B10m sammutin rele
B10m sammutin rele
B10m -98 lähtee käyntiin mut ei sammu avaimesta. Onko vinkkejä? Rele jumissa? Hapettumaa jossain? Löytyiskö sähkö kuvia?
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: B10m sammutin rele
Rele 3063 on sammuttimen rele. Kokeile sitä.
Joskus on myös ollut sellaisia virityksiä, että jos käsijarru ei ole päällä, niin auto ei sammu.
Joskus on myös ollut sellaisia virityksiä, että jos käsijarru ei ole päällä, niin auto ei sammu.
Re: B10m sammutin rele
Täytyypä joku ilta tutkia kun kiireet helpottaa. Käsijarrulla ei vaikutusta asiaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10m sammutin rele
Sammutinsylinteri on täys paskaa. Käytä se pöydällä, putsaile ja rasvaa. Ehkä uusia stefoja kaks. Toimii taas seuraavaan syksyyn. Rasvaile olkatapit samalla ku kerran et oo sielläpäinkää.
Re: B10m sammutin rele
Vm 98 (Euro2)taitaa olla EDC vai onko sama kuin kuorma autoissa pumppusuutin ems ( kp).
Re: B10m sammutin rele
Mulla ainakin joskus kässärin anturi tötöilee, eikä aina kerro että kässäri on päällä. Sen kyllä voi todeta jo merkkivalosta.
Ei mulla ainakaan -94:ssä se mekaaninen sammutin osallistu moottorin sammutukseen muuten kuin sitä käsin käyttämällä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10m sammutin rele
Jaahas. Teidän pitää hommata vanhempaa kalustoo. Taitaa muuten mulla olla nykyään samanlainen itelläki. Pitäis vissiin käydä sitäki kattoo välillä.
No, otan takkini ja... Ainii, täällähän on shortsikelit!
Hyvää isänpäivää asianosaisille!
No, otan takkini ja... Ainii, täällähän on shortsikelit!
Hyvää isänpäivää asianosaisille!
Re: B10m sammutin rele
Edc auto. Sammuu ainakin ku ottaa releen pois täytyy tarkemmin tutkia joku ilta.
Re: B10m sammutin rele
Tutkin tuossa lämpimikseni miten tuo on mulla toteutettu (1994, B10M, EDC)
3063 eli sammutusrele alustan piirikortilla kuskin pään yläpuolella on kytketty "väärin päin", eli sinne tulee jatkuva sähkö ja rele vetää koko ajan, silloin kun virrat ei ole päällä avaimesta, ja pääkytkin on kiinni (eli sähköt päällä). Kun avaimen kääntää "virrat päällä" asentoon, releeltä katkeaa sähkö ja siitä lähtee sähkö edelleen EDC Releelle, joka on kuskin penkin takana EDC aivoboksin vieressä. Eli moottori sammutetaan katkaisemalla EDC boksilta vaan kylmästi sähkö, jonka jälkeen sieltä ei tule syöttöpumpulle komentoa jolloin syöttöpumppu menee täysin kiinni. Mitään erillistä sähköistä sammutinta ei varsinaisesti ole, koneen päällä on mekaaninen vipu, joka katkaisee polttoaineen syöttöpumpulta. Sitä voi käyttää sormin, tai vaijerikahvalla joka on syylärin vieressä.. (tai no mun tapauksessa siitä kahvasta nykimällä ei tapahdu mitään, kun vaijeri on ihan yhtä puuta)
3063 Releen irroittaminen katkaisee EDC releen sähkön jolloin moottori tietysti sammuu, tai vaihtoehtoisesti ko. releelle tuomalla sähkö rele vetää ja katkaisee sähkön EDC releeltä.
3063 eli sammutusrele alustan piirikortilla kuskin pään yläpuolella on kytketty "väärin päin", eli sinne tulee jatkuva sähkö ja rele vetää koko ajan, silloin kun virrat ei ole päällä avaimesta, ja pääkytkin on kiinni (eli sähköt päällä). Kun avaimen kääntää "virrat päällä" asentoon, releeltä katkeaa sähkö ja siitä lähtee sähkö edelleen EDC Releelle, joka on kuskin penkin takana EDC aivoboksin vieressä. Eli moottori sammutetaan katkaisemalla EDC boksilta vaan kylmästi sähkö, jonka jälkeen sieltä ei tule syöttöpumpulle komentoa jolloin syöttöpumppu menee täysin kiinni. Mitään erillistä sähköistä sammutinta ei varsinaisesti ole, koneen päällä on mekaaninen vipu, joka katkaisee polttoaineen syöttöpumpulta. Sitä voi käyttää sormin, tai vaijerikahvalla joka on syylärin vieressä.. (tai no mun tapauksessa siitä kahvasta nykimällä ei tapahdu mitään, kun vaijeri on ihan yhtä puuta)
3063 Releen irroittaminen katkaisee EDC releen sähkön jolloin moottori tietysti sammuu, tai vaihtoehtoisesti ko. releelle tuomalla sähkö rele vetää ja katkaisee sähkön EDC releeltä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Minulla on Suomen vanhin B10M Runko no 65. Jossa aivan uutena ongelmana on että sammutin toimii. Minulla uusittiin eli laitettiin uusi laturi säätimineen jota ei saanut asentaa käyttäen vanhaa johdotusta hyväksi. Raskone teki työtä käskettyä mutta sen jälkeen kun auto on seisonut sateessa ja kosteudessa kuukausia. Seurauksena oli kun löin pääkytkimen päälle niin moottori starttasi ja Volvon merkkilamppu paneelin kaikki lamput paloi . Startti oli päällä kunnes paineet noisi ja sammutin moottorin plus kytkin päävirran poikki. Nyt se piiri on johdotettu omalla kaapelilla kuskin paneelista akkun viereiseen sähkökaappiin eli vuoto oli kaapelissa matkan varrella.
Nykytilanne
Kytkin Startti releen paikoilleen (hyppylangoilla) starttasin koneen hyvin lähti vaikka olkolämpötila oli +5 astetta. En istunut kuskin paikalla joten en nähnyt mittareita. Ilmeisesti paine oli noussut sen verran sammutus sylinteri(ilma) veti ja sammutti koneen kuin veitsen terällä. Kone ei siis hiipunut tästä syytä epäilen että "magnetventil motorstop 603" on ollut koko ajan vetäneenä ja vasta kun paine nousi niin korkeaksi ilmasylinteri joka pysäyttää moottorin jaksoi vetää päälle niin moottori sammui.
Nyt koko virtapiiri on painonappi kojetaulussa josta johto magneettiventtiili 603:lle se ei ole toiminut vuosikymmeen. vaan moottori on sammutettu jalka kytkimellä jo on jälkiasennettu. Tämä on tämän päivän havaintoa. enkä ole kerinnyt mitään mittaamaan tai tutkimaan.
Kysymys
Missä sijaitsee tämä magneetti venttiili joka ohjaa ilmaventtiiliä. Syöttöpumpun vieressä oleva paineilma sylinteriin ei tule ensimmäistäkään sähköjohtoa. Tällä kertaa vika voi olla myös ilmapuolella.
Nykytilanne
Kytkin Startti releen paikoilleen (hyppylangoilla) starttasin koneen hyvin lähti vaikka olkolämpötila oli +5 astetta. En istunut kuskin paikalla joten en nähnyt mittareita. Ilmeisesti paine oli noussut sen verran sammutus sylinteri(ilma) veti ja sammutti koneen kuin veitsen terällä. Kone ei siis hiipunut tästä syytä epäilen että "magnetventil motorstop 603" on ollut koko ajan vetäneenä ja vasta kun paine nousi niin korkeaksi ilmasylinteri joka pysäyttää moottorin jaksoi vetää päälle niin moottori sammui.
Nyt koko virtapiiri on painonappi kojetaulussa josta johto magneettiventtiili 603:lle se ei ole toiminut vuosikymmeen. vaan moottori on sammutettu jalka kytkimellä jo on jälkiasennettu. Tämä on tämän päivän havaintoa. enkä ole kerinnyt mitään mittaamaan tai tutkimaan.
Kysymys
Missä sijaitsee tämä magneetti venttiili joka ohjaa ilmaventtiiliä. Syöttöpumpun vieressä oleva paineilma sylinteriin ei tule ensimmäistäkään sähköjohtoa. Tällä kertaa vika voi olla myös ilmapuolella.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: B10m sammutin rele
Pakokaasujarrun nappi lattiassa josko se on oikkarissa .
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Huomenna aloitan jalka napista
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Ei munkaan auto sammu avaimesta, se sammuu vain kun painaa pakokaasujarrun nappia. Edellinen omistaja sanoi, että pakokaasujarru on deaktivoitu autosta ja auto sammuu tuosta napista painamalla. Autossa on kaikesta päätellen Telma, koska tuossa on kahva sille. Se ei kuitenkaan toimi käsittääkseni mitenkään.
Miten tuon oikein pitäisi toimia? Olen jarrutellut autolla ihan sujuvasti sekä moottorilla että varsinaisilla jarruilla. Onko tuo pakokaasujarru kuitenkin jotenkin olemassa?
Miten tuon oikein pitäisi toimia? Olen jarrutellut autolla ihan sujuvasti sekä moottorilla että varsinaisilla jarruilla. Onko tuo pakokaasujarru kuitenkin jotenkin olemassa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: B10m sammutin rele
Jos pakokaasujarru toimii, niin kyllä se pakoääni muuttuu sitä käyttäessä.
Pakokaasujarruhan on siis pakoputkessa oleva läppä jolla estetään pakokaasun poistuminen moottorista. Jos vielä samalla syötetään polttoainetta moottoriin tuosta seuraa melkoinen nokipommi, joten monet valmistajat yhdistivät pakokaasujarrun ja sammuttimen, eli kun painoi pakokaasujarrua, meni pakoputki tukkoon ja polttoaineen syöttö katkaistiin, jolloin pakokaasujarrun käyttökytkin toimi samalla myös sammuttimena, mutta isossa osassa autoista pakokaasujarru lakkaa toimimasta kun moottori on tyhjäkäynnillä.
Pakokaasujarruhan on siis pakoputkessa oleva läppä jolla estetään pakokaasun poistuminen moottorista. Jos vielä samalla syötetään polttoainetta moottoriin tuosta seuraa melkoinen nokipommi, joten monet valmistajat yhdistivät pakokaasujarrun ja sammuttimen, eli kun painoi pakokaasujarrua, meni pakoputki tukkoon ja polttoaineen syöttö katkaistiin, jolloin pakokaasujarrun käyttökytkin toimi samalla myös sammuttimena, mutta isossa osassa autoista pakokaasujarru lakkaa toimimasta kun moottori on tyhjäkäynnillä.
Re: B10m sammutin rele
Jule kirjoitti: ↑25 Joulu 2020 13:47 Jos pakokaasujarru toimii, niin kyllä se pakoääni muuttuu sitä käyttäessä.
Pakokaasujarruhan on siis pakoputkessa oleva läppä jolla estetään pakokaasun poistuminen moottorista. Jos vielä samalla syötetään polttoainetta moottoriin tuosta seuraa melkoinen nokipommi, joten monet valmistajat yhdistivät pakokaasujarrun ja sammuttimen, eli kun painoi pakokaasujarrua, meni pakoputki tukkoon ja polttoaineen syöttö katkaistiin, jolloin pakokaasujarrun käyttökytkin toimi samalla myös sammuttimena, mutta isossa osassa autoista pakokaasujarru lakkaa toimimasta kun moottori on tyhjäkäynnillä.
Pakokaasujarru joskus yllättää jos käytetään harvoin, jää päälle osittain ainakin nuo läppä/ jakobin luistin
tyyppiset, kannattaa testata ... Volvon turbon kuristin toimii melkohyvin , vast käytetään tyhjäkäyntikäryn
poistoon kuristimena..
Nyky autossa yllätti vakionopeussäätimellä ajo, hillitsi pakokaasujarrulla nopeuden ylitystä...
Just noin oli volvoissa tuohon aikaan jalkanappi pakokaasujarrulle ilmalla veti topparin päälle ts soveltui sammutin
käyttöön ja pysäytin vanhemmissa erillinen nappi ( vain busseissa) kuorma-autoissa N oli aluksi vaijeri hyttiin jatkossa
virta avaimesta ainut ongelma auto ei sammunut heti jos paineet nollilla, myöhemmin tuli sähköinen pysäytin , se tais olla pyyhkijänmoottori tyyppinen askelmoottori, aikakaudella ennen EDC pumppuja joita tuli n95 alkaen..
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Olen joskus painanut tuota nappia vahingossa ajon aikana, huomasin, että nyt alkaa kone sammua ja otin jalan nopeasti pois siitä, ajo jatkui. Olenkohan tietämättäni käyttänyt pakokaasujarrua ihan normaalisti?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: B10m sammutin rele
Niin, siis pakokaasujarru on toiminnallisesti läppä pakoputkessa, käytännössä se voidaan toteuttaa muillakin tavoilla.
Tosin maailmassa on monta autoa joista on se varsinainen pakokaasujarru poistettu tavalla tai toisella käytösä, niin että jalkapolkimella ei ole jäljellä kuin ne pakokaasujarrun lisäksi aktivoituvat toiminteet. Esim meidän kuorkissa se toimii enää vain vakionopeussäätimen pysäyttäjänä.,
Sen keskellä lattiaa olevan pakokaasujarrunapin kanssa on kuulemma ollut joskus hämminkiä kun kuljettaja ei ole tiennyt siitä, ja sitten vahingossa aktivoinut sen siirrellessään koipiaan. Tuota Volvon ihan vasemmassa reunassa olevaa nappia ei niin herkästi vahingossa ronki, eikä sitä oikein voi piilottaa maton alle.
Voi olla. Eihän siihen äänen muutokseen välttämättä kiinnitä erityisempää huomiota jos sitä ei kuuntele.
Tosin maailmassa on monta autoa joista on se varsinainen pakokaasujarru poistettu tavalla tai toisella käytösä, niin että jalkapolkimella ei ole jäljellä kuin ne pakokaasujarrun lisäksi aktivoituvat toiminteet. Esim meidän kuorkissa se toimii enää vain vakionopeussäätimen pysäyttäjänä.,
Sen keskellä lattiaa olevan pakokaasujarrunapin kanssa on kuulemma ollut joskus hämminkiä kun kuljettaja ei ole tiennyt siitä, ja sitten vahingossa aktivoinut sen siirrellessään koipiaan. Tuota Volvon ihan vasemmassa reunassa olevaa nappia ei niin herkästi vahingossa ronki, eikä sitä oikein voi piilottaa maton alle.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Onko tähän joku mahdollisuus testata?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: B10m sammutin rele
Siis jos meinaat miten sen pakokaasujarrun olemassaolon tai tominnan voi testata, niin kun korkeilla kierroksilla rullaa moottorijarrulla, ja painaa pakokaasujarrua, niin jos se toimii, niin kyllä siinä hidastuvuudessa tuntuu jonkintasoinen kasvu.
Pakokaasujarrun teho kasvaa lineaarisesti kierrosten kanssa, sen teho ei ole mitenkään hirmu voimakas siellä kierrosalueen alapäässä.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: B10m sammutin rele
Niin tietysti, ajattelin vain että sammuuko tuo tuosta vahingossa koko vehje lennosta, manuaalivaihteisto kun on niin ei tietysti pitäisi haitata.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: B10m sammutin rele
No periaatteeessahan dieselmoottori "sammuu" aina kun se moottorijarruttaa. Eli ei sinne syötetä lainkaan polttoainetta, mutta tietysti kun painaa kytkintä ja kierrokset putoaa tyhjäkäynnille, se alkaa taas syöttämään. Kuvittelisin kyllä että melko pitkään valmistajilla on ollut erilaisia järjestelmiä estää moottorin tahaton sammuttaminen pakokaasujarrulla, mutta eihän niiden toimintakunnosta vanhassa autossa koskaan voi varmasti tietää.
Kuvittelisin että nekin autot jotka on ihan suunniteltu sammutettavaksi pakokaasujarrulla estävät sen käytön esim kytkintä painettaessa, jolloin esim innokas pakokaasujarruttelija ei pienemmälle vaihtaessa sammuta moottoria vauhdissa.