Ilmankuivain laskee ulos?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Ilmankuivain laskee ulos?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Osaisiko joku arvata mikä on ilmankuivaimessa vailla kun se laskee ilmaa ulos silloin kun se ei pumppaa lisää?

Eli ensin tuhahtaa normaalisti, ja sen jälkeen jää "valuttamaan" ilmaa ulos. Vielä vähän epäselvää mistä välistä se ilma tulee, jostain sieltä ilmankuivaimesta se laskee. Ja siis kyse ei ole kompuralta tulevasta "hukkailmasta" vaan laskee ihan säiliöstä.

Tää vika on nyt akuuttina yhdessä kuorkissa, vaikka mulla on bussissakin samantyyppinen ongelma..
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmankuivain laskee ulos?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Vaihtoryyni tyyppinen tai patruunamalli erillisellä paineen säätimellä ::jos ulospuhallusventtiilistä tulee pumpatessa ko viallinen puhd tai uusia tiivisteitä, täydellä paineella jos jää vuotamaan ilma tulee 4 tieventtiililtä sen takaiskuventtilit vuotaa (tai
myös voi vuotaa paineen säätimen läpi jos säädin kulunut.)

Nyky sähköiseisesti ohjatut ??
Viimeksi muokannut BussMAN, 30 Loka 2022 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmankuivain laskee ulos?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vm. 98 sillä peltisellä ison öljynputsarin näköisellä patruunalla. Mun mielestä tuossa on pakko olla sisäinen paineensäädin.

Tuo vika tuli päälle uuden kuivaimen patruunan vaihdon jälkeen, joten ensitöiksi vaihdettiin se patruuna. Ei vaikutusta. Sähköä tohon ei muuta tule kuin se lämmittimen töpseli.

Tuo ei vuods mistään niin kauan kun kompura tekee lisää painetta. Mä olen nyt pähkäillyt että siellä on kai sisällä jokin takaiskuventtiili joka on nyt hajonnut.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmankuivain laskee ulos?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tais olla kaikissa patruunakuivaimissa jalassa paineensäädin, jalasa ei oikein voi olla takaiskuventtiiliä koska ainakin volvoissa oli pieni säiliö kuivaimen jälkeen jonka ilma puhallettiin patruunan läpi ( tehosti suod puhdistusta)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmankuivain laskee ulos?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis meinasin että siellä jalan sisällä täytyy olla takaiskuventtiili joka estää järjestelmäpaineen karkaamisen. Tai voihan se tietysti olla jokin muukin kuin nimenomaan takaiskuventtiili, mutta jonka kuitenkin pitäisi nyt toimia ja pitää ilma järjestelmässä.
Vastaa Viestiin