Autossani ei tunnu vakionopeudensäädin toimivan.
Kuljettajan käsikirja kertoo, että "Moottorin tyhjäkäyntinopeutta voidaan muuttaa tilapäisesti aktivoimalla tasanopeudenpitotoiminto säätimellä SET+ tai SET-" ja näin tapahtuu. Tästä päättelen, että itse viiksi ja sähköiset kytkennät ovat kunnossa.
SET+:lla saa kierrokset nostettua lukemaan 1200 rpm.
Samaisessa ohjeessa lukee myös "Joissakin busseissa ei ole tasanopeudensäädintoimintoa." ja "Tasanopeudenpitimen minimi- ja maksiminopeudet riippuvat siitä, miten ohajusyksikkö on ohjelmoitu."
Ohjeessa ei lue että ohjelmoinnilla saisi vakarin autoon, jossa sitä ei ole, mutta ihmettelen kyllä suuresti, jos sitä ei sinne ohjelmoinnilla saisi. Sitten se varsinainen kysymys: Miten tämmöistä ohjainyksikköä ohjelmoidaan?
B10M ja vakionopeudensäädin.
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
B10M ja vakionopeudensäädin.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Re: B10M ja vakionopeudensäädin.
Saman aikakauden kuorma autossa muistelen joko napilla( vai pois päältä?) tai ”pituussuuntaan” viiksestä? lukittiin vakkari
( jos ohjekirjassa kuvasta selvinnee) , ja set + tai - nopeus muutos. Autosta hävis joskus vak nop vika oli ettei saanut nopeus imp.
( jos ohjekirjassa kuvasta selvinnee) , ja set + tai - nopeus muutos. Autosta hävis joskus vak nop vika oli ettei saanut nopeus imp.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: B10M ja vakionopeudensäädin.
Eiköhän siellä nopeustieto tule säätimelle, kun kierrosten nosto toimii? Vai onko jo niin uusi, että haluaa tietää sekä ajonopeuden että moottorin nopeuden?
Myös jos kytkinpolkimen yläasennon anturi väittää ettei poljin ole ylhäällä, vakkari ei toimi. Toki tällöin ei kai toimisi kierrosten nostokaan?
Hidastin ei saa olla päällä, pakokaasujarru tai sähköjarru, nehän kyllä menee pois päältä kun painaa kaasua eikä haittaa ajoa, mutta sammuttaa vakkarin. Nämähän ei (ainakaan yleensä) toimi paikallaan tai tyhjäkäynnillä, jolloin kierrosten noston pitäisi toimia?
Joissakin autoissa vakionopeus pitää ensin valita "Set" ja sitten vasta toimii + ja - suunnat. Ainakin uudemmissa autoissa saattaa myös olla erillinen katkaisija vakionopeussäätimen virroille, ainakin rekka mersussa oli, tällöin toimi lämmityskäyttö mutta ei vakionopeussäädin ja arvatkaapa kauanko kesti tajuta että mikä on vialla.
Myös jos kytkinpolkimen yläasennon anturi väittää ettei poljin ole ylhäällä, vakkari ei toimi. Toki tällöin ei kai toimisi kierrosten nostokaan?
Hidastin ei saa olla päällä, pakokaasujarru tai sähköjarru, nehän kyllä menee pois päältä kun painaa kaasua eikä haittaa ajoa, mutta sammuttaa vakkarin. Nämähän ei (ainakaan yleensä) toimi paikallaan tai tyhjäkäynnillä, jolloin kierrosten noston pitäisi toimia?
Joissakin autoissa vakionopeus pitää ensin valita "Set" ja sitten vasta toimii + ja - suunnat. Ainakin uudemmissa autoissa saattaa myös olla erillinen katkaisija vakionopeussäätimen virroille, ainakin rekka mersussa oli, tällöin toimi lämmityskäyttö mutta ei vakionopeussäädin ja arvatkaapa kauanko kesti tajuta että mikä on vialla.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: B10M ja vakionopeudensäädin.
Mulla lukee siinä "vakkari" viiksessä että Idling (tms), eli ilmeisesti tosiaan vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiin. Sinne on tallennettu 1000rpm jotenkin muistiin, niin että siitä viiksestä saa näpäytettyä myös tuon korotetun tyhjäkäynnin päälle.
Vakionopeussäädin haluaa kyllä nopeustiedon, vaikka se teknisesti voisi pelkällä kierrosluvullakin manuaalissa toimia, mutta vikakoodien tulkintaohjeen mukaan 8 vilausta pitäisi tarkoittaa puuttuvaa nopeussignaalia, ja kun 8 kertaa ei vilauta tulkitsen että EDC saa kyllä nopeustiedon, eli tuohon kikottimeen ei ole raaskittu ruisea ruksata.
Muakin kyllä kiinnostaisi jos sen voisi jälkikäteen sinne lisätä, mutta vähän epäilen että tuon ikäluokan vehkeessä se edellyttäisi ihan kirjaimellisesti lastuttamista, eli uutta muistipiiriä sinne lootan sisään.
Vakionopeussäädin haluaa kyllä nopeustiedon, vaikka se teknisesti voisi pelkällä kierrosluvullakin manuaalissa toimia, mutta vikakoodien tulkintaohjeen mukaan 8 vilausta pitäisi tarkoittaa puuttuvaa nopeussignaalia, ja kun 8 kertaa ei vilauta tulkitsen että EDC saa kyllä nopeustiedon, eli tuohon kikottimeen ei ole raaskittu ruisea ruksata.
Muakin kyllä kiinnostaisi jos sen voisi jälkikäteen sinne lisätä, mutta vähän epäilen että tuon ikäluokan vehkeessä se edellyttäisi ihan kirjaimellisesti lastuttamista, eli uutta muistipiiriä sinne lootan sisään.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: B10M ja vakionopeudensäädin.
Kokeilitko ihan ajamalla toimiiko? ainahan voi sen aivopurkin vaihtaa, omaan kokeillut 2 muuta purkkia niin toisessa ei toimi vakkari ja toisessa ei toimi rajoitin, sillä purkilla on myös vaikutusta tehoon ja löytyy kuskin penkin takana on luukku lattian alle, siellä myös ABS purkki.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: B10M ja vakionopeudensäädin.
Ei toimi ajossa.
Ja pakkohan sen nopeustiedon on sinne boxille tulla kun kerran nopeudenrajoitin toimii. Edelleen vaikkaan että kun joku osaisi boksia ohjelmoida, niin tuon vakkarin saisi myös käyttöön.
Ja pakkohan sen nopeustiedon on sinne boxille tulla kun kerran nopeudenrajoitin toimii. Edelleen vaikkaan että kun joku osaisi boksia ohjelmoida, niin tuon vakkarin saisi myös käyttöön.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.