Mutterinvääntimet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Volvo B10
Rattimajuri
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Mänttä
Member id: 382

Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 »

Minkä tehoisiamutterinvääntimiä joudutte käyttään pyörien ym. muiden avaamiseen 1690Nm tekeekö semmosella näissä touhuissa mitään??...ennen oon enemmän kevyemmänkaluston ruuvien kanssa paininu🤔
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Momentinkertojalla ne aukeavat helposti. Minulla on 1:78. Puuilo-johdannaisista kaupoista saa viidelläkympillä.

Kiinni laittaessa saa olla varovainen. Tuolla kertojalla laittaa helposti ylikireälle. Olen patteriporaan rakentanut tuon kammen jaolla olevan karan. Silllä menee helposti kiinni ja auki.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Volvo B10 kirjoitti: 20 Loka 2020 21:41 Minkä tehoisiamutterinvääntimiä joudutte käyttään pyörien ym. muiden avaamiseen 1690Nm tekeekö semmosella näissä touhuissa mitään??...ennen oon enemmän kevyemmänkaluston ruuvien kanssa paininu🤔
Tuolla teholla hyvin selviää , yleensä ilmantulo ahdistaa, tehoja saa lisää esim pieni säiliö lähelle väännintä
saa täydet tehot, ei yleensä rikkoonnu ylipaineesta...Käsiavaimella löysäys tai varmaan toimiva tuo kertojakin on.****

Kätevin on 3/4” ” pistoolimalli” monikäyttöinen jatkovartta käytettäessä tehot häipyy, parempi on pitkähylsy,
paripyöristäkin jotekin onnistuu ..,Vähän on pyörien irroituksia retkibussissa ellei muuta käyttöä 1/2” pistoolimalli
ja tekee löysäykset em ****


Ostin silloin kun renkaita kotona vaihtelin 1” pitkäkaraisen hankala käsitellä iso ja painava max yli 250 kpm luokkaa
( katkaisee pultin tuolla teholla tihäkirteisistä ,auki lähtee varmasti, kiinni ykkösellä n50 kpm ( kakkosella vie yli
100 kpm) ja käsiavaimella tark + päivän ajon jälkeen jälki kiristys .
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 20 Loka 2020 21:51 Momentinkertojalla ne aukeavat helposti. Minulla on 1:78. Puuilo-johdannaisista kaupoista saa viidelläkympillä.

Kiinni laittaessa saa olla varovainen. Tuolla kertojalla laittaa helposti ylikireälle. Olen patteriporaan rakentanut tuon kammen jaolla olevan karan. Silllä menee helposti kiinni ja auki.
Ei hemmetissä momentinkertojalla kiinni saa laittaa... Ellei nyt sitten tarkoiteta niitä 4x kertojia jotka on tarkoitettu nimenomaan momenttiavaimen kanssa käytettäväksi.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Kyllä momentin kertojalla voi laittaa kiinni mutta pitää olla hyvä perstuntuma kun kampee kiinni, ei oo raskas vääntää sopivaan momenttiin. Nm.kokemusta on !
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mutterinvääntimet

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Poran momentin voi laittaa silleen sopivaksi - niin kiristäminenkin onnistuu kyllä turvalisesti tuolla 1:78 koneella. Veivillä saa rikottua kuulemma.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin