Sivu 1/1
Lehtijousen huolto
Lähetetty: 14 Loka 2007 21:15
Kirjoittaja Lahti32
Mitenkäs noita lehtijousia voisi huoltaa?
Muistelisin että lappeenrannan "vabis" projektissa purkivat jousipakan ja laittovat jotain latien väliin? tervaako? vai vaseliinia? jotain mustaa mössöä kummiskin. Jousipakan kantokyky perustuu kai latien väliseen kitkaan. Jotenka kun kitka vähenee niin jousi pehmenee(kö) Jospa vaikka ruiskuttelisi öljyä pakkaan niin se sit imeytys väleihin ja jousi pehmenis. Olenko ihan hakoteillä ja voiko noin missään tapauksessa tehdä vai tuleeko hyvä? Onhan tossa saunassa nuo ilmapussitkin niin aattelin että haittaisko jos jousto olisi enempi ilman varassa ja lehtijousi olis vaan tukivartena. Ajatus olisi että jousitukseen sais vielä hitaammat liikkeet.
Mitä meinaa paraabelijousi ja trapetsijousi. Mitä eroa niillä on?
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 15 Loka 2007 00:13
Kirjoittaja motoku
perinteisen lehtijousen ISKUNVAIMENNUSKYKY perustuu lehtien väliseen kitkaan ja KANTOKYKY lehtien määrään ja jäykkyyteen, kaarevuuteen ja pituuteen. kyyti pehmenee jos välit rasvaa tms. samalla ne keräävät hiekkaa ym joka kuluttaa lehtiä ennenaikaisesti. lehijousi muuttuu vanhemmiten kyydiltään kovemmaksi koska menettää kaarevuuttaan ja alemmat lehdet syövät päilleen kolot ylempään lehteen ja norraan ja tökkivät vain niihin kolon reunoihin kun tulisi joustotöitä...
parabelijousessa lehdet ovat kiinni toisissaan vain keskeltä ja päistä, jolloin ne eivät kykene iskunvaimennukseen, mutta ovat muuten herkempiä reagoimaan joustoliikkeisiin. iskunvaimennuskin helpompi säätää iskareilla. jousi on kevyempi jolloin jousittamaton massa pienenee. parhaimmillaan lähes ilmajousituksen ajomukavuus.
trapetsijousi jäänyt jotenkin hämärän peittoon, oletan kyseessä olevan 2 päällekkäistä perinteistä jousipakkaa, joista alempi kantaa tyhjänä koko roskan ja pikkupakka päällä tulee kuorma päällä avuksi. kertokaa viisaammat
nosta ilmajousien korkeutta. tasonsäätöventtiilien tankoja jatkat hieman että kori nousee esim.2 cm silloin happijouset ottaa suuremman osan kuormasta. sitä vois kokeilla. älä enempää, ettei kosla rupea keinumaan ajossa..
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 15 Loka 2007 11:58
Kirjoittaja Lahti32
En taida enempää nostaa koska koria koska se nousee takapäästä jo 10-12cm ja etupäästä 2-3cm. Keulassa pysyy ilmat vaikka puoli vuotta, normaalisti ei muutu mikskään mutta jos koko talven parkkeeraa niin silloin keväällä jonkun sentin nousee. Siis keula. Perä putoo päivässä alas.
Siis petrooliruiskulla rankasti öljyä väliin, vaseliini taitaa kerätä sitä hiekkaa. Lehden päät on sinänsä ihan ok. eipä juuri ole koloja kaivautunut.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 04 Marras 2007 20:30
Kirjoittaja Team Keimo
Meillä katkes lehtiä ja vein tonne takomoon niin kertoivat että voi johtua tosta moottorin öjyvuodosta, kun jouset on liukkaat niin käy ilmeisesti montuissa syvenpänä ja siten rasittaa kovemmin ja aiheuttaa katkeamisen.
Minä en öljyäisi,,, mottori hoiti sen jo.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 12 Marras 2007 20:20
Kirjoittaja volvo240
team keimo??
Paljonko lehtijousien takominen maksoi?
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 18 Marras 2007 00:15
Kirjoittaja Team Keimo
Toisen puolen pakan katkenneiden lehtien vaihto, käytännössä kuitenkin rakensivat kokonaan uuden pakan oli muistaakseni 700€ töineen.
Uudet pakat olisin saanut 500€ kpl, mutta kun mulla ei ollu kun viikko aikaa ja päivät piti olla töissä niin tämä oli paljon järkevämpi ratkaisu,
Samalla tietysti tuli uusi naula katkenneen tilalle ja uudet U pultit, kaikki samassa kaupassa.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 19 Marras 2007 14:20
Kirjoittaja Kiitokori-82
Mitenköhän saisi pudotettua 10cm alaspäin jousitusta?
Nyt 20cm renkaan ja lokasuojien reunan välissä!!
Auto on keventynyt sen verran.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 27 Helmi 2010 12:40
Kirjoittaja Lahti32
Nyt tuli hankala paikka
Katsastusmiehen tarkka silmä, tai silmät, koska niitä oli kaksi miestä siellä auton alla

, hoksasi, että toisen takajousen etummainen lenkki, se, joka kiertää kiinnityspuslan ympäri, on poikki lenkin päältä
Siispä muuten täysin ehjään autoon hylkyrasti jousituksen kohdalle, kyllä harmittaa kun ei mitään sanomista missään muualla, jarrutkin meni kertapolkaisulla läpi

niin tuollainen hankala homma. Ei ole lämmintä halliakaan nyt käytössä niin pitää varmaan viedä korjaamoon

Yks kaveri kyllä vaihtoi pihallaan Scanian molemmmat takapakat

Eli voisi onnistuakin?
Joutuuko vaihtaan koko pakan vai voiko päällimmäisen latin pelkästään vaihtaa? Onko joku vaihdattanut, minkä verran aikaa tuohon menee? Onko kukaan teistä vaihtanut pakkoja ihan itse? Ja jos vaihtaa pelkän latin kestääkö

Tällä päällimmäisen latin vaihtoajatuksella yritän välttyä molempien pakkojen uusimiselta, se kyllä kallistuu varmasti kyljelleen jos vain toisen pakan vaihtaa.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 27 Helmi 2010 19:44
Kirjoittaja IRJA
Eikös tuo ollut "vanhaaan hyvään aikaan" yksi tavallisimmista vioista autoissa että oli norra poikki . Nyt pitäisi varmaan löytää joku vanhemman polven autoilija joka osaisi kertoa miten moisesta selvittiin ,,, muistamani mukaan niitä tienpäälläkin korjasivat/vaihtoivat . Vallilan takomosta varmasti löytyy tämänpäivän tietoa korjaamisesta

Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 27 Helmi 2010 23:24
Kirjoittaja niki-racing
Kyllä sen norran voi korjata hitsaamalla.... ei vaan tahdo kestää, ja ei taida katsastusinssi hyväksyä, jos huomaa että hitsattu....?? Ainakaan täällä meilläpäin... Joskus aikoinaan ei viikonloppuisin joutanut tytöissä käymään, kun "jousiorkesteria" autoissa....

Ei se teknisesti kovinkaan vaativa "jutska" norranvaihto, raskasta työtä tosin. Ja tervan kanssa sydännaula ja henkselinpultit, niin ei ruostu......
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 28 Helmi 2010 10:47
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuo jousipakkojen tarkistus on katsastuksessa välillä melkoista jeesustelua. Tuossakin on apunorran lenkki poikki, millä ei oikeastaan ole mitään merkitystä.
Kaikissa jousipakoissa ei edes ole tuota lenkkiä ja silti kelpaa katsastuksessa tietenkin.
Joskus reputus tuli kun alimmaisesta lehdestä oli päästä poikki muutaman sentin pätkä, korjaustoimena leikattiin rälläkällä jousilehden pää toisesta päästä myös hieman lyhyemmäksi ja muotoiltiin molemmat päät.
Ja kas, taas kelpas katsastusmiehelle.
Eli tartutaan asioihin, joilla ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Muokkaus: Luin huolimattomasti. Siis oliko tuosta norra poikki vai apunorra jonka pää on taivutettu norran silmukan ympärille?
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 28 Helmi 2010 11:14
Kirjoittaja Lahti32
Se on poikki siitä ylimmän lehden silmukasta joka kiertää puslan ympäri. Ihan tarkkaan ei näe mutta arveltiin sen olevan puslan päältä poikki koska nitkutettaessa edestakaisin silmukan etupuoli liikkuu ja viimeinen mutka ei. Toisella puolella liikkuu koko pusla ja jousi samaa tahtia. Inssi hakkasi sellaiset jäljet jousen päähän että taisi jotenki merkitä löytyykö sama jousi jälkitarkastuksessa.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 28 Helmi 2010 11:24
Kirjoittaja niki-racing
Yleensä meillä ainakin raskaissa autoissa on hela "varmistettu" norran silmään hitsiliimalla. Siinä on tietty alue, josta voi "liimata", muuten tulee "katkoviiva" valmiiksi norraan.... Joissakin Sisun malleissa vielä vaseliini menee norran silmän ja jousen helan läpi, joten helan kiertyminen estettävä tapin voitelun onnistumiseksi, alunperin nipan "istukassa" kartio, jolla hela lukittuisi puristusvoiman lisäksi, mutta painojen ja vääntöjen alla sama kuin ei oiskaan.....
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 28 Helmi 2010 11:36
Kirjoittaja Puu Tiainen
Eli tuosta on norra poikki. No sitten hylkäys on ihan asiaa.
niki-racing kirjoitti:Yleensä meillä ainakin raskaissa autoissa on hela "varmistettu" norran silmään hitsiliimalla. Siinä on tietty alue, josta voi "liimata", muuten tulee "katkoviiva" valmiiksi norraan....
Hela hitsataan päädyistään kiinni norraan, eikä aina välttämättä hitsata ollenkaan.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 28 Helmi 2010 11:52
Kirjoittaja niki-racing
Etunorran helat yleensä ollaan "varmistettu" vielä lujemmin, kun ajanoloon alkavat "losahtelemaan" käännellessä, joka tuntuu ratissa ja kuuluu ikävänä äänenä, vaikkei niin "vaarallista" olisikaan, tosin silmä väljistyy joka "losahuksella" entisestään, ja "oppii" norra etsimään sivuttaisen käyntivälyksen.....
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 20 Maalis 2010 21:43
Kirjoittaja Lahti32
Tämähän norran katkeaminen osoittautui kalliiksi hommaksi. Pajakulmassa oli jäljellä yksi pakka joka oli siellä ollut jo 5 vuotta. Mutta ei paria sille. Sehän ei käytännössä taida olla edes vaihtoehto vaihtaa pelkästään toista jousta, siitähän seuraa kallistuminen kyljelleen satavarmasti. No, ei voi tehdä edes uutta pariksi koska jousiteräs on kuulemma vähän erilaista nykyisin eikä vanhaa materiaalia enää mistään saa.
Ratkaisuksi tilattiin kaksilehtiset parabelijouset molemmille puolille, tuleekin sitten todella kalliiksi. Paritonnia menee taas ja sitähän ei tiedä sitten miten se edes riittää jos joku alkaa vastustaan.. Pakko kiltisti maksaa koska leimahan on saatava ja torstaina pitäs jo lähteä lykkimään Leville reissuun.
Että terveisiä niille jotka väittää että bussin rakentaminen ja ylläpito on halpaa touhua. Silti halvempaa kun tuolla henkilöautopuolella, toisesta meni kuukauden sisällä automaattilaatikko hajalle ja toisesta kannentiivisteet. No pientä vierailua autoliikkeessä, ja yksi pitkä päivä kansien kanssa niin se puoli on taas kunnossa, mutta kalliimpaa se henkilöautohomma on vielä mitä bussin laitto......
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 20 Maalis 2010 22:53
Kirjoittaja Bussiton
Et sitten huomannut kysästä tuolta Paimelasta

Tietty taitaa olla jo myöhästä

Mistä muuten tilasit jouset

Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 20 Maalis 2010 22:58
Kirjoittaja Lahti32
Bussiton kirjoitti:Et sitten huomannut kysästä tuolta Paimelasta

Tietty taitaa olla jo myöhästä

Mistä muuten tilasit jouset

Hommassa työ maksaa puolet joten en viittiny alkaa käytettyä kyseleen, olis pian katkennu kun ottaa tunkin pois

Jouset tulee Vallilan takomolta, korjaamo tilasi, minen uskalla ite vaihtaa, kaatuu pian bussi päälle niin siinä jää meillä monta orvoksi
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 20 Maalis 2010 23:06
Kirjoittaja Bussiton
No Vallilan takomosta mäkin hommasin noi takapakkojen U-pultit

Mittojen mukaan tekivät .
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 23 Maalis 2010 23:05
Kirjoittaja Lahti32
Noniin, nyt olis tehty ryhtiliike, mukavan näköinen kun perä ei istu maassa ilmapussien tyhjennyttyä enää ja vähän tukevampi ajettavakin uusilla parabelijousilla. Homma menikin nopeasti vaikka toista ilmajousen jalustapalkkia pitikin vahvistaa eikä lopen tullutkaan ihan järjettömän kalliiksi. Huomenna leimalle ja reissuun...
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 24 Maalis 2010 23:00
Kirjoittaja Lahti32
Leimakin tuli mutten ilahtunut siitä yhtään, kun katsastusmies alkoi perumaan jälkinäytöllä että tehtiinköhän tässä turhan ison mittakaavan remontti.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 24 Maalis 2010 23:37
Kirjoittaja Reddewil
Se on hienoo että tuli leima, ja vissiin sen remontin tarkoitus. Ja tulihan sulle itelle hyvä mieli kun perä on ylväästi ylhäällä taas monen monta vuotta! Nyt kärsii lisätä kiukaaseen kiviä

Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 25 Maalis 2010 07:56
Kirjoittaja niki-racing
Norjaanko Lahti oot jo lähdössä reissuun....?
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 25 Maalis 2010 20:58
Kirjoittaja Lahti32
Ajelin ylläkselle kelkkailemaan kavereiden kanssa. Nyt sauna lämpiämään, siellä ukko sulaa ja pehmenee kovan reitin jälkeen. Pientä esimakua saatiin automaatilla mäkiajosta, täällä 2,5km jyrkkiä ylämäkiä mitä kiipeillään. Eipä mitään ongelmaa siitä tullut.
Re: Lehtijousen huolto
Lähetetty: 26 Maalis 2010 07:16
Kirjoittaja niki-racing
No mikäpäs siinä...antaa vaan turbon ja turbiinin viuhua mäkiin.....