Ruuma ja kantavuuskyltit
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Ruuma ja kantavuuskyltit
Ovatko ruumassa olevat kantavuuskyltit sitä varten, että auton kokonaismassa ei ylity vai sitä varten, että 13-metrisen Carruksen eturuumaan joka on 2,5 metriä leveä, ei saa laittaa oikeasti kuin 190 kg tavaraa? Tuo koko auto pysyy kasassa sillä ruuman kehyksellä kun runko on katkaistu etuakselin takaa ja autoon on hitsattu 2,5 metriä lisää mittaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Kokonaismassan vuoksi, tuossa on huomioitu rekisteröinthetkellä merkityt matkustajapaikat (75kg/hlö).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Mietinkin hetken, että on kyllä melko heikko teos jos ruuma on mitoitettu 190 kg kantavuudelle akselien väliin.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Tai vois ’’ tasakuorma” laskennalla > ylittyä etuakselipaino, ehkä kantavuutta takaosassa ?enemmän, pitäis löytyä rek otteesta
Kokop, matkustaja määrä ( tais laskennallinen olla 75 kg/ hlö) lisäksi kantavuus xxx kg,, vai meneekö 13 m jo kokop rajoille?
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Tuossa näyttää olevan, että omamassa on 13920 kg, tosin siitä mahtaa puuttua aika paljon nyt kun sisältä lensi 45 istumapaikkaa sekä metritolkulla lattiaa ja verhoiluja, 22 metriä kattokanavaa ja saman verran hattuhyllyjä sekä katolta ilmastointi kartanolle.
Mietin että paljonko sieltä on poistettu kaikkea?:
Ilmastointilaite 250 kg?
Patterit 70 kg?
Penkkipari 30 kg kipale, 23 paria -> melkein 700 kg?
kolme metriä lattiaa ja koroketta -> 200 kg?
Paskahuusi seinineen, pönttöineen ynnä muineen -> 100 kg?
Kattokanavat 22 metriä -> 150 kg? (olivat ihan helkkarin painavat)
Hattuhyllyt ja luukut -> 150 kg?
Hiekkaa takalokareiden päältä -> 100 kg
Yhteensä vajaa pari tonnia tavaraa lähti pihalle.
1. akseli on 7500 kg ja 2. akseli on 12000 kg. Jostain syystä 2-akselin suurin sallittu massa tieliikenteessä on 11500 kg.
Suurin sallittu massa tieliikenteessä on 18 000 ja suurin sallittu tekninen 19 000 kg. MItä eroa noilla on? Tarkoittaako tuo sitä, että kun ajaa reittiä, saa kyydissä olla totaali 18 tonnia kaikkea, mutta linjurifirman pihalla saa kantaa kiusallaan vielä yhden tonnin kiviä ruumaan?
Mietin että paljonko sieltä on poistettu kaikkea?:
Ilmastointilaite 250 kg?
Patterit 70 kg?
Penkkipari 30 kg kipale, 23 paria -> melkein 700 kg?
kolme metriä lattiaa ja koroketta -> 200 kg?
Paskahuusi seinineen, pönttöineen ynnä muineen -> 100 kg?
Kattokanavat 22 metriä -> 150 kg? (olivat ihan helkkarin painavat)
Hattuhyllyt ja luukut -> 150 kg?
Hiekkaa takalokareiden päältä -> 100 kg
Yhteensä vajaa pari tonnia tavaraa lähti pihalle.
1. akseli on 7500 kg ja 2. akseli on 12000 kg. Jostain syystä 2-akselin suurin sallittu massa tieliikenteessä on 11500 kg.
Suurin sallittu massa tieliikenteessä on 18 000 ja suurin sallittu tekninen 19 000 kg. MItä eroa noilla on? Tarkoittaako tuo sitä, että kun ajaa reittiä, saa kyydissä olla totaali 18 tonnia kaikkea, mutta linjurifirman pihalla saa kantaa kiusallaan vielä yhden tonnin kiviä ruumaan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Tekninen kokonaismassa tarkoittaa, että valmistaja takaa kamtavuuden siihen asti.
Ts. pitäisi onnistua ihan muutoskatsastuksella korottaa kokonaismassaa siihen asti.
Ts. pitäisi onnistua ihan muutoskatsastuksella korottaa kokonaismassaa siihen asti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Tekn kokop ja akselip on valmistajan sallimmia ( akseli alustaan sisältää myös jousituksen käyttökohteen vast nopeusluokan keston), tieliikenteessä sallitut on osittain maa kohtaisia ( eu alueellakin voi olla eroja ) suurimmat sallitut akseli , koko ja yhd painot, viimeksi näitä muutettiin 2019/20 vuonna,samalla tuli pituus muutoksia (esim ex bussi harrastajille pituus 12>> 13 m henkilö/ kuorma autoissa oli hyvä) Tulevaisuudessa vois tulla itsekantavien korien muutostöissä ong joka putki / välilattia on mukana laskelmissa, liimalasitikin voi olla busseissa? ,,,, muutosten kanssa selviää kuhan auto ei ole saksalainen pari omakohtaista kokemusta asuntoauto ja kuorma auto…
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Se 11,5 tonnia tulee siitä, että tieliikenteessä suurin sallittu akselipaino vetävällä akselilla on sen 11,5t.
Ja 2-akselisen ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 18t.
Teknisesti voi olla vaikka ja kuinka paljon, mutta tieliikennelaki rajoittaa. Tai mikälie asetus onkaan nimeltään.
Eli et voi muutoskatsastaa sitä 19 tonnin kokonaispainolle.
Jos ja kun olet käynyt tai tulet menemään muutoskatsastukseen, niin siellähän se pitäisi punnita uudestaan ja merkata uudet omamassat otteeseen.
Käytännössä näin ei aina tapahdu.
Ehkäpä korirakentajalta voisi kysyä perustetta ruuman olemattomalle kantavuudelle.
Tai sitten otat sen merkinnän pois, asennat ruumaan mitä tarvii ja ajelet onnellisena hamaan tulevaisuuteen.
Ja 2-akselisen ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 18t.
Teknisesti voi olla vaikka ja kuinka paljon, mutta tieliikennelaki rajoittaa. Tai mikälie asetus onkaan nimeltään.
Eli et voi muutoskatsastaa sitä 19 tonnin kokonaispainolle.
Jos ja kun olet käynyt tai tulet menemään muutoskatsastukseen, niin siellähän se pitäisi punnita uudestaan ja merkata uudet omamassat otteeseen.
Käytännössä näin ei aina tapahdu.
Ehkäpä korirakentajalta voisi kysyä perustetta ruuman olemattomalle kantavuudelle.
Tai sitten otat sen merkinnän pois, asennat ruumaan mitä tarvii ja ajelet onnellisena hamaan tulevaisuuteen.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Tämä on paras konstiJokelan linja kirjoitti: ↑23 Elo 2021 20:43
otat sen merkinnän pois, asennat ruumaan mitä tarvii ja ajelet onnellisena hamaan tulevaisuuteen.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Kaksiakselinen linja-auto saa nykyään olla 19,5t, tosin tuo 11,5t maksimi akselimassa taitaa päteä niissäkin.Jokelan linja kirjoitti: ↑23 Elo 2021 20:43 Se 11,5 tonnia tulee siitä, että tieliikenteessä suurin sallittu akselipaino vetävällä akselilla on sen 11,5t.
Ja 2-akselisen ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 18t.
Teknisesti voi olla vaikka ja kuinka paljon, mutta tieliikennelaki rajoittaa. Tai mikälie asetus onkaan nimeltään.
Eli et voi muutoskatsastaa sitä 19 tonnin kokonaispainolle.
Linja-autoissahan nuo tekniset massat ei ole niin olennaisia, mutta kuorma-autoissa niillä on useammin merkitystä, kun kuorkkeja käytetään toisinaan myös tiealueen ulkopuolisessa käytössä, jolloin ainakin yleensä pyritään rajoittamaan siihen tekniseen kokonaismassaan, joka on joissain autoissa reippaastikin isompi kuin tieliikennemassa.
Ihan käytännössä ollaan todettu siellä alkaa remontin väli lyhenemään merkittävästi jos tuota teknsitä kokonaismassaa ei kunnioita.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ruuma ja kantavuuskyltit
Seuraavassa katsastuksessahan se jarrudynolla selviää et paljon sieltä on oikeesti tavaraa pihanurmikolle päätyny