Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
JanOks
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Syys 2022 10:10
Location: Finland

Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja JanOks »

Autona Scania K113 Lahti Golden Eagle -94

Ihmetyttää auton epäonniset käänteet ja korjaamon toiminta. Auto oli jarruremontissa, jossa etujarrut laitettiin kokonaan uusiksi ja pientä jarruremonttia takanakin ja jarrusovitukset. Korjaamo ilmoitti auton olevan kunnossa ja kun menin autoa hakemaan niin ihmettelin jo pihassa että miten auton etupää on ihan alhaalla. No hoidin maksun kuitenkin ja sanoin työnjohtajalle että menen tarkistamaan auton ja eihän siellä nouse edes paineet vihreälle ja etupää ei liikahdakaan ylöspäin ja kuuluu ihmeellinen ulina, takapää nousi kuitenkin molemmilla puolilla normaalisti. No enpäs päässyt enää asiasta keskustelemaan kun putiikki olikin lyöty jo kiinni vaikkei kello ollut vielä edes puolta neljää, työnjohtaja oli puhelimessa sanonut olevansa paikalla neljään asti ja firman nettisivuilla aukioloaika 19 asti, ilmeisesti kavereilla kiire perjantaina viikonlopun viettoon... No sain jätettyä avaimet kuitenkin paikanpäälle ja maanantaina kun sain työnjohtajan asiasta kiinni niin suhtautuminen oli v*ttuilua että "niin tietystihän ne autot juuri täällä huollossa hajoaa..." ja että ei heidän tekemisensä ole voinut tuohon vaikuttaa. No pyysin tarkistamaan mikä vikana ja ilmoittamaan mikä vikana niin vasta keskiviikkona soitetaan että nyt auto on kunnossa ja melkein tonnin lasku siitä että rutussa ollut ilmapalkeen pohja ja ilmapalje on vaihdettu vasemmalle eteen. Olinpahan taas hölmistynyt että ei sitten ilmoitettu etukäteen mitään hinnasta. Vielä enemmän hölmistyin kun menin taas autoa hakemaan niin nyt ei noussut vasen takapää enää mihinkään. Auton kun vein alunperin huoltoon niin vasemmalla takana oli jotain ilmavuotoa sen jäljiltä kun testasin korin korkeussäätöä, ei nostanut korkeutta enää ihan niin ylös kuin toisella puolella ja sammuksissa vasemmalla perä laski nopeasti alas. Pyysin heti alussa että tuo korjattaisi että auto olisi jälleen suorassa, no ensimmäisellä käyntikerralla tutkivat että jossain magneettiventtiilissä olisi vuotoa, nyt jarruremontin aikana sanoivat että ei siellä mikään venttiili vuodakaan mutta takana vuotaa ilmasäiliö ja se on vaihdettu, nyt sitten sanoivat palkeen vaihtamisen jälkeen että olivat jonkun vuotavan letkun vielä vaihtaneet mutta työnjohtajan mukaan vasemmalle taakse ei tulisi ollenkaan ilmaa pusseille ja että vasen takapää ei olisi noussut missään vaiheessa kun auto on ollut heillä huollossa! Ihmettelin että miten se muka voisi olla mahdollista, kun joka kerta olen tuonut auton toimivana (huoltokertojen välissä käytiin autolla reissussakin ilman ongelmia) ja perjantainakin etupään jumittaessa takapää oli kuitenkin ihan kunnossa. Ei kuitenkaan uskottu ja taas väitettiin ettei voi olla mistään heidän tekemisestään kiinni, nyt olin jo niin pöyristynyt että nilkutin auton kotiin tuollaisenaan kun mietin että mikähän paikka seuraavaksi hajoaa jos vielä jätän auton tuonne, täytyy käydä näyttämässä takapäätä nyt toisessa korjaamossa. Mieleen tuli kuitenkin pari kysymystä:

1. Kuinka tuollainen ilmapalkeen pohja menee yleensä ryttyyn, voiko siihen vaikuttaa jos auto on tiputettu liian kovakouraisesti tunkilta alas jarruremontin jälkeen tai autoa on ajeltu ilmapussit tyhjillään töyssyjen yli tms? Vai onko normaalia että se ihan paikallaan seisoessaan menee kasaan? Huolto väittää etteivät ole huomanneet mitään ongelmaa kun ovat tehneet jarruremontin jälkeen vielä jarrusovitukset ja sitten auto on ajettu pihalle ja tulin sen jälkeen kahden tunnin päästä autoa hakemaan pihasta ja nokka oli maassa. Autossa oli myös sisätiloissa valvontakamera ja välillä näkyi hallissa ollessa isoja tärähdyksiä kamerassa, liekö sitten normaalia kun jarrujen kanssa tehdään remonttia?

Palje_rutussa.jpg

2. Vähän myös mietityttää töiden kestot että meneekö noissa raskaan kaluston hommissa todellakin noin kauan vai onko laitettu ylimääräistä laskulle. Jarruista oli kuitille kirjattu näin:

"Etuakselille vaihdettu jarrurummut ja jarruhihnat
Vetoakselin oikealle vaihdettu jarruvipu
Teliakselin molemmilta puolilta herkistelty jarrukengät sekä jarrukenkien rullat. Teliakselilla on liki uudet jarrurummut ja jarruhihnat. Kenkien s-nokan puolella olevat rullat oli vain jumissa ja ne herkisteltiin, sekä jarrukengät jumittivat ankkuritapeissa, ja nekin herkisteltiin."

Jarruremonttiin annettiin etukäteen työlle tuntimääräksi 12,5h tai 15,5h, riippuen oliko summa veroton vai verollinen kun työnjohtaja sekoili noidenkin kanssa että kumpia hintoja kertoi milloinkin. Lopullisessa laskussa saattoi työmäärä olla vielä isompikin kun kaikki työt oli vaan könttänä ja kun ihmettelin laskun suuruutta niin sanottiin vaan että auton kanssa on käytetty paljon enemmänkin tunteja ja on annettu jo reilusti alennusta.
Nyt viimeisenä kun vaihdettiin ilmapalkeen pohja ja ilmapalje niin siihen meni 7,5h työtä, taas vähän tietämättömänä maallikkona ihmettelen että voiko tuollaisen vian löytämiseen ja vaihtotyöhön mennä tosiaan kokonainen työpäivä?

Onko kenelläkään suositella luotettavaa raskaan kaluston korjaamoa Jyväskylän lähiseuduilta?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo malja näyttää siltä että olisi pohjannut samalla kun akseli vääntynyt. Siis riippumatta siitä kummoinen tälli siihen tulee se pohjaanlyöntikumi osuu keskelle, paitsi jos tuossa on akseli pois paikaltaan, jolloin se ei välttämättä edes tarvitse mitään sen kummempaa tälliä, kunhan pohjaa. Ei olisi eka bussi jossa akseli ruostuu irti.

Mä en osaa sanoa mitä pitäisi missäkin mennä aikaa, mutta yleensä vanhojen resujen pulaamisesta on kokemusta, ja se paljonko aikaa johonkin menee vaihtelee ihan älyttömästi. Jotain jumiutunutta pulttia kun koittaa houkutella auki niin ettei tarvitsisi alkaa etsimään sitä maailman viimeistä varaosaa, menee tunteja ja virtuaalitupakka paljon.

Sinänsä tuo että pyydetään vaan katsomaan jotain, ja siellä lyödään samantein tonnilla remonttia ei ole kovin hyvää palvelua, mutta toisaalta lienee verrattavissa tilanteeseen jossa henkilöautossa parin kympin vika korjataan saman tein. Raskaalla puolella kun se että remppalaskua tuli 5 numeroa ei ole kuitenkaan mitenkään kovin poikkeuksellista, vaikkakin yleensä kokoluokka on etukäteen tiedossa.
Stetson
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Maalis 2023 19:31
Truck: Neoplan
Location: Tammela
Member id: 501

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja Stetson »

Täytyy nyt sen verran tähän ottaa kantaa että:
1. Tuo malja näyttää siltä että pohjaanlyöntikumi on sen painanut ruttuun (miten se on mahdollista, en käsitä.onko ollut jo niin hapero?)
2. Ilmapalkeen ja alamaljan vaihtoon pitäisi korjaamolla mennä ihan maksimissaan tunti...
3. Kohtaan 2. esimerkki: Vaihdettiin Neoplaniin taka-akselille jousen ylälautanen, ilmajousi,sekä sitä kannattelevat palkit 40x60x5 RHS 3kpl.
Aikaa tähän meni kahdelta ihmiseltä yksi työpäivä ja 2 laatikkoa olutta. Eli huomattavasti suurempi remontti ja välineinä vain puukkosaha, iso leka, iso tunkki, ja hitsauskone.
Eli väitän että ainakin tuossa ilmapalkeen vaihdon hinnassa on ilmaa välissä, tai sitten siellä on tullut joku ihan ylitsepääsemätön ongelma matkalla vastaan.
4. Tuot sen meille niin katsotaan....
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja AriW »

En asiasta tiedä, malja lienee rutussa koska laitettu "peltinen" erillisjousitettuun autoon. Mikäli siis etupään malja kyseessä ja erillisjousitettu auto.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Raskaalla puolella on harvinaista että palvelu olisi edes auttavaa. Joka hommasta tahtoo jäädä viimeistely kesken ja laskutetaan kyllä viimeisen päälle kaikki. Yksi virhe on viedä bussi rekkakorjaamoon. Bussi pitää viedä bussikorjaamoon, muuten kusee rahansa osaamattomien harjoitteluun.
Tulevaisuus on sähköinen
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 638
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tavallista paremman korjaamon voi koittaa tunnistaa siitä, että niillä ei ole aikaa koskaan tai vain vasta hyvin pitkän ajan päästä. Oman kokemuksen mukaan niissä myös alustavasti kerrottu (korkeampi) hinta usein pitää paikkansa, sen toki näkee vasta jälkikäteen...

Usein hyvällä ja kyseisen ajoneuvon tuntevalla korjaamolla myös alustava diagnoosi on parempi, eli huoltohenkilö haluaa etukäteen enemmän tietoja oireista ja esittää tarkentavia kysymyksiä ja näiden perusteella antaa valistuneen arvauksen tarvittavista toimenpiteistä.

Ne vain on harvassa nykyään korjaamot, joissa löytyy osaajia viime vuosituhannen kalustoon.

Ps, merkkikorjaamo on yksi vaihtoehto, ei varmasti aina halvin, mut sieltä monesti löytyy ainakin tietoa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Betonipete
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Joulu 2017 18:57
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jarruremontti ja ilmapalkeen pohja rutussa, huijaako korjaamo?

Viesti Kirjoittaja Betonipete »

Noi jarruremontin tuntimäärät ovat hyvinkin kohtuulliset,koska auto on kuitenkin lähes 30v. vanha ja varmasti on jotain jumissa.Ja näillä kulkureilla kun ajetaan suht. vähän vuodessa, niin jarruja ei tarvii joka vuosi aukoa,ja sitten kun tarvii,niin aikaa menee kun joka paikka vähän jumittaa.
Yleensä ilmapussin vaihto on se 1-2h;mutta...esim. meillä oli kerran Volvon etupussi rikki,ja siinä oli semmoinen lukitusruuvi, joka on etuakselissa ,ja todella työläs vaihtaa.Ei kaikkiaan edes toi 7,5h riittänyt,kun piti kahteen kertaan tehdä...
...Kun sai niin halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulovileen...
Vastaa Viestiin