Sivu 1/1
Volvo B10M polttoainesuodattimien vaihto
Lähetetty: 30 Kesä 2024 20:38
Kirjoittaja BlackDog
Ahtopaine ongelman ratkaisemiseksi päätin vaihtaa polttoaine suodattimet vaikka niillä ei paljoa olekkaan ajettu. Mutta vaihtamatta jäi, kun tämä bussi taas yllätti. Kyseessä siis -94 B10M. Suodattimet löysälle, astia alle ja odottelua. Polttoainetta valui relusti, useamman litran valutelun jälkeen suodattimet takasin kiinni. Ihmettelyä, ratkaisun mietintää, sulkuventtiilin hakua tuloksetta. Uusi yritys ja sama lopputulos. Valuttaa ilmeisesti lapolla tankin tyhjäksi asti. Mielestäni erikoista. Tässä mallissa siis tankki perän päällä ylhäällä ja suodattimet on alempana. Ei viitsis tankkia tyhjentää. Tankin päällekkään ei pääse käsiksi, kun on rakennettu umpilattia.
Nyt olis hyväty kikat/neuvot taas tervetulleita jotta sais suodattimet vaihdettua?
Re: Volvo B10M polttoainesuodattimien vaihto
Lähetetty: 30 Kesä 2024 22:25
Kirjoittaja B9M
Moro!
Taitaa sulla olla sitten ilmattavaa aikas lailla

Olis kannattanu laittaa uudet suodattimet täyteen diisseliä, kun on vanhat löysännyt. Vanha irti ja uusi heti täytenä paikalleen. Taitaa olla vielä suodattimet erikokoisella kiinnityksellä. Jos akkiä saa vaihdettua niin ilmaamista ei tartte, kone vaan vähän rykäsee kerran. T. @ri
Re: Volvo B10M polttoainesuodattimien vaihto
Lähetetty: 30 Kesä 2024 23:07
Kirjoittaja BlackDog
B9M kirjoitti: ↑30 Kesä 2024 22:25
Moro!
Taitaa sulla olla sitten ilmattavaa aikas lailla

Olis kannattanu laittaa uudet suodattimet täyteen diisseliä, kun on vanhat löysännyt. Vanha irti ja uusi heti täytenä paikalleen. Taitaa olla vielä suodattimet erikokoisella kiinnityksellä. Jos akkiä saa vaihdettua niin ilmaamista ei tartte, kone vaan vähän rykäsee kerran. T. @ri
Moi
Vanhat suodattimet on vielä paikallaan. En viittinyt niitä ottaa pois, kun polttoainetta valuu solkenaan. Veikkaan, et jos lennosta koittaa vaihtaa niin useampi litra on polttoainetta maassa ennenkun vanha pois kierteiltä ja uus tilalla. Senverran runsaasti työntää sitä ulos. Ja eiköhän ne täyty jos lennosta vaihtaa ja avaa ilmaruuvin. Kuvittelisin et ei Volvossakaan suodattimenvaihtoa ole suunniteltu niin et polttoainetta roiskuu ympäriinsä, mut kaikkea tosin voi kuvitella
Täytyy nyt vaan jotenkin saada ne uudet suodattimet paikalleen. Ja mikäli tosiaankin on niin, että polttoainettä näissä valuu aina suodattimenvaihdossa niin täytty laitta venttiili polttoainelinjaan.
Ilmausta juu on tiedossa ja ilmeisesti tässä täytyy olla virrat päällä ilmatessa
Re: Volvo B10M polttoainesuodattimien vaihto
Lähetetty: 01 Heinä 2024 14:49
Kirjoittaja BlackDog
Yönyli nukkuminen auttoi tähänkin asiaan

. Tänään uusi yritys. Polttoaineen valutus selkeesti vähäisempää kun eilen heti ajon jälkeen. Nyt uudet suodattimet tyhjänä paikalleen, jalan ilmaruuvi auki ja pumppausta niinkauan et ei enään tullut ilmaa. Kolmannella starttauksella tuli jo lupaavaa savua ja seuraavallahan se sit jo heräs. Joten en joutunut suorittamaan ilmausta"pidemmän kaavan"mukaan. Tänäänkin opin jotain uutta ja ihmeellistä

Re: Volvo B10M polttoainesuodattimien vaihto
Lähetetty: 01 Heinä 2024 16:50
Kirjoittaja B9M
Moro!

Hyvä, oppia tuli ja kone käy
Omassa mahurissa aikanaan tuli oppia ilmaamalla joka putki koneen päältä

ennenkuin hörähti tulille. Eli ruuvi löysälle ja pumppausta kunnes joka putkesta valui polttoainetta. Sen jälkeen on uudet suodattimet aina täynnä diisseliä ensin

Nykyiseen D12A koneessa töppäsin irroittamalla vanhan ja tiputti vaan vähän. Pari desiä oli tullut sillä välin kun huomasin että kanisteri tyhjä ja tankilla kävin.

Uusi suodatin täyteen ja auto tulille. Vitut....... varmasti toista tuntia pumppasin etusormi puutuneena aina välillä startaten. Tässä jo sähkö sähkö suuttimet ja suoraruiskutus.T. @ri