O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Myy, osta, vaihda
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 02 Huhti 2013 19:02

Enempi tarvetta matkaoppaan puoleiselle, koska säröillä. Mutta eipä haittais vaik löytys kumpikin.

Tiedän että näitä on ollut ainakin 60-luvun loppupuolella Ajokki-koreissa. Kuvassa näkyvät ovat tosin 70-luvun alun Ajokki Sisun takalasit, eli sellaiset käyvät yhtä lailla.

Tunnistetietoja: Arva:n tekemät; Ajokki 80086, Ajokki 80085

Kuva

Vinkitkin otetaan vastaan, jos jossakin metsien kätköissä olis vaik vanha Ajokki ehjien tuuli- tai takalasien kanssa. Ihan joka oksalta näitä ei harmi kyllä enää löydä.

Vinkit tai varmat tiedot tähän ketjuun, tai saa vaik soittaakin: o5o 5III 73I /Mikko
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja Carman » 03 Huhti 2013 12:17

Tekisiköhän Kuttilan Autolasi uudet?
Hintatasosta ei tosin ole mitään tietoa, tai pystyvätkö noinkin suuriin laseihin?
Scania K112 -88
Ajokki Royal

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 03 Huhti 2013 13:18

Tekisivät.

Mutta koska eivät ole juuri tuollaisia aiemmin tehneet, tarvitsisi ensin valmistaa muotti. Ja koska lasi on niin kaareva, tarvitsisi sen olla ns. kaksiosainen muotti. Siis sellainen jossa on sarana.

Tällaisen muotin tekeminen maksaa aika tavalla, ja kun siihen lisää vielä itse lasin hinnan, puhutaan leikitellen nelinumeroisista summista. Ja jos haluaisin molemmat lasit, voi tuon summan kertoa kahdella.

Ennen tuntuvaa veikkausvoittoa en edes haaveile uusista laseista vaan tyydyn käytettyihin mikäli sellaiset jostain löytyy.

Ihan hyvä vinkki, mutta olin jo itsekin ajatellut tätä.

Asiaa liipaten muuten, joku joskus jutteli täällä että oli ostanut jostain (Helsingistä?) noita lasien tiivisteitä. Mikähän tää tiivistekauppa mahtoi olla nimeltään? Osan sivulaseista joudun vaihtamaan ku ovat aikojen saatossa hajoilleet, enkä viitsis noilla 45 vuotta vanhoilla tiivisteillä sit enää kasata. Ja tuulilasien tiivisteet ovat aivan entiset, hyvä sentään että ovat olemassa ni on malli minkä mukaan ostaa uudet.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 03 Huhti 2013 14:35

Yksi tiivistefirma on muistaaksen: Kumipojat Oy
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik » 04 Huhti 2013 18:26

Kannattas kysästä Jaakko-Tuote Oy
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 04 Huhti 2013 20:04

Ai laseja?

Samat työvaiheet ja siten kustannusrakenne tollasten yksittäiskappaleiden valmistamisessa on, teetti ne sit missä tahansa (Suomessa).

Pilkington vois ARVA:n perillisenä olla fiksuin paikka kysellä uusia laseja, mut olen antanut itseni ymmärtää ettei sielläkään ole vanhoja muotteja tallella. En ole tosin kysellyt itse.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4152
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 04 Huhti 2013 22:45

Saattaa mennä metsälöytöjen etsimiseen. Hommassa helpottaisi tieto onko jossain muussa bussimallissa samat lasit, tuskin ihan yhteen korimalliin on tuolloinkaan lasia tehty
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 05 Huhti 2013 07:57

No niin.. nyt ollaan jo asiassa.

Nämä ovat siis ymmärtääkseni "koritehtaan lasit". Linkissä vähän taustatietoa. Tarkemmin en osaa sanoa, että mistä kaikista malleista moinen lasi löytyisi, mitä nyt tuossa -68 Vanajassa moiset olivat sekä etu- että takalaseina, ja kolmea vuotta uudemmassa Ajokki-korisessa Sisussa takalaseina. Enempää johtolankoja ei valitettavasti ole.

Että jos reissuillasi näet nelkyt- viiskytvuotiaan Ajokin makaamassa jossain odottelemassa aikaa parempaa, ni ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 06 Huhti 2013 14:53

Näitä kaarevia kaksiosaisia tuulilaseja on siis ainakin kahta korkeutta, kahta versiota olen koreista ainakin nähnyt.

Korkeampi malli on reilut 110cm, matalampi reilut 80cm. Miun auto on tota matalampaa mallia. Tähän kuitenkin käy korkeamman korimallin takalasit, mikäli takalasi on kaksiosaista mallia.

Sainkin tuossa jo puhelun koskien jotain metsässä pitkään maannutta Ajokkia, harmittavasti tämän tuulilasit olivat korkeampaa mallia ja takalasikin yksiosainen. Ei nyt ainakaan haluttais tehdä kompromissia katkaisemalla keskitolppaa pois ja laittamalla hienon kaksiosaisen lasin tilalle yksiosaista, siinä pitäs sit miettiä pyyhkijäasiatkin uusiks.

Mutta kiitoksia vaan vielä soittajalle.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik » 07 Huhti 2013 00:07

Näin se varmaa on
Kuttilassa käytin omaani näytillä, hinta oli 6- 800 €
Jaakko-Tuote tekisen reilulla satasella, lähes sama hintahan tuo
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 592
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja motoku » 07 Huhti 2013 01:48

siirrä keskitolppaa 2cm taaksepäin ja vie sileänä yli, jos ei muuta ala löytyä. liimamassaa vaan keskitolpan kohtaan...

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Tuulilasi(t) Ajokki-koriseen Vanajaan

Viesti Kirjoittaja mikko » 07 Huhti 2013 09:48

Jan-Erik kirjoitti:Näin se varmaa on
Kuttilassa käytin omaani näytillä, hinta oli 6- 800 €
Jaakko-Tuote tekisen reilulla satasella, lähes sama hintahan tuo
Riittikö yksiosainen muotti?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Vastaa Viestiin