Sivu 1/1
Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 03 Syys 2007 22:16
Kirjoittaja Matkamese
Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Kun ei itsellä ole mitään kirjallisuutta mistä voisi asiaa tutkia...nettikään ei tuonut valaistusta asiaan.
Miten vastaavan ikäisissä Volvon ja Scanian alustoissa asia on hoidettu?
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 03 Syys 2007 23:47
Kirjoittaja Road Dog
Matkamese kirjoitti:Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Varmastihan en voi autostasi sanoa, mutta oletan, että moottoritilan oikeasta yläkulmasta löytyy valkoinen muovisäiliö tenua varten. Eli säiliöistä vaan tyhjennysventtiilien kautta kaikki vesi pois, ja sitten kuppi täyteen tavaraa.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 03 Syys 2007 23:57
Kirjoittaja Teiden Ritari
Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.
Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 00:45
Kirjoittaja Matkamese
Teiden Ritari kirjoitti:Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.
Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
Huh, ei uskalla edes ajatella tuota tilannetta...
Auton keulan alla on painesäiliö, jossa pohjaventtiili ja siitä saa ainakin säiliön vedet pois. Kun kokeilin niin ei tullut kuin kuivaa ilmaa
On kyllä pakko saada jonkinlainen huolto-ohjekirja ennen kuin tapahtuu jotakin ihanan kallista
Moottorin hihnojen kiristin/vaimenninpyörien laakerit kyllä pitää kovaa kahinaa, hiljeni kun suihkutin akselille vähän WD40:ä, tuohan ei ole pitkäkestoinen voiteluaine mutta ajattelin vaan kokeilla. Oliskohan tuollaiset kiristinpyörän laakerit ihan "rautakauppakamaa"? Helppohan ne olisi irrottaa ja tarkistaa asia. Voi kyllä olla että kiristin on tehty niin että laakeria ei voi vaihtaa ainakaan helposti.

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 14:20
Kirjoittaja IRJA
Tuota tenuttaja/kuivain systeemiä kannattaa etsiskellä paineensäätimen seutuvilta ( sieltä missä "tussahtaa" kun saavuttaa täydet paineet

) . Valistumaton arvaukseni on että noin uudessa jo kuivain ts. joko vaihdettava patruuna tai vaihdettavat ryynit

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 20:37
Kirjoittaja motoku
todennäköisesti kuivuri, löytyy ilmakompuran ja säiliöiden välisestä putkesta. venttiilimöykky jossa iso öljynputsarin näköinen ryynipaketti kiinni, vieressä ilmasäiliöksi tosi pieni ilmasäiliö.
toiminta: kompressorin pumppaama ilma menee ryynien läpi ilmasäiliöihin. ryynit kuivaavat ilman.
ilmanpaineen noustessa rajapaineeseen, ilma ohjautuukin pikku painesäiliöön joka luonnollisesti täyttyy.
säiliön saavuttaessa max paineen, se tyhjennetään nopeasti, "sylkäistään", kuivurin ryynien läpi jolloin saadaan
ryynit uudelleen kuiviksi ja kompura alkaa kehittää uutta painetta joka ohjautuu sitten taas järjestelmään, mikäli siellä tarvitaan ilmaa tai uuteen sylkäisyjaksoon.
huoltoväli: kun ilmasäiliöihin alkaa kertyä "pikku hikeä enemmän" vettä, ryynipaketti vaihdetaan. kestää jopa 15 vuotta...
vikoja: sylkäisyaukossa sähkölämmitys, jotta ei talvella jäätyisi. toimiiko? kuivurin pohjan jäätyessä ei tuota uutta painetta...
huonokuntoisen kompressorin männänrenkaiden välistä järjestelmään tuleva öljy pilaa myös ryynit...
HUOM! iso ilmavuoto järjestelmässä estää kuivurin toiminnan, koska järjestelmä etusijalla ilman saannissa, jos kuivaussykliä ei tule ennen ryynien "kyllästymistä," vettä menee järjestelmään
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa
kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 22:41
Kirjoittaja Matkamese
motoku kirjoitti:
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa
kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä

Kiitos neuvoista, tussahdus kyllä kuuluu aika säännöllisesti ajaessa jostain keulan alta, ei ole ehtinyt kurkkia joka paikkaan vielä
mutta siellä on se painesäiliö ja tyhjennysventtiili.
Mitä ainetta noi "ryynit" on? Ei kai sentään silikaattirakeita

? Eli kissanhiekkaa...

No joo, asiaan....
Heti kun saan sen varaosakirjan käsiini niin sitten hahmottaa paremmin mitä mistäkin löytyy.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 23:05
Kirjoittaja Bussiton
En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne on

mutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja

vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä

ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi

saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 23:10
Kirjoittaja Matkamese
Bussiton kirjoitti:En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne on

mutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja

vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä

ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi

saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma

Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 04 Syys 2007 23:13
Kirjoittaja Bussiton
Mulla ne on "irtotavaraa"

mut olen kuullut et joissain olisi ns. patruuna

(olisiko jossain pussissa

)
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 05 Syys 2007 11:11
Kirjoittaja B9M
Matkamese kirjoitti:
Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen

Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja. Kuivuri puretaan alakautta ja ryynit vaihdetaan ja tiivisteet uusitaan. Ja paineita ei sitten saa olla tai tulee silmille. Mulla on muistaakseni kuivurina Bendix. Ainakin uusissa Scania kuoma-autoissa on patruunat jotka vaihdetaan kuin öljynsuodattimet. Tv. Ari

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 05 Syys 2007 22:53
Kirjoittaja Matkamese
B9M kirjoitti:
Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja.
No tuon selvemmin ei tätä asiaa enää voi esittää
Kun vielä löytää sen laitteen sieltä alustasta...
Siellä perämurikan vieressä kyllä näkyi kun ilmaa tussahteli aamulla kun käynnistin, olisko ollut kosteutta yön jäljiltä joka näin poistui.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 05 Syys 2007 23:31
Kirjoittaja Bussiton
Mulla on tämännäkönen laitettu

Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 06 Syys 2007 11:47
Kirjoittaja B9M
Bussiton kirjoitti:Mulla on tämännäkönen laitettu

Ihan sama laitos mullakin. Alakautta auki ja sylinteri ulos jossa ryynit. Tv. Ari
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 07 Syys 2007 07:52
Kirjoittaja Matkamese
Viime yönä tutkin ohjekirjaa siihen asti kun otsa kolahti pöytään
sain kuitenkin selville olemattomalla saksallani, että Setrassa on kuivain, en tiedä toimintaperiaatetta, mutta ainakin S215 mallissa se on ilmeisesti sähköinen...? Ja noissa 210-215 -malleissa käytetään monessa kohdassa ihan samoja osia.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Lähetetty: 11 Loka 2007 22:34
Kirjoittaja Matkamese
Luotettavasta lähteestä (Bustec Oy) sain tietoa ilmankuivaimesta; vaihdettava suodatin löytyy ja saa kuulemma raskaankaluston varaosaliikkeestä tarvikkeenakin. Ihan kiva
