Taka-akselin vaihto Volvo B58

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, ajattelin että onkohan iso homma vaihtaa toi taka-akseli, jos alle heittäisi sellainen puolittajalla oleva akseli? Käykö suoraan paikalleen? Miten tarve ilmalle/sähkölle jos siinä siis olisi puolittaja?

Toinen juttu mitä ihmettelin että miten onnistuisi laittaa ilmajousitus? Onko rungossa valmiiksi paikka pusseille?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Taka-akselin vaihto vaikka kotipihalla onnistuu eikä vaihtajan tarvitsemat mahdolliset ilmatkaan ole vaikeasti hoidettavissa. Mistähän sinun nopeusmittarisi ottaa tietonsa?

Ilmajousitetussa autossa on per akseli neljä tukivartta jotka pitävät akselin paikalla. :? Mitenköhän se lehtijousitetussa jossa lehdet pitävät akselia paikalla. Takaakselin alapuolella on apurunko jonka molemmissa päissä ilmapussit. alempi pari tukivarsia nakyvissä - ylempi pari on kiinni tasauspyörästön kopan yläosassa ja ovat n. 30 astee kulmassa auton pituussuunnasta. Eli tukevat akselia sivusuunnassa. näkyy juuri ja juuri kuvassa. Välissä näkyvä tanko on kallistuksen vaimentajasta
Liitteet
IM001293.JPG
IM001293.JPG (90.53 KiB) Katsottu 8971 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja jykä »

only4pro kirjoitti:Niin, ajattelin että onkohan iso homma vaihtaa toi taka-akseli, jos alle heittäisi sellainen puolittajalla oleva akseli? Käykö suoraan paikalleen? Miten tarve ilmalle/sähkölle jos siinä siis olisi puolittaja?
Toinen juttu mitä ihmettelin että miten onnistuisi laittaa ilmajousitus? Onko rungossa valmiiksi paikka pusseille?
B58:n puolittaja tarvitsee vain sähköä toimiakseen. Vaihtomoottori on kiinni etuseinän laipassa joten jos auton alla oleva banjo sattuu olemaan sama kuin puolittajallisessa niin siihen tarvitsee vaitaa "vain" sisäosa (tässä kohtaa täytyy sanoa että en tiedä Volvon peristä juuri muuta kun että niitä on bussikäytössä ainakin 3 eri mallia kiinteällä välityssuhteella ja sitten tämä yksi puolittajalla).

Vaihtoehto peränvaihdolle on laatikon vaihto. loikkarillisen B10M:n laatikon välityssuhde on alle 1.

B58:n ilmajouset ovat lehtijouset + ilmajouset yhdistelmä ja siksi taka-akselilla ei ole tukivarsia lainkaan (jouset pitää perän paikallaan ja linjassa). Jousipakka on ohuempi kuin ilmattomassa, 3-lehtinen, ja pakan rinnalla takana on 4 kpl palkeita, 2 venttiiliä ja 2 painesäiliötä.
Jykä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).

Ja nythän kierrokset on @ 2000 kun lasissa on 80, tää kun on 70 perä ja/tai laatikko.

Oliskohan kenelläkään ylimääräisenä tuollaista laatikkoa/taka-akselia? Vai pitääkö kultakaivoksesta käydä kysymässä?

Kaveri on vuokrannut vanhan linja-autotallin, jossa on (ehkä nosturi, en ole varma ja) monttu, niin pääsisi varmaan aika helpolla. Ei kai tollainen laatikon vaihtaminenkaan voi monen tunnin homma olla?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Lahteen kannattaa olla yhteydessä juu. Rasko sanoi että B10M kytkinremontti on 3 päivän työ niin epäilen että loota ei vaihdu helpommalla.

Lahdesta olisi saanut kunnossa olevan Moottorin apulaitteineen 3000€ ja Vaihdelaatikon en kysynyt hintaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Teiden Ritari

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

only4pro kirjoitti:Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).
Jos kerran kytkin pohjassa paikallaankin tärisee, tärinä täytyy tulla jostain muualta kuin laatikosta kun siinä tilanteessahan laatikossa ei pyöri yhtään mikään.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Sen tärinän yksi mahdollinen syy voisi kai olla vauhtipyörä? Jos seisoo koneen päällä niin tärinä ei tunnu, mut jos seisoo laatikon päällä niin se tuntuu...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Teiden Ritari

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Ei kai vauhtipyörää saa millään rikki. Vai onkos niissä kaksimassavauhtipyörä? Tosin silloinkin luulisi kytkimen polkemisen edes jotain muutosta tekevän.

Moottorin ja vaihteiston kannakkeet olet todennut ehjiksi?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Edelleen ehdotan tärinän syyksi kytkintä. Koskapa kytkinlevy, asetelma ja vauhtipyörä pyörii koko ajan, riippumatta poljetaanko kytkintä. Polkaisu pysäyttää vaihteiston. Nyt pitäisi miettiä järkevä keino kytkimen korjaamiseksi. Wetteri Powerin huollossa epäilivät syyksi myös kytkimeen päässyttä öljyä, mutta se kai luistaisi jossain vaiheessa? Aion ensi talven aikana saada kaikki tärinät pois. Täytyy kysellä moottorikoneistamoista onko mahdollista tehdä tasapainotusta paikalleen, joka olisi halvempi homma vai pitääkö viedä koko möykky kerralla tasapainoon. Taitaa olla kohtuu raskas tapaus linja-auton vauhtipyörä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Paimelassa pyysi muistaakseni B58:n ehjästä laatikosta 500 tai 600 € :wink: mulla kun on toi 4-vaihteen synkkarenkaat huonossa hapessa :oops: ja tuntuu toi 3:nen kans alkavan panee hanttiin :shock: :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tälläinen amatöörimäinen kysymys: vaihdatteko kaksoispoljennalla vai suoraan? Ainakin alaspäin vaihtaessa kaksoispoljennalla menee mulla helpommin, menee myös suoraan, mutta selvästi hitaammin pykälä sisään, eli synkronit on kunnossa silloin kun ei "kiroile" eikä tule "hampaiden pesua" pienemmälle vaihtaessa. :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No mulla joutuu kyllä käyttään tota välikaasua johtuen tuosta nelosen synkkarenkaasta :wink: ja tulee kyllä käyttetyä huomaamatta välillä muillakin vaihteilla :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja jykä »

Kaksoispoljentaa ja välikaasua tässä autossa koska kolmosen synkronirengas on ilmeisesti häipynyt taivaan tuuliin.

Yleensäkin on isommissä vehkeissä tullut käytettyä, kun se tyyli on joskus tullut opeteltua. Vähemmän synkronirenkaiden kulumista ja vähemmän rattaiden kolinaa = pidempi laatikon kestoikä, näin olen ymmärtänyt. Mutta tämä on nykyvehkeiden osalta enemmän mutua kun faktaa, perustelut on opiskeltu jostakin Hemmin "Traktorimiehen käsikirjasta" 50/60-luvulta.
Jykä
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Taka-akselin vaihto Volvo B58

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

only4pro kirjoitti:Niin, sekin kävisi että vaihtaisi laatikon, kun siinä taitaa jotain epätasapainoa olla muutenkin, kun tärisee siinä 1300r paikkeilla (paikallaan seisovana, ja kytkimen painaminen ei vaikuta).

Ja nythän kierrokset on @ 2000 kun lasissa on 80, tää kun on 70 perä ja/tai laatikko.

Oliskohan kenelläkään ylimääräisenä tuollaista laatikkoa/taka-akselia? Vai pitääkö kultakaivoksesta käydä kysymässä?

Kaveri on vuokrannut vanhan linja-autotallin, jossa on (ehkä nosturi, en ole varma ja) monttu, niin pääsisi varmaan aika helpolla. Ei kai tollainen laatikon vaihtaminenkaan voi monen tunnin homma olla?
Nyt mä kyllä vähän ihmettelen :wink: kun mulla on kierrokset n.1400-1500 tossa kahdeksassakympissä :shock: toimiikohan toi sun kierroslukumittari ihan oikein :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin