M: Carrus star 701 Scanian tekniikalla.

Myy, osta, vaihda
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 282
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Scania / Carrus 701
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

M: Carrus star 701 Scanian tekniikalla.

Viesti Kirjoittaja -KHS- » 07 Heinä 2019 21:25

Olen tätä projektia tehnyt nyt viisi vuotta. Tästä piti tulla kuus'henkisen uus'perheen matkailuauto, mutta toisin kävi. Perheen koko on puolittunut ja jäjellä oleva jälkikasvu ei enää reissaa mukana silloin kun tämä on valmis. Yhdelle miehelle tässä on tilaa liikaakin. Pistänpä siis kokeeksi tänne ilmoituksen ja katsotaan mihin se johtaa.

Auto on nyt M1-henkilöauto, joten sitä saa ajaa C-kortilla. Pituutta on 11,95 metriä ja leveyttä 2,5 m, joten erikoislupia ei tarvita ja ajaa saa jatkossakin.

Kuljettajan vieressä ohjaamossa on kaksi repsikan paikkaa ja ylhäällä matkustamossa eturivissä neljä. Etuoven takapuolella ylhäällä oikealla on pöydän ääressä kaksi matkustajapaikkaa lisää.
Etuoven ja keskioven välistä matkustamon lattiaa on tasoitettu kuljettajan puolelta ruokailuryhmän ja keittiön alakaappien tieltä. Repsikan puolelta on tasoitettu myös, mutta ei ulkoseinään saakka, tähän paikkaan kaavailin sohvaa. Sohvan paikan ja keskioven väliin jäävä tila on työtasoa, johon oli tarkoitus upottaa keittolevyt ja lavuaari. Tämän korotuksen alle jaa alkuperäinen WC-tila, johon on kulku keskioven portaikosta. Kekiovelta takaseinään lattiat ja käytävä ovat alkuperäisillä korkeuksillaan. Tämän tila oli tarkoitus pyhittää nukkumisosastoksi siten, että keskiovelta taaksepäin mentäessä olisi kerrossängyt käytävän molemmin puolin ja viimeinen 2,5 m olisi parivuoteellinen makuuhuone.

Nornaalien kylkiluukkujen ja ruuman lisäksi takimmaisten akselien päälle ja nukkumaosaston alle jää vielä lisää tavaratilaa. Tähän tilaan pääsee paitsi pienemmistä kylkiluukuista, niin myös repsikan puolella perässä olevasta "pygmiovesta". Maasähkön liitin on tämän oven takana. Varsinainen sähköpääkeskus on etuovella rappujen vieressä. Tässä kohtaa löytyvät 220V-sähkön automaattisulakkeet, KWh-mittari ja verkonvalintakytkin (valtakunnan verkko / oma agrekaatti).

Kyseessä on projekti, joten tekemistä ihan taatusti löytyy ennekuin lomamatkalle pääsee. Tekniikka on kuitenkin kunnossa. Moottori käynnistyy mukisematta ja sähkölaitteet toimivat. Edellisessä katsastuksessa kerrottiin että taka-akselilla olevan reaktiotangon toisessa päässä oleva nyrkin kokoinen pusla pitää vaihtaa. Varaosa on hankittu, mutta ei vaihdettu. Myös teliakselilla olevat kumit pitää vaihtaa. Sellaisetkin on jo hankittu, mutta ei vielä vanteilla, eikä näin ollen myöskään ajossa.

Star 701 on kohtuullisen harvinainen malli. Näitä on valmistettu vain 19 kpl. Näistä kolme on tiettävästi kylähullujen kalustona tai ainakin projektina. Tässä minun yksilössäni on RST-korihehikko ja koripellit. Katto on alumiinia.

Hinta on 15000 euroa. Tinkimisen kohteena on mukaan tulevan tavaran määrä.

Vaihtokin saattaa olla mahdollinen, jos tarjolla on minulle mieleinen pienikokoisempi/valmiimpi kulkuri, retkeilyauto, matkailuauto, vetoauto, eristetyllä kaapilla varustettu jakeluauto, ambulanssi tai muu ultra-mielenkiintoinen aihio.

Rakentamisesta löytyy juttua tältä foorumilta:
viewtopic.php?f=2&t=4811
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.