B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kesäloma reissu meni mukavasti aina paluumatkaan asti. Yhdessä pitkässä nousussa luulin ensin, että turbo antautui. Pakoputkesta tulee vedet pihalle joten kannentiiviste kait sieltä on mennyt tai sitten jotain vielä vakavampaa. Lähdetään nyt ensin tutkimaan ja sulkemaan tuo kansipahvi vika pois.

Olisiko kenelläkään helposti saatavilla kannen kiristys momentti ja venttiilien välykset?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Onko vesijäähdytteinen cooleri? Jos siinä vois olla vuoto,, tai onko pakoputkessa lämmön talteen otto ( pätkä jossa jäähd neste kiertää)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks kannentiivisteet sylinterikohtaisia. Käsittääkseni aika harvinaista että menee. Todnäk joku muu. Venttiilien välykset lukee venttiilikopan tarrassa. Jos tarrat on hävinny, oot pulassa! Ainaki sen kymmenen minuuttia ku jollain kestää se tieto manuaalista tai netistä kaivaa… ;)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vuosimalleissa oli muistaakseni vähän eroja, tarkista vielä!
13B7D9C5-1D73-4C36-A8A9-164890C74BC8.png
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

4778EBBA-F3FB-42C0-8D90-910E77955CEE.png
Noin.

Kuten sanottua, tsekkaa kaikki muu eka. Onks siellä joku lämmönvaihdin jossain? Ja se välijäähdytin. O-renkaat menee ja kyllä ne ite kennotki taitaa siellä suolakylvyssä vähän kärsiä…
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2340
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noinkohan sen välijäähdyttimen vuotaminen saisi sen veden tulemaan raakana koneen läpi? Sen kyllä näen mahdollisena että se saisi aikaan kansipahvin pettämisen, moottori ei yleensä tykkää siitä että sylinteriin menee vettä.

Sen pakoputkessa olevan lämmönvaihtimen pettäminen putkeen sisään voisi kyllä aiheuttaa sen että vettä tulee pakoputkesta, yleensä ne kai kuitenkin ruostuu ensin ulospäin, mutta hajosi se miten päin vaan, moottorin tehontuottoon se ei kyllä vaikuta muuten kuin vasta ylikuumenemisen kautta... Ellei se sitten ole jotenkin revennyt ja mennyt samalla tukkoon.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 18 Heinä 2021 13:16 Noinkohan sen välijäähdyttimen vuotaminen saisi sen veden tulemaan raakana koneen läpi? Sen kyllä näen mahdollisena että se saisi aikaan kansipahvin pettämisen, moottori ei yleensä tykkää siitä että sylinteriin menee vettä.

Kyllä neste joutuu höyrystymään matkalla onhan turbon lämmöt sitäluokkaa ja uudelleen vedeksi ehkä vaimentajan pihjalla
oleta, varmaan turbon siivikkolle tullut vikoja.

Jos männän päällä nestettä kiertokanki vikoja olettais tulevan,, en tiedä onko mahdollista syl kannesta nrstevuoto
pakokanavaan ei ainakaan yleinen vika.Sylinteriputki halkeamat mahd , ei taida olla volvoissa ong.

Jään odottamaan omistajan vikalöytöjä.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Saapa nähdä. Huomenna pääsee mahdollisesti tutkimaan. Tämähän hajosi 150 km päähän kotoa niin oma hommansa siinäkin.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kuvathan on aina kivoja.
Öjylähde. Öljy lisääntyy eli pukkaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan. ☹️
Öjylähde. Öljy lisääntyy eli pukkaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan. ☹️
IMG_20210704_150537_copy_646x862.jpg (183.63 KiB) Katsottu 7756 kertaa
Savuttaa.
Savuttaa.
IMG_20210704_150500_copy_711x949.jpg (141.09 KiB) Katsottu 7756 kertaa
Vesihana?
Vesihana?
IMG_20210704_180612_copy_708x945.jpg (151.65 KiB) Katsottu 7756 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Äää. Luulin et se vaan savuaa. Jos se menee öljyn sekaan ni sit se on se öljykuuleri siellä alla edessä poikittain. Ne ruostuu puhki. Älä osta Dieseltechiä. Ne on tehtaalta asti sököjä ja sit joudut Puolassa motarinvarressa oottaa hinuria viis päivää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2340
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jule »

On toi öljycoolerikin parempi vaihtoehto kuin että kone olisi valmis
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 931
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 19 Heinä 2021 21:51 On toi öljycoolerikin parempi vaihtoehto kuin että kone olisi valmis
Niinpä, kiertokanki tykkää äkkiä kyttyrää jos menee reilusti vettä pesään :(
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

leemu kirjoitti: 20 Heinä 2021 05:06
Jule kirjoitti: 19 Heinä 2021 21:51 On toi öljycoolerikin parempi vaihtoehto kuin että kone olisi valmis
Niinpä, kiertokanki tykkää äkkiä kyttyrää jos menee reilusti vettä pesään :(
Normaalisti öljyjäähdytin on painelinjassa ( muissa merkeissä/ pystymoottori volvossa) ensin lisää öljyä jäähdytysnesteeseen ( öljynpaine suurempi kuin jäähd nesteen), ja moottorin sammutuksen jälkeen toisinpäin ,, jos öljyn paluu linjassa ( paineeton) , sen mukaan vois ajossa pettää… Epäilys leikkas kiinni ja syl putki petti.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei ollu mitenkään hullun kallis ja pystyy vaihtaa montulla ite. Suurin osa neljästä korjaamopäivästä meni jäähdytysjärjestelmän huuhtomiseen, siinä ku on kaikenmaailman patterikierrot kans puuroa täys ton jälkeen.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eilen tutkittiin. Purettiin sen verran, että todettiin imusarjassa olevan jäähdytinnestettä. Eli imusarjassa oleva coolerin kenno porsinut.
IMG_20210719_184117_copy_907x680.jpg
IMG_20210719_184117_copy_907x680.jpg (176.26 KiB) Katsottu 7514 kertaa
IMG_20210719_184132_copy_687x916.jpg
IMG_20210719_184132_copy_687x916.jpg (160.92 KiB) Katsottu 7514 kertaa
Ei muuta kun putket tukkoon ja kasaan, että siinähän se vika on ilman muuta. Nesteet ja uudet öljyt sisään ja auto toiveikkaana käyntiin. Katseltiin, että letkut tuli kiinni ja ettei vuoda mistään. Samalla poistuu loput nesteet mitä siellä imusarjassa vielä oli. Ja savutus senkun jatkuu. 😩
Öljy lähti taas lisääntymään ja jäähdytin neste vajenemaan. Viimeisen sylinterin pakosarjan tiivisteen välistä tihkasee jäähdytinestettä ulos. Eli sieltä se kansipahvi on kuitenkin mennyt. 😵

Tässä vaiheessa käyrä oli sen verran korkealla että ei muuta ku romut nippuun ja auto takaisin ulos häpeämään. Nytpähän on harjoiteltu purkamista ja tietää mitä seuraavaksi tehdä. Täytyy vaan kerätä motivaatiota ja aikaakin se taas vaatii kun se ei tosiaan ole ihan kotipihassa laitettavissa.

Todettakoon vielä, että tämä pukkaa jäähdytinnesteet öljyn sekaan. Nesteet pysyvät puhtaina, eli sinne ei mene öljyä.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 414
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Tarkistappa vesipumppu, jos ja kun juorureikä on ruostunut umpeen, päästää falskaava pumppu nesteet jakopään kautta öljyjen sekaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja neppi »

+1 vesipumpulle.

Kandee tsekata se kuuleri joka tapauksessa. Ne ruostuu puhki ja sotkee nesteet taas.

Kansipahvit on helppo vaihtaa, jos niikseen tulee.

Älä lannistu! Nyt ku nää hoidat kuntoon ni ikinä ei enää tarvii niihin koskee vaan voit rauhassa keskittyä seuraaviin poksahteleviin kohtiin. Sit ku koko katiska on käyty läpi se on valmis paaliin jokatapauksessa ku EU kieltää yksityishenkilöiltä ajoneuvot ja mukavuudet.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Aina kun männän päälle tulee ylimääräistä jotain vikaa tulee mutta se selviää kannet irroittamalla, yks operaatio
moottoriöljystä jäähdytysnesteen pois saaminen ( huuhtelukertoja vaatii ja ehkä glykooli mittaus öljystä) , melko
pienimäärä vioittaa ensimmäisenä laakerit, ja testaus käytössä kannattaa vaihtaa jäähd järj vesi

Kenno on pettänyt ” kerralla” iso määrä nestettä, tapaukset joita nähnyt on ollut lievä vuoto ja tukkinut yhdensylinterin ilman
saannin jopa täydellisesti, seuraus: käynti epätasainen ja pakoputkesta valkoista savua (” palamatonta polttoaine kaasua”)
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kävimpä taas pari vapaapäivää tuhlaamassa tähän. Nyt purin vähän syvemmälle. Coolerissa ei todennäköisesti ole mitään vikaa.
Kutospytyssä sen sijaan on joku rotta käynyt kylässä.
IMG_20210802_165736_copy_715x953.jpg
IMG_20210802_165736_copy_715x953.jpg (143.72 KiB) Katsottu 7108 kertaa
Aika hyvät naarmut kauttaaltaan koko sylinterissä.
IMG_20210802_172019_copy_993x745.jpg
IMG_20210802_172019_copy_993x745.jpg (138.8 KiB) Katsottu 7108 kertaa
Todennäköisesti putki halki.
Ei kellään ois konetta myynnissä? 😩
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2340
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eikö se nyt olisi helpompi vaihtaa pelkä putki ja mäntä, kuin kammeta koko kone pois sieltä?

Jotain ylimääräistähän tuonne on joutunut, kannattaa tutkailla huolella imupuoli ettei siellä ole lisää roinaa,
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja setrailija »

J.V Bussigroup J Vesanka
Romuharju
Koiviston auto
Pohjolan matkat
jostain noista löytyy.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jule kirjoitti: 05 Elo 2021 13:10 Eikö se nyt olisi helpompi vaihtaa pelkä putki ja mäntä, kuin kammeta koko kone pois sieltä?

Jotain ylimääräistähän tuonne on joutunut, kannattaa tutkailla huolella imupuoli ettei siellä ole lisää roinaa,
Tuo konehan lähtee tuolta aika nätisti. Väittäisin, että nopeammin vaihtaa koneen kuin putken. Auton nostaminen ei ole ongelma. Isoin ongelma on nyt saada se haalattua tuolta Syötteen nurkilta kotipuoleen.

Nyt kun siellä on ollut puurot ja vellit sekaisin ja sillä on jonkin matkaa ajettu ja nyt muuten käytetty vikaa etsiessä, niin laakeroidahan tuo kannattais jos putken vaihtoon alkaa. Täytyy taas pitää tuumaustauko ja miettiä mille alkais isona.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2340
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jule »

No... tietysti ainahan se olisi arempi tehdä isompi remontti, mutta en usko että tuolla laakerit on kovin pahasti ottaneet siipeensä. Yleensä ne kai hajoaa tilanteessa jossa siellä on ensin paljon vettä öljynseassa, ja sitten se on rauhassa saanut asettua, niin että kun sen täräyttää käyntiin öljypumppu imee ensin litra tolkulla pelkkää jäähdytinnestettä.. Öljypohjassahan nuo hetken asetuttuaan järjestäytyvät siististi päällekäin, jäähdytinneste alimpana.

Tietysti jos auton saa helposti ylös, tuo koneen vaihto tulee helpommaksi, suurimmalla osalla harrastajista tuon auton ylös saaminen lienee kuitenkin pulman takana.

Jos kuitenkin kone on tarkoitus vaihtaa, niin onko se nyt varma että että se on tosiaan tuo putki pahan kerran halki? Kuvassa ei näy mitään kovin ilmeistä. Mutta jos se on halki, niin saisiko sen vesitiiviiksi jollain kemiallisella metallilla tjsp, voisihan sen vaikka ajaa 5 pytyllä sieltä kotia, jos se on jollain tavalla karsittavissa nippuun?
Sekajuna
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Joulu 2013 12:18
Truck: B10M
Location: Lahti
Member id: 333

Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Sekajuna »

Mikähän se tuonne männän päälle on menny ja mistä?
Jos osais ennakoida, että ei itelle käy samaa.
Vastaa Viestiin