Setran ilmajarrujen huollosta
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Setran ilmajarrujen huollosta
Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Kun ei itsellä ole mitään kirjallisuutta mistä voisi asiaa tutkia...nettikään ei tuonut valaistusta asiaan.
Miten vastaavan ikäisissä Volvon ja Scanian alustoissa asia on hoidettu?
Kun ei itsellä ole mitään kirjallisuutta mistä voisi asiaa tutkia...nettikään ei tuonut valaistusta asiaan.
Miten vastaavan ikäisissä Volvon ja Scanian alustoissa asia on hoidettu?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Varmastihan en voi autostasi sanoa, mutta oletan, että moottoritilan oikeasta yläkulmasta löytyy valkoinen muovisäiliö tenua varten. Eli säiliöistä vaan tyhjennysventtiilien kautta kaikki vesi pois, ja sitten kuppi täyteen tavaraa.Matkamese kirjoitti:Onkos kellään tietoa millainen systeemi on tuossa Setrassa jotta ei tule vettä/kosteutta jarrusysteemiin? Mitään tenuahan ei enää ilmajarruihin ole tarvinnut lisäillä näissä 80-lukuisissa, vai? Onko siellä jossakin joku suodin estämässä veden pääsy jarruputkistoon?
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.
Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Huh, ei uskalla edes ajatella tuota tilannetta...Teiden Ritari kirjoitti:Tai sitten siellä on modernin maailman tyyliin ilmankuivain. Niistä osa vaatii patruunan tai ryynien vaihdon kerran vuodessa, osa ilmeisesti vähempihuoltoisia.
Kannattaa ehdottomasti ajoissa selvittää minkälainen systeemi siellä on ja että se toimii, vesi paineilmajärjestelmässä tekee pahaa jälkeä. Ei pelkästään se talvella jäätyminen, mutta lukuisat venttiilit jumiin hapettuneena/ruostuneena/tms ei ole kivaa.


Auton keulan alla on painesäiliö, jossa pohjaventtiili ja siitä saa ainakin säiliön vedet pois. Kun kokeilin niin ei tullut kuin kuivaa ilmaa

On kyllä pakko saada jonkinlainen huolto-ohjekirja ennen kuin tapahtuu jotakin ihanan kallista

Moottorin hihnojen kiristin/vaimenninpyörien laakerit kyllä pitää kovaa kahinaa, hiljeni kun suihkutin akselille vähän WD40:ä, tuohan ei ole pitkäkestoinen voiteluaine mutta ajattelin vaan kokeilla. Oliskohan tuollaiset kiristinpyörän laakerit ihan "rautakauppakamaa"? Helppohan ne olisi irrottaa ja tarkistaa asia. Voi kyllä olla että kiristin on tehty niin että laakeria ei voi vaihtaa ainakaan helposti.

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Tuota tenuttaja/kuivain systeemiä kannattaa etsiskellä paineensäätimen seutuvilta ( sieltä missä "tussahtaa" kun saavuttaa täydet paineet
) . Valistumaton arvaukseni on että noin uudessa jo kuivain ts. joko vaihdettava patruuna tai vaihdettavat ryynit 


-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
todennäköisesti kuivuri, löytyy ilmakompuran ja säiliöiden välisestä putkesta. venttiilimöykky jossa iso öljynputsarin näköinen ryynipaketti kiinni, vieressä ilmasäiliöksi tosi pieni ilmasäiliö.
toiminta: kompressorin pumppaama ilma menee ryynien läpi ilmasäiliöihin. ryynit kuivaavat ilman.
ilmanpaineen noustessa rajapaineeseen, ilma ohjautuukin pikku painesäiliöön joka luonnollisesti täyttyy.
säiliön saavuttaessa max paineen, se tyhjennetään nopeasti, "sylkäistään", kuivurin ryynien läpi jolloin saadaan
ryynit uudelleen kuiviksi ja kompura alkaa kehittää uutta painetta joka ohjautuu sitten taas järjestelmään, mikäli siellä tarvitaan ilmaa tai uuteen sylkäisyjaksoon.
huoltoväli: kun ilmasäiliöihin alkaa kertyä "pikku hikeä enemmän" vettä, ryynipaketti vaihdetaan. kestää jopa 15 vuotta...
vikoja: sylkäisyaukossa sähkölämmitys, jotta ei talvella jäätyisi. toimiiko? kuivurin pohjan jäätyessä ei tuota uutta painetta...
huonokuntoisen kompressorin männänrenkaiden välistä järjestelmään tuleva öljy pilaa myös ryynit...
HUOM! iso ilmavuoto järjestelmässä estää kuivurin toiminnan, koska järjestelmä etusijalla ilman saannissa, jos kuivaussykliä ei tule ennen ryynien "kyllästymistä," vettä menee järjestelmään
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa
kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä

toiminta: kompressorin pumppaama ilma menee ryynien läpi ilmasäiliöihin. ryynit kuivaavat ilman.
ilmanpaineen noustessa rajapaineeseen, ilma ohjautuukin pikku painesäiliöön joka luonnollisesti täyttyy.
säiliön saavuttaessa max paineen, se tyhjennetään nopeasti, "sylkäistään", kuivurin ryynien läpi jolloin saadaan
ryynit uudelleen kuiviksi ja kompura alkaa kehittää uutta painetta joka ohjautuu sitten taas järjestelmään, mikäli siellä tarvitaan ilmaa tai uuteen sylkäisyjaksoon.
huoltoväli: kun ilmasäiliöihin alkaa kertyä "pikku hikeä enemmän" vettä, ryynipaketti vaihdetaan. kestää jopa 15 vuotta...
vikoja: sylkäisyaukossa sähkölämmitys, jotta ei talvella jäätyisi. toimiiko? kuivurin pohjan jäätyessä ei tuota uutta painetta...
huonokuntoisen kompressorin männänrenkaiden välistä järjestelmään tuleva öljy pilaa myös ryynit...
HUOM! iso ilmavuoto järjestelmässä estää kuivurin toiminnan, koska järjestelmä etusijalla ilman saannissa, jos kuivaussykliä ei tule ennen ryynien "kyllästymistä," vettä menee järjestelmään
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa
kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä


- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Kiitos neuvoista, tussahdus kyllä kuuluu aika säännöllisesti ajaessa jostain keulan alta, ei ole ehtinyt kurkkia joka paikkaan vielämotoku kirjoitti:
jäätyneen järjestelmän sulattamiseen ei saa käyttää kosania eikä tenua, osassa venttiileistä teflonpinta, joka ei kestä kuumaa eikä viinaa
kuuntele, että se tupsaus tulee säännöllisesti aina välillä![]()

mutta siellä on se painesäiliö ja tyhjennysventtiili.
Mitä ainetta noi "ryynit" on? Ei kai sentään silikaattirakeita



Heti kun saan sen varaosakirjan käsiini niin sitten hahmottaa paremmin mitä mistäkin löytyy.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne on
mutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja
vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä
ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi
saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma 





Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?Bussiton kirjoitti:En tiedä tarkalleen mitä ainetta ne onmutta ovat sellasia pieniä valkosia palloja
vähän kuin tommosissa kuulapyssyissä
ja kun ovat imeneet itseensä kosteutta muuttuvat maitokahvin ruskeiksi
saattaa olla että vieläkin tummemiksi en ole varma
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Mulla ne on "irtotavaraa"
mut olen kuullut et joissain olisi ns. patruuna
(olisiko jossain pussissa
)



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja. Kuivuri puretaan alakautta ja ryynit vaihdetaan ja tiivisteet uusitaan. Ja paineita ei sitten saa olla tai tulee silmille. Mulla on muistaakseni kuivurina Bendix. Ainakin uusissa Scania kuoma-autoissa on patruunat jotka vaihdetaan kuin öljynsuodattimet. Tv. AriMatkamese kirjoitti: Uusitaanko ne sinne "irtotavarana" vai onko ne pakattu jonkin kuoren sisään valmiiksi?
Joo, tyhmiä kysymyksiä, mutta entinen "mehujarrumies" kun olen

#048
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
No tuon selvemmin ei tätä asiaa enää voi esittääB9M kirjoitti: Ryynit tulee muovisessa "hillopurkissa" n. 2litr jossa mukana tiivistesarja.

Kun vielä löytää sen laitteen sieltä alustasta...

Siellä perämurikan vieressä kyllä näkyi kun ilmaa tussahteli aamulla kun käynnistin, olisko ollut kosteutta yön jäljiltä joka näin poistui.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Mulla on tämännäkönen laitettu 

- Liitteet
-
- Kuivuri.jpg (64.74 KiB) Katsottu 13065 kertaa
-
- Kuivuri2.jpg (64.94 KiB) Katsottu 13067 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Ihan sama laitos mullakin. Alakautta auki ja sylinteri ulos jossa ryynit. Tv. AriBussiton kirjoitti:Mulla on tämännäkönen laitettu
#048
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Viime yönä tutkin ohjekirjaa siihen asti kun otsa kolahti pöytään
sain kuitenkin selville olemattomalla saksallani, että Setrassa on kuivain, en tiedä toimintaperiaatetta, mutta ainakin S215 mallissa se on ilmeisesti sähköinen...? Ja noissa 210-215 -malleissa käytetään monessa kohdassa ihan samoja osia.

sain kuitenkin selville olemattomalla saksallani, että Setrassa on kuivain, en tiedä toimintaperiaatetta, mutta ainakin S215 mallissa se on ilmeisesti sähköinen...? Ja noissa 210-215 -malleissa käytetään monessa kohdassa ihan samoja osia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Setran ilmajarrujen huollosta
Luotettavasta lähteestä (Bustec Oy) sain tietoa ilmankuivaimesta; vaihdettava suodatin löytyy ja saa kuulemma raskaankaluston varaosaliikkeestä tarvikkeenakin. Ihan kiva 

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.