Ruuma ja kantavuuskyltit

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ovatko ruumassa olevat kantavuuskyltit sitä varten, että auton kokonaismassa ei ylity vai sitä varten, että 13-metrisen Carruksen eturuumaan joka on 2,5 metriä leveä, ei saa laittaa oikeasti kuin 190 kg tavaraa? Tuo koko auto pysyy kasassa sillä ruuman kehyksellä kun runko on katkaistu etuakselin takaa ja autoon on hitsattu 2,5 metriä lisää mittaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kokonaismassan vuoksi, tuossa on huomioitu rekisteröinthetkellä merkityt matkustajapaikat (75kg/hlö).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mietinkin hetken, että on kyllä melko heikko teos jos ruuma on mitoitettu 190 kg kantavuudelle akselien väliin.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

seepra kirjoitti: 23 Elo 2021 14:50 Mietinkin hetken, että on kyllä melko heikko teos jos ruuma on mitoitettu 190 kg kantavuudelle akselien väliin.
Tai vois ’’ tasakuorma” laskennalla > ylittyä etuakselipaino, ehkä kantavuutta takaosassa ?enemmän, pitäis löytyä rek otteesta
Kokop, matkustaja määrä ( tais laskennallinen olla 75 kg/ hlö) lisäksi kantavuus xxx kg,, vai meneekö 13 m jo kokop rajoille?
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tuossa näyttää olevan, että omamassa on 13920 kg, tosin siitä mahtaa puuttua aika paljon nyt kun sisältä lensi 45 istumapaikkaa sekä metritolkulla lattiaa ja verhoiluja, 22 metriä kattokanavaa ja saman verran hattuhyllyjä sekä katolta ilmastointi kartanolle.

Mietin että paljonko sieltä on poistettu kaikkea?:

Ilmastointilaite 250 kg?
Patterit 70 kg?
Penkkipari 30 kg kipale, 23 paria -> melkein 700 kg?
kolme metriä lattiaa ja koroketta -> 200 kg?
Paskahuusi seinineen, pönttöineen ynnä muineen -> 100 kg?
Kattokanavat 22 metriä -> 150 kg? (olivat ihan helkkarin painavat)
Hattuhyllyt ja luukut -> 150 kg?
Hiekkaa takalokareiden päältä -> 100 kg :D

Yhteensä vajaa pari tonnia tavaraa lähti pihalle.


1. akseli on 7500 kg ja 2. akseli on 12000 kg. Jostain syystä 2-akselin suurin sallittu massa tieliikenteessä on 11500 kg.

Suurin sallittu massa tieliikenteessä on 18 000 ja suurin sallittu tekninen 19 000 kg. MItä eroa noilla on? Tarkoittaako tuo sitä, että kun ajaa reittiä, saa kyydissä olla totaali 18 tonnia kaikkea, mutta linjurifirman pihalla saa kantaa kiusallaan vielä yhden tonnin kiviä ruumaan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tekninen kokonaismassa tarkoittaa, että valmistaja takaa kamtavuuden siihen asti.
Ts. pitäisi onnistua ihan muutoskatsastuksella korottaa kokonaismassaa siihen asti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tekn kokop ja akselip on valmistajan sallimmia ( akseli alustaan sisältää myös jousituksen käyttökohteen vast nopeusluokan keston), tieliikenteessä sallitut on osittain maa kohtaisia ( eu alueellakin voi olla eroja ) suurimmat sallitut akseli , koko ja yhd painot, viimeksi näitä muutettiin 2019/20 vuonna,samalla tuli pituus muutoksia (esim ex bussi harrastajille pituus 12>> 13 m henkilö/ kuorma autoissa oli hyvä) Tulevaisuudessa vois tulla itsekantavien korien muutostöissä ong joka putki / välilattia on mukana laskelmissa, liimalasitikin voi olla busseissa? ,,,, muutosten kanssa selviää kuhan auto ei ole saksalainen pari omakohtaista kokemusta asuntoauto ja kuorma auto…
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Se 11,5 tonnia tulee siitä, että tieliikenteessä suurin sallittu akselipaino vetävällä akselilla on sen 11,5t.
Ja 2-akselisen ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 18t.
Teknisesti voi olla vaikka ja kuinka paljon, mutta tieliikennelaki rajoittaa. Tai mikälie asetus onkaan nimeltään.
Eli et voi muutoskatsastaa sitä 19 tonnin kokonaispainolle.
Jos ja kun olet käynyt tai tulet menemään muutoskatsastukseen, niin siellähän se pitäisi punnita uudestaan ja merkata uudet omamassat otteeseen.
Käytännössä näin ei aina tapahdu.
Ehkäpä korirakentajalta voisi kysyä perustetta ruuman olemattomalle kantavuudelle.
Tai sitten otat sen merkinnän pois, asennat ruumaan mitä tarvii ja ajelet onnellisena hamaan tulevaisuuteen.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokelan linja kirjoitti: 23 Elo 2021 20:43
otat sen merkinnän pois, asennat ruumaan mitä tarvii ja ajelet onnellisena hamaan tulevaisuuteen.
Tämä on paras konsti :D
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jokelan linja kirjoitti: 23 Elo 2021 20:43 Se 11,5 tonnia tulee siitä, että tieliikenteessä suurin sallittu akselipaino vetävällä akselilla on sen 11,5t.
Ja 2-akselisen ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 18t.
Teknisesti voi olla vaikka ja kuinka paljon, mutta tieliikennelaki rajoittaa. Tai mikälie asetus onkaan nimeltään.
Eli et voi muutoskatsastaa sitä 19 tonnin kokonaispainolle.
Kaksiakselinen linja-auto saa nykyään olla 19,5t, tosin tuo 11,5t maksimi akselimassa taitaa päteä niissäkin.

Linja-autoissahan nuo tekniset massat ei ole niin olennaisia, mutta kuorma-autoissa niillä on useammin merkitystä, kun kuorkkeja käytetään toisinaan myös tiealueen ulkopuolisessa käytössä, jolloin ainakin yleensä pyritään rajoittamaan siihen tekniseen kokonaismassaan, joka on joissain autoissa reippaastikin isompi kuin tieliikennemassa.

Ihan käytännössä ollaan todettu siellä alkaa remontin väli lyhenemään merkittävästi jos tuota teknsitä kokonaismassaa ei kunnioita.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ruuma ja kantavuuskyltit

Viesti Kirjoittaja neppi »

Seuraavassa katsastuksessahan se jarrudynolla selviää et paljon sieltä on oikeesti tavaraa pihanurmikolle päätyny
Vastaa Viestiin