K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 1
- Liittynyt: 02 Maalis 2020 18:12
- Truck: K113 Carrus 602
- Location: Pori/Lahti
- Member id: 394
K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Moi. Uusi harrastelija kyselee.
Alkuvuodesta tuli haettua tuollanen Scania K113 n. viikon välein sitä tuli käyteltyä tossa pihassa. Yhtenä päivänä kun piti auto viedä katsastukseen ja löin sen käyntiin niin huomasin, ettei se oikeen jaksa edes käydä normaalia tyhjäkäyntiä. Mittaristossa palaa latausvalo sekä kierroslukumittari ja jarrupaineiden summeri on mykkänä ja kaasupoljin ei painu pohjaan. Autossa vaijerikaasu. Kaikki muu tuntuu pelaavan.
Mahtaisiko jollain olla jotain ideaa mitä lähteä katsomaan?
Alkuvuodesta tuli haettua tuollanen Scania K113 n. viikon välein sitä tuli käyteltyä tossa pihassa. Yhtenä päivänä kun piti auto viedä katsastukseen ja löin sen käyntiin niin huomasin, ettei se oikeen jaksa edes käydä normaalia tyhjäkäyntiä. Mittaristossa palaa latausvalo sekä kierroslukumittari ja jarrupaineiden summeri on mykkänä ja kaasupoljin ei painu pohjaan. Autossa vaijerikaasu. Kaikki muu tuntuu pelaavan.
Mahtaisiko jollain olla jotain ideaa mitä lähteä katsomaan?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Onko paljon pakkasta? Kesäaineet yrittää jäätää. Sitä myöden ei ota kierrosta ja kun ei ota kierrosta ei laturi lähde lataamaan. Laturi kun ei lataa niin saattaa puuttua sitä sun tätä. Omassa volvossa mm. Ajovalot. Tää tuli ekana mieleen.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Mulla ainaki k113 jarrupaineen summeri ei huuda tyhjällä säiliöllä. Eli jos on päässyt aivan tyhjäksi, kun käynnistää ja paineet nousee vähän, summeri herää eloon ja kun riittävästi ilmaa sammuu.
Kiekkamittarin "ominaisuus" on että näyttää välillä nollaa, hapettuu/hajoaa. Koputtelemalla saattaa herätä. Oma näytti koko ajan 0 nii avasin ja puhdistin, mut edelleen lukema katoaa välillä. Mulla myös vajaalla akulla nopeusmittari/piirturi näytti paikallaankin lukemia...
Eli en välttämättä liittäisi näitä vikoja tyhjäkäynnin heikkouteen. Kannattaisi varmaan kokeilla että lataa akut, mielellään lämpimässä, täyteen. sit webastolla, jos se toimii, lämmittää konetta ja kokeilee auttoiko. viikonloppuna kai lauhtuu...
kesälaatu on huono pakkasella, lisäaineita saa autotarvikeliikkeistä, millä saa laskettua hyytymispistettä alemmaksi. Ei siis jäänestoa vaan "no wax" tms lisäaine
Kiekkamittarin "ominaisuus" on että näyttää välillä nollaa, hapettuu/hajoaa. Koputtelemalla saattaa herätä. Oma näytti koko ajan 0 nii avasin ja puhdistin, mut edelleen lukema katoaa välillä. Mulla myös vajaalla akulla nopeusmittari/piirturi näytti paikallaankin lukemia...
Eli en välttämättä liittäisi näitä vikoja tyhjäkäynnin heikkouteen. Kannattaisi varmaan kokeilla että lataa akut, mielellään lämpimässä, täyteen. sit webastolla, jos se toimii, lämmittää konetta ja kokeilee auttoiko. viikonloppuna kai lauhtuu...
kesälaatu on huono pakkasella, lisäaineita saa autotarvikeliikkeistä, millä saa laskettua hyytymispistettä alemmaksi. Ei siis jäänestoa vaan "no wax" tms lisäaine
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Tuli kans mieleen, voiko vaijeri olla jäässä? Saako koneen päästä laitettua kierroksia vähän koneeseen "esittämällä vivulle että vaijeria vedetään"?
Työ Volvo ainakin vaatii kevyen kaasun painamisen pakkasella jotta tyhjäkäynti tasaantuu, muuten kuulostaa kohtuullisen hankalalta.
Tuossa pihalla käynnissä pitämisessä on se huono, ettei kone lämpene tyhjäkäynnillä ikinä lämpimäksi eikä lataa akkuja. Itse olen auttanut 30 kW webastolla matkustamon lämmityskierto suljettuna että saa oikeasti lämpimäksi koneen ja vakkarilla laittanut vähän kierroksia. Akkuja varten on verkkovirta laturi.
Työ Volvo ainakin vaatii kevyen kaasun painamisen pakkasella jotta tyhjäkäynti tasaantuu, muuten kuulostaa kohtuullisen hankalalta.
Tuossa pihalla käynnissä pitämisessä on se huono, ettei kone lämpene tyhjäkäynnillä ikinä lämpimäksi eikä lataa akkuja. Itse olen auttanut 30 kW webastolla matkustamon lämmityskierto suljettuna että saa oikeasti lämpimäksi koneen ja vakkarilla laittanut vähän kierroksia. Akkuja varten on verkkovirta laturi.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Kyllähän se kone lämpenee tyhjäkäynnilläkin, mutta jos siitä samalla koitetaan repiä lämpöä tuon kopin lämmittämiseen, niin onhan se melko mahdoton rasti. Jos mitään lämmitystä ei ole päällä, niin kyllä se tallaisilla pikkupakkasilla kohta vartin käytön jälkeen alkaa olla melko normaalissa lämmössä, jos termari on ok jne..Mikaeli kirjoitti: ↑17 Helmi 2021 01:38 Tuossa pihalla käynnissä pitämisessä on se huono, ettei kone lämpene tyhjäkäynnillä ikinä lämpimäksi eikä lataa akkuja. Itse olen auttanut 30 kW webastolla matkustamon lämmityskierto suljettuna että saa oikeasti lämpimäksi koneen ja vakkarilla laittanut vähän kierroksia. Akkuja varten on verkkovirta laturi.
Laturissa kyllä riittää voima ladata akkua tyhjäkäynnilläkin sen minkä akku ottaa sähköä, mutta eihän normaali lyijyakku vaan ota sähköä kovin nopeasti, eli sitä saa käytellä tunti tolkulla, ja siltikin se akku ei varsinaisesti täyteen tule.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Vartissa lämpimäksi ei ole mahdollista edes teoriassa... Sinä aikana tyhjäkäynnillä palaa maksimissaan litra polttoainetta eli 11,8kWh vapautuu energiaa.
Moottori painaa 1000kg? Sen keskilämpötilan pitäisi nousta noin 100 astetta, raudan ominaislämpökapasiteetti 0,450kJ/kgK. Pelkästään tähän tarvitaan energiaa 45MJ eli 12,5 kWh. Tämän lisäksi pitää lämmittää jäähdytin nesteet, öljyt jne. Sekä kattaa lämpöhäviöt vaihteistoon, ulkoilmaan sekä pakoputkesta ulos jne jne. (Tiiän, olen diplomi-insinoori ja siksi vähän vaikea )
Ja jos verrataan taas tähän työkaluun, Volvo fh d13, 460hp, moottorin paino 1200kg kuivana. Parkissa tyhjäkäynnillä jäähdytinnesteen lämpö laskee vartissa noin 40-50 asteeseen 20°C pakkasessa, toki hytin puhallin on päällä pienimmällä teholla, mutta silti kertonee jotain lämpöhäviöistä. Pihasta lähtiessä viikonlopun jälkeen 30 min webastolla esilämmitys ja sitten ajoa kuormasta riippuen noin 10 min niin kone on lämmin. Tässä vieläpä sähkö ohjattu flekti eli konehuoneessa ei tuule parkissa ollessa. Ainakin omassa bussissa on aina pyörivä flekti joka siis tuulettaa konetilaa ja lisää lämpöhäviöitä.
Moottori painaa 1000kg? Sen keskilämpötilan pitäisi nousta noin 100 astetta, raudan ominaislämpökapasiteetti 0,450kJ/kgK. Pelkästään tähän tarvitaan energiaa 45MJ eli 12,5 kWh. Tämän lisäksi pitää lämmittää jäähdytin nesteet, öljyt jne. Sekä kattaa lämpöhäviöt vaihteistoon, ulkoilmaan sekä pakoputkesta ulos jne jne. (Tiiän, olen diplomi-insinoori ja siksi vähän vaikea )
Ja jos verrataan taas tähän työkaluun, Volvo fh d13, 460hp, moottorin paino 1200kg kuivana. Parkissa tyhjäkäynnillä jäähdytinnesteen lämpö laskee vartissa noin 40-50 asteeseen 20°C pakkasessa, toki hytin puhallin on päällä pienimmällä teholla, mutta silti kertonee jotain lämpöhäviöistä. Pihasta lähtiessä viikonlopun jälkeen 30 min webastolla esilämmitys ja sitten ajoa kuormasta riippuen noin 10 min niin kone on lämmin. Tässä vieläpä sähkö ohjattu flekti eli konehuoneessa ei tuule parkissa ollessa. Ainakin omassa bussissa on aina pyörivä flekti joka siis tuulettaa konetilaa ja lisää lämpöhäviöitä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Pakko korjata, että kevytöljyssä on 11,8kw/kg. Eli litrassa luokkaa 10,5kw
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
En sitten tiedä mikä vaikutus sillä pakokaasujarrun päälläololla on, mutta kyllä tuo mun rakkine nostaa lämmöt vartissa yli 50°C, vaikka termari ei oikein vedossa olekaan, ja 65° tuntuu olevan maksimi mitä koneeseen saa. Sen pakokaasujarrun se kyllä pakottaa päälle kun käsijarru on päällä ja kone jotain muuta kuin normaalissa käyntilämmössä.
Tulee muuten katsastuksessa melko tuuheat savutuslukemat jos se pakokaasujarru on päällä kun inssi polkaisee
Tulee muuten katsastuksessa melko tuuheat savutuslukemat jos se pakokaasujarru on päällä kun inssi polkaisee
- Scanari
- Tosi harrastaja
- Viestit: 44
- Liittynyt: 15 Syys 2019 01:56
- Truck: Scania K114 Eagle
- Location: Kirkkonummi
- Member id: 396
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Kokeiles laittaa ovi/ovet kunnolla kiinni, niin pitäis ottaa kierroksia. Muuten ei taida paineita nostaa varsinkaan jos ilmavuotoa sattuu jossain olemaan...Rabenschwarz kirjoitti: ↑14 Helmi 2021 17:27 Moi. Uusi harrastelija kyselee.
Alkuvuodesta tuli haettua tuollanen Scania K113 n. viikon välein sitä tuli käyteltyä tossa pihassa. Yhtenä päivänä kun piti auto viedä katsastukseen ja löin sen käyntiin niin huomasin, ettei se oikeen jaksa edes käydä normaalia tyhjäkäyntiä. Mittaristossa palaa latausvalo sekä kierroslukumittari ja jarrupaineiden summeri on mykkänä ja kaasupoljin ei painu pohjaan. Autossa vaijerikaasu. Kaikki muu tuntuu pelaavan.
Mahtaisiko jollain olla jotain ideaa mitä lähteä katsomaan?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: K113 -96 ei lataa eikä ota kierroksia
Mulla Scanian mosa vaati aina pikkuista kaasun polkaisua, että lataus lähti päälle. Jos sen starttasi ja ei koskenut kaasuun, paloi noi merkkivalot. Pikkuinen, hetkellinen kierrosten nosto sammutti ne merkkivalot ja sen jälkeen tyhjäkäynnilläkin latasi ok. -- jos on vaijeri jäässä, niin toi on silloin vaikee tehdä lämpöä vaan että sulaa.
peltiliiteri.com