Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?
Lähetetty: 26 Kesä 2023 12:56
Autona Scania K113 Lahti Golden Eagle -94
Ihmetyttää auton epäonniset käänteet ja korjaamon toiminta. Auto oli jarruremontissa, jossa etujarrut laitettiin kokonaan uusiksi ja pientä jarruremonttia takanakin ja jarrusovitukset. Korjaamo ilmoitti auton olevan kunnossa ja kun menin autoa hakemaan niin ihmettelin jo pihassa että miten auton etupää on ihan alhaalla. No hoidin maksun kuitenkin ja sanoin työnjohtajalle että menen tarkistamaan auton ja eihän siellä nouse edes paineet vihreälle ja etupää ei liikahdakaan ylöspäin ja kuuluu ihmeellinen ulina, takapää nousi kuitenkin molemmilla puolilla normaalisti. No enpäs päässyt enää asiasta keskustelemaan kun putiikki olikin lyöty jo kiinni vaikkei kello ollut vielä edes puolta neljää, työnjohtaja oli puhelimessa sanonut olevansa paikalla neljään asti ja firman nettisivuilla aukioloaika 19 asti, ilmeisesti kavereilla kiire perjantaina viikonlopun viettoon... No sain jätettyä avaimet kuitenkin paikanpäälle ja maanantaina kun sain työnjohtajan asiasta kiinni niin suhtautuminen oli v*ttuilua että "niin tietystihän ne autot juuri täällä huollossa hajoaa..." ja että ei heidän tekemisensä ole voinut tuohon vaikuttaa. No pyysin tarkistamaan mikä vikana ja ilmoittamaan mikä vikana niin vasta keskiviikkona soitetaan että nyt auto on kunnossa ja melkein tonnin lasku siitä että rutussa ollut ilmapalkeen pohja ja ilmapalje on vaihdettu vasemmalle eteen. Olinpahan taas hölmistynyt että ei sitten ilmoitettu etukäteen mitään hinnasta. Vielä enemmän hölmistyin kun menin taas autoa hakemaan niin nyt ei noussut vasen takapää enää mihinkään. Auton kun vein alunperin huoltoon niin vasemmalla takana oli jotain ilmavuotoa sen jäljiltä kun testasin korin korkeussäätöä, ei nostanut korkeutta enää ihan niin ylös kuin toisella puolella ja sammuksissa vasemmalla perä laski nopeasti alas. Pyysin heti alussa että tuo korjattaisi että auto olisi jälleen suorassa, no ensimmäisellä käyntikerralla tutkivat että jossain magneettiventtiilissä olisi vuotoa, nyt jarruremontin aikana sanoivat että ei siellä mikään venttiili vuodakaan mutta takana vuotaa ilmasäiliö ja se on vaihdettu, nyt sitten sanoivat palkeen vaihtamisen jälkeen että olivat jonkun vuotavan letkun vielä vaihtaneet mutta työnjohtajan mukaan vasemmalle taakse ei tulisi ollenkaan ilmaa pusseille ja että vasen takapää ei olisi noussut missään vaiheessa kun auto on ollut heillä huollossa! Ihmettelin että miten se muka voisi olla mahdollista, kun joka kerta olen tuonut auton toimivana (huoltokertojen välissä käytiin autolla reissussakin ilman ongelmia) ja perjantainakin etupään jumittaessa takapää oli kuitenkin ihan kunnossa. Ei kuitenkaan uskottu ja taas väitettiin ettei voi olla mistään heidän tekemisestään kiinni, nyt olin jo niin pöyristynyt että nilkutin auton kotiin tuollaisenaan kun mietin että mikähän paikka seuraavaksi hajoaa jos vielä jätän auton tuonne, täytyy käydä näyttämässä takapäätä nyt toisessa korjaamossa. Mieleen tuli kuitenkin pari kysymystä:
1. Kuinka tuollainen ilmapalkeen pohja menee yleensä ryttyyn, voiko siihen vaikuttaa jos auto on tiputettu liian kovakouraisesti tunkilta alas jarruremontin jälkeen tai autoa on ajeltu ilmapussit tyhjillään töyssyjen yli tms? Vai onko normaalia että se ihan paikallaan seisoessaan menee kasaan? Huolto väittää etteivät ole huomanneet mitään ongelmaa kun ovat tehneet jarruremontin jälkeen vielä jarrusovitukset ja sitten auto on ajettu pihalle ja tulin sen jälkeen kahden tunnin päästä autoa hakemaan pihasta ja nokka oli maassa. Autossa oli myös sisätiloissa valvontakamera ja välillä näkyi hallissa ollessa isoja tärähdyksiä kamerassa, liekö sitten normaalia kun jarrujen kanssa tehdään remonttia?
2. Vähän myös mietityttää töiden kestot että meneekö noissa raskaan kaluston hommissa todellakin noin kauan vai onko laitettu ylimääräistä laskulle. Jarruista oli kuitille kirjattu näin:
"Etuakselille vaihdettu jarrurummut ja jarruhihnat
Vetoakselin oikealle vaihdettu jarruvipu
Teliakselin molemmilta puolilta herkistelty jarrukengät sekä jarrukenkien rullat. Teliakselilla on liki uudet jarrurummut ja jarruhihnat. Kenkien s-nokan puolella olevat rullat oli vain jumissa ja ne herkisteltiin, sekä jarrukengät jumittivat ankkuritapeissa, ja nekin herkisteltiin."
Jarruremonttiin annettiin etukäteen työlle tuntimääräksi 12,5h tai 15,5h, riippuen oliko summa veroton vai verollinen kun työnjohtaja sekoili noidenkin kanssa että kumpia hintoja kertoi milloinkin. Lopullisessa laskussa saattoi työmäärä olla vielä isompikin kun kaikki työt oli vaan könttänä ja kun ihmettelin laskun suuruutta niin sanottiin vaan että auton kanssa on käytetty paljon enemmänkin tunteja ja on annettu jo reilusti alennusta.
Nyt viimeisenä kun vaihdettiin ilmapalkeen pohja ja ilmapalje niin siihen meni 7,5h työtä, taas vähän tietämättömänä maallikkona ihmettelen että voiko tuollaisen vian löytämiseen ja vaihtotyöhön mennä tosiaan kokonainen työpäivä?
Onko kenelläkään suositella luotettavaa raskaan kaluston korjaamoa Jyväskylän lähiseuduilta?
Ihmetyttää auton epäonniset käänteet ja korjaamon toiminta. Auto oli jarruremontissa, jossa etujarrut laitettiin kokonaan uusiksi ja pientä jarruremonttia takanakin ja jarrusovitukset. Korjaamo ilmoitti auton olevan kunnossa ja kun menin autoa hakemaan niin ihmettelin jo pihassa että miten auton etupää on ihan alhaalla. No hoidin maksun kuitenkin ja sanoin työnjohtajalle että menen tarkistamaan auton ja eihän siellä nouse edes paineet vihreälle ja etupää ei liikahdakaan ylöspäin ja kuuluu ihmeellinen ulina, takapää nousi kuitenkin molemmilla puolilla normaalisti. No enpäs päässyt enää asiasta keskustelemaan kun putiikki olikin lyöty jo kiinni vaikkei kello ollut vielä edes puolta neljää, työnjohtaja oli puhelimessa sanonut olevansa paikalla neljään asti ja firman nettisivuilla aukioloaika 19 asti, ilmeisesti kavereilla kiire perjantaina viikonlopun viettoon... No sain jätettyä avaimet kuitenkin paikanpäälle ja maanantaina kun sain työnjohtajan asiasta kiinni niin suhtautuminen oli v*ttuilua että "niin tietystihän ne autot juuri täällä huollossa hajoaa..." ja että ei heidän tekemisensä ole voinut tuohon vaikuttaa. No pyysin tarkistamaan mikä vikana ja ilmoittamaan mikä vikana niin vasta keskiviikkona soitetaan että nyt auto on kunnossa ja melkein tonnin lasku siitä että rutussa ollut ilmapalkeen pohja ja ilmapalje on vaihdettu vasemmalle eteen. Olinpahan taas hölmistynyt että ei sitten ilmoitettu etukäteen mitään hinnasta. Vielä enemmän hölmistyin kun menin taas autoa hakemaan niin nyt ei noussut vasen takapää enää mihinkään. Auton kun vein alunperin huoltoon niin vasemmalla takana oli jotain ilmavuotoa sen jäljiltä kun testasin korin korkeussäätöä, ei nostanut korkeutta enää ihan niin ylös kuin toisella puolella ja sammuksissa vasemmalla perä laski nopeasti alas. Pyysin heti alussa että tuo korjattaisi että auto olisi jälleen suorassa, no ensimmäisellä käyntikerralla tutkivat että jossain magneettiventtiilissä olisi vuotoa, nyt jarruremontin aikana sanoivat että ei siellä mikään venttiili vuodakaan mutta takana vuotaa ilmasäiliö ja se on vaihdettu, nyt sitten sanoivat palkeen vaihtamisen jälkeen että olivat jonkun vuotavan letkun vielä vaihtaneet mutta työnjohtajan mukaan vasemmalle taakse ei tulisi ollenkaan ilmaa pusseille ja että vasen takapää ei olisi noussut missään vaiheessa kun auto on ollut heillä huollossa! Ihmettelin että miten se muka voisi olla mahdollista, kun joka kerta olen tuonut auton toimivana (huoltokertojen välissä käytiin autolla reissussakin ilman ongelmia) ja perjantainakin etupään jumittaessa takapää oli kuitenkin ihan kunnossa. Ei kuitenkaan uskottu ja taas väitettiin ettei voi olla mistään heidän tekemisestään kiinni, nyt olin jo niin pöyristynyt että nilkutin auton kotiin tuollaisenaan kun mietin että mikähän paikka seuraavaksi hajoaa jos vielä jätän auton tuonne, täytyy käydä näyttämässä takapäätä nyt toisessa korjaamossa. Mieleen tuli kuitenkin pari kysymystä:
1. Kuinka tuollainen ilmapalkeen pohja menee yleensä ryttyyn, voiko siihen vaikuttaa jos auto on tiputettu liian kovakouraisesti tunkilta alas jarruremontin jälkeen tai autoa on ajeltu ilmapussit tyhjillään töyssyjen yli tms? Vai onko normaalia että se ihan paikallaan seisoessaan menee kasaan? Huolto väittää etteivät ole huomanneet mitään ongelmaa kun ovat tehneet jarruremontin jälkeen vielä jarrusovitukset ja sitten auto on ajettu pihalle ja tulin sen jälkeen kahden tunnin päästä autoa hakemaan pihasta ja nokka oli maassa. Autossa oli myös sisätiloissa valvontakamera ja välillä näkyi hallissa ollessa isoja tärähdyksiä kamerassa, liekö sitten normaalia kun jarrujen kanssa tehdään remonttia?
2. Vähän myös mietityttää töiden kestot että meneekö noissa raskaan kaluston hommissa todellakin noin kauan vai onko laitettu ylimääräistä laskulle. Jarruista oli kuitille kirjattu näin:
"Etuakselille vaihdettu jarrurummut ja jarruhihnat
Vetoakselin oikealle vaihdettu jarruvipu
Teliakselin molemmilta puolilta herkistelty jarrukengät sekä jarrukenkien rullat. Teliakselilla on liki uudet jarrurummut ja jarruhihnat. Kenkien s-nokan puolella olevat rullat oli vain jumissa ja ne herkisteltiin, sekä jarrukengät jumittivat ankkuritapeissa, ja nekin herkisteltiin."
Jarruremonttiin annettiin etukäteen työlle tuntimääräksi 12,5h tai 15,5h, riippuen oliko summa veroton vai verollinen kun työnjohtaja sekoili noidenkin kanssa että kumpia hintoja kertoi milloinkin. Lopullisessa laskussa saattoi työmäärä olla vielä isompikin kun kaikki työt oli vaan könttänä ja kun ihmettelin laskun suuruutta niin sanottiin vaan että auton kanssa on käytetty paljon enemmänkin tunteja ja on annettu jo reilusti alennusta.
Nyt viimeisenä kun vaihdettiin ilmapalkeen pohja ja ilmapalje niin siihen meni 7,5h työtä, taas vähän tietämättömänä maallikkona ihmettelen että voiko tuollaisen vian löytämiseen ja vaihtotyöhön mennä tosiaan kokonainen työpäivä?
Onko kenelläkään suositella luotettavaa raskaan kaluston korjaamoa Jyväskylän lähiseuduilta?