Linja-auton roiskeläpät

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Olisko kenelläkään tietoa mikä lakipykälä määrää M2 ja M3 luokan ajoneuvoihin takaroiskeläpät?
Liitteet
kytkinlevy.jpg
(89.09 KiB) Tiedosto ladattu 1507 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

No, nyt on sitten varmaankin melkein kaikki nähty?? :shock: .
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja otto »

luistiko tuo vai eikö irrottanut :?: :lol:
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja B9M »

On taidettu ruuvata turbopaineita kun on noin ollut vääntö kohillaan. Tv. Ari
#048
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

En ole aikaisemmin nähny, kun kytkinlevy pamahtaa tuolla tavalla (sentään tehny muutaman kytkinrempan).
Kuljettaja ei ollu huomannu mitään outoa kytkimessä, ennen kun paukahti. Kytkinlevyn keskiön kiinnitysniitit on paukahtanut kerralla poikki, ainoastaan kaksi niittiä oli paikoillaan.
Tuossa on varmaan niitit ollu löysällä ja nitkuttanut itsensä poikki. Kuitenkin kyseessä Scanian alkuperäinen levy, varsin harvinaista.
Kuvassa näkyy niiteissä vanhaa leikkausjälkeä ja loppu on menny kerralla poikki.
Liitteet
kytkinlevy2.jpg
kytkinlevy2.jpg (115.98 KiB) Katsottu 8886 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No mä oon aina ihmetelly että miten tollanen voi kestää esim. 700hv ja 1k Nm... Mut tässähän se nähään, vähempikin riittää!
On kyllä melko erikoisesti porsinut, oisko keskitys lootan ja koneen välillä jääny "puolitiehen" tai akseli taipunu joka ois aiheuttanu tuon nitkumisen.
Tiedä häntä, mystinen juttu!

ps.ei kellään olis piirustuksia deltan 40x ja 50x koreista, scanialla ja volvon alustalla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Millä tavalla asetelman kiinnitys vaikuttaisi asiaan?
Levy ei ole ollu kuumana, kuvan värit ei ole ihan realistisia.
Liitteet
pumppu.jpg
(77.61 KiB) Tiedosto ladattu 1255 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Alkuperäiseen kysymykseen ei tunnu löytyvän vastausta, täytyy muistaa kysäistä konttorilta, kun käyn seuraavan kerran.
Kytkinlevyn hajoamiseen löytyi järkevä syy.
Vauhtipyörälle oli asennettu väärä kytkinlevy, joka jäi hieman kantamaan keskiosastaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Linja-auton roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja motoku »

yli 3500kg kalustossa roiskeläpät vain täytyy olla. pykälää, jossa asia kerrotaan, en muista. se taas johtuu päästä :oops: :cry: :cry:
purimme taannoin nosturista lähes samannäköisen kytkinlevyn, syynä tosin vain kova käyttö :roll: :roll:
Vastaa Viestiin