Scanian perä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Scanian perä

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Osaako kukaan tulkita perästä löytyvää numerosarjaa: 174764, muita merkintöjä ei myyjä perästä löytänyt.
Kyseessä siis irtoperä, joka on ”perimätiedon” mukaan purettu 70 luvun bussi Scaniasta
Liitteet
B4446CB2-B9AD-4B40-B7B6-0C662B217E7D.png
B4446CB2-B9AD-4B40-B7B6-0C662B217E7D.png (759.84 KiB) Katsottu 5464 kertaa
9322A6B0-7331-4D5F-A046-D49807A9AD93.jpeg
9322A6B0-7331-4D5F-A046-D49807A9AD93.jpeg (190.44 KiB) Katsottu 5464 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Välitys löytyy pienen vetopyörän akselin päästä meistetty esim 9/34 hamnasluvut ==välitys 1:3,78, muuten oletus että saman ikä-/ kokoluokan autoissa perän laippa vakio ( akseliperät/ napavälitteiset suurin ero) , vetoakselit kannattaa verrata on tasausp lukolla ja ilman.

Tuo numero voi olla alkup täydellisen vetopyörästön jos kilvessä, välitys kannattaa tark että on käyttöön sopiva.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Ajatuksena siis löytää 3,78 perän tilalle hieman harvempi 3,25 pyörästö, liekköhän 0 ja 1 sarjalaisissa noin harvaa ollutkaan?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Reissureki kirjoitti: 22 Heinä 2021 12:47 Ajatuksena siis löytää 3,78 perän tilalle hieman harvempi 3,25 pyörästö, liekköhän 0 ja 1 sarjalaisissa noin harvaa ollutkaan?
Oletettavasti oli ns maatieautoissa, scania suosi pitkälle 2000 lukua vielä yllättävän tiheitä kuorma autoissa ( ainakin napaperät)
muut merkit ajeli 1100-1300 kierr 8 kymppiä, scania 1500-1600 r, busseissa kun tuli 100 km/ h aikakausi muuttui välitykset
esim tässä omassa 94 on 80 nopeudella liian alhaiset kierrokset kun voimaa rajoitetusti 90 sopivin nopeus.

Paikallis bussin perät tais olla ongelmallisin max kierroksilla 95 km/ h suuruusluokkaa

Rengaskoon muutoksella saa vähän 295/80-22,5 jos siirtyy 315/80-22,5 nopeuttaa tulee 3% lisää,,samalka moott kierr luvulla
vast alkup pinnalla, (pinnatut tapaus kohtaisesti)
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Tuolla rengasmuutoksella tulis just riittävästi nopeutta lisää, nyt tuo kiertää tuolla 3,78 perällä 80 vauhdissa 1500r/min, satasta ei viitti edes huudattaa...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Reissureki kirjoitti: 22 Heinä 2021 14:48 Tuolla rengasmuutoksella tulis just riittävästi nopeutta lisää, nyt tuo kiertää tuolla 3,78 perällä 80 vauhdissa 1500r/min, satasta ei viitti edes huudattaa...
Tuo normaali välitys scanioissa ainakin kuorma autopuolella, kuorma autossa aina seurasi muut ongelma peruutus vaihde
nopeus ( kaikissa ei ollut kahta) ja 1 vaihde jos liian suuri kytkin pito ei riittänyt ( käytettynä)

Rengas muutos ei kierr putoaa n50 tai nopeus nousee n.83 ,, kyllä 1600 kierr ihan ok,,, suurin osa scanioita pyörii
tuolla alueella.

Viimmeinen uusi auto joka” ostin -08 ” ( tais olla rahoitusyhtiö) sakeMAN peräv 4,00 vaiht zf suurinvaihde on 0,85 ,
315 renkailla 80 kier oli 1280 laskennallinen luku jopa peruutus vaihteet sopivia ( 2 kpl suora/ ylivaihde, ison alueen estetty)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scanian perä

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuossa on syytä otta huomioon että mitä vanhempaa suunnittelua kone, niin sen enemmän se "tykkää" kierroksista, eikä niissä ole nykykoneiden tapaista sitkeyttä alapäässä. Auto jossa on pikkuisen liian pitkät välitykset on tosi ikävä ajella.
Vastaa Viestiin