linja-autosta matkailuauto

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1934
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 26 Maalis 2021 19:26 Jotkut Rohkelikko- tyypit ovat pysäköineet linja-autopaikalle vaikka on ollut matkailuautoksi katsastettuna.
Varmaan riippuu vähän kulkurin ulkoisesta olemuksesta se missä kohtaa lappuliisa hoksaa että se bussia muistuttava laite ei olekaan bussi.

Saatiin joskus heippalappu turun linnan parkkipaikalla, kun lappuliisa ei ymmärtänyt että transportteri voi olla linja-auto. Kyllä niitä varmaan harmitti kun joutuivat kumoamaan sen lapun.
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Niillä pitäisi ehkä olla epäselviin tapauksiin ohje "tarkasta rekisteritiedot," sehän näkyy sieltä Trafilta, mikä vehje se on.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1934
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 28 Maalis 2021 13:11 Niillä pitäisi ehkä olla epäselviin tapauksiin ohje "tarkasta rekisteritiedot," sehän näkyy sieltä Trafilta, mikä vehje se on.
Tuosta meidän sakosta on nyt niin paljon aikaa, ettei niillä varmasti ollut mitään kuumaa linjaa akelle silloin. Ei se nyt muuta tarvinnut kuin kirjeeseen tuo sakkolappu, kopio rekkarista ja sepustus että pysäköinti alue tarkoitettu linja-autoille joka kyseinen kulkine oli.

Toisaalta eipä tuo ajoneuvoluokan tarkistaminen ole sen lappuliisan homman kannalta järkevää, jos sakko on väärin, niin kyllä se sakon vastaanottaja sen huomaa, ja jos ei huomaa, niin parempi niin.

Se mikä noissa on nykyään vittumaista on se että se virallinen valitus on maksullinen. Oli tuossa meillä työmaalla ongelma kun espoossa kaupungin lappuliisat tulivat as.oy:n pihalle kirjoittamaan lappuja. Ja koska siellä meni yleinen jalankulkuväylä sen talon läpi, niin se nyt oli vähän sellainen epäselvä että onko niillä se sakotusoikeus vai ei, vastaus olisi selvinnyt vain sillä muutaman satkun valitusmaksulla.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 405
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Lähtökohta hallinnollisessa päätöksenteossa on se, että ensimmäinen vaihe muutoksessa on oikaisuvaatimus suoraan päätöksen tekijälle. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä maksutta ja se käsitellään kunnan/kaupungin hallinnossa (eli esim. Espoossa kaupungin lakimies todennäköisesti on hommassa mukana), mutta ellei siitä tule toivottua tulosta niin sitten hallinto-oikeuteen tehtävä valitus toki maksaa.

Itse olen Helsingissä valokuvien kanssa saanut yhden pysäköintivirhemaksun kumottua pelkästään kaupungille oikaisuvaatimuksen tekemällä - eikä juuri kukaan suostunut uskomaan että Helsingin pysäköinninvalvonta olisi taipunut myöntämään virheen tapahtuneen. :lol:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1934
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Geekuality kirjoitti: 28 Maalis 2021 19:57 Lähtökohta hallinnollisessa päätöksenteossa on se, että ensimmäinen vaihe muutoksessa on oikaisuvaatimus suoraan päätöksen tekijälle. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä maksutta ja se käsitellään kunnan/kaupungin hallinnossa (eli esim. Espoossa kaupungin lakimies todennäköisesti on hommassa mukana), mutta ellei siitä tule toivottua tulosta niin sitten hallinto-oikeuteen tehtävä valitus toki maksaa.
No sinne Espooseen laitettiin kopio asemakaavasta johon merkittynä pysäköity auto, vastausksena tuli vaan että auto oli pysäköity jalkakäytävälle.. jota se nyt siinämielessä tietysti oli että jalkaisinhan sillä taloyhtiön alueella kuljetaan, eli sen kiistämisen perusteena oli oikeastaan se että se kaupungin lappulissa tai lasse oli käynyt sakottamassa alueella jossa niillä ei ole valvonnasta sopimusta. Kiinteistöllä oli parkkipaten kanssa sopimus, mutta tietysti remonttiporukalla oli lupa pysäköidä.

Mikään ylitsepääsemätön ongelma se ei ollut, koska siinä oli pysäköintitilaa lähellä, mutta se oli tietysti sen 10 paikkaa pois sen normaalisti siinä pysäköivän porukan paikoista, kun ei voitu pysäköidä siellä taloyhtiön piha-alueella.
aasiarska
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Helmi 2021 11:02
Truck: Kiitokori
Location: Tampere

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja aasiarska »

Viime viikolla kävin muutoskatsastamassa kirjastoauton matkailuautoksi. nyt lukee pahveissa henkilöauto.
kumminkin herra lääninkatsastusmies sanoi että jos autossa on piirturi niin se pitää kahden vuoden välein tarkastaa ja nopeudenrajoitin joka vuosi.
onko jollain näistä oikeaa tämän päivän tietoa? nimittäin vastaavan vehkeen omistaja sanoi että ei tarvitse kumpaakaan olla. sen tiesinkin että yksityiskäytössä ei tarvitse piirturia käyttää mutta kun tätä katsurilta kysyin niin pitää olla vaikkei tarvitse käyttää..
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Taas näitä tyypillisiä, vaikka katsuri on selvästi väärässä niin eihän sitä kehtaa mitään sanoa etenkin jos se muilta osin on laittamassa leimaa paperiin. :)

Eli ei niitä tarvi tarkastella. Tuskin sun tarvii asiasta stressata sen enempää, menet vaan seuraavaan vuosikatsastukseen eri konttorille.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 397
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Herra lääninkatsastusmies voi mennä lukemaan lakia ja todeta, ettei henkilöautossa vaadita piirturia eikä rajoitinta.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... M:320203_1

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210082

tuolla 13 §:n 2 momentin 11 kohdassa todetaan ajoneuvojen teknisistä vaatimuksista: nopeusmittari, jos kysymyksessä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, sekä nopeudenrajoitin, jos kysymyksessä on M2-, M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvo;

Henkilöauto on M1-luokan ajoneuvo.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 397
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Tuosta lakitekstistä löytyy tollainen kaiken tyhjentävä vastaus piirturiin:

Ajopiirturista säädetään tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 165/2014. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklan 1 kohdan i alakohdassa tarkoitettuja hyötyajoneuvoja Suomessa ovat sellaiset M- ja N-luokan ajoneuvot, joiden ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joita ei käytetä kaupalliseen tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Seuraavan kerran kun joku katsastaja avautuu piirturista jollekkin, niin voi laittaa ton tekstin näytille.
Tosta kun ei kukaan ota selvää. :lol:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1934
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

↑ Tuolle voisi peukalonappia näyttää
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2371
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: linja-autosta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Saka max korkeus 4m ylimenevät vaatii erikoiskuljetusluvan per reitti.

Pituus EU normi henkilöautolle on 12m pituus 2,55 leveys 4m korkeus. Suomen antama kansallinen oikeus pidempään hekilöautoon on voimassa vain Suomessa. Ei matkalla mitata auton pituutta kuin silloilla ja satamissa koska se vaikuttaa matkan maksuun. Onnettomuustapauksessa voivat mitata auton ja ylisuurella ei matka jatku. Linja-auto saa olla 13,5m pitkäö niin ei se M1 erotu joukosta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin