Setran ilmajarrujen huollosta

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Kun ei itsellä ole mitään kirjallisuutta mistä voisi asiaa tutkia...nettikään ei tuonut valaistusta asiaan.
Miten vastaavan ikäisissä Volvon ja Scanian alustoissa asia on hoidettu?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Road Dog

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Road Dog »

Matkamese kirjoitti:Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Varmastihan en voi autostasi sanoa, mutta oletan, että moottoritilan oikeasta yläkulmasta löytyy valkoinen muovisäiliö tenua varten. Eli säiliöistä vaan tyhjennysventtiilien kautta kaikki vesi pois, ja sitten kuppi täyteen tavaraa.
Teiden Ritari

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.

Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Teiden Ritari kirjoitti:Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.

Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
Huh, ei uskalla edes ajatella tuota tilannetta... :shock: :shock:

Auton keulan alla on painesäiliö, jossa pohjaventtiili ja siitä saa ainakin säiliön vedet pois. Kun kokeilin niin ei tullut kuin kuivaa ilmaa :)
On kyllä pakko saada jonkinlainen huolto-ohjekirja ennen kuin tapahtuu jotakin ihanan kallista :mrgreen:

Moottorin hihnojen kiristin/vaimenninpyörien laakerit kyllä pitää kovaa kahinaa, hiljeni kun suihkutin akselille vähän WD40:ä, tuohan ei ole pitkäkestoinen voiteluaine mutta ajattelin vaan kokeilla. Oliskohan tuollaiset kiristinpyörän laakerit ihan "rautakauppakamaa"? Helppohan ne olisi irrottaa ja tarkistaa asia. Voi kyllä olla että kiristin on tehty niin että laakeria ei voi vaihtaa ainakaan helposti. :evil:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuota tenuttaja/kuivain systeemiä kannattaa etsiskellä paineensäätimen seutuvilta ( sieltä missä "tussahtaa" kun saavuttaa täydet paineet :P ) . Valistumaton arvaukseni on että noin uudessa jo kuivain ts. joko vaihdettava patruuna tai vaihdettavat ryynit :roll:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja motoku »

todennäköisesti kuivuri, löytyy ilmakompuran ja säiliöiden välisestä putkesta. venttiilimöykky jossa iso öljynputsarin näköinen ryynipaketti kiinni, vieressä ilmasäiliöksi tosi pieni ilmasäiliö.
toiminta: kompressorin pumppaama ilma menee ryynien läpi ilmasäiliöihin. ryynit kuivaavat ilman.
ilmanpaineen noustessa rajapaineeseen, ilma ohjautuukin pikku painesäiliöön joka luonnollisesti täyttyy.
säiliön saavuttaessa max paineen, se tyhjennetään nopeasti, "sylkäistään", kuivurin ryynien läpi jolloin saadaan
ryynit uudelleen kuiviksi ja kompura alkaa kehittää uutta painetta joka ohjautuu sitten taas järjestelmään, mikäli siellä tarvitaan ilmaa tai uuteen sylkäisyjaksoon.

huoltoväli: kun ilmasäiliöihin alkaa kertyä "pikku hikeä enemmän" vettä, ryynipaketti vaihdetaan. kestää jopa 15 vuotta...

vikoja: sylkäisyaukossa sähkölämmitys, jotta ei talvella jäätyisi. toimiiko? kuivurin pohjan jäätyessä ei tuota uutta painetta...
huonokuntoisen kompressorin männänrenkaiden välistä järjestelmään tuleva öljy pilaa myös ryynit...

HUOM! iso ilmavuoto järjestelmässä estää kuivurin toiminnan, koska järjestelmä etusijalla ilman saannissa, jos kuivaussykliä ei tule ennen ryynien "kyllästymistä," vettä menee järjestelmään

jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa

kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä :wink: :wink:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

motoku kirjoitti:
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa

kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä :wink: :wink:
Kiitos neuvoista, tussahdus kyllä kuuluu aika säännöllisesti ajaessa jostain keulan alta, ei ole ehtinyt kurkkia joka paikkaan vielä :oops:
mutta siellä on se painesäiliö ja tyhjennysventtiili.
Mitä ainetta noi "ryynit" on? Ei kai sentään silikaattirakeita :D ? Eli kissanhiekkaa... :lol: No joo, asiaan.... :shock:

Heti kun saan sen varaosakirjan käsiini niin sitten hahmottaa paremmin mitä mistäkin löytyy.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne on :wink: mutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja :shock: vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä :lol: ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi :shock: saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussiton kirjoitti:En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne on :wink: mutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja :shock: vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä :lol: ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi :shock: saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma :roll:
Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla ne on "irtotavaraa" :wink: mut olen kuullut et joissain olisi ns. patruuna :roll: (olisiko jossain pussissa :shock: )
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti: Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen :lol:
Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja. Kuivuri puretaan alakautta ja ryynit vaihdetaan ja tiivisteet uusitaan. Ja paineita ei sitten saa olla tai tulee silmille. Mulla on muistaakseni kuivurina Bendix. Ainakin uusissa Scania kuoma-autoissa on patruunat jotka vaihdetaan kuin öljynsuodattimet. Tv. Ari
Kuva
#048
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

B9M kirjoitti: Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja.
No tuon selvemmin ei tätä asiaa enää voi esittää :wink:
Kun vielä löytää sen laitteen sieltä alustasta... :D
Siellä perämurikan vieressä kyllä näkyi kun ilmaa tussahteli aamulla kun käynnistin, olisko ollut kosteutta yön jäljiltä joka näin poistui.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on tämännäkönen laitettu :wink:
Liitteet
Kuivuri.jpg
Kuivuri.jpg (64.74 KiB) Katsottu 13065 kertaa
Kuivuri2.jpg
Kuivuri2.jpg (64.94 KiB) Katsottu 13067 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Bussiton kirjoitti:Mulla on tämännäkönen laitettu :wink:
Ihan sama laitos mullakin. Alakautta auki ja sylinteri ulos jossa ryynit. Tv. Ari
#048
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Viime yönä tutkin ohjekirjaa siihen asti kun otsa kolahti pöytään :lol:
sain kuitenkin selville olemattomalla saksallani, että Setrassa on kuivain, en tiedä toimintaperiaatetta, mutta ainakin S215 mallissa se on ilmeisesti sähköinen...? Ja noissa 210-215 -malleissa käytetään monessa kohdassa ihan samoja osia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Setran ilmajarrujen huollosta

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Luotettavasta lähteestä (Bustec Oy) sain tietoa ilmankuivaimesta; vaihdettava suodatin löytyy ja saa kuulemma raskaankaluston varaosaliikkeestä tarvikkeenakin. Ihan kiva :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Vastaa Viestiin