Suuri hitsauskeskustelu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja seepra »

Kuten ehkä on tullut aiemmin ilmi, olen aikeissa aloitella uutta projektia jossain välissä, jos kaikki osuu kohdalleen. Yksi keskeinen tekijä tässä ajatuksessa on lattian tasoittaminen. Se edellyttää hitsaustoimintaa.

Koska kohteena on todennäköisesti erään hyvin tuntemamme, Liedossa toimivan yrityksen teos, on kyseessä ruostumaton teräs. Sitä pitää hitsata Carruksen ohjeiden mukaan MIGillä hitsatessa ER316L tai vastaava tai pari muuta lankaa käyvät myös, kaasun pitää olla SFS 4471 mukainen (esim Mison 2) ja jos puikolla sitten, niin muutama erilainen puikko käy.

Kysymys kuuluu: Onko kukaan testannut noita Expondon kauppaamia MIG/MAG/TIG/MMA -yhdistelmäkoneita? Entä Walliuksen i1800 tai i2000 -nimisiä rakkineita? Oletteko hitsanneet Carrusta ja jos olette, niin miten se on sujunut? Olen jo saanut tipsejä yhdestä jos toisestakin lähteestä, mutta koska kyse on niin perustavaa laatua olevasta asiasta, olisi hyvä saada mahdollisimman paljon tietoa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Sulla taitais olla lähelläsi varsinnainen guru, siinä lumijoella, saattais olla kokemusta ja neuvoja. Itse hitsailin ferriittirosteria, joka runkoainesta, normaali wallius migillä rosterilankaa käyttäen ja seoskaasu suojana. Saa myös 5 kg kerissä, joka käy suoraan normaali koneeseen, mutta eipä hirmusen kalliimpi ole 15kg:n. Tota rautaa hain Luumäen laitetorilta, jossa yllättävän hyvät rhs varastot ja paljon vaikka mitä muuta. ;-) Netissä näkyy heidän hinnat.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tiedänkin =). Tuota konekokemusta kaipailen, ajattelin laajemminkin että yhdistelmäkone olis hyvä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Normi mustaa vedetty tavallisella mikkilangalla. Eiköhän kestä tuolla sisätiloissa niin kauan kun näillä vehkeillä saa ajella.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onko tuohon carrus-rosteriin mustan hitsaaminen mustan raudan langalla yhtä helppoa, vai alkaako se jotenkin hylkimään?

Mä ainakin osaan jotenkin hitsata silloin kun materiaalit ovat oikeat, mutta jos siinä on jotain oikeaa tekniikkaa vaativaa, niin voi tulla sekundaa..
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mulla on jotenkin sellainen salainen haave, että haluaisin tehdä muutokset myös ruostumattomasta ja RST-langalla. Liekö tämä vain hifistelijän unelmointia?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Virallisestihan mustan ja kirkkaan sauma hitsataan ns. rajapinta langalla 309MoL on asentolanka, Lsi ei toimi alustassa kovin hyvin. Hitsauslanka on ns. yliseostettua, ehkäisee galvaanista korroosiota saumassa. samalla langalla voi hitsata sitten kaikki rst saumat.

Mulla ainakin osa alkuperäisistä carruksen saumoista oli hävittänyt mustan raudan sauman vierestä, kun hitsattu normaalilla rst langalla.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Juu ei tarvi hifistellä , vanha perus mikki riittää, jos oppii sulanhallintaa osaa hitsata .
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko helpompaa hitsata eripariliitoksia rst-musta kuin rst-rst? Kävin katsomassa tuollaista 309-lankaa, siinä mainittiin, että suojakaasu on Ar eikä Mison2 (Ar+2% CO2) kuten RST:ssä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Suuri hitsauskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Esabin ohjeen mukaan seoskaasu tyyppi M12 tai m13 sopii 309mol langalle. Itse olen kaikki hitsannut hiilidioksidilla ja tiedän, tämän osa tuomitsee jyrkästi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin