Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet
Lähetetty: 01 Touko 2021 16:00
Tervehdys kaikille Kulkureille & onnistunutta alkanutta toukokuuta!
Olen varsin uusi jäsen näissä merkeissä ja piireissä, mutta kuin vaivihkaa minun tietooni lipui hyvin hiljaisessa myynnissä oleva Volvo B12 Carrus Star eli 15-metrinen, erinomaisella pieteetillä keikkabussiksi aikanaan rakennettu ja varusteltu telibussi. Monta huomioitavaa asiaa tietenkin on matkassa mukana, mutta muutama - tiedossa oleva ongelma ja rahareikä - on jo valmiiksi tiedossa ja siksi haluaisinkin teidän, kokeneiden maantielaivureiden, mielipidettä muutamaan seikkaan.
(1. Tällä hetkellä kyseinen bussi on rekisteröity 22 hengelle, mutta ilmeisesti muutosrekisteröinnillä se on kohtalaisen helppoa muuttaa esimerkiksi 17-paikkaiseksi, joka muuttaisi vastaavasti piirturisäädöksiä vapaa-ajankäyttöä silmälläpitäen?)
2. Tiedossa on, että kallistuksenvakaaja on poikki. Uhka, mahdollisuus vai järkevyydellä korjattavissa oleva vika? Itse osahan ei mahdottomia maksa, mutta työ tietenkin on aina asia erikseen.
3. Ohjaustehostimen putki vaihdettava. Ilmeisesti putkea ei tarvitse sieltä linjoiltaan vetää ulos, vaan voi korvata uudella ja vanha, käytöstä poistettu putki voi jäädä sinne vaikkapa tuomaan muistoja menneeltä ajalta.
Tästä luotettu huoltoyhtiö on antanut arvioksi noin 3000-4000€, mutta Volvon oma huolto on laskenut samalle työlle hintaa noin 9000€. Lisäksi tietenkin on huomioitava, että esimerkiksi ilmastointia tai Webastoa ei ole lähes vuoteen käynnistetty, eli niissäkin toki oma riskinsä. Nyt kuitenkin saatu käyntiin ja huolimatta kallistuksenvakaajasta saatu onnistuneesti siirtoajettua toiseen lokaatioon eli ilmeisesti aivan mahdoton tilanne ei ole. Saan kuitenkin tästä vielä tarkempia lisätietoja ensi viikolla (esimerkiksi ilmastoinnin ja Webaston osalta).
Mitä tuumitte, kannattaako ryhtyä leikkiin vai jättää leikki muille?
Olen varsin uusi jäsen näissä merkeissä ja piireissä, mutta kuin vaivihkaa minun tietooni lipui hyvin hiljaisessa myynnissä oleva Volvo B12 Carrus Star eli 15-metrinen, erinomaisella pieteetillä keikkabussiksi aikanaan rakennettu ja varusteltu telibussi. Monta huomioitavaa asiaa tietenkin on matkassa mukana, mutta muutama - tiedossa oleva ongelma ja rahareikä - on jo valmiiksi tiedossa ja siksi haluaisinkin teidän, kokeneiden maantielaivureiden, mielipidettä muutamaan seikkaan.
(1. Tällä hetkellä kyseinen bussi on rekisteröity 22 hengelle, mutta ilmeisesti muutosrekisteröinnillä se on kohtalaisen helppoa muuttaa esimerkiksi 17-paikkaiseksi, joka muuttaisi vastaavasti piirturisäädöksiä vapaa-ajankäyttöä silmälläpitäen?)
2. Tiedossa on, että kallistuksenvakaaja on poikki. Uhka, mahdollisuus vai järkevyydellä korjattavissa oleva vika? Itse osahan ei mahdottomia maksa, mutta työ tietenkin on aina asia erikseen.
3. Ohjaustehostimen putki vaihdettava. Ilmeisesti putkea ei tarvitse sieltä linjoiltaan vetää ulos, vaan voi korvata uudella ja vanha, käytöstä poistettu putki voi jäädä sinne vaikkapa tuomaan muistoja menneeltä ajalta.
Tästä luotettu huoltoyhtiö on antanut arvioksi noin 3000-4000€, mutta Volvon oma huolto on laskenut samalle työlle hintaa noin 9000€. Lisäksi tietenkin on huomioitava, että esimerkiksi ilmastointia tai Webastoa ei ole lähes vuoteen käynnistetty, eli niissäkin toki oma riskinsä. Nyt kuitenkin saatu käyntiin ja huolimatta kallistuksenvakaajasta saatu onnistuneesti siirtoajettua toiseen lokaatioon eli ilmeisesti aivan mahdoton tilanne ei ole. Saan kuitenkin tästä vielä tarkempia lisätietoja ensi viikolla (esimerkiksi ilmastoinnin ja Webaston osalta).
Mitä tuumitte, kannattaako ryhtyä leikkiin vai jättää leikki muille?