O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Myy, osta, vaihda
Sebe
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Heinä 2010 11:49
Truck: Setra S210H
Location: Oulun eteläinen

O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Sebe »

Tarvitsen ehjän laatikon Setraani. Liitteenä tyyppikilpi, jonka mukaisesta laatikosta voit olla yhteydessä yv:llä tai sähköpostitse ville.rahkola (a)gmail.com
tyyppikilpi laatikko.JPG
tyyppikilpi laatikko.JPG (78.44 KiB) Katsottu 6497 kertaa
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Pohjantähti
Sebe
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Heinä 2010 11:49
Truck: Setra S210H
Location: Oulun eteläinen

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Sebe »

Ikävä kyllä tuo linkin laatikko on erilaisella kytkinakselilla ja välityksetkin lienee hitaammat. Setrallahan saa ajaa 100km/h, joten kuutosen pitää olla aika pitkä.

Tietääkö muuten joku viisaampi kertoa, mikä noista tyyppikilven numerosarjoista kertoo laatikon välityssuhteesta? Mistä löytyisi tietoa, onko laatikko tarkoitettu 100 km/h linja-autoon vai esim. kuorma-autoon?
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja ansa »

www.truckparts.ee
tuolta tehty joskus aina edullisiakin löytöjä ,hinnat tavanneet olla kohdillaan ja onnistunut tinkiminenkin ;-)
Avatar
Beenari
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2012 19:50
Location: Hässlinki

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Beenari »

Sebe kirjoitti:Tietääkö muuten joku viisaampi kertoa, mikä noista tyyppikilven numerosarjoista kertoo laatikon välityssuhteesta?
TYP = vaihteiston tyyppimerkintä
STUECLISTEN-NR = varaosalistan numero (ilmeisesti kertoo mitkä osat löytyy laatikon sisältä)
GETRIEBE-NR = Vaihteiston sarjanumero
KUNDEN BEST-NR = varaosanumero (jos tilaat Setralta uuden)
UEBERS GESAMT = kokonaisvälityssuhde (6,99:1 - 1,0:1)
TACHO = kertoo nopeusmittarin pyörimissuhteen
NEBEN-ABTRIEB N = ilmeisesti voiman ulosotto ja seuraava laatikko sen välityssuhteen
OELMENGE IN LITER = Öljytilavuus
OEL NACH ZF-SCHMIERSTOFFLISTE TE-ML = todennäköisesti käytettävä oljytyyppi

Nämä siis käännettynä ja valistuneena arvauksena, alkaa tuo teknisen saksan kielen taito vähän ruostua käytönpuutteessa.

Pikaisen Googletuksen perusteella on ihan perus 6-vaihteinen eli suurimman vaihteen välitys suhde on aina 1:1. Muiden vaihteiden - lähinnä ykkösvaihteen - välityssuhteita on sitten tarpeen mukaan rukattu. Eli jos et halua ykkösvaihteen välityksen muuttuvan niin tuon UEBERS GESAMT pitää olla varaosalootassa sama. Mitä isompi tuo eka luku (6.99), niin sitä rivakammin lähtee liikkeelle mutta samalla loppuu kierrosaluekin aikaisemmin. Ja vastaavasti pienempi luku takaa laiskemman liikkeelle lähdön, mutta ei ole niin kiire vaihtaa heti kakkoselle. Ja luulisin että tuo varaosanumero johtaa Setraan, joten senkin olisi hyvä olla sama.
Oikkari
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 11 Helmi 2011 17:36
Location: Masku

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Oikkari »

http://www.truckparts.ee/

Esim,
Tootegrupp: Käigukast
Varuosamark: 'S6-6S
Mark: KÄSSBOHRER SETRA
Mudel: S209H
Varuosa on: Kasutatud
Sõidukitüüp: Buss
Kood: '00332330

tai
Tootegrupp: Käigukast
Varuosamark: 'ZF-S6-65
Mark: VOLVO
Mudel: B9M-60
Varuosa on: Kasutatud
Sõidukitüüp: Buss
Kood: '00253642
Aina tiellä, joessa tai jällä.
Sebe
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Heinä 2010 11:49
Truck: Setra S210H
Location: Oulun eteläinen

Re: O: Vaihdelaatikko ZF S6-65

Viesti Kirjoittaja Sebe »

Beenari kirjoitti:
Sebe kirjoitti:Tietääkö muuten joku viisaampi kertoa, mikä noista tyyppikilven numerosarjoista kertoo laatikon välityssuhteesta?
TYP = vaihteiston tyyppimerkintä
STUECLISTEN-NR = varaosalistan numero (ilmeisesti kertoo mitkä osat löytyy laatikon sisältä)
GETRIEBE-NR = Vaihteiston sarjanumero
KUNDEN BEST-NR = varaosanumero (jos tilaat Setralta uuden)
UEBERS GESAMT = kokonaisvälityssuhde (6,99:1 - 1,0:1)
TACHO = kertoo nopeusmittarin pyörimissuhteen
NEBEN-ABTRIEB N = ilmeisesti voiman ulosotto ja seuraava laatikko sen välityssuhteen
OELMENGE IN LITER = Öljytilavuus
OEL NACH ZF-SCHMIERSTOFFLISTE TE-ML = todennäköisesti käytettävä oljytyyppi

Nämä siis käännettynä ja valistuneena arvauksena, alkaa tuo teknisen saksan kielen taito vähän ruostua käytönpuutteessa.

Pikaisen Googletuksen perusteella on ihan perus 6-vaihteinen eli suurimman vaihteen välitys suhde on aina 1:1. Muiden vaihteiden - lähinnä ykkösvaihteen - välityssuhteita on sitten tarpeen mukaan rukattu. Eli jos et halua ykkösvaihteen välityksen muuttuvan niin tuon UEBERS GESAMT pitää olla varaosalootassa sama. Mitä isompi tuo eka luku (6.99), niin sitä rivakammin lähtee liikkeelle mutta samalla loppuu kierrosaluekin aikaisemmin. Ja vastaavasti pienempi luku takaa laiskemman liikkeelle lähdön, mutta ei ole niin kiire vaihtaa heti kakkoselle. Ja luulisin että tuo varaosanumero johtaa Setraan, joten senkin olisi hyvä olla sama.

Kiitos paljon avusta! Tämän avulla pystynkin jo keskustelemaan purkaamoille ja vaikka tuonne lahden taakse paremmin. :)
Vastaa Viestiin