Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Helmi 2024 19:56
- Location: Suomi
Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Etsin ja luin aiheesta, täältä ja muualta, mutta en onnistunut löytämään yksiselitteistä vastausta siihen saako piirturin ottaa kokonaan autosta pois?
Yksityiskäytössä olevassa kun sitä ei tarvita, kyse siis reilut 3500kg painavasta pakumallisesta kevytkuorma-autosta, lähinnä vuosimalleista 2002-2006 kyse.
Laitoin otsikkoon tuon jne. jos tulee mieleen muitakin kysymyksiä.
Yksityiskäytössä olevassa kun sitä ei tarvita, kyse siis reilut 3500kg painavasta pakumallisesta kevytkuorma-autosta, lähinnä vuosimalleista 2002-2006 kyse.
Laitoin otsikkoon tuon jne. jos tulee mieleen muitakin kysymyksiä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 374
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Tietääkseni, korjatkaa jos olen väärässä. Piirturin voi poistaa, ongelmaksi muodostuu monissa autoissa nopeusmittarin toimimattomuus. Jos se on paikoillaan, pitää tarkastuttaa/toimia. Olen kuullut että sen voisi jättää paikoilleen mutta peittää jollain peitelevyllä. Melkein kannattaa kysyä konttorilta mielipide ensin...
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Helmi 2024 19:56
- Location: Suomi
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Kunhan sitä ei tarvitse mitenkään tarkastuttaa kun auto yksityiskäytössä. Rajoittimesta kun pitää todistus olla kuitenkin.
Miten vaikeaa mahtaa olla katsastaa valmiiksi kevyt ka lisäpaikkaiseksi? Siis sellainen jossa ei ole jatko-ohjaamoa valmiiksi, niin siirtäisi väliseinän reilusti taaksepäin etupenkkien takaa ja hankkisi vaikka kolme penkkiä taakse. Pitää kerrata määräyksiä, sillä ehdottomasti pitäisi olla naama menosuuntaan, toisinpäin ei varmaan meillä suostuta istumaan...
Miten vaikeaa mahtaa olla katsastaa valmiiksi kevyt ka lisäpaikkaiseksi? Siis sellainen jossa ei ole jatko-ohjaamoa valmiiksi, niin siirtäisi väliseinän reilusti taaksepäin etupenkkien takaa ja hankkisi vaikka kolme penkkiä taakse. Pitää kerrata määräyksiä, sillä ehdottomasti pitäisi olla naama menosuuntaan, toisinpäin ei varmaan meillä suostuta istumaan...
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 308
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Ajoneuvo johonka on aikoinaan asennettu ajopiirturi. Sitä ei tarvitse käyttää yksityisajoissa. Sen toiminta pitää kuitenkin tarkistaa kahdenvuodenvälein. Jos olen ymmärtänyt ajoneuvo asetuksen väärin niin oikaiskaa tietoni.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Kyllä. Ainakin a-katsastuksella on linjaus, että piirturista pitää kahden vuoden välein esittää tarkastuskuponki vaikka sitä ei käyttää tarvitsekaan.setrailija kirjoitti: ↑11 Helmi 2024 21:22 No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Ajoneuvo johonka on aikoinaan asennettu ajopiirturi. Sitä ei tarvitse käyttää yksityisajoissa. Sen toiminta pitää kuitenkin tarkistaa kahdenvuodenvälein. Jos olen ymmärtänyt ajoneuvo asetuksen väärin niin oikaiskaa tietoni.
Mutta kyllä kai sen piirturin saa poistaa?
Omassa transitissa ei ainakaan missään tiedoissa itselle näy mitään merkintää piirturista. Poisto vaatii muutaman klikkauksen testerin kanssa, että matkamittarin lukema alkaa näkymään mittaristossa ja sitten voi alkaa pelaamaan jalkapalloa vdo:lla
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 306
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Multa ei edellisellä leimalla bussista kyselty mitään. Hain rajoittimen ja piirturin paperit kyllä paikalliselta pajalta. Tänä vuonna menen leimalle ilman ja otan hylyn jos ei kelpaa ilman papereita. Rajoitin todistus on voimassa kaks vuotta ja piirturipaperi vuoden. Toisaalta vähän kyseenalaistan tätä laintulkintaa. Vois ihan hyvin tulla otteeseen merkintä tälle kalustolle et ei tarvi olla piirturin tarkistettu. Kun jossain tarvii olla ja jollain konttorilla ei puhuta mitää
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Marras 2021 14:49
- Truck: Scania 113
- Location: Nurmijärvi
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Kuorma-autoista en tiedä, meneekö samalla tavalla yksityiskäytössä, mutta;
Henkilö/matkailuautoksi leimatussa bussissa ei tarvitse olla kuin jarru- ja päästölappu leimalla jos haluaa ne ennakkoon hoitaa, piirturi ja rajoitin saa olla (ja saa poistaakin) muttei tarvitse mitään toimia.
Usean katsastuksen ajan ja usealla konttorilla.
Henkilö/matkailuautoksi leimatussa bussissa ei tarvitse olla kuin jarru- ja päästölappu leimalla jos haluaa ne ennakkoon hoitaa, piirturi ja rajoitin saa olla (ja saa poistaakin) muttei tarvitse mitään toimia.
Usean katsastuksen ajan ja usealla konttorilla.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 308
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Kyllä tuo rajoittimen tarkastustodistus on voimassa 3 kuukautta ja piirturin tarkastustodistus 2 vuotta.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 374
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Lisäpenkkien asennus riippuu paljon auton vm. Ennen 1997 muistaakseni vaadita mitään muuta kuin väliseinästä todistus ja että penkit on kiinni. Sen jälkeen vaaditaan hyväksynnät kiinnityspisteistä/penkeistä. Turvavöistä puhumattakaan. Selkä menosuuntaan tai sivuttain ei taida olla muuta vaatimusta kuin että penkki on kiinni. Mutta jälleen kerran, kannattaa kysyä siltä konttorilta minne on menossa, mitä ovat mieltä. Säännöt ovat kaikilla samat, niitä vain tulkitaan kuka mitenkin .
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Hieman aiheen ohi, mutta nyt pitäisi saada tällaiseen asiaan vastaus: eli olen tehnyt tarjouksen minibussista joka on rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi. Mitä hyötyä saavutan jos päätänkin rekisteröidä sen (pienten muutostöiden jälkeen) matkailuautoksi?
Olen nyt itse siinä käsityksessä että matkailuautona vs. tällaisenaan = eli kevyenä kuorma-autona:
Kevyt kuorma-auto:
-pitää olla piirturi ja pitää laput hommata sitä aina silloin tällöin
-kuskilla pitää olla C1- ajokortti'
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin matkailuautona
-ei erillisiä vaatimuksia esim. ruoanlaittomahdollisuutta jne. koska tämähän on kuorma-auto
Henkilöauto:
-saisin ajaa B-kortilla
-ei tarvitse olla piirtureita yms.
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin kevyellä kuorma-autolla
-pitää olla taittuvaa penkkiä josta saa sänkyä, ruoanlaittomahdollisuus, sängyt yms.
Eli tuossa oikeastaan erot? Olenko oikeassa? Tässä siis pohdin sitä, että onko mitään järkeä alkaa vääntämään tuosta speksien mukaista matkailuautoa heti ensimmäisen talven aikana vai tekisinkö ns. hiljalleen kahden talven yli tuosta sitten ehkä täysiverisen matkailuauton joka täyttää myös Trafin matkailuauton kriteerit.
Tarkennetaan vielä sen verran, että meidän perheen matkailutarkoituksiin riittää se että on useampi penkki (minibussi hyvä aihio siis), matkailu on mukavaa (minibussissa ilmastoinnit, isot ikkunat jne jo valmiina). Kun taas toisaalta keittomahdollisuuksia ei kaivata eikä myöskään suihkua tai wc:tä (reissut ovat lyhyitä, yleensä kaupungista toiseen ja matkojen varrella on aina kylpylöitä, järviä, huoltoasemia jne...). Tämän takia tuollainen puolivillainen minibussi (minibussi jossa sänkyjä ja oleskelutila) olisi paljon parempi kuin täysiverinen matkailuauto suihkuineen, vessoineen, kaasuineen jne.
Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.
Jos kyseessä on nyt 3500kg auto, niin kuorma-autona ajoneuvovero on jotain 75e vuodessa ja asuntoautona n.750e vuodessa (olettaen ettei co2 perusteista veroa löydy). Vakuutusmaksuista en tiedä minkä eduksi ne menee.johann78 kirjoitti: ↑04 Elo 2024 11:08Hieman aiheen ohi, mutta nyt pitäisi saada tällaiseen asiaan vastaus: eli olen tehnyt tarjouksen minibussista joka on rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi. Mitä hyötyä saavutan jos päätänkin rekisteröidä sen (pienten muutostöiden jälkeen) matkailuautoksi?
Olen nyt itse siinä käsityksessä että matkailuautona vs. tällaisenaan = eli kevyenä kuorma-autona:
Kevyt kuorma-auto:
-pitää olla piirturi ja pitää laput hommata sitä aina silloin tällöin
-kuskilla pitää olla C1- ajokortti'
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin matkailuautona
-ei erillisiä vaatimuksia esim. ruoanlaittomahdollisuutta jne. koska tämähän on kuorma-auto
Henkilöauto:
-saisin ajaa B-kortilla
-ei tarvitse olla piirtureita yms.
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin kevyellä kuorma-autolla
-pitää olla taittuvaa penkkiä josta saa sänkyä, ruoanlaittomahdollisuus, sängyt yms.
Eli tuossa oikeastaan erot? Olenko oikeassa? Tässä siis pohdin sitä, että onko mitään järkeä alkaa vääntämään tuosta speksien mukaista matkailuautoa heti ensimmäisen talven aikana vai tekisinkö ns. hiljalleen kahden talven yli tuosta sitten ehkä täysiverisen matkailuauton joka täyttää myös Trafin matkailuauton kriteerit.
Tarkennetaan vielä sen verran, että meidän perheen matkailutarkoituksiin riittää se että on useampi penkki (minibussi hyvä aihio siis), matkailu on mukavaa (minibussissa ilmastoinnit, isot ikkunat jne jo valmiina). Kun taas toisaalta keittomahdollisuuksia ei kaivata eikä myöskään suihkua tai wc:tä (reissut ovat lyhyitä, yleensä kaupungista toiseen ja matkojen varrella on aina kylpylöitä, järviä, huoltoasemia jne...). Tämän takia tuollainen puolivillainen minibussi (minibussi jossa sänkyjä ja oleskelutila) olisi paljon parempi kuin täysiverinen matkailuauto suihkuineen, vessoineen, kaasuineen jne.
Jos kikotin on yli 3500kg sitä ei ajeta B kortilla, vaikka olisikin rekisteröity henkilöautoksi, ajokorttiluokat ei seuraa välttämättä ajoneuvoluokkia.