mutta sellainen vanhempi, metallista tehty. Ja sitten vedän ulos sen ja kytken molemmat päät.

Esim tällainen, mutta ilman letkua... tai jos vielä varmistaisi kaapelin kuntoa, eli vetäisi sen kaapelin letkun sisään??

Toi nyt on sellainen puolimetallinen, mutta jotain sinne päin...

EDIT: Tässä löytyi sivulla 13 33m 3x2,5 eli siihen kun vaihtaa sen karavaanari töpselin niin se on hyväksytty??

EDIT2: Eikun se taisi juuri olla tuohon suuntaan kun se ei ollut sallittua? Vai onko sitten kun toi jatkokela jää auton sisään, eli autossa on vain sukotöpseleitä ja rasioita?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin