Sivu 1/1
Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 13:35
Kirjoittaja only4pro
Niin, ajattelin että onkohan iso homma vaihtaa toi taka-akseli, jos alle heittäisi sellainen puolittajalla oleva akseli? Käykö suoraan paikalleen? Miten tarve ilmalle/sähkölle jos siinä siis olisi puolittaja?
Toinen juttu mitä ihmettelin että miten onnistuisi laittaa ilmajousitus? Onko rungossa valmiiksi paikka pusseille?
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 14:21
Kirjoittaja KajNyy1
Taka-akselin vaihto vaikka kotipihalla onnistuu eikä vaihtajan tarvitsemat mahdolliset ilmatkaan ole vaikeasti hoidettavissa. Mistähän sinun nopeusmittarisi ottaa tietonsa?
Ilmajousitetussa autossa on per akseli neljä tukivartta jotka pitävät akselin paikalla.

Mitenköhän se lehtijousitetussa jossa lehdet pitävät akselia paikalla. Takaakselin alapuolella on apurunko jonka molemmissa päissä ilmapussit. alempi pari tukivarsia nakyvissä - ylempi pari on kiinni tasauspyörästön kopan yläosassa ja ovat n. 30 astee kulmassa auton pituussuunnasta. Eli tukevat akselia sivusuunnassa. näkyy juuri ja juuri kuvassa. Välissä näkyvä tanko on kallistuksen vaimentajasta
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 14:38
Kirjoittaja jykä
only4pro kirjoitti:Niin, ajattelin että onkohan iso homma vaihtaa toi taka-akseli, jos alle heittäisi sellainen puolittajalla oleva akseli? Käykö suoraan paikalleen? Miten tarve ilmalle/sähkölle jos siinä siis olisi puolittaja?
Toinen juttu mitä ihmettelin että miten onnistuisi laittaa ilmajousitus? Onko rungossa valmiiksi paikka pusseille?
B58:n puolittaja tarvitsee vain sähköä toimiakseen. Vaihtomoottori on kiinni etuseinän laipassa joten jos auton alla oleva banjo sattuu olemaan sama kuin puolittajallisessa niin siihen tarvitsee vaitaa "vain" sisäosa (tässä kohtaa täytyy sanoa että en tiedä Volvon peristä juuri muuta kun että niitä on bussikäytössä ainakin 3 eri mallia kiinteällä välityssuhteella ja sitten tämä yksi puolittajalla).
Vaihtoehto peränvaihdolle on laatikon vaihto. loikkarillisen B10M:n laatikon välityssuhde on alle 1.
B58:n ilmajouset ovat lehtijouset + ilmajouset yhdistelmä ja siksi taka-akselilla ei ole tukivarsia lainkaan (jouset pitää perän paikallaan ja linjassa). Jousipakka on ohuempi kuin ilmattomassa, 3-lehtinen, ja pakan rinnalla takana on 4 kpl palkeita, 2 venttiiliä ja 2 painesäiliötä.
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 16:09
Kirjoittaja only4pro
Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).
Ja nythän kierrokset on @ 2000 kun lasissa on 80, tää kun on 70 perä ja/tai laatikko.
Oliskohan kenelläkään ylimääräisenä tuollaista laatikkoa/taka-akselia? Vai pitääkö kultakaivoksesta käydä kysymässä?
Kaveri on vuokrannut vanhan linja-autotallin, jossa on (ehkä nosturi, en ole varma ja) monttu, niin pääsisi varmaan aika helpolla. Ei kai tollainen laatikon vaihtaminenkaan voi monen tunnin homma olla?
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 16:23
Kirjoittaja KajNyy1
Lahteen kannattaa olla yhteydessä juu. Rasko sanoi että B10M kytkinremontti on 3 päivän työ niin epäilen että loota ei vaihdu helpommalla.
Lahdesta olisi saanut kunnossa olevan Moottorin apulaitteineen 3000€ ja Vaihdelaatikon en kysynyt hintaa
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 17:08
Kirjoittaja Teiden Ritari
only4pro kirjoitti:Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).
Jos kerran kytkin pohjassa paikallaankin tärisee, tärinä täytyy tulla jostain muualta kuin laatikosta kun siinä tilanteessahan laatikossa ei pyöri yhtään mikään.
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 18:31
Kirjoittaja only4pro
Sen tärinän yksi mahdollinen syy voisi kai olla vauhtipyörä? Jos seisoo koneen päällä niin tärinä ei tunnu, mut jos seisoo laatikon päällä niin se tuntuu...
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 20:02
Kirjoittaja Teiden Ritari
Ei kai vauhtipyörää saa millään rikki. Vai onkos niissä kaksimassavauhtipyörä? Tosin silloinkin luulisi kytkimen polkemisen edes jotain muutosta tekevän.
Moottorin ja vaihteiston kannakkeet olet todennut ehjiksi?
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 20:05
Kirjoittaja Lahti32
Edelleen ehdotan tärinän syyksi kytkintä. Koskapa kytkinlevy, asetelma ja vauhtipyörä pyörii koko ajan, riippumatta poljetaanko kytkintä. Polkaisu pysäyttää vaihteiston. Nyt pitäisi miettiä järkevä keino kytkimen korjaamiseksi. Wetteri Powerin huollossa epäilivät syyksi myös kytkimeen päässyttä öljyä, mutta se kai luistaisi jossain vaiheessa? Aion ensi talven aikana saada kaikki tärinät pois. Täytyy kysellä moottorikoneistamoista onko mahdollista tehdä tasapainotusta paikalleen, joka olisi halvempi homma vai pitääkö viedä koko möykky kerralla tasapainoon. Taitaa olla kohtuu raskas tapaus linja-auton vauhtipyörä?
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 21:03
Kirjoittaja Bussiton
Paimelassa pyysi muistaakseni B58:n ehjästä laatikosta 500 tai 600 €

mulla kun on toi 4-vaihteen synkkarenkaat huonossa hapessa

ja tuntuu toi 3:nen kans alkavan panee hanttiin

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 22:15
Kirjoittaja Matkamese
Tälläinen amatöörimäinen kysymys: vaihdatteko kaksoispoljennalla vai suoraan? Ainakin alaspäin vaihtaessa kaksoispoljennalla menee mulla helpommin, menee myös suoraan, mutta selvästi hitaammin pykälä sisään, eli synkronit on kunnossa silloin kun ei "kiroile" eikä tule "hampaiden pesua" pienemmälle vaihtaessa.

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 31 Elo 2007 22:27
Kirjoittaja Bussiton
No mulla joutuu kyllä käyttään tota välikaasua johtuen tuosta nelosen synkkarenkaasta

ja tulee kyllä käyttetyä huomaamatta välillä muillakin vaihteilla

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 01 Syys 2007 00:30
Kirjoittaja jykä
Kaksoispoljentaa ja välikaasua tässä autossa koska kolmosen synkronirengas on ilmeisesti häipynyt taivaan tuuliin.
Yleensäkin on isommissä vehkeissä tullut käytettyä, kun se tyyli on joskus tullut opeteltua. Vähemmän synkronirenkaiden kulumista ja vähemmän rattaiden kolinaa = pidempi laatikon kestoikä, näin olen ymmärtänyt. Mutta tämä on nykyvehkeiden osalta enemmän mutua kun faktaa, perustelut on opiskeltu jostakin Hemmin "Traktorimiehen käsikirjasta" 50/60-luvulta.
Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58
Lähetetty: 01 Syys 2007 00:41
Kirjoittaja Bussiton
only4pro kirjoitti:Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).
Ja nythän kierrokset on @ 2000 kun lasissa on 80, tää kun on 70 perä ja/tai laatikko.
Oliskohan kenelläkään ylimääräisenä tuollaista laatikkoa/taka-akselia? Vai pitääkö kultakaivoksesta käydä kysymässä?
Kaveri on vuokrannut vanhan linja-autotallin, jossa on (ehkä nosturi, en ole varma ja) monttu, niin pääsisi varmaan aika helpolla. Ei kai tollainen laatikon vaihtaminenkaan voi monen tunnin homma olla?
Nyt mä kyllä vähän ihmettelen

kun mulla on kierrokset n.1400-1500 tossa kahdeksassakympissä

toimiikohan toi sun kierroslukumittari ihan oikein
