B10M "Öljypohjan" luukku

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Kaikki muut nestevuodot alkas olla tukittu, mut liitteen kuvan luukku vielä vuotaa. Nyt öljynvaihdon yhteydessä ajattelin avata luukun ja tiivistää sen. Onkos ketään kurkannut luukun sisälle ja onkos siinä jotain erikoista mitä tulisi huomioida? Mietityttää myös paljonkos siitä tyhjennyspropusta tulee öljyä, alle kun ei mahdu 15cm astia :?:
Liitteet
öljyluukku.jpg
öljyluukku.jpg (19.34 KiB) Katsottu 1541 kertaa
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ei sielä moottorissa ole paljon öljyä jos öljysäiliön mittalasissa normaali määrä .
Öljyvuodon voi hyvin estää jos saumakohtaan pääsee käsiksi . Nykyisestä bussista tiivistin moottorin ja ison öljypohjan ulkopuolelta ,
tärkeää perusteellinen puddistus ,tinneriä tai jarrukliineriä pensselillä reilusti .Normi tiivisteliimaa reilusti . Toi kuva saattaa olla erilainen kun sun autossa ?
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Mulla on just ton kuvan kalatanen ratkasu. Tiivistin kans sen ison öljypohjan ulkopuolelta, mut tämä ei tunnu onnistuvan. Siinä on takareunassa semmonen kolo mihin ei oikein tahdo saada silikoonia kunnolla ja jää tiputtamaan siitä. Mulla ilmeisesti jossainvaiheessa ottanut maakontaktia, kun on reuna vääntynyt
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Nyt öljyt on pois koneesta, mut ei sekään ihan mennyt niinku olis kuvitellu. Säiliöstä öljyt oli hävinnyt ja sieltä tuli n. 10 litraa. Moottoristahan ne loput sit löyty "öljypohjasta" reilu 25l ja siitä pienestä vajaa 5l.
Vähän ihmetyttää, et missä vaiheessa/miksi ne öljyt on nyt sinne koneeseen valunut. Ajokaudella ne kyllä pysy säiliössä. On toki ylipaineventtiili vaihdettu ja sen putket on luonnollisesti ollut irti, sekä lauhduttajan putket. Voisko nämä vaikuttaa?
Luukun päätin kokeilla vielä tiivistää ulkopuolelta nyt kun öljy on pois joten saa paremmin puhtaaksi.
Huomenna uudet öljyt ja suodattimet niin tämäkin tuli tehtyä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun käsittääkseni ne valuu pikkuhiljaa öljypumpun läpi säiliöstä vaan takaisin moottoriin, eikä kyseessä ole varsinaisesti vika.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Kiitos taas Jule et viittit vastailla "kulkuri" noviisin kyselyihin. On hienoa et saa vastauksia kokeneemmilta niin, ei tarvi ittekseen pähkäillä :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja Jule »

Itseasiassa täältä mä tuon öljysäiliön tyhjentymisen tiedon olen itsekin muistaakseni löytänyt.. Tai ainakin oletan niin, vaikea muistaa miksi jotain muistaa.

Tuollainen kuivasumppuvoitelu on kuitenkin aika poikkeuksellinen ratkaisu.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Ei kai siitä vissiin sit mitään haittaa ole käynnistettäessä, jos ne kaiki öljyt on siellä moottorissa :?:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja Jule »

No kyllähän se siirtopumppu välittömästi lähtee sitä takaisin säiliöön pumppaamaan. En sitten tiedä, jos kaikki öljy on palannut moottoriin, onko sitä niin paljon että se on sylinteriputkissa.. Jos se ajan kanssa tihkuu männän päälle voi kone mennä hydrolukkoon. Mä olen pyrkinyt vähintään kerran kuussa käyttämään moottoria.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Et sitten katsonut mittalasista öljyn määrää , se vajuminen näkyy siitä .
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M "Öljypohjan" luukku

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Timppa kirjoitti: 25 Maalis 2024 13:03 Et sitten katsonut mittalasista öljyn määrää , se vajuminen näkyy siitä .
No eihän sitä kaikkea hoksaa :mrgreen:
Vastaa Viestiin