Sivuluukut lukkoon?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Moi
Tuli sitten ostettua matkailu bussi. Eikä näistä ole mitään kokemusta. Se on LahtiiEagle 451 ja Volvon B10M. Näin aluksi olisi kiva saada sivuluukut lukittua. Paineilmallahan ne on joskus toiminut, mutta suurimmasta osasta letkutkin puuttuu. Eikä lukkoihin tieteenkään ole avainta ja näyttäs olevan täynnä kuraa, joten ei ne varmaan avaimellakaan toimis. Oma ajatus olis et jos sais ne (9kpl) luukkuja manuaalisesti lukittua. Saisko mahdollisesti alkuperäisiin kahvoihin uudet lutkot jostain tai onko joku keksinyt muita ratkaisuja.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se lukko ei ole mitään avaruustiedettä. Sen saa avattua ja liuotettua liikkeelle. Tai ainakin tuosta omasta latoksesta sellaisen 2 vuotta vanhan kissanpaskan näköisen lukon sai wd40/rustoff/tms myrkky käsittelyllä liikkumaan, kun purki sen lukkosylinterin osiin.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Mulla ei ole avaimia noihin sivuluukkuihin. Auton mukana tuli vain virta-avain ja mikäli oikein olen ymmärtänyt niin se ei sovi luukkuihin. Ilman avainta toi liuottelu taitaa olla turhaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

BlackDog kirjoitti: 14 Syys 2023 09:07 Mulla ei ole avaimia noihin sivuluukkuihin. Auton mukana tuli vain virta-avain ja mikäli oikein olen ymmärtänyt niin se ei sovi luukkuihin. Ilman avainta toi liuottelu taitaa olla turhaa
Kun olet saanut lioteltua sen lukon auki, niin miljoonalaatikosta kaivat avaimen joka sopii, ja sitten järjestelet haitat avaimen mukaan?

Tosin lukkoliikeestäkin voi löytä sipiva avain haluamallasi profiililla, kunhan lukko on siinä kynnossa että sinne voi avainta tarjota.

Suurimmassa osassa busseista on sama vakio avain luukuissa.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Ok Kokeilen tätä. Kiitos
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Noniin nyt on yritetty kahvoja irrotella, mutta huonolla menestyksellä. Koko kahvapakettia en saanut ovesta irti. Ilmeisesti lukon ollessa auki asennossa lukitustappi on ulos työntyneenä ja ilmeisesti tästä syystä kahavaa ei saa irti. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, ettei tarvis hajottamalla irrottaa
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

No nyt on saatu kahvat irti luukuista ja päästy lukkojakin jo ihmettelemään. Kyllä noi mun lukkosylinterit on suurimmaksi osaksi romukoppa tavaraa. Osata oli haitat jumissa ulkoasennossa ja kun otti pesän irti niin osa haitoista katkesi. Nyt olen miettinyt et löytyiskö uusia sylintereitä vai pitäskö vanhan paikalle koittaa asentaa joku muu lukko. Mutta ika vaikea on löytää korvaavaa, mutta jatketaan metsästystä niin eiköhän jotain löydy. :D
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Nyt olis toimivia lukkosylintereitä tarpeellinen määrä, mutta ei sopivaa avainta ei edes aihiota. Olisko jollain tietoa minkälainen avaiaihio näihin lukkoihin sopii? Paikallinen lukkoliike ei ainakaan vielä ole löytänyt sopivaa aihiota mistä sais avaimen tehtyä.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tai sitten ehjäät ne paineilmasysteemit ja unohdat avaimet kokonaan. Siihen saa aika helpolla rakennettua langattoman kaukosäätimen että nappulasta aukeaa kaikki luukut. Ja kojelaudassahan on nappi millä saa pysyvästi ne auki.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Vaihtoehto tämäkin, mutta miten käy kun paineet häipyy. Käsittääkseni luukut menee lukkoon kun paineet häipyy ja auki saa vain käynnistämällä auton. Jos näin niin ei kuullosta mielestäni hyvältä ratkaisulta. Ei myöskään ole ajatuksissa laittaa "yllpito" kompuraa näitä ja ovea varten.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Löytyskö joltain ylimmäärästa "137" avainta myytäväks tai lainaan niin sais avaimen lukkopesiin. Täällä kun paikallisilla lukkoliikkeillä ei kuulemma ole sopivia aihioita. Taitaa kuitenkin todellisuudessa olla laiskuutta, että eivät viitti ettiä
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 297
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
Et kaiketi asu niin syrjässä ettei siellä ole jotain liikennöitsijää jollakin on jäänyt hallille repullinen avaimia joita voi kokeilla. Mikkelin lukkohuolto tekee kyllä avaimen kun laittaa lukkopesän sinne. Oisko ottanut kakskymppiä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Ervans MentalWorks
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Loka 2023 23:14
Truck: Lahti Eagle 561 B12M
Location: Hyvinkää

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Ervans MentalWorks »

Mulla on Hyvinkäällä sellanen avain. Tarttee muutoinkin käydä teettämässä lisää kun vaan yksi tuli auton mukana, niin teen yhen sulle samalla.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ervans MentalWorks kirjoitti: 28 Loka 2023 23:18 Mulla on Hyvinkäällä sellanen avain. Tarttee muutoinkin käydä teettämässä lisää kun vaan yksi tuli auton mukana, niin teen yhen sulle samalla.
Ja kerrot sitten muillekin missä sait teetettyä.

Useampi putka on mulle sanonut ettei ole sopivia aihiota.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Mä sain tiedon että Atoylta Suomesta saa ostettua lukkopesiä/avaimineen. Hinta on vielä epäselvä mut selvinnee ensiviikolla. Infoon hinnan/saatavuuden tänne kun saan tiedon.
Mullekkin noi lukkoliikkeet on sanoneet et ei löydy sopivia aihioita.
Ja mikäli saat teetettyä niin olis hieno juttu niin olis edes yksi avain millä pääsee alkuun.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 286
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Mä olen iltapuhteena viilaillu ite sopivasta latasta dremelin kans sopivia avaimia jos sattuu oleen vaan aihio tallessa. Vanhoihin mopoihin muutamat ohjauslukon avaimet on tullu viilailtua ja aina ovat toimineet. Noihin kun ei aina ole sopivia aihioita jäljellä
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Noniin nyt sain tiedon, että Atoylta ei suoraan myydä lukkopesiä/avaimia. Asia kuitenkin etenee niin, että paikallinen raskaskalusto varaosakauppa tilaa ne sieltä minulle. Puhelimessa hinnaksi sanottiin, että avain+lukkopesä+tiiviste yms. olis 15€/kpl. No nyt odotettaan vielä jännityksellä kuuluuko hintaan tosiaankin avain ja lukkopesä. En myöskään huomannut kysyä oliko hinta verolla vai ilman. Joka tapauksessa tilasin kaikki lukot uusia niin ei tarvi enään ihmetellä niitä vanhoja hapettuneita. Näillä saa luukut edes jonkinnäköseen lukkoon. Tarkoitus on asentaa talven aikana käyntioveen ja takatallin oviin pintalukot niinkuin tällä palstalla joku vinkkasi. Saa sitten tärkeimmät tilat paremmin lukittua.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

BlackDog kirjoitti: 30 Loka 2023 14:55 Noniin nyt sain tiedon, että Atoylta ei suoraan myydä lukkopesiä/avaimia. Asia kuitenkin etenee niin, että paikallinen raskaskalusto varaosakauppa tilaa ne sieltä minulle. Puhelimessa hinnaksi sanottiin, että avain+lukkopesä+tiiviste yms. olis 15€/kpl. No nyt odotettaan vielä jännityksellä kuuluuko hintaan tosiaankin avain ja lukkopesä. En myöskään huomannut kysyä oliko hinta verolla vai ilman. Joka tapauksessa tilasin kaikki lukot uusia niin ei tarvi enään ihmetellä niitä vanhoja hapettuneita. Näillä saa luukut edes jonkinnäköseen lukkoon. Tarkoitus on asentaa talven aikana käyntioveen ja takatallin oviin pintalukot niinkuin tällä palstalla joku vinkkasi. Saa sitten tärkeimmät tilat paremmin lukittua.
Saatko kinuttua tuohon vielä jonkun koodin tms jolla sen sieltä atoylta saa tilattua? Helpottaa hirmuisesti hankintaa kun voi mennä kyselemään suoraan numerolla.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Joo laitan kaikki tiedot tännen kunhan saan ne käteen niin eiköhän laskussa ole kaikki tarvittavat tiedot. Ja mikäli ei ole niin kysyn siltä Atoyn myyjältä.
Atoyltahan ei saa suoraan ostettua mittän, mutta onhan heillä jälleenmyyjiä ympäri Suomen minkä kautta saa tilattua.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Tänään reippaana intoa puhkuen työpäivän jälkeen hakemaan uusia lukkosylinteri settejä. Jottei tämä homma olisi liian helppoa niin lukkosylinterit olivat vääränlaisia. Soitto Atoylle ja todettiin, että onhan ne väärät niinkuin olin jo huomannut. Olivat lähettäneet Prima P.474 (63999) lukkosylintereitä mitkä eivät ole J.O.k yhteensopivia. Ilmeisesti olisi pitänyt olla 55824 koodilla. No selvitys jatkuu. Infoan lisää kun saan sopivat lukkopesät käteen ja varmat tuotennumerot, ettei muiden tarvi sählätä.
Tästä linkistä voi katella noita lukkopesiä.
https://primaautomotive.it/pdf/view/man ... 4/P474.pdf
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos nyt oikein tylkitsen tuota pdf:ää, niin tuo 63999 on lukkosylinteri ja 55824 on siihen sopiva avain?

Mikä tuo J.O.k on?
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Mulle tuli juuri noita 63999 ja siihen kuului avain, lukkosylinteri ja toivisteitä. Ne sylinterit olivat ainakin erillaisi mitä minulla on.
J.O.K= käsittäkseni joku "standardi" , että sama lukkosylinteri sopii useampiin kahvoihin. Tossa pdf tiedoston tokalla sivulla näkyy eri kahvaversiot.
En toki ole varma olenko ymmärtänyt oikein
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Addica »

BlackDog kirjoitti: 01 Marras 2023 10:15 J.O.K=
"Just One Key"
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Lopputulema selvittelystä on se, että vanhoihin neliskulmasiin bussien luukkun kahvoihin ei saa uusia lukkosylintereitä erikseen. Mikäli kuitenkin on tarve uusia niin sopivan kahvan missä uusi lukko paikallaan ja avain, saa Atoyn jälleenmyyjien kautta. Esim. Prima P60482 kahva (missä lukko ja avain paikallaan) mikä sopii vanhojen tilalle ilman keskuslukitusta maksaa n. 50€/kpl alv0%. Tämä tuote siis 137 avaimelle. Muilla avainkoodeilla olevien kahvojen tiedot löytyy Priman sivuilta.
Ja nyt kun minulla on 10 kpl avaimia/lukkosylintereitä mitkä ei sovi mulle mihinkään. Voin myydä 137 avaimia mikäli jollain on tarvetta ja saa lukkosylinterinkin kaupanpäälle. Itse maksoin 15€/kpl, joten jos sen vaikka sais kpl. Toimitus kotiin kirjekkuoressa niin ei tarvi noutaa mistään.
nolla400536nolla79
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sivuluukut lukkoon?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis tuolla pdf fileessä olevaa p171 malliseen kahvaan ei saa lukkopesää? Vai onko lahtelaisessa jokin muun mallinen kahva?
Vastaa Viestiin