B10M 1996 ei käynnisty
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
B10M 1996 ei käynnisty
No niin.
Onko sähköpääpumpussa joku toiminnan jännitealaraja? Tai kierrosluku alaraja? Mulla vähän höpöt akut, jaksaa kyllä pyörittää, mut kone ei lähe käyntiin. Ilmattu on tuntitolkulla, käsipumppu on uus. Tai siis kolme vuotta sit oli uus.
Haluaako syöttöpumpun aivo jonku tietyn verran rpm tai voltteja, että alkaa syöttää?
Mikähän sille tuli…
Onko sähköpääpumpussa joku toiminnan jännitealaraja? Tai kierrosluku alaraja? Mulla vähän höpöt akut, jaksaa kyllä pyörittää, mut kone ei lähe käyntiin. Ilmattu on tuntitolkulla, käsipumppu on uus. Tai siis kolme vuotta sit oli uus.
Haluaako syöttöpumpun aivo jonku tietyn verran rpm tai voltteja, että alkaa syöttää?
Mikähän sille tuli…
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
On niinku kipinä puuttuis. Käsipumpulla saan joka suuttimen nipasta ainetta ulos, mut ei lähe käyntiin.
Pyörittää kyllä mut ei käynnisty.
Suodattimet on uudet, polttoaine niin tuoretta ku ABCltä saa. Alkaa kohta riittää tämä.
Pyörittää kyllä mut ei käynnisty.
Suodattimet on uudet, polttoaine niin tuoretta ku ABCltä saa. Alkaa kohta riittää tämä.
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Vm? onko edc euro 3
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Löytyykö siitä jo diagnostiikkalamput tms, että saisi vikakoodit ulos?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Vm 1996. On edc mut en tiedä häne Euroistaan. On siinä diagnoosilamput, mutta toinen ainaki on poks, eikä siks sano mitään.
Kävin kaikki EDC sulakkeet ja releet läpi. Kontaktia ainaki saa kaikki. Onks sillä pumpulla joku ala-jänniteraja? Tai kierroslukuraja?
Siirtopumpun otin lopuks irti ku sen ei minuuusta pitäis vuotaa yhtään löpöö ulos…
Täytyy tsekata onks tossa palovakuutus…
Kävin kaikki EDC sulakkeet ja releet läpi. Kontaktia ainaki saa kaikki. Onks sillä pumpulla joku ala-jänniteraja? Tai kierroslukuraja?
Siirtopumpun otin lopuks irti ku sen ei minuuusta pitäis vuotaa yhtään löpöö ulos…
Täytyy tsekata onks tossa palovakuutus…
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Tyssikässä olt sama juttu, akut ladattu niin täyteen että pullisteli, mut ei käyntiin, sit uusilla akuilla lähti ku palmun alta
-Pikavuoro Gibraltarille-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Eihän tuossa oo käynyt sen verran vanhanaikaisesti, että akun navat hapettunu tai löysässä. Se haittaa käynnistystä, mutta kaikki muu yleensä toimii normaalisti, vaikka kengät ois vaan nostettu napoihin. Ainakin psa konsernin autoissa osaa myös hapettua akunkengän ja johdon liitos sisältäpäin ja alkaa sit aiheuttaan kaikenlaista kivaa.
Liitosten kunto on helppo testata, mittaa startatessa jännitteen suoraan navoista ja sit toisella kertaa kaapelin juuresta, pahin ero 12 v järjestelmässä, joka viel toimi, on ollu 3,7v kaapelin ja akunkengän välillä. Ero ei näy ilman kunnon kuormaa.
Liitosten kunto on helppo testata, mittaa startatessa jännitteen suoraan navoista ja sit toisella kertaa kaapelin juuresta, pahin ero 12 v järjestelmässä, joka viel toimi, on ollu 3,7v kaapelin ja akunkengän välillä. Ero ei näy ilman kunnon kuormaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Navat (omaki varmuuden vuoksi) on putsattu ja rasvattu. Mut siis kyllähän siellä kaikki on niin hapettunu ku vaa voi! Eilen nypin kaikki sulakkeet yks kerrallaan irti, putsasin fuset ja kannat ja sama juttu releille. Monessa oli semmone valkonen tiukka härmä pinnassa, mitä sai kontaktikliinerin ja hienon viilan kanssa putsailla iha oikeesti.
Kävi nimittäin myös niin, että vanhempi asentaja, vaihtaessaan toimimattomia sivuvaloja uusiin ledeihin, käytti yhen +johdon kylkipellissä kii ja sivuvalot pimeni. Parkit toimii, mut sivuvalot ei. Kaikki sulakkeet on ehjiä. Joku hito Anderssoni on taas käyny vähän virittelee. Oon käyny kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat läpi mut en löydä et mistä ne on oikein vedetty.
Ois ollu katsastus tänää, mut auto ei käy eikä valot toimi ni en ehkä lähe.
Kävi nimittäin myös niin, että vanhempi asentaja, vaihtaessaan toimimattomia sivuvaloja uusiin ledeihin, käytti yhen +johdon kylkipellissä kii ja sivuvalot pimeni. Parkit toimii, mut sivuvalot ei. Kaikki sulakkeet on ehjiä. Joku hito Anderssoni on taas käyny vähän virittelee. Oon käyny kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat läpi mut en löydä et mistä ne on oikein vedetty.
Ois ollu katsastus tänää, mut auto ei käy eikä valot toimi ni en ehkä lähe.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: B10M 1996 ei käynnisty
yks suihkuputki löysälle ja toinen starttaamaan kattoo tuleeko naftaa. voi olla pakokaasujarru päällä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Kyllä tuo mun kaunokainen on lähtenyt käyntiin vaikka jännitteetkäsvi startissa niin alhana että jotku releet naksahti siinä pään yläpuolella.
Tarkista volvon piirikortin sulake 8. Siinä pitää olla sähkö että aivolle menee tieto että sammuttimen voi ottaa pois päältä.
Tarkista volvon piirikortin sulake 8. Siinä pitää olla sähkö että aivolle menee tieto että sammuttimen voi ottaa pois päältä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Kaikki sulakkeet käyty läpi, suutinputkista saa käsipumpulla tulemaan tavaraa läpi ja pakokaasujarru on poistettu jonku edellisen omistajan toimesta.
Sammutinhan toimii paineilmalla ja se on pois. Tai siis luulen että on. Onks se tapikka pitkänä ku sammutin on päällä?
Sulake nro 8 ku ottaa pois ja laittaa takas, aktivoituu sähkökaapissa aika moni asia, et kyllä sinne sähkö tulee
Sammutinhan toimii paineilmalla ja se on pois. Tai siis luulen että on. Onks se tapikka pitkänä ku sammutin on päällä?
Sulake nro 8 ku ottaa pois ja laittaa takas, aktivoituu sähkökaapissa aika moni asia, et kyllä sinne sähkö tulee
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Nyt ku tarkemmin muistelen…
Se sammu sillei poks vaa yks päivä. Käyttelin lämpimäksi, vähän vakkarina kierrokset koholla ja sit pam, eikä ees luvannu enää. Pyöritti vain.
Tankki oli tyhjänlainen ja keula pukeilla. Laitoin kanisterista 80l ainetta ja ilmasin huolella mut siitä lähtien tää on ollu tämmöstä.
Se sammu sillei poks vaa yks päivä. Käyttelin lämpimäksi, vähän vakkarina kierrokset koholla ja sit pam, eikä ees luvannu enää. Pyöritti vain.
Tankki oli tyhjänlainen ja keula pukeilla. Laitoin kanisterista 80l ainetta ja ilmasin huolella mut siitä lähtien tää on ollu tämmöstä.
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Boschin EDC rivipumout kun tuli jotain alkuong oli myöhemmin kestänyt, vikoja joita ollut on sähköjohto katkoksia
pumpun ja ” koelaudan” välillä ollut, mut toiminot samoin kuin edellisissä malleissa, tuo käynnistyminen ainakin
kuorma autossa ei ole vaatinut pitkiä starttauksia ( kuten korkeapaine järj testauksia+ paine tunnistus)
Tuohan vaikuttaa kuin olis ”pysäytin päällä ” =virta hukassa jos suihkuputkesta ei tule polttoainetta ja järj on ilmattu/ siirto
pumpun paine ok
Siitopumpouvika vois selvitä : käsipumpulla tuottaa painetta ja apumies starttaa.
pumpun ja ” koelaudan” välillä ollut, mut toiminot samoin kuin edellisissä malleissa, tuo käynnistyminen ainakin
kuorma autossa ei ole vaatinut pitkiä starttauksia ( kuten korkeapaine järj testauksia+ paine tunnistus)
Tuohan vaikuttaa kuin olis ”pysäytin päällä ” =virta hukassa jos suihkuputkesta ei tule polttoainetta ja järj on ilmattu/ siirto
pumpun paine ok
Siitopumpouvika vois selvitä : käsipumpulla tuottaa painetta ja apumies starttaa.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: B10M 1996 ei käynnisty
jakopää
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
EDC antaa vikakoodit 3 (Brake indicator faulty or not checked) ja 4 (Main and auxiliary engine speed signals missing (engine stationary)) jotka ei siis selitä yhtään mitään.
Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?
Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?
Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Jos moottorin pyörimisnopeuden tunnistin ei toimi, niin kyllä se saattaa menon pysäyttää. Kun nollaat koodit niin tuleeko nuo takaisin?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Katotaas ku pääsen takas autolle. Mistähän se haistaa sen pyörimisen? Laturilla vai jossain muualla?Pussikuski kirjoitti: ↑27 Tammi 2022 16:49 Jos moottorin pyörimisnopeuden tunnistin ei toimi, niin kyllä se saattaa menon pysäyttää. Kun nollaat koodit niin tuleeko nuo takaisin?
Mä ymmärsin niin et se antaa ton koodin koska moottori ei oo käynnissä. Se ei saa pyörimistietoa ku se ei pyöri.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: B10M 1996 ei käynnisty
hammas sanoo poks ja ei käy. voihan pumpun hammaspyörä olla rikki.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Moottorin pysähdyksissä ollessa ei pitäisi olla vikakoodia koska se on normaali tila. Epäilen että koodi tulee jos yritetään käynnistää mutta sensori ei näe moottorin pyörivän.
Katsoisin tuon anturin ja johdotukset ihan ensiksi. Kuvassa vähän selitystä Volvon manuaalista
Katsoisin tuon anturin ja johdotukset ihan ensiksi. Kuvassa vähän selitystä Volvon manuaalista
- Liitteet
-
- A3840B38-8132-46CA-8649-806B5BF1C488.jpeg (140.44 KiB) Katsottu 5388 kertaa
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Oliks näissä semmoset perinteiset pellilipareet pumpun koplinkien välissä?setrailija kirjoitti: ↑27 Tammi 2022 17:06 hammas sanoo poks ja ei käy. voihan pumpun hammaspyörä olla rikki.
Niitähän on joskus kans hajonnut "kuin salama kirkkaalta taivaalta"
Ei varmana käy sitte.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Missähän toi rpm anturi on?
Onhan mulla kuva!
Onhan mulla kuva!
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Tosta lapusta:” the sensor is housed inside the injection pump governor”
Resistanssi 0,8-1,2ohm
Resistanssi 0,8-1,2ohm
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M 1996 ei käynnisty
Emmä silti tiedä missä se o. Mikä on Injection pump governor? Onks se se ite sähköpää? Koko mutikka? Ja pinnit 3 ja 4 on siinä jäätävän kokoisessa liittimessä ku tulee siihen mutikkaan kii?Pussikuski kirjoitti: ↑27 Tammi 2022 18:57 Tosta lapusta:” the sensor is housed inside the injection pump governor”
Resistanssi 0,8-1,2ohm
Re: B10M 1996 ei käynnisty
koodi vikaneppi kirjoitti: ↑27 Tammi 2022 16:42 EDC antaa vikakoodit 3 (Brake indicator faulty or not checked) ja 4 (Main and auxiliary engine speed signals missing (engine stationary)) jotka ei siis selitä yhtään mitään.
Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?
Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
2 ei ohjelmoitu
3 jarrutunnistus
4 käyntinopeussignaali anturilta ja pumpulta
5 käyntinopeussignaali pumpulta
6 käyntinopeussignaali anturilta
7 nopeussignaali epänormaalin suuri
8 nopeussignaali puuttuu
9 ahtolämpö korkea (yli 90)
10 ahtolämpö matala
11 ahtolämpö korkea (yli 100) 12 moottorinlämpö alhainen
13 moottorilämpö korkea
14 ahtopaine alhainen
15
16 kaasupoljin alhainen jännite
17 kaasupoljin korkea jännite
18 EDC säädinvika
19 järjestelmävika
20 yleinen säädinongelma
21 säätötangon asento alhainen
22 säätötangon asento korkea
23 sisäinen tiedonsiirtovika
3 ja 4 aina ennen ajoa
20-24 myös mahdollinen ulkoinen häiriö
vikakoodien resetointi:
avain 0
diagnoosinappi pohjaan
virta päälle
odota min 3 sec päästä diagnoosinappi avain 0