Sivu 1/1

B10M jousipussin vaihto

Lähetetty: 26 Loka 2021 18:15
Kirjoittaja Jule
Potilas on Volvo B10M Carrus 501, 2 akselinen.

Sain etujousipussit vaihdettua, joka tilkitsi vuotoja siinämäärin että alkoi ilmaa riittää taaksekin - joten takasäkki repesi.. Ilmeisesti korkeudensäätöventtiili on rikki, mutta akuutimpi ongelma on sen säkin vaihto.

Tutkin että saan nostettua takanurkkaa ylemmäs kahdella pullotunkilla, jotka sijoittaa kummankin jousipussin alle, mutta olisiko raadilla heittää hyvää paikkaa josta tuen rungon kun alan sitä säkkiä kampeamaan irti? Etusäkkejä vaihtaessa on heti "puskurin" takana nostopisteet joiden alle on helppo ja tukeva heittää akselipukit, mutta noinkohan tuo takapään tavaratilan himmeli on tehty niin tukevaksi että kestää kannatella koko persusta? Ja toinen kysymys on että riittääkö että tukee tuon auton vasemman puolen, eli putoaako akselin vasen puoli alas jos oikeanpuoleisen pyörän päällä on paino?

Nää saa kyllä varmaan ratkottua yksinkin kun aikansa pulaa, mutta ajattelin että jos jollain kohtalotoverilla olisi antaa pientä vinkkiä oikaisuun..

Re: B10M jousipussin vaihto

Lähetetty: 26 Loka 2021 21:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Tikapuurungosta pyörän etupuolelta on turvallisin tunkata. Pullotunkilla ylös ja puukalikoista keko tai pölli alle. Siinähän se taka-akseli roikkuu vapaana ja pussin saa pois. Uusi saippuoitu jousipussi paikoilleen ja hallitunkilla akselia ylös - paineet järjestelmään ja pussi lumpsahtaa paikoilleen. Tunkki ja keko pois - kovaa ajoa.

Muistaakseni vielä jollain saksitunkilla avarsin ripustusta, kun palje ei meinannut mahtua paikoilleen. Uuden taittelu kaksinkerroin maljan päälle on tekemättömästä paikasta seuraava.

Aikaa kannattaa varata tunnista viikkoon :)

Re: B10M jousipussin vaihto

Lähetetty: 29 Loka 2021 16:42
Kirjoittaja Jule
Joo, pari viikkoa meni siinä päivän hommassa noiden etupussienkin kanssa.. tuli vaan pieni viivästys, kun hallitilaa tarvitaan muuhun käyttöön, eikä tuolla pohjolan hallissa viitsi, kun ei ole pakko. Kyllä tuota siirtelemään pystyy, kun pitää korin laskun päällä.. Tai miksei tietysti normi korossakin, mutta melko kenollaan kulkee.